Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag är på jakt efter ett program att göra hårdrockslåtar med - spela in gitarr och programera/lägga på färdiga trummor, bas etc (lyssnade på addic59's låtar och blev imponerad samt inspirerad 😆)

Vilka program är lämpliga för detta, och kan man hoppa på de större versionerna (exempel cubase SX) från början, eller bör man lära sig grunder med en en enklare version (cubase SE)?

Kan man göra hårdrock och exempelvis techno med samma program?

Har nån erfarenhet av Tapcos mixer blend6?

Och om nu cubase passar mina önskemål:

Har någon provat ASK Video SX-ED Cubase SX3-DVD:erna?

-->Länk<--

Tack på förhand.

/Edvin

Edited by grojn
Annons
Posted

Eftersom jag uppdaterade denna tråd från en som handlade om hårdvara kanske någon admin vill vara vänlig och flytta den till program-forumet.

Posted

Vilken sequenser som helst ska funka bra. Jag rekommenderar som vanligt Mackie Tracktion, speciellt om du är nybörjare, men Cubase funkar ju det med, eller Samplitude eller Logic eller...

De flesta sequensers är generella.

Däremot vet jag ingen samling med bra trumloopar för hårdrock (beror ganska mycket på vilken stil du tänkt dig med). Det bästa är ju om du programmerar trummorna själv. Drumkit from Hell och BFD är bra samplingsbibliotek som funkar är grymma till hårdrock/metal.

Posted

Instämmer i att valet av program inte spelar så stor roll för vilken musik man kan göra. Undantaget är väl Reason som inte tillåter ljudinspelning utan bara kör egna interna syntar. Kruxet är bara att jag vet att jag har sett en samling med färdiga riff och trumlopar för metal-genrerna ganska nyligen, och jag har för mig att det var Reason-format på den. Annars är det väl ganska tunnsått med färdiga trummor för metal. BFD och DFH är ju erkänt bra bägge två och BFD innehåller ju en "självspelande" trummis. Groove Agent är ju också självspelande och passar finfint med Cubase. Jag känner åtminstone en person som använder det och får ge ut skivor ändå 😛 Det finns ju också i lightversion i Cubasepaket. Tänk bara på att inte köpa Cubasis, det är ganska svårt att få till en uppgradering. MI7 har haft en uppgradering från Cubasis, men det är lite osäkert. Köp åtminstone SE eller LE om du vill ha Cubase. Ännu hellre SL eller SX.

Rent personligen kör jag Cubasis VST 5 och börjar känna mig lite begränsad. Tracktion 2 kan mycket väl bli nästa sequenser för mig, men den är så ny att den är svår att få tag på i sverige än så länge.

Om färdiga trummor önskas så kan det vara värt att grotta omkring i alla midi-arkiv som finns och klippa och klistra bra fraser tillsammans med en bra trumsampler. Det finns också en hel massa trumsamplingar gratis, men personligen har jag inte stött på några som är värda att rekommendera - någon annan som har?

På det hela taget - något i stil med Studio Case med lightversioner av Steinbergs trum- och baspluggar är prisvärt. Dock är inte Cubase så himla lättöverskådlig. M-Audio har "Drum & Bass-rig" på ingång, men den är också så ny att den är svår att köpa i sverige. Verkar lovande men kräver ett värdprogram. Tracktion är min nya favorit vad gäller lättfattlighet, men det är baserat på artiklar, användarforum och videopresentationer och inte egen erfarenhet. Podium som också recenserats i Studio ganska nyligen kom jag inte alls överens med.

Hoppas det här kan vara till någon hjälp!

/Viktor

Posted (edited)

Tack för svaren!

Mackie Tracktion verkade intressant men jag hittade dessvärre ingen svensk prisuppgift, hur mycket går det på ungefär?

Och samplingsbiblotek funkar till alla sequencers, eller?

Edit:

Spelar man in gitarr och keyboard med samma program, och lägger man till effekter med hårdvara eller mjukvara? Eller båda 😛

Tack igen!

Edited by grojn
Posted (edited)
Spelar man in gitarr och keyboard med samma program

Oftast Ja.

och lägger man till effekter med hårdvara eller mjukvara? Eller båda

Valfritt , Båda varianterna fungerar.

Inspelade hårdvaru effekter går dock inte att ändra i efterhand.

Apropå Trumloopar så kolla in Beta Monkey dom har mycket bra Rock loopar..Inte Gratis dock..

Vidare har Trummisarna i Aerosmith och Queensryche båda släppt varsitt loopbibliotek.

Finns massa till så du får göra en sökning på nätet.

Många av dom är dock svåra att hitta i sverige..

Eller klicka här Soundsonline

Eller här Big Fish Audio

Edited by Piccazzo
Posted

det program jag tycket funkar bäst är Acid version 3

släng in en trumloop

justera hastigheten

låt den loopa

spela in guran

balansera volym

lägg på en bas

lägg på en gura till