Jump to content
Annons

Midi feature/effekt för att sätta velocity spann


Slackerboy

Recommended Posts

Tjena,

Jag har en fundering,

Låt säga att jag på mitt trumspår har ex. en hitat som jag vill ändra velocity på, slumpmässigt samt bara inom ett visst spann, ex 95 - 105. Finns det bra funktioner i sx3 som gör att jag kan markera ett antal noter sätta ett spann samt att sx3 sedan slumpar värden på dessa?

Tackar på förhand!

//Slackerboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 år senare...

Jag önskar göra samma sak. Känns lite hopplöst att göra som jag gör nu, gå in i varje pattern (av kanske 100 st) och dra i velocitystaplarna. Det hade varit bekvämt om man kunde ställa in ett valfritt velocityvärde mellan kanske 95-100 för bara kicktrumman kanske och som sedan slumpas fram så att ett nedslag hamnar på 95 och nästa på 98. Det skulle ju underlätta enormt. Eller om det finns andra knep som underlättar detta pillgöra? 😠

Sedan undrar jag lite också över det här med velocity. Jag är ingen trummis själv så jag vet inte. I EZDrummers egna patterns så hamnar snare-velocityn för "rock - open hat" (alltså när man spelar som hårdast) på ca 100 i velocity. Men i groovee monkees rockpatterns så hamnar snare-velocityn på 127, alltså riktigt hårt. Vilket är troligast? Och i en rocklåt, hur mycket kan velocityn variera mellan låt oss säga refräng och vers? Handlar det om 30-40 i velocity eller spelar man ungefär jämnt hela tiden? Svårt att förklara, hoppas ni förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen Tracer!

Jag undrar om någon har lite trumprogrammeringstips eller kan hänvisa till en sådan sida? Jag har lite svårt med velocity vad gäller trummandet. Hur högt låter kicktrumman t ex i relation till snare. Om en trummis spelar snabb och lite hårdare punk, hur högt är det velocitymässigt? Någon som har EzDrummer och Cubase kanske kan ge sin uppskattning angående detta? Jag har testat med 127 i velocity för hårdare låtar, men jag tycker det låter för hårt. Känns inte som att en riktig trummis spelar så hårt igenom en hel låt. Sedan är jag nyfiken på velocity vers och refräng emellan. Brukar det gå upp mycket i slagstyrka eller knappt något alls. Hmm, mycket frågor. Man kanske skulle ta trumlektioner. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen Tracer!

Jag undrar om någon har lite trumprogrammeringstips eller kan hänvisa till en sådan sida? Jag har lite svårt med velocity vad gäller trummandet. Hur högt låter kicktrumman t ex i relation till snare. Om en trummis spelar snabb och lite hårdare punk, hur högt är det velocitymässigt? Någon som har EzDrummer och Cubase kanske kan ge sin uppskattning angående detta? Jag har testat med 127 i velocity för hårdare låtar, men jag tycker det låter för hårt. Känns inte som att en riktig trummis spelar så hårt igenom en hel låt. Sedan är jag nyfiken på velocity vers och refräng emellan. Brukar det gå upp mycket i slagstyrka eller knappt något alls. Hmm, mycket frågor. Man kanske skulle ta trumlektioner. 🙂

Har aldrig funderat på relationen i velocity mellan kagge/virvel - det är ju alltid en fråga om hur DU vill att relationen ska vara mellan de midistyrda ljuden 🙂 Blandar du olika samples så måste det anpassas ändå. Kolla relationerna på velocityn i drumeditor på midifilerna från EZ så kan du bilda dig en uppfattning också med ögat.

Apropå fullt stå (127) hela vägen så hamnar du ju i samma läge som vi diskuterade här https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry709292

M a o inget sväng och framförallt ingen dynamik. Varierad, men om än hård, velocity är ett måste. Fördelen du har med EZD är att den hjälper dig med det (om du vill).

Apropå din fråga ang. vers/ref så visst kan alltifrån en tempoökning med nån bpm eller två liksom mer volym på t ex virvel eller skramligare hihat göra att reffen lyfter lite extra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte säga nåt generellt om hur "stark" velocity man ska använda, för det beror ju helt på vilka samplingar som triggas inuti trumpluggen. Velocity 127 är ju det högsta värdet, och det borde trigga det starkaste anslaget. Men det beror ju på hur hårt trummisen spelat de starkaste slagen. Kan ju variera mellan olika pluggar, och t.o.m mellan olika virvlar/hihats/baskaggar i samma plugg.

Och sen om man spelar velocity 1, då beror det på hur svagt det svagaste inspelade slaget är. Detta kan ju variera på samma sätt.

Och allt däremellan kan variera, i en plugg kanske skillnaden på 100 och 127 inte är så stor som i en annan. Etc etc.

Man måste gå efter öronen alltså :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gain och tack Lars. Slutsatsen verkar alltså vara att man får använda öronen. Svårt dock. Har försökt lyssna på skivor jag använder som inspiration, men det är oerhört svårt att försöka göra en uppskattning. Men man får väl ratta tills man själv är nöjd antar jag.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...