Jump to content
Annons

Musikvideon är nästan färdig nu...


ketri

Recommended Posts

En video som jag har gjort nu i vår/sommar. Skulle vara kul med lite feedback på den. Låten har fått bra kritik här på forumet innan och jag hoppas att den uppskattas ännu mer nu.

Den är inte riktigt fördig dock. Två klipp ska bytas ut och så har jag upptäckt att det inte är 100 synk på några ställen.

Till videon! Högerklicka på "bilden" och välj "spara som"... Tyvärr blev bilden i mörkaste laget när jag komprimerade den.

Till tråden med låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt filmat och snygga bearbetningar. Det blir dock tjatigt efter ett tag. När slutrefrängerna börjar hade man velat ha en ny miljö eller nåt (tillbaka till utomhus-grejjerna du har i början kanske?). Sen slösar du lite med den där varannan-frame-effekten. Den är asläcker men det blir lite för mycket av det goda. Max två gånger i låten, t ex första och dendär hon gör med armen. Hellre mer bilder än effektparad.

Detta var mitt första intryck. Jag har ingen koll på sånt här alls egentligen utan babblade bara ur mig vad jag tyckte efter att ha sett den en gång. Ta det med en nypa salt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det heter väl "Spara mål som", det är det enda alternativ jag får fram när jag klickar.

Det blir intressant detta, speciellt när jag själv tänkt göra en video i höst/vinter. Återkommer med comments.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter väl "Spara mål som"...

Självklart heter det så...

Tack så mkt för kritiken!

Jag är medveten om att jag kanske överanvänt vissa saker men det blir lätt så när man är helt ny på något. Men jag är väldigt nöjd med det eftersom det är min första färdiga video. Nu kan det väl bara bli bättre!?!?!

Silent Hill? Jo då! :rolleyes: En av mina största källor för inspiration, både för bild och ljud!

Ös på med mer nu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

snygg video! Jag gillar den där hackande effekten, men tror att det blir snyggare om du kör den i kortare partier. Kanske lite väl mycket effektlek ibland, men det är ju lätt hänt när man använder ett program för första gången :rolleyes:

Schysst låt dessutom.

edit: stavfel får man ju inte ha.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Calle!

(Hörde från Strahl att du hade lite grejer som låg här på studioforumet, och då man själv numera är "hobbystudioist" och internetmusiker måste man ju kolla in detta ju...) 🙂

Riktigt nice och snygg prodd! Aningen kall ljudbild kanske, men det är ju mest en smaksak. Får nog också hålla med om att det blir lite för mycket upprepningar men hursomhelst passar bild och musik grymt bra ihop, vilket såklart är det viktigaste.

Hörde förresten att du lyckades köpa upp 7k-studions grejer för en löjlig summa. Har du använt dem grejerna för inspelningen av den här låten? Isåfall låter det ju som om det gått riktigt bra att blåsa liv i dem gamla liken :rolleyes:

Ska hålla ett öga på din musik i framtiden. Ha det gott!

/asha (Andreas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker helt klart att videon ger ett mervärde till låten. Om den gick på Z eller MTV skulle det vara dagens bästa för mig. Visst är den lite mörk i bilden och visst är det lite segt med "sitta i hörnet" och effektkavalkaden, men - det är bara bra. För min del skulle det gärna kunna vara ännu mörkare och mer mystiskt. Får lite skräckvibbar av stora delar av videon - bra! Den otäcka stämningen fungear bra ihop med låten och dess vackra och spröda sång. Jag tippar att du inte lärde dig videohantering under gång utan bara själva programmet (?). Hoppas att allt jobb ger utdelning för er.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag laddat ned videon. Det tog 2.5 timmar. Jag har sett den också. Första tanken var att det är bra konstigt att vi skaffar oss dyr maskinell och mjukvarumässig utrustning för att sedan skita ned alltihop med effekter à la "se gammalt ut". Det hade varit enklare att köpa en dammig smalfilmskamera utan stativ på en loppis för 80 spänn. Det var en reflektion bara. Jag tycker inte du gjort fel.

Nu till mästerverket: Detta är en rätt bra låt måste jag säga. Lite dyster och utan refränghöjd, men den funkar. Videomässigt tänker jag en del på DM:s grejer.

