Jump to content
Annons

Pro Tools LE .wav problem?


TobbeE

Recommended Posts

Jag kör Pro Tools LE nu när jag ska försöka importera wave filer som jag skall mixa så säger den bara "codec neeeded" både när jag skall försöka spela dom i windows och i Pro Tools (har MBOX) men om jag sätter på mitt ruttna orginal ljudkortr på datan så funkar dom prima .. kan det ha att göra med att .wav filerna är 32 bitars?

Tacksam för omgående svar

mvh Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

32 bitar hmm varför då...Pro tools Le stödjer bara 24 och 16....men 32 vill du döda datorns CPU kraft och verkligen se va den går för eller. Högreupplösning är inte samma sak som att det låter bättre, kan faktist låta sämre om man har kassa kablar och dålig utrustning eftersom man hör utrustningens brister MYCKET tydligare. Sen får du tänka på att man skall sampla ner det till 16 bitar och 44.1 för att få det till CD, den uträkningen om du "Bouncar" kan bli sämre än om du har tex 16 bitar och 48 kHz. Har du så högupplösning måste du reca mastermixen analogt till en datbandspelare med rätt samplingsfrekvens om du skall få användning av så hög samplingsfrekvens. Men tänk på att allt hörs typ dubbelt så bra även allt brus och dålig utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...