Jump to content
Annons

Literate This


Publikstorlek  

20 röster

  1. 1. Publikstorlek

    • 1=Garaget
      0
    • 2=Korvgrillning
      0
    • 3=Ungdomsgården
      0
    • 4=Skolaulan
      6
    • 5=Hultsfred nästa!
      10


Recommended Posts

LÅTNAMN: Literate This

ARTIST: Direction

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 03:26

KOMPOSITÖR: Direction

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: WMA 64 kbit/s

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Literate This

Får väl moderatorer på mig nu 🙂 men tar risken och lägger upp en låt från en demo av dotterns band. Här finns så många begåvade och kunniga människor att feedback från er vore guld värt för dessa spelsugna sextonåringar. Tack på förhand! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oförskämt bra 🙂

Tycker jättemycket om sången och gitarrsamspelet mellan "lead" och komp. Det enda är kanske att ljubilden är lite torr och att trummisen snarare hänger på de andra än visar bandet var skåpet ska stå rytmiskt och frasmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ballt solo vid 2:10 sträcket! Den ryckiga gitarrmelodin/riffet som går genom hela låten är som opium för mina öron, fast som en hälsosam lågkalori änglamark hook 🙂

Mixen är superb, och stämsången 100%

Låter så bra som man bara kan förvänta sig av ett hultsfredsband. Om det finns fler låtar av denna höga kvalitén så torde indie framgången vara ett faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... kul att dottern din pysslar med musik. Hoppas att min (om jag får någon) gör det också! 🙂

Hur gammal är dottern och hennes polare?

Låten har ett bra sväng! Kan säkert bli riktigt bra. Men som alltid i unga år brister det på produktionen. Mycket tunn ljudbild, ingen bas, och trummorna låter platta. Var är baskaggen? Osv... Men det skiter vi i nu! Gött sväng i låten! Att kunna göra bra låtar är ju ändå det viktigaste (tycker jag)! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bussiga ni är! 🙂 Glada miner och stora ögon som suger upp allt på skärmen här. Alla är födda 1988, Thimmie. Överlåter till dem själva att svara på era kommentarer men först skall jag nu skjutsa dem till Rimforsa av alla ställen för en spelning. Blev alltså roddare till ett gäng spralliga 16-åringar(!) på gamla dar, var ju inte riktigt så jag hade tänkt mig min annars obefintliga musikkarriär... 😉😉

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här var ju bra!

En skön kontrast till all brats-techno och gubbstruttsrock vi spelar här... 😉 (obs! skämt!)

Jag tycker att refrängen kunde varit lite roligare melodiöst sett, lite roligare harmonier kanske. Verserna är bättre än refrängen. Men bra ändå.

Klart bättre än jag oxå gjorde som 16-åring. Eller 18-åring för den delen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjyssta reumatiska gitarrriff; känns upplyftande och spralligt. Inte helt tajt alla gånger, men det tycker jag bara bidrar till mysigheten. Bra mix, bra sångröst och det mesta är helt enkelt bra. Imponerande i synnerhet med tanke på bandmedlemmarnas ålder. Tumme upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar rösten skarpt och de har bra melodikänsla! Låter lite otajta men övning ger ju färdighet som man brukar säga. De har definitivt potential...den som väntar på nåt gott! Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gulligt, ung, spralligt, naivt, moget och charmigt på samma gång.

Det enda jag måste få klaga på är trummisens fills, de sitter inte alla gånger,

och han/hon är lite otajt här o var.

Sången är fin!!

N

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst! Mm.. Jag blir lätt nostalgisk... Jag brukade bistå ett annat känt tjejband för en massa år sen innan dom blev upptäckta (jag kanske bidrog till att dom blev upptäckta.. Hmm tänk om :rolleyes: ) Nåväl.. Dessa numera välkända tjejjer lät inte alls så här braiga i början inte.. Det här tjejbandet kommer att gå långt om dom vill..

Åsså vill jag passa på att ge et stödjade ord för den kommunala musikskolan och de initiativ bl.a. ABF ger åt musicerande ungdomar..

Det tjejband jag tänkte på.. Aha.. Jo motsvarigheten till Northpole cold days (om ni fattar min bakvända humor 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångerskan sjunger väldigt sexigt :rolleyes:. Trummisen känns lite seg men annars så är det ruggigt bra för att vara från ett gäng sextonåringar.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den går säkert upp på topplistan bland fame factory-låtarna. Utgår ifrån att enkelheten är medveten men det skapar en viss ojämnhet med tanke på gitarrsolot, Låt mig föreslå ett par lättare plock på basen på mellan första o sista fjärdedels takt på basen genom låten för det låter för taffligt annars (trots att det är medvetet) och någon halvtaktsbrytning på hihatten iallafall. Annars är det väl på väg mot ganska gjuten listpop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för jättefin respons! Hegobald, du kan väl bistå med råd i ett PM angående lämplig nivå på possenten av intäkterna när det gäller alla givna råd, musikaliskt föredöme, halva skivsamlingen plundrad, milersättning etc... Skämt åsido har dina skyddslingar något av "öken" i sitt namn månne?

Här kommer en av tösera med svar:

- Tack så mycket allihopa för visat intresse! Det betyder mycket att få kritik, råd och även beröm från folk med musiköra, och det sitter inte heller fel med ett omdöme av självaste Sahara hotnights förre producent (eller hur nu biståndet kom till uttryck..).

Vi är fem personer i bandet, fyra tjejer och en kille. Inför våran första spelning i våras var vi snabbt tvungna att hitta en ny trummis. Anna som spelar trummor nu var från början bara tänkt att vara stand-in, men vi tyckte alla så mycket om henne så hon blev kvar. Hon bidrar med väldigt mycket och utvecklas snabbt, så jag är ganska säker på att bara till nästa demo kommer det bli betydligt svårare att hitta otillräckligheter i hennes spel.

