Jump to content
Annons

Endless Tears (med "Djonas")


Betyg  

13 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      3
    • 4
      5
    • 5
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Endless Tears

GRUPP: Culloden

GENRE: Progressiv rock

LÅTLÄNGD: 6:30

KOMPOSITÖR: Fredrik Joachimsson

PRODUCENT: Fredrik Joachimsson

EV. MEDVERKANDE: Fredrik Joachimsson och Jonas Ekestubbe aka. Djonas (solo-git)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 11.9 mb

STATUS: Färdig Demo

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/frejoa/endless_tears.mp3

Nytt och fräsch från Culloden! En jäkel att mixa kan jag säga! Inte 100 % nöjd med ljudet men jag lägger upp den här sålänge och så tar jag hjälp av era kommentarer!

Ny medlem i bandet: Jonas aka. "Djonas" här på forum! Kickass gitarr-solo!

🙁

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minus: Man hör tydligt att trummorna är programmerade, tunn mix. Var är pappa bas?

Plus: Snygg röst! Snygg gitarr! Helt ok låt!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Man hör tydligt att trummorna är programmerade, tunn mix. Var är pappa bas?

Plus: Snygg röst! Snygg gitarr! Helt ok låt!

😉

Ja det var inte den lättaste låten att mixa =)

Men jag ska försöka plocka fram pappa-bas lite mer.

Trummorna håller jag med om, men det e mest på alla fill in och spektakulära passager som man märker det! Kommer riktiga trummor sen nån gång.

Thanx anyway! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt jävla bra detta. Den där "hell"-låten blir nästan blek i jämförelse.

Bättre sång oxå. Mer städat och snyggt arrad. (Men vid 6:10 ligger ett sånt där antivibrato som jag inte gillar alls.)

Men jag instämmer också med föregående uttalanden; vi kan vänta oss en bättre mix?

tjo

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snygg låt!

Sen jag hörde "Common Wealth" har djonas varit lite av en favvogitarrist och han imponerar även här! Hela solodelen är för övrigt kanon.

Vore klart intressant att höra det här i en större produktion, riktiga trummor, bättre mix och sådär. Det enda jag inte riktigt gillar är att sångaren gör alldeles för "stora" vibraton på vissa ställen, men det är något många sångare gör fel i allmänhet, kanske bara är jag som inte gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker syntljudet/orgelljudet påminner om gamla vinjettmusiken till sportspegeln.. vilket gör att jag sitter o småskrattar.. men resten av låten är jävligt skön..

Riktiga trummor kommer ju lyfta låten också.

Kanske lite grötigt stundtals, men låten, sången o resten finns ju där..

fett mos

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker syntljudet/orgelljudet påminner om gamla vinjettmusiken till sportspegeln.. vilket gör att jag sitter o småskrattar.. men resten av låten är jävligt skön..

Riktiga trummor kommer ju lyfta låten också.

Kanske lite grötigt stundtals, men låten, sången o resten finns ju där..

fett mos

Haha aahh neeej, väldigt synd att du ska behöva skratta åt orgeln! 😄

Det är ju den som ska få publiken att skrika i extas när den inleder låten! 😛

Låten är för övrigt en jäkel att få rätt på när det gäller mixen! Får nog disikera den ytterliggare och få fram ljudbilden tydligare!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Första gången jag hör något med geologen inblandad... Högst personliga tyckanden och råd som vanligt. Here we go:

Positivt:

* Låter lite Kansas, de som gjorde underbara "Leftoverture", OM det varit ännu mer klaviatur. Jag tycker man kan säga såhär: Det gäller att välja vilket ben ni ska stå på: antingen släng in mer klaviatur eller skipa det helt.

* Vissa sköna gitarrprestationer, t.ex. vid 4:58-5:00 och annat.

* Den talande rösten passar in bra.

* Helt ok röster.

Negativt:

* Tomtomtrummorna och bastrumman är vaga och svaga.

* Kanske något lång.

* Saknar elbas.

* Jobba lite med slutet eventuellt. Det är något abrupt.

:rolleyes:

4 points (out of 5)/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Första gången jag hör något med geologen inblandad... Högst personliga tyckanden och råd som vanligt. Here we go:

Positivt:

* Låