Jump to content
Annons

Vilket mixerbord ska jag välja?


pXp

Recommended Posts

Hallå där

Jag har ett m-audio fw410 ljudkort...

http://www.m-audio.com/images/en/callouts/...irewire_410.jpg

...och skulle behöva ett mixerbord för mixning/mastring. Jag har tänkt att köra en del effekter och mastringhårdvara. Extra plus vore om jag kunde använda den digitala SPDIF-ingången på ljudkortet. Spelar bara in ett instrument åt gången (gitarr, percussions, sång, munspel etc) och lägger resten i cubase, ev pro tools.

Ljudkortet har ju inte så där värst många utgångar, så jag behöver ju inte så många kanaler. Jag får istället gruppera liknande ljudspår och submixa.

Jag har funderat på att eventuellt köpa ett Soundcraft Compact 4 eller ett Mackie 1202 VLZ Pro, men jag tar gärna emot förslag. Priset är sekundärt, men som sagt jag behöver ju inte så många kanaler.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för era svar, men vid närmare eftertanke kan det vara bra att köpa ett lite större mixerbord än vad jag behöver (just nu), eftersom man alltid har en tendens att växa ur kostymen så att säga. Ett annat "krav" är nog att det bör finnas reglar (tycker mycket bättre om reglar än rattar när det gäller volym), vilket det inte finns på något av de bord som jag själv föreslog ovan 😉

När jag tittat runt lite till så kom flera intressanta alternativ upp, har dock ingen erfarenhet/åsikt om dessa märken/modeller:

ALTO L-12

PHONIC Helix Board 17

Alesis MultiMix 16FXD

Så det vore trevligt om någon här råkar äga nått likande och kunde dela med sig utav sina erfarenheter. ALTO har jag hört ska ha extremt låga brusvärden vilket naturligtvis är väldigt viktigt.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...