Jag är inte förtjust alls i de där sekvenserna där huvudet eller handen på henne flimrar och visar 30 hackande bilder i sekunden. Det ska inte vara med någonstans om jag fick bestämma. Sedan finns det någon sekvens där kameran droppas nedåt och skärpan suger samtidigt, det var inget vidare. Men annars gillar jag skarpt alla andra inflikningar från operationsinstrument, flugor, dårhus och vad det nu är allt. Ett tag tyckte jag dock att "detta är en demo" över vad man kan göra med ett visst program. Vad har använts för kamera och mjukvara?

Är personligen intresserad av att veta om det räcker med en Canon mini-dv-kamera och ett pinnacle Studio 9 plus. Till exempel.

Detta är ett steg i rätt riktning, fixa de där hackande sekvenserna och en del synkningar. Jag undrar: hur fixar man egentligen synkningar? Det är väl helt enkelt ett manuellt arbete? För det finns väl ingen mjukvara som s.a.s. automatiskt...??? Fixas detta, så är det: MTV here we come! Varför inte?

4 av 5.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när alla fina kommentarer redan är sagda, får jag väl flika in med något som inte blivit nämnt, som jag reflekterade över hela videon faktiskt: manus. Nu finns det givetvis inget rätt och fel, men jag skriver i alla fall ned vad jag reflekterade över, samt saker man kan fundera på, men som kanske inte passar i just det aktuella projektet. En del är mer relevant än annat. Vad är syftet? Visst, det är snygga miljöer, mörkt och lite skräckfilmsanda, men själva videon säger mig ingenting. Nu gör ju inte nödvändigtvis alla andra videos det heller, men jag har svårt att se länken mellan text, sinnessjukhus, skumma maskiner och en tjej som sitter och sjunger i ett gammalt trapphus. Det känns lite som om ni har tänkt: "Okej, det är lite dystert, så nu filmar vi massa konstiga elektroniska saker och mentalsjukhusgrejjor, och lägger ihop det till nått coolt sen". Återigen behöver det inte vara negativt, men jag upplever det som ostrukturerat och intetsägande. Om det nu skall vara någon koppling mellan utomhus och inomhusmiljöer så går detta mig förbi. Känner inte heller att videon riktigt har ett "mål". Den börjar i skogen men ganska snabbt hamnar den inomhus, och sen händer det inget. Återigen, inget krav på detta, men Detta kan ju vara någonting att ha i bakhuvudet till nästa gång.

Däremot så gillar jag den flimmrande handen, och en av frame växlingarna i profil. Det är lite väl mycket effekter, inte bara framegrejjen, utan sudd och sånt. Det går ju inte helt sällan att skapa mer effekt genom uttrycket "less is more". Snyggaste amatörvideon jag sett här, det är en sak som är helt klar, och den näst snyggaste har väl du också haft ett finger med i. Om jag inte missminner mig har du lagt upp något videoliknande tidigare... Snygg låt dessutom. Mycket bra och en stor tumme upp. 4/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det var den här låten som jag störde mig på autotune:en. Jag tycker fortfarande att den förstör en annars bra låt. 😲

Nu till videon: många snygga bilder! Jag är grymt impad! Jag är ändå rektor för utbildningen Digital Mediadistribution! 🙂 Du har inte lust att gå utbildningen? 😄 Den riktar sig till musik-, radio- och tv-branschen och är på två år. Vi kör skarpa case så som att filma konserter under Hultsfredsfestivalen, Gates of Metal m.m Mer info DMD

Det enda jag har att klaga på är det som redan är sagt, det krävs mer variation i bilderna. Det börjar ju så bra. Varför så "stelt" i slutet?

Gött mos, som han sa frisören!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag kört tillräckligt med varaor på ICA's lager så att ni klarar er ett tag. Testa Konsum någon gång för helvete!!! 😲

Tack alla som har tagit sig tid att ladda hem och tittat på videon. Ska försöka svara på en del frågor...

Jag har använt mig av Sony Vegas 5 på min PC när jag klippt videon. Kameran är en Panasonic NV-GS140.

Varför jag använt DV-kamera och sedan förstört bilden är av den enkla anledningen att det är mer användarvänligt att köra digitalt och sedan förstöra bilen.

Synkningen är helt manuell. Hade med en CD med låten och så spelade vi upp det i en liten stereo när vi filmade. Sen är det bara att sitta och flytta klippen på tidslinjen. Är medveten om att en del inte synkar helt med det drar en del prstanda att köra alla effekter så ibland hängde inte preview-fönstret med. Ska justera detta!

