Jump to content
Annons

Frågor och svar om vocoder i Reason


EEL (oregistrerad)

Recommended Posts

EEL (oregistrerad)

Hej! Jag har lite problem med att använda BV512-Digital Vocoder ireason 2.5...

Skulle vara tacksom om nån kan nån förklara hur man ska koppla...

Och hur man ställer in den för att få sånt ljud som e på rösten i tex californa Luv med Dr Dre... Altså typ påverka pitchen efter det att man spelat in sången (eller tänker jag på autotuner?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Koppla en subtractor i carrier-inputen i vocodern,

koppla en NN19 till modulator-jacket, ladda upp en sampling i NN-19 där du säger "caaaalifooornia löööööv" och så spelar du subtractorn samtidigt... tjosan!

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man bara koll på grunden kan den göra riktigt cola saker. Gjorde en sak med en redrum och en subtractor ihop. Trummorna blev skitcola. Minns dock inte hur jag kopplade för att få det ljudet. 😆

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

starta med en mixer

1. skapa en subtractor, dra upp filtret så det hörs ordentligt, spela in ett ackord

2. skapa en NN19, ladda upp en sampling, spela in i sequencern, försäkra dig om att nåt hörs ("caaaliforniaaa lööööv")

3. skapa vocodern

4. routa om subtractorn till carrier-inputen, left

5. koppla ur vocoderns högra output

6. routa om NN19 till modulator input i vocodern

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
EEL (oregistrerad)

Hej! jag har två frågor om vocodern i reason ...

1.Hur ska man spela in sången man vill lägga vocoder på om man vill få den typ som roger throuthman? asså ska man bara sjunga i låtens grundton helt rakt och monotont utan att man sjunger nån melodi och sen spela melodin med keyboarden i efterhand eller hur gör man?

2.När jag spelat in sång och laddar in den som sample i nn19 och sen kopplar den genom vocodern så får jag bara ljudet i ena högtalaren.. Även fast jag spelat in i mono.. Nån som har en aning om vad jag kan ha gjort fel?

tack på förhand /allan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hej! jag har två frågor om vocodern i reason ...

1.Hur ska man spela in sången man vill lägga vocoder på om man vill få den typ som roger throuthman? asså ska man bara sjunga i låtens grundton helt rakt och monotont utan att man sjunger nån melodi och sen spela melodin med keyboarden i efterhand eller hur gör man?

2.När jag spelat in sång och laddar in den som sample i nn19 och sen kopplar den genom vocodern så får jag bara ljudet i ena högtalaren.. Även fast jag spelat in i mono.. Nån som har en aning om vad jag kan ha gjort fel?

tack på förhand /allan  😏

Tjenare Allan.

Jag borde läxa upp dig för att du inte använder forumets sökfunktion, eftersom exakt dom frågor du ställer är grundligt besvarade på flera ställen.

Men det tänker jag inte göra.

Istället vill jag informera dig om att det inte går att låta som Roger Troutman med hjälp av Reasons vocoder, eftersom killen inte använde ett svenskt datorprogram för hemmapulande kids.

Men ha det så bra!

..sss...

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Visst har du rätt.

Jag gör i princip alla mina låtar i Reason... Iaf grunderna. 😉

Det jag ville få trådskaparn att begripa är att man inte bara kan trycka på Roger-knappen och köra. Zapp-soundet var ju ett resultat av skicklighet och träget arbete i kombination med massor av saker. Det finns liksom inget datorprogram som emulerar erfarenhet, ännu så länge...

Basic vocoderfunktion är grundligen förklarat på flera ställen här på forumet.

Sitt egna speciella sound får man experimentera fram själv.

Här kommer inga nystekta sparvar (för att tala kungligt..) flygande från mitt håll iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halla halla!

Bara for att Moderatorn ar pa semester utomlands sa behover inte tonen har bli lite hätsk (hurra jag hittade en bokstav med prickar!!).

Alla har vi varit barn/nybörjare i början. Här hjälper vi varann. 😳

Ha det bra nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
börnen (oregistrerad)

Hur gör man om man "live" vill låta rösten gå från en mic genom vocodern som då modulerar det jag samtidigt spelar på exempelvis subtractorn?

Det ni beskriver här är ju att man måste sampla en röstslinga först och sen spela.

/Kent

edit: klarläggande 🙂

Redigerat av börnen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Vilket program klarar att göra det från mic rakt ut i högtalarna, live då vill säga?

Nu även Reason, med hjälp av halvpiratprogrammet Hammer.

Går dock inte att spela in eller rewire:a.

Hur får man tag i det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

nu har jag länge försökt attt använda Vocodern i Reason men har aldrig lyckats få nåt (enligt mig själv iallafall) bra resultat..

Finns det någon som har lite kunskap om Vocoders eller nån som har nåt tips på hur ni gjorde när ni använda den?,

jag har testat massa olika instälningar o.s.v men inte lyckats fått ett cleant ljud där jag har styrt röstinspelningens toner i ackord att framhäva riktigt vad jag säger och fortfarande ha den coola "robot rösten"

vill ju använda subtractorn med sågtand för att få de ljudet som jag mest tycker passar för att använda vocodern men de blir bara blurr tycker jag, vill också använda fullt wet på vocodern för att de ska låta precis som att synthesizern skapar ljudet(rösten) 🙂

snälla nån! 😳

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...