Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

vad tycker ni om att folk samplar gamla låtar?

Själv tycker jag det är okej om man klipper sönder dom och skapar egen melodi osv.

Men tar man samplingen bara rakt och kanske bara skiftar lite trummor då tycker jag att det är felaktigt.

Att återskapa musiken på ett annorlunda sätt tycker jag är bara bra.

Annons
Posted

En sampling/cover skall vara en hyllning till originalet.

Huruvida man lyckas med denna hyllning eller inte är

lite svårt att avgöra. Om jag skulle få för mig att göra

något av någon annans musik ser jag det som en själv-

klarhet att få ett okej från artisten personligen.

'Visst, hon tjänar ju pengarna'

hmm, känsligt/svårt änme.

Nä, jag tycker nog inte en technoversion av ett 60-tals-

mästerverk är okej. Visst, kanske roligt med en flaska

Rött i kroppen på dansgolvet, men på en radiostation?

Nje!

Tycker det är roligare om man kommer på något själv.

:rolleyes:

Posted

Håller med Nelerion om att en sampling/cover skall vara en hyllning till orginalet...

Men när jag hör alla dance och eurodisco versioner av gamla låtar som t.ex Poison av Alice Cooper eller någon Gyllene Tider låt vill jag bara spy...

Tycker det stinker kommersiell dynga lång väg....

Verkar helt uppenbart att skivbolaget bara satsar på att tjäna pegar....

Posted

Men gud, sampla på bara. Jag skiter väl i om nån snor en bit ur en gammal låt för att göra sin nya, oavsett om den gamla är bättre eller sämre.

Posted

när man gör en cover så tycker jag dels att den nya versionen ska låta annorlunda än originalet. Annars blir det bara lika fast sämre.

Sedan ska den göras bättre/annorlunda, därför behöver inte det vara en hyllning till originalartisten (beronde på vem det är), det är bättre och göra en dålig låt bra än en bra låt dåligt. 😉

Guest Stinkey
Posted

Sno på bara. Resultatet är det enda som räknas. Beck's musik bygger ju väldigt mycket på samplingar, men mer utveckling än stöld. Eller så är det lättare att överse med om resultatet blir bra?

Posted

Att sampla annans musik utan deras tillstånd är ju inte bara felaktigt, utan även olagligt.

Enligt mig är det ytterst sällan som det lyckas bli trevligt då man samplar gamla låtar för att göra något "nytt", men att sampla ljud generellt för att bygga upp en spejsad ljudbild är en extremt spännande teknik enligt undertecknad! ("ljud" då som t ex ljudet av en humla som surrar mot fönsterrutan etc)

Posted

skilda kommentarer precis som jag trodde men roligt att läsa varför och varför inte.

Jag tycker speciellt att sampling inte spelar roll om man håller på med hobby verksamhet, men skulle jag en dag släppa en skiva som folk skulle köpa på riktig skiva osv skulle jag clera samplingarna.

Posted

Jag säger som Burroughs - leve tjuvarna!

Det finns ingen anledning att inte sampla hur mycket som helst fast det är ju aptråkigt om man gör något som bara låter som en urvattnad kopia av orginalet (typ dance rock mania skit), eller något som bara låter dåligt (typ det mesta beck gjort), men överhuvudtaget tycker jag att det är omoraliskt att göra dålig musik. Britney Spears version av Satisfaction hade inte varit mer omoralisk om den hade innehållet samplingar och att någon (förutom skivbolagen) kan ha klagomål på kreativt användande av samplingar som Massive Attack eller Little Axe tex är bara dumt.

Posted

vad kan hända om man tar en sampling från någon?

Posted
vad kan hända om man tar en sampling från någon?

Det beror väl på vem du samplar.

Pugh Rogefeldt var bara glad när han fick höra att DJ Shadow snott en bit av honom, medans Paul McCartney skulle stämma skiten ur den som samplade honom utan tillstånd.

Om han upptäcker det. 😉

Risken för att bli upptäckt i sådana här sammanhang är ganska liten, inom dansmusiken brukar man säga att om låten troligtvis hamnar på samlingsskivor eller letar sig in på hitlistan, då är det dags att cleara!

Om du blir upptäckt med en icke clearad hitlåt kan det bli dyrt.

Artister och upphovsmän på bara lite lägre nivå än Macca säger förresten ändå alltid nej, eftersom inkomsterna för dom blir så små jämfört med besväret att licensiera.

Posted

Men om jag skulle ta en sampling från en låt i detta forumet och lägga upp den här också vad skulle kunna hända då?

Är det någon som har erfarenhet av att clera?

Posted
Men om jag skulle ta en sampling från en låt i detta forumet och lägga upp den här också vad skulle kunna hända då?

Thimmie skulle sura, annars inget. 😉

Är det någon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rättigheter till några grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling från ett engelskt indieband - kostade £500 att använda till ett album som släpptes i hela världen, men det tror jag var extremt billigt.

Posted
Men om jag skulle ta en sampling från en låt i detta forumet och lägga upp den här också vad skulle kunna hända då?

Thimmie skulle sura, annars inget. 🙂

Är det någon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rättigheter till några grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling från ett engelskt indieband - kostade £500 att använda till ett album som släpptes i hela världen, men det tror jag var extremt billigt.

Vem tror du jag tänkte sampla då 😉

Intressant det där med att cleara, eftersom jag vet de som släpper skivor och låtar som spelas på p3, (släpp på PPB) och egna etiketter som inte clearar vilket jag inte förstår att de "vågar". Skulle jag mot all förmodan lyckas göra en låt som ska spelar på radio skulle jag nog vilja ha den clearad.

Posted
Thimmie skulle sura, annars inget. 🙂

Hahahaha! Så länge man uppger upphovsmannen så skiter jag i vilket! 😉😛🙂

Namnangivelserätten duvet... 😉

Posted
Är det någon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rättigheter till några grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling från ett engelskt indieband - kostade £500 att använda till ett album som släpptes i hela världen, men det tror jag var extremt billigt.

inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet? utan alla vill ha betalt?

Posted
inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet? utan alla vill ha betalt?

Du kan ju fråga dig om Diana Ross, eller vem det nu är, behöver publiciteten från din platta?

Det finns ju en anledning till varför folk samplas.

Kort svar: nej, alla vill ha stålar.

Alla dom största bryr sig inte ens om stålarna, utan säger automatiskt blankt nej.

Posted

inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet?  utan alla vill ha betalt?

Du kan ju fråga dig om Diana Ross, eller vem det nu är, behöver publiciteten från din platta?

Det finns ju en anledning till varför folk samplas.

Kort svar: nej, alla vill ha stålar.

Alla dom största bryr sig inte ens om stålarna, utan säger automatiskt blankt nej.

MM jag tycker det är intressant att veta lite hur det brukar funka. Eftersom det är ju väldigt många som ändå samplar.

Inte för att jag någonsin kommer upp på de nivårena så det kommer clearas osv.

Men vet ju flera duktiga hip-hop producenter som en dag säkert kommer spelas på radio m.m

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.