Jump to content
Annons

Frågor och svar om vocoder i Reason


EEL (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
man-u-alen shalalalala

Jag undrar hur många gånger du skriver det per dag... 😳

Visst är det så men ska jag vara helt ärlig så tycker inte jag att manualen (och i allmänhet) är så mycket att hänga i granen faktiskt. Det funkar inte för mig iaf men det är personligt antar jag. Själv lär jag mig mest genom att testa mig fram. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

man-u-alen shalalalala

Jag undrar hur många gånger du skriver det per dag... 🙂

Visst är det så men ska jag vara helt ärlig så tycker inte jag att manualen (och i allmänhet) är så mycket att hänga i granen faktiskt. Det funkar inte för mig iaf men det är personligt antar jag. Själv lär jag mig mest genom att testa mig fram. 😉

/M

jag undrar hur många såna här trådar det finns.

manualen är skitbra. den tar man till direkt när det skiter sig. sen prövar man sig fram. enkelt och smidigast.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag länge försökt attt använda Vocodern i Reason men har aldrig lyckats få nåt (enligt mig själv iallafall) bra resultat..

Finns det någon som har lite kunskap om Vocoders eller nån som har nåt tips på hur ni gjorde när ni använda den?,

jag har testat massa olika instälningar o.s.v men inte lyckats fått ett cleant ljud där jag har styrt röstinspelningens toner i ackord att framhäva riktigt vad jag säger och fortfarande ha den coola "robot rösten"

vill ju använda subtractorn med sågtand för att få de ljudet som jag mest tycker passar för att använda vocodern men de blir bara blurr tycker jag, vill också använda fullt wet på vocodern för att de ska låta precis som att synthesizern skapar ljudet(rösten) 😉

snälla nån! 🙂

Här har du en video från Propellerheads som visar hur man kan använda vocoder'n

http://www.propellerheads.se/news/articles...cle=video4_1wma

Link to comment
Dela på andra sajter

man-u-alen shalalalala

Jag undrar hur många gånger du skriver det per dag... 🙂

Visst är det så men ska jag vara helt ärlig så tycker inte jag att manualen (och i allmänhet) är så mycket att hänga i granen faktiskt. Det funkar inte för mig iaf men det är personligt antar jag. Själv lär jag mig mest genom att testa mig fram. 😛

/M

samma här har aldrig läst en manual till nåt musikprogram 🙁

kanske beror på att jag är självlärd på gitarren och ändå spelar mkt bättre än alla andra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag länge försökt attt använda Vocodern i Reason men har aldrig lyckats få nåt (enligt mig själv iallafall) bra resultat..

Finns det någon som har lite kunskap om Vocoders eller nån som har nåt tips på hur ni gjorde när ni använda den?,

jag har testat massa olika instälningar o.s.v men inte lyckats fått ett cleant ljud där jag har styrt röstinspelningens toner i ackord att framhäva riktigt vad jag säger och fortfarande ha den coola "robot rösten"

vill ju använda subtractorn med sågtand för att få de ljudet som jag mest tycker passar för att använda vocodern men de blir bara blurr tycker jag, vill också använda fullt wet på vocodern för att de ska låta precis som att synthesizern skapar ljudet(rösten) 😛

snälla nån! 🙁

Här har du en video från Propellerheads som visar hur man kan använda vocoder'n

http://www.propellerheads.se/news/articles...cle=video4_1wma

han visar jui inte nånting med sång och sen så får man juinte se va han använder för inställningar på synthezisern heller, hjälpte ju inte så mkt faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns färdiga patchar till combinatorn....på reasonstation tror jag...

om du pm ar mig din e mail såskickar jag de till dig

R 🙂🙂🙂🙂

nu har jag länge försökt attt använda Vocodern i Reason men har aldrig lyckats få nåt (enligt mig själv iallafall) bra resultat..

Finns det någon som har lite kunskap om Vocoders eller nån som har nåt tips på hur ni gjorde när ni använda den?,

jag har testat massa olika instälningar o.s.v men inte lyckats fått ett cleant ljud där jag har styrt röstinspelningens toner i ackord att framhäva riktigt vad jag säger och fortfarande ha den coola "robot rösten"

vill ju använda subtractorn med sågtand för att få de ljudet som jag mest tycker passar för att använda vocodern men de blir bara blurr tycker jag, vill också använda fullt wet på vocodern för att de ska låta precis som att synthesizern skapar ljudet(rösten) 🙂

snälla nån! 🙂

Här har du en video från Propellerheads som visar hur man kan använda vocoder'n

http://www.propellerheads.se/news/articles...cle=video4_1wma

han visar jui inte nånting med sång och sen så får man juinte se va han använder för inställningar på synthezisern heller, hjälpte ju inte så mkt faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grunden i att få ett bra och tydligt vocoderljud:

Carriersignalen måste vara vässad som satan om man ska höra konsonanterna. Detta är det största felet folk gör, för lite övertonsjitter att skapa konsonanter av. Dista, detuna, bitcrusha, lägg på brus, oktavdubblera, EQa etc, ljudet måste vara jävligt skarpt och vässat helt enkelt. Stämmor hjälper också. Ev kan man ha en vocoder där man gör klangen i vokalerna som man vill ha den, och en där man bara försöker få till konsonanterna tydligt, och sen kan man blanda detta till önskad tydlighet/klang i mixern. Vissa vocodrar har också speciella kuckelimuckfunktioner för att få fram konsonanterna tydligt, använd gärna dessa.

Modulatorsignalen måste vara jävligt clean. Gate är livsviktigt här. Komprimera gärna skiten ur rösten innan du skickar in den också, typ med en stenhårt maxad brickwall-limiter. Jag tycker detta brukar hjälpa för att få en mindre flaxig känsla i resultatet.

Ja det är egentligen det enda som behövs. Använd inte för många band (givetvis inte för få heller), 10-15 brukar vara lagom. Eftersom alla vocodrar funkar på i princip samma sätt så finns det inga dåliga vocodrar... man kan få ett fett och bra ljud ur vilken freewareskit som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Allan.

Jag borde läxa upp dig för att du inte använder forumets sökfunktion, eftersom exakt dom frågor du ställer är grundligt besvarade på flera ställen.

Men det tänker jag inte göra.

Istället vill jag informera dig om att det inte går att låta som Roger Troutman med hjälp av Reasons vocoder, eftersom killen inte använde ett svenskt datorprogram för hemmapulande kids.

Men ha det så bra!

..sss...

Hahaha!

Det var kanske lite taskigt, men taskigt på ett väldigt kul sätt.

Jag skrattade i alla fall!

Även om man kan förstå varför någon frågar hur man får fram zapp-soundet.

Det gäller att sikta högt från början, annars kan man ju skita i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man om man "live" vill låta rösten gå från en mic genom vocodern som då modulerar det jag samtidigt spelar på exempelvis subtractorn?

Det ni beskriver här är ju att man måste sampla en röstslinga först och sen spela.

/Kent

edit: klarläggande 😑

Du köper en hårdvaruvokoder t ex.

som du kan sjunga och spela direkt i.

jättekul är dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Men det tänker jag inte göra.

Istället vill jag informera dig om att det inte går att låta som Roger Troutman med hjälp av Reasons vocoder, eftersom killen inte använde ett svenskt datorprogram för hemmapulande kids.

Jag blir så full i skratt när jag läser sånt här från förstå-sig-på:are... vilket ryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Vocoder i realtime är förjävla skoj. På Rolands V-Synth är det bara att plugga in micken bak, och köra hårt. Jag har hållt på med den i 4 månader nu, men kommer aldrig längre än till patch 15 "Vox designer". Sen är det Daft Punk, Mr.Troutman och hela paketet, tills jag får lust att spela gitarr istället 🙂

Köp en riktig synt med vocoder. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Vocoder i realtime är förjävla skoj. På Rolands V-Synth är det bara att plugga in micken bak, och köra hårt. Jag har hållt på med den i 4 månader nu, men kommer aldrig längre än till patch 15 "Vox designer". Sen är det Daft Punk, Mr.Troutman och hela paketet, tills jag får lust att spela gitarr istället :rolleyes:

Köp en riktig synt med vocoder. Punkt.

Jag fastnade pinsamt länge med just detta i en musikaffär... grymt skoj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vocoder i realtime är förjävla skoj. På Rolands V-Synth är det bara att plugga in micken bak, och köra hårt. Jag har hållt på med den i 4 månader nu, men kommer aldrig längre än till patch 15 "Vox designer". Sen är det Daft Punk, Mr.Troutman och hela paketet, tills jag får lust att spela gitarr istället 😄

Köp en riktig synt med vocoder. Punkt.

MicroKorg.. låter riktigt bra om den vocodern. Kostar runt 2500 beggat!!

plus att man får en riktigt mysig liten synth på köpet.. 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det väl tvärt om va? Rösten modulerar subtractorn.. Frekvenstyrd EQ av subtractorn typ 🤪

En vocoder behöver två signaler, en Carrier och en Modulator. Rösten är Carrier och Subtractor är Modulator. Eller var det tvärtom, nåja åt nåt håll iaf. 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...