Jump to content
Annons

Sun in my morning


Recommended Posts

LÅTNAMN: Sun in my morning

GENRE: Bakåtlutad house

LÅTLÄNGD: 3:58

KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Per I

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,7 MB

STATUS: Skiss

Frukten av dagens studiosession blev en softad, lätt melakolisk housebetonad komposition. Monotont, jepp, kan nog tillkomma sång på detta så småningom. Tacksam för all feedback.

EDIT: Borttagen länk

Redigerat av BobGeorge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjoho.

Laid back.. Ja det var ordet.. 😉

Det låter snyggt, även om ljudet låter instängt hos mig, kanske är komprimeringen som orsakat det här.. Annars får du nog höja i de övre registren något.. 🙂

Men kicken och basen krockar väl något förfärligt här? Eller är det bara jag som inte hör ordentligt? Pröva att sidechaina, ta bort en del bas ur kicken, ta bort de högre registren ur basen m m.. För nu slåss de om utrymmet, och basen vinner.. Så behöver du inte ha det. 🙂 För det tappar lite punch på det..

Introt är snyggt. Inget att anmärka på. Soft gitarr. Phaserperccen är sjysst. Om det nu är phaser vill säga.. :rolleyes: Det bygger fint. Men du kanske ska se över frekvenserna på den? Jag brukar vara försiktig med phaser och liknande frekevensryttare.. Den kanske krockar med lite andra instrument både här och där?

Men jag väntar mig något med fart i efter introt.. De där congasen är sjyssta.. Men jag vill ha lite mer hats och lite mer av den där känslan av att det kickar igång.. Den kommer ju sen, men på tok för sent! Du kan med fördel ta in den tidigare! Och när den kommer in. Sidechaina! Fy vad härligt det hade varit med lite pump! Mums! 😄

Shakern skall du ta ner i volym något. Instämmer med Charliee.

Snyggt att det "kommer igång" och sen mattas av.. Men ändå, ge lite mer av det, förläng låten, och låt det vara med lite längre, skoj med lite teaser så att säga. 🙂

Och den där volymhöjningen vid 2:45?! Vad är det? Kill, kill, kill! Den har du nog missat. 🙂

Överlag bra låt, men låt det hända mer, det kan vara soft å laid back ändå. Det är väl ändå bara en skiss det här om jag inte minns fel, så jobba lite på den så ska du se att den blir fet. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Hej.

Basgången mördar kicken. Allt låter lite instängt. Den där phaser prylen tycker jag inte alls om. Hela trummpaketet kommer inte lite sent.

Overall; visst, kommer inte lyssna på den här en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kreativa kommentarer!

Smulan, mycket matnyttigt där... Ska jobba vidare. Är grön på att sidechaina, men ska se vad man kan ratta fram. När det gäller instängdheten är det nog ett ganska vanligt fenomen i mina mixar. Har ni bra tips när det gäller att få tryck i grejerna och ändå behålla "transparensen" i ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen orsak. Får ju vara nån nytta med kommentarerna, annars kan det kvitta. 😉

Gör det! Sidechain känns himla fint här om jag ska vara ärlig. 🙂

Tryck i grejerna och behålla transparensen.. Hmm, jo, det har jag nog.. 😄

För det första, se till att du inte låter kicken och basen krocka!! Det är a och o i dansmusik med en fet kick och gärna en tung bas (iaf om du frågar mig, och nu gör du ju det.. :rolleyes:). Det finns många sätta att undvika detta.

1. Basen låter helt enkelt inte där kicken är. Dvs, du lägger inga bastoner på samma ställen som kicken.

2. Lyssna på kick och basen, var för sig, och tillsammans, försök höra var basen slutar och kicken börjar, koncentrera dig på att få ett "klick" ur kicken, det är det som är det viktigaste. Sen skär du bort botten på kicken (den behöver ju inte direkt ha nån subbas (!). Och ta bort det mesta på basen som inte är bas, gärna även en del av basen, så att basen är bas, och inget annat. Det lämnar mer utrymme för bägge instrumenten (iofs, tycker jag detta är ett ganska trist och jobbigt tips, använder mig nästan aldrig av det själv.. men det funkar).

3. Sidechain! Låt kicken trycka undan basen då den slår.. Då behöver du inte fundera på frekvenser och sånt där lika mkt.

4. Sänk volymen på basen där kicken kommer in, eller, ta bort det mesta av basen i basen då kicken slår; det kanske finns en massa topp i basen du använder, kanske har du en überfet supersawsynt me massa bas, behöver du ens basen i den?! Osv osv.. Det finns massor.. Var lite kreativ och gör det som funkar bäst för dig.. Tipsen kan fortsätta i oändlighet, och många håller inte med mig om mina tips här. Alltså, ingen har rätt, bara det låter bra. 🙂

Sen får du nog fundera över om alla instrument som ligger i diskantregistret inte slåss om utrymme.. Är det något som dominerar så att det stör (typ som din shaker i denna låt)..? Kan du ta bort något? LESS IS MORE, mer sant än man kanske tänker sig. Se till att om du ska feta till och bygga ut, gör det i mellanregister och diskant, låt bli bas och kick. De har svårt nog om utrymme!

Dessutom, vad använder du för syntar, stråkar osv osv? Kanske tar de en massa plats fastän du inte tänker på det.. Jättemycket bas eller diskant är vanligt. Då försvinner kick och bas eller hihatar osv osv.. Var uppmärksam. Jag använder inte feta syntar och bas i samma låt. Antingen eller.

Försök lära dig eqa, använda kompressor m m. Och ytterligare en viktig sak, använd bra grundljud.. Är de bra så behöver du inte bygga om allt efteråt lika mkt. Det som gäller är att lyssna på andras grejer, härma, läs på och pröva. Då blir det bra. 🙂

Å till alla som tycker jag är blåst och missar hälften. Fyll på å eller knip igen! 🙂 Jag ska till Norge så jag hinner inte skriva det här till fulländning! Jag har en biff å steka å en bank å besöka. 🙂

Å ta nu inte MarcusRombos ord för hårt.. Jag tror faktiskt han är ganska snäll. Har han varit mot mig iaf.. 🙂

lycka till. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

SC och EQ gjorde susen... nu är den på väg åt rätt håll. Frekvenspulande är alltid slitigt tycker jag, öronen vänjer sig för snabbt (och det hjälper det inte precis att diskanthörseln är... sådär...).

Tuffa kommentarer är inget problem när de är relevanta. Visst är det gott att krama egot ibland, men enbart det är ju inte direkt utvecklande i längden. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...