Jump to content
Annons

Mastering (nybörjare)


Chribbe

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en del låtar som jag och en polare spelat in, vi har mixat dem som vi vill ha dem och ska bränna ut dem.

Men nu har jag fått höra en massa om fenomenet mastring och känner mig plötsligt mycket osäker på hur, vad eller varför jag ska mastra.

Har läst igenom mastringstrådarna men vet ändå inte hur jag ska börja.

Ska man först göra om sin låt till wav format och därefter importera in den i sitt inspelningsprogram igen och då mastra låten? :rolleyes:

Vad brukar ni göra när ni mastrar? lägga på kompressor kanske?

Blir grymt tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Chribbe,

jag har egentligen ingen större aning nybörjare som jag är, men låt mig gissa lite.

Först är det bra att bestämma sig för vad som är syftet. Skall man göra en skiva som man förväntar sig skall sälja i miljoner exemplar så är det väl viss skillnad jämfört med om man "bara" skall ha den som dokumentation av var man står.

Men jag antar att du vill ha lite demo-material för egen skull och lite att kunna skicka till andra.

Då behövs egentligen ingen mastering. Provbränn en CD och testa i lite olika anläggningar. Låter det inte totalkaos så behövs det inget mer.

Några saker att kolla efter är att nivåerna är någorlunda OK, hellre lite svagare än att så det klipper. Trenden just nu bland köpeskivor verkar vara att ha så hög volym som möjligt, strunta i det så länge, det är en annan division. För övrigt finns det ju volymkontroll. En annan sak att kolla på är att de monitorer man mixat på stämmer någorlunda med det som folk har. Det är möjligt att lägga på tokmycket lågbas som inte hörs i mixningen, men som totalförstör i andra anläggningar.

Är det så att det låter totalkaos i en anläggning, men ok i andra så blir det dags att fundera över varför. Då kan man nog läsa artiklar om att mastra till ögonen blöder och ändå inte fatta något. Så varför inte bara prova och se vad som händer. Prova att köra en kompressor på "tokinställning" så att det inte blir någon dynamik kvar. Prova att skära bort all bas under 50 hertz. Prova en gång till med 150 hertz. Hitta vilken skillnad det gör. Lägg EQ med massor av dalar och toppar.

Lägg på tokmycket reverb. Prova alla effekter som finns i programmet på en gång. Prova att köra ut så att toppnivån ligger på minus 20 dB. Prova att köra ut med toppnivå så att det klipper ordentligt. Bränn CD med varje variant och lyssna på så många olika ställen som möjligt. Lyssna. Lyssna. Lyssna. Öronen har rätt.

Lyssna igen. Och igen. Det kan ju vara så att bland alla dessa galna inställningar som alla "riktiga experter" skulle fnysa åt finns just ditt unika sound. Kör massor av andras låtar i dina monitorer så att du lär dig hur dom låter. Då har du något att sikta mot (eller undvika).

Jo förresten, "alla" (vem det nu är) verkar tycka att man skall köra ut en waves-fil med mixen och sedan mastra den. Gör som du själv tycker verkar bäst. Finessen kan väl vara att man liksom lägger alla låtarna på CD bredvid varandra och fixar "balansen" mellan dem. En rökare kanske skall vara lite starkare än en tryckarballad. Dessutom kan det bli lite mera mental och CPU-kraft kvar till just mastring i stället för mix.

Jag har länge levt efter måttot att "Man lär sig bara av sina misstag, det är därför man skall göra många". Så prova och gör massor av misstag.

Fortsättningen är att "man skall lära sig av sina misstag, det räcker inte att göra många".

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag "Mastrar" så brukar det bli lite finputs med EQ, ibland lite Exciter, men framförallt brukar jag ratta noga på kom,pressorn. Blir inte så mycket kompression som oftast, bara för att tighta till ljudet ännu en aning.

Jag är kanske lycklig lottad därför att jag kör med outboard på hela processen, jag har ännu inte hittat någon plugg till någon sequencer som ens kommer i närheten av det som faktiskt händer med ljudet.

Jag brukar tänka som om jag lägger på högglanspolering på min mix, alltid går något att förbättra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag är kanske lycklig lottad därför att jag kör med outboard på hela processen, jag har ännu inte hittat någon plugg till någon sequencer som ens kommer i närheten av det som faktiskt händer med ljudet.

Vore kul att höra vilken kompressor du har och vilka du syftar på som inte håller måttet. Tycker många mjukvarupluggar håller hög klass.

Focusrite & Waves har båda mjukis kompressorer jag använt vid mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Kill angående outboards där. Jag har inte kommit i närheten av resultatet jag får med TC Triple C -> Digitech VCS-1, när jag använder mjukvara. Inte med Waves C4 -> Waves L2, inte med Vintagewarmer, nada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Kill angående outboards där. Jag har inte kommit i närheten av resultatet jag får med TC Triple C -> Digitech VCS-1, när jag använder mjukvara. Inte med Waves C4 -> Waves L2, inte med Vintagewarmer, nada.

😏🙂😄

Ok. Är ni nöjda så är det ju skitbra. Tycker dock att C4 eller ännu hellre Multibandaren i Master Bundle är bättre än Triple C'n. L2 är ju lite av en industristandard som hårdvara i masteringstudios. Många som jämfört L2'an i hård- resp mjukvaruversion säger att dom är snubblande nära om inte helt identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

..tror det har med att hårdvara "känns" bättre att jobba med... Jag skulle inte byta min Dbx Quantum mot mjukvara i.a.f...

Om man hade börjat med musik, mixning, mastering idag och inte hade haft något att jämföra med hade säkert läget varit annorlunda...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en riktigt bra nybörjarguide.. exemplena är från Ozone, men allt går att applicera på vilka plugins som helst. Helt enkelt en ruskigt bra inkörsport:

http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF

Läs den! 😕

Man får tacka för intressant läsning!

Det är ingen som har provat att mastra via Ozone förresten? Man blir ju lite nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Annars har du ju den där "Master 6000" som omnämdes i senaste studio och gick lös på 105 000:-. Allvarligt talat, den måste ju bara vara till för riktiga proffsstudior och inte för enskilda användare. För om man köper den för att ha helt själv så är man ju nästan lite störd.

"Ledsen ungar, det blir nudlar dem närmsta 2-3 åren. Pappa behövde lite mer tryck i sina mixar." 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars har du ju den där "Master 6000" som omnämdes i senaste studio och gick lös på 105 000:-. Allvarligt talat, den måste ju bara vara till för riktiga proffsstudior och inte för enskilda användare. För om man köper den för att ha helt själv så är man ju nästan lite störd.

"Ledsen ungar, det blir nudlar dem närmsta 2-3 åren. Pappa behövde lite mer tryck i sina mixar." 😉

he he 😄 , jo då är man nog en aning störd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Ozone 3 som "mastering" för mina alster. Funkar bra för mig som hobbymusiker. Finns presets att utgå ifrån, många passar även bra som de är. Det blir iallafall bra mycket bättre tryck i låtarna än att inte köra dem genom Ozone. Lättjobbat för nybörjare men finns många parametrar för dem som gillar att pilla... Bra för hemmabruk enligt mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ok, nu skakar jag liv i en gammal tråd här.

Sitter och läser för fullt om mastring, och även om jag blivit rätt så mycket klokare så finns det ändå ett frågetecken kvar (minst)...

Verkar som att man helst ska köra multibandskompressor -> limiter. Men vart ska man EQ'a? Före eller efter kompressorn? Finns det nån tumregel eller är det olika från fall till fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och i nästa gamla tråd jag klickade på så hittade jag ett svar från dbd...

-Kompressor först och EQ sen.

Låter det bra?

Smaksak, men jag tycker att det låter bättre så än tvärtom..

Så som dbd tipsade om gör i alla fall att kompressorn struntar blankt i att du boostar eller klipper i dom olika frekvensbanden

ett exempel:

sätter du en threshold som gör att t.e.x en bastrumma triggar kompressorn och då förslagsvis runt 80 - 100hz där många bastrummor triggar lättast, och sedan upptäcker att syntbasen behöver mera gaspådrag och då boostar runt 200hz för att få mer kropp och energi, finns risken att just basens "nya" , mer hörbara volym börjar trigga kompressorn istället, med följd att hela rytmen kantrar och kompressorn börjar sänka volymen på varje kickbeat istället för tvärtom..

Med EQ'n efter uppstår inte detta problem

...Do try this at home kidz 😕

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...