Henkera, du säger att vi har kvalitéer för att kunna sällas till de andra fame-factoryartisterna på toplistan. Jag antar att det är ett gott tecken även om det känns lite surt att bli jämförd med dom. Vi vill inte bli kommersiella, i alla fall inte på det sättet som många andra inom musikbranchen blir (skandaler, dålig publicitet, dokusåpor, utséende...). Det känns som att den vägen ofta blir för ytlig och lättsmält och fokuserar för lite på det egentligen centrala i sammanhanget; musiken.

Tack för råden om hur låten kan förbättras. Jag håller inte riktigt med hackeman, jag tycker refrängen blir en ganska schysst brytning i låten och egentligen inte behöver vara mer komplicerad. Men visst är det en ganska lätt låt och kanske aningen förutsägbar. Men vi repar vidare och gör allt för att hela tiden bli bättre. Att ni här på forumet över lag verkar uppskatta vår musik är väldigt kul och ger oss både inspiration och motivation inför framtiden! Mvh Amanda ((e)qualitymusics "tös")

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Det är ju precis sånt här som är på tapeten just nu 🙂 Det tuffar enkelt och problemfritt på liksom. Man får grepp om musiken direkt och jag började gunga höger, vänster i takt med gitarren efter typ 8 takter hehe 😉

Kul med talangfulla och kreativa ungdomar dessutom! Fler tjejer i branchen behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, najs 😄 Det är go musik och visst slirar det ibland, men det är inget som gör något. Som en band-demo är det här nästan ovanligt bra. Både helt ok spelat och inspelat (vilket jag tycker är en svag punkt för många band). Gillar röst och melodigitarr allra bäst, men allting är ok. Skulle gärna gå och se ett sånt här band under en krogrunda. Glad blir man även om det egentligen är lite för trevligt för att vara bra för min image 😳 Tycker inte att ålder och kön har någon som helst relevans i sammanhanget. Det skulle lika gärna kunna vara ett gäng 25åringar. Trots det skall jag gå och gömma mina demos från mopedåldern ännu längre bak i garderoben. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asaballafräckt! Riktigt riktigt bra med tanke på åldern.

Kanonbra detta. Nu öppnade jag ögonen rejält för första gången på riktigt länge här på forumet. Hälsa att de får hålla sin musikglöd vid liv. 😳

Det ska jag göra! Fin hälsning från en riktig rocktungviktare! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, najs 😱 Det är go musik och visst slirar det ibland, men det är inget som gör något. Som en band-demo är det här nästan ovanligt bra. Både helt ok spelat och inspelat (vilket jag tycker är en svag punkt för många band). Gillar röst och melodigitarr allra bäst, men allting är ok. Skulle gärna gå och se ett sånt här band under en krogrunda. Glad blir man även om det egentligen är lite för trevligt för att vara bra för min image 😄 Tycker inte att ålder och kön har någon som helst relevans i sammanhanget. Det skulle lika gärna kunna vara ett gäng 25åringar. Trots det skall jag gå och gömma mina demos från mopedåldern ännu längre bak i garderoben. Lycka till!

...för att inte tala om mina demos från den åldern.. 😳 Ska förmedla detta. Tack Dagon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att din dotter Amanda bara är 16? Hennes svar låter lika mycket mer än 16 som musiken gör. 😱

Har lyssnat ett par gånger till nu, och den växer inte helt oväntat mer och mer efterhand. Refrängen inkluderat. Jag tycker fortfarande att hooken är när refrängen går tillbaka till gitarrens vers-lir. Sitter riktigt bra. Men det är ju såklart bara min personliga åsikt.. 😳

Delay-outrot hade jag oxå kunnat vara utan. 😄

Lägg gärna upp fler låtar av dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

....Rimforsa av alla ställen för en spelning....

Gamla hemtrakter! 😳

Grym låt, gillar starkt och tvivlar inte heller på att detta kan gå långt om det filas lite på den tekniska biten. Glad jag blev nu!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes svar låter lika mycket mer än 16 som musiken gör. 

Jag lovar, hon skrev svaret själv men jag bad henne ta bort några interpersonella, historiska band-detaljer av såpoperakaraktär. Jag är f ö tämligen säker på ungens ålder, mer än min egen. 😎😛

Jag tycker fortfarande att hooken är när refrängen går tillbaka till gitarrens vers-lir.
Håller med dig att versen är starkare än refr men det är ju inte min låt, tyvärr... 😛
Delay-outrot hade jag oxå kunnat vara utan.

Håller med dig även här. Eller det kunde ha gjorts snyggare men det var ju naturligtvis inte jag som proddade. 😳

Lägg gärna upp fler låtar av dem!

Då tappar väl Olsbert och Neko tålamodet med mig och själv har jag pläderat för uppstramning av demosidan med antalet postningar, etc... 😱

De får väl regga sig som medlemmar själva och dra ner den redan, i mina ögon makabert låga medelåldern. 😛🙂

/e

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla hemtrakter!  😳

Kul! Smedjan i Opphem, känner du till? Mkt vackert belägen i eklandskapet men väldigt pluttigt där spellokalen knappt rymmer bandmedlemmar och instrument...

Grym låt, gillar starkt och tvivlar inte heller på att detta kan gå långt om det filas lite på den tekniska biten. Glad jag blev nu!

😱 Men jag ska inte inte längre leka ombud utan ropa fram nån av dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag blir avundsjuk nu. Jag vill också kunna vara stolt över att ha en dotter som är kapabel till att, tillsammans med sina bandmedlemmer, leverera någonting sådant här 😆

Jättebra låt! Resten har redan så många andra sagt tidigare så det hoppar jag över. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...