Jump to content
Annons

Nåt ljudkort som uppfyller dessa önskningar?


Diwic

Recommended Posts

Nu har mitt M-audio FW 1814 krånglat en gång för mycket, så jag funderar på att skaffa nåt annat. 😠 :angry:

Nu till frågan, finns det något ljudkort som uppfyller följande:

* USB-interface

* Ska klara sig utan extern AC-adapter om det skulle behövas

* Minst sex analoga ingångar

* Minst två bra preamps, med möjlighet till +48V fantommatning

* Midi, minst en in och en ut.

Jag har letat runt lite, men inte hittat något. Finns det någon bra katalog över alla ljudkort som finns?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha...så det är där skon klämmer. Här finns dock ett ljudkort till som kör USB2: UCON CX

Varken Edirol UA1000 eller UCON CX verkar dock nöja sig med strömmen den får från datorn, utan kräver extern AC-adapter för att funka. 😠

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha...så det är där skon klämmer. Här finns dock ett ljudkort till som kör USB2: UCON CX

Varken Edirol UA1000 eller UCON CX verkar dock nöja sig med strömmen den får från datorn, utan kräver extern AC-adapter för att funka. 😠

// David

Så är det med alla USB-enheter. Om de spänningsmatas från datorn, så går de ner på halv duplex-överföring. Med egen spänningsmatning kan de köra i full fart...

USB är dock betydligt sämre än Firewire, så om du behöver många kanaler, är Firewire-kort ett mycket bättre val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det med alla USB-enheter. Om de spänningsmatas från datorn, så går de ner på halv duplex-överföring. Med egen spänningsmatning kan de köra i full fart...

USB är dock betydligt sämre än Firewire, så om du behöver många kanaler, är Firewire-kort ett mycket bättre val.

Anledningarna till att undvika Firewire är

1) att min laptop bara har fyra pinnar på kontakten och således inte kan förse ljudkortet med ström

2) att mitt FW1814 strular på min stationära dator. Jag vet inte riktigt om det är M-audio som inte kan skriva drivrutiner ordentligt, eller om det faktiskt är ett problem med Firewire generellt på min dator.

Är det generellt så att enheter som spänningsmatas från datorn bara kan använda half-dublex (en begränsning i USB-protokollet alltså)? Och gäller det både USB1.1 och USB2?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller alla USB.

Det finns nog bara vissa bärbara Mac som har 6-pin Firewire och alltså kan spänningsmata interfacet - men fråga inte hur länge batterierna håller då... 🙂 Du måste nog vara inkopplad till väggen ändå i så fall - och då försvinner liksom meningen med det hela... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Batteriet på bärbara datorer brukar ju inte räcka mer en ett par timmar max vid tungt arbete (som musikinspelning.) Om man dessutom ska driva ett ljudkort så blir det nog till att du sätter allt i första tagningen om du vill få nåt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det med alla USB-enheter. Om de spänningsmatas från datorn, så går de ner på halv duplex-överföring. Med egen spänningsmatning kan de köra i full fart...

Hur menar du då? Att interfacet bara kan skicka eller ta emot signaler? Eller att interfacet bara tilldelas halv bandbredd? Dvs, menar du halv duplex eller hälften så snabb överföring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Halv duplex innebär alltid att det skickas och hämtas data växelvis. Vid full duplex kan man både skicka och ta emot samtidigt... I praktiken blir det troligen ungefär halva hastigheten vid halv duplex.

Om man har fler USB-enheter inkopplade samtidigt, misstänker jag att situationen blir katastrofal ganska kvickt... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Halv duplex innebär alltid att det skickas och hämtas data växelvis. Vid full duplex kan man både skicka och ta emot samtidigt... I praktiken blir det troligen ungefär halva hastigheten vid halv duplex.

Okej, tack för förtydligandet. Jag blev förvirrad av det sammansatta ordet duplex-överföring. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Spar på processorn och skaffa nåt med Firewire... Behöver du extern ström till ljudkortet så skaffa ett batteri och en lödpenna. Fattar inte varför extern strömmatning skavara så strort problem för dig???

USB (inklusive USB2) kommer inte att överleva Firewire enl. mina ganska säkra förutspåelser. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...