Manus är för töntar och folk som tror att de kan något! 🙂 Trots att detta är en del av mitt examensarbete så ser jag det som ett tillfälle att se vad som går att göra. Jag hade egentligen inga tankar om att förstärka texten eller något sådant. Det enda jag ville göra var att göra en video som såg snygg ut och passade till låtens helhet. Så enkelt är det...

Som jag skrev tidigare är det den första videoproduktionen som är färdig (inte riktigt än men som kommer att bli). Har tidigare bara gjort ett enda projekt som liknar detta men då var det väldigt mycket stillbilder... Kameravana har jag egentligen inte så mycket om man bortser från en del som jag filmat med min och sambons Hi-8 som vi nästan bara använder på fester.

Inspirationen kommer från mestadels Silent Hill-serien och en del The Ring som en del kanske har förstått...!?

Varken låten eller videon är helt färdiga än. De kommer förmodligen/förhoppningsvis att sammanfogas med minst tre låtar till och sedan fungera som en demo på DVD istället för endast en CD med några låtar.

Hoppas att några av er fått svar nu. Skulle någon känna sig förbisedd så kanske det finns en anledning eller så har jag bara missat det.... Skriv igen i så fall.

Utbildningen verkar intressant! Skulle vilja lära mig hur man jobbar med ljud på film. Styr upp en sådan utbildning så söker jag!!! Kanske söker annars också...

Jag har tagit till mig den kritik jag fått och kommer att tänka på det i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju sån här "musikvideobild" nu. Är det tack vare kameran eller programmet? Är det en speciell effekt som får till den bilden? Jag menar...om man jämför bilden på nyheterna på SVT med MTVs musikvideor så ser det ju helt annorlunda ut. Samma med filmer också..helt annan bild där.. Men speciellt så är det i musikvideor!

Redigerat av GaBBe
Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningen verkar intressant! Skulle vilja lära mig hur man jobbar med ljud på film. Styr upp en sådan utbildning så söker jag!!! Kanske söker annars också...

Klart du ska söka! Utbildningsstart den 29/8, om tre och en halv vecka alltså! Sök så får vi se vad som händer och fötter! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad snyggt, jag sitter tyvärr på jobbet och har inga ordentliga högtalare så jag kan tyvärr inte kommentera låten så mycket (ska ta med vettiga hörlurar någon dag). Men det var ju kanonbra ändå! Får väl dock instämma i att med mindre hörnnötande skulle det bli ännu bättre. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Så video och låt hör inte ihop på det sätt som Neko hoppades... Ok... Det är nog rätt många produktioner som är så. Se bara på reklamfilmer.

Panasonic NV-GS140. Det var den kamera jag tvekade mellan och Canon. Fotoaffären tyckte definitivt att bägge kamerorna var likvärdiga, men att jag skulle testa en Canon eftersom de bygger hela prylen själva och jag känner mig mer hemma med det märket. 3 CCD och Leica är dock fint (Panasonic). Antar att Panasonicen presterar i TV-programsklass normalt (utan effekthysterin), eller??

:rolleyes:

äta eller ätas, det är frågan//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

ännu mera tack!

GaBBe:

"Musikvideobild"??? Förstår faktiskt inte vad du menar. Är det att bilden är "smalare"? I så fall så går det att göra i programmet. Finns oxå på en del kameror men jag vet inte hur det blir...

Thimmie:

Jag väntar nog ett år eftersom jag redan ska plugga och jobba nu i höst...

Musik:

Om du vill kan jag skicka ett kortare klippp helt utan effeker så får du se hur det ser ut när man filmar med kameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Så video och låt hör inte ihop på det sätt som Neko hoppades... Ok... Det är nog rätt många produktioner som är så. Se bara på reklamfilmer.

Hoppades är kanske inte helt rätt ord. Jag saknar en röd tråd i videon överlag, låten behöver inte nödvändigtvis hänga ihop med detta. Dessutom så vill jag inte säga att det är någon universiell regel att man måste koppla ihop ditten och datten, detta är en fullgod musikvideo så gott som någon annan. Det enda jag har att påpeka är att jag inte finner den direkt fängslande på grund av det sätt den är gjord på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...