Jump to content
Annons

Cubase ger delay åt Midiklaviatur


algifari

Recommended Posts

Hey, jag har just köpt en Midi klaviatur som heter Miditech pro-keys 2. Jag kör den genom Usb porten och in i Cubase SX 2. När jag väljer ut porten till Midi kanalerna och spelar live på Synthen låter allting okej. Men sen när jag kopplar Utporten till midikanalen till ett vst instrument kommer ljudet någon sekund efter! 😉

Vad är felet? Jag använder en bärbardator och kan därför inte byta processor eller nått sånt. Har däremot funderat på att köpa ett externt ljudkort. Men finns det ingenting jag kan göra som löser problemet nu? Stog i manualen om latency time. Förstog inte riktigt hur det funkade.

Samma sak gäller när jag ska ha midi och vst ljud i samma låt och spelar upp, dem är inte synkade.

Snälla hjälp! Det är oerhört frustrerande att spela med ljudet några sekunder efter!

Redigerat av algifari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är det interna ljudkortet i laptopen som inte klarar att komma ner i latency. (latency = den tid det tar från att du slår ner en tanget på ditt keyboard till att det hörs från mjukvaran ) Ett extern kort är att rekomendera om du vill satsa lite seriöst på musik. Firewire eller PMCI (ele vad det heter) Kika in EMU 1616 eller M-audio Firewire SOLO?

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få det lite bättre om man minskar antalet buffrar och sample size inuti DirectX Full Duplex Driver eller ASIO-MME drivers. (Devices -> Device Setup -> VST Multitrack.) Det blir inte bra, men lite bättre. Om du nu inte vill köpa ett ljudkort.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...