Jump to content
Annons

Defluo

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. själv använder jag "Need help rhyming?" på www.poetry.com ..funkar finfint!
  2. Defluo

    Artistnamn?

    Pickman's Medley vore rätt tufft.. om man gillar Lovecraft iaf 😉
  3. hmm.. Porcupine Tree Arcturus Opeth Ulver Portishead
  4. Här har du en riktigt bra nybörjarguide.. exemplena är från Ozone, men allt går att applicera på vilka plugins som helst. Helt enkelt en ruskigt bra inkörsport: http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF Läs den! 😎
  5. Defluo

    Mikpreamp

    Nope, har inte testat den.. men jag har både MIC100 och VTB-1, och även om MIC100 duger, så tycker jag VTB-1'an låter (som väntat, faktiskt.. med tanke på priset osv.) mycket bättre.
  6. De ett gamer-ljudkort egentligen enligt mej... de e inte prisvärt för fem öre, högt brus som fan, dålig ljudkvalitet osv osv osv... investera i ett audiophile 24/96.. de däremot e prisvärt! gör en forumsearch på audiophile så hittar du massor av topics... annars kan du googla på necrophile om du känner fört... Googla på necrophile??? 😏
  7. Defluo

    Mikpreamp

    det är samma sorts rör i nästan alla preamps... så kan man inte tänka 😛 har t.o.m. för mig att är samma sorts rör i Rödes NTK-mic, heh
  8. Om du har ett annat ljudkort så borde det gå att göra något liknande 🙂
  9. om du har ett audiophile 2496 (som jag), så får du gå in på "Delta Control Panel".. dra upp "H/W In 1/2" (inkanalerna, alltså) och master volume (om denna är nere).. sen får du gå på fliken "Patchbay/Router" och, under "H/W Out 1/2" välja "Monitor Mixer".. istället för defaulten som är "WavOut 1/2". Då kommer datorns egna ljud mixas med de ljud du skickar in!
  10. Intressant det där med beat frequencies.. men ärligt talat, om vi kan höra sådana beat frequencies, så borde en mikrofon också göra det. Dvs, eftersom en mikrofon kan höra allt som vi kan höra, så spelar ultraljudsfrekvenserna ingen roll. Om man tänker efter, så tror jag nästan man skulle vilja slippa beat frequencies helt, eftersom de borde dubbleras när man lyssnar på inspelat material. En liten illustration: ljudet från ett instrument: (x och y är två frekvenser, xy är beat frequencies som blidas av dessa...... "|" är gränsen för vad vi hör) |--xy--------------------|----x--y-------------------------------------xy så om vi skulle stå vid instrumentet skulle vi alltså höra: |--xy--------------------| en mikrofon med upptagning till 20khz, skulle också höra samma sak: |--xy--------------------| en mikrofon med "oändlig" upptagning skulle höra: |--xy--------------------|----x--y-------------------------------------xy när vi sedan spelar upp dessa ljud så kommer alla beat frequencies som vi kan höra, redan vara inspelade.. om vi skulle spela upp den sista varianten (med supermicen), så skulle man väl få dubblerade beat frequencies? Eftersom mikrofonen redan spelat in de som skapades första gången.. Detta utgår förstås från att mikrofonerna hör beat frequencies.. men det borde de göra 😎
  11. själv håller jag mig till 24/44.1, för att spara plats på min hårddisk 🙂 Som någon sa, så kan det vid vissa effekter vara en lite fördel att ha högre samplingsfrekvens.. men duktiga effekter har för vana att uppsampla innan de lägger på effekten, och sen sampla ner.. så med bra effekter ska det inte vara någon riktig skillnad. En annan anledning att hålla sig till 44.1 är att datorn får det lite mindre tungt att räkna ut effekter i realtid.. färre samples, alltså. Sen, om man ska bli teoretisk... med bra filter och effekter osv, så ska det vara onödigt att ha högre sample-rate än 44.1, eftersom (enligt nyquist-teoremet) detta räcker till att återskapa frekvenser upp till 22.05.. sure, effekter och så vidare knaprar lite frekvensbredd.. men vi människor hör väldigt sällan över 20khz.. (oftast under 18khz) våra högtalare kan sällan spela mer än så heller (okej, studiomonitorer kan väl spela uppåt 25khz.. men vi hör det inte iaf). Våra micar kan sällan spela in frekvenser högre än 20khz, i vilket fall. Skulle man råka ha en supermic som kan ta upp hur höga frekvenser som helst, så kanske man skulle kunna tänka sig att gå upp till 96khz, om man vill spela in något metallinstrument med massa övertoner.. t.ex. trumpet.. som ändå kan ha övertoner uppåt 50khz.. och ännu högre. Inte för att du själv någonsin skulle kunna höra någon skillnad.. men du skulle säkert kunna jävlas med din hund iaf 🙂
  12. Vad jag har hört, är bitdjupet det viktigaste när man spelar in.. och att det man tjänar i ljudkvalitet på 48khz samplingsfrekv. ändå i princip tappas i konverteringen, när de "ligger så nära varandra". Vill man gå högre ska man nog satsa på 88.2, och få en matematiskt enkel konvertering ner till 44.1 vid slutmixen
  13. Om du har ett ljudkort med 2 in-kanaler och vill slippa externa preamps, kanske det vore värt med ett 8-kanalers mixerbord (med inbygda preamps på alla kanaler (eller de flesta iaf, alltså))? kanske riktigt samma kvalitet på de preamparna, men klart billigare.. sen är det bara att ställa in eq och panning på varje kanal, och köra ut det i stereo till datorns två in-kanaler, och bara spela in som en stereo-kanal i Cubase.. fast då får man så klart se till att man har mixat trummorna som man vill ha dem.. men det kan man nog lyckas med 🙂
  14. skulle gärna köra audacity, men en liten sak hindrar mig.. (från FAQ:n): "3. When I try to record harmonies with myself, why are the two tracks out of sync? This is normal and it happens because there is a small delay between when Audacity starts playing sound and when it actually reaches your speaker. Audacity does not automatically try to correct for this delay, and you must do it manually. To correct this delay, use the Time Shift tool to slide one of the tracks over until they line up. Note that you can use the tool while you are listening to the recording. " Så fort de fixar det skulle jag absolut iaf testköra programmet 😛
×
×
  • Skapa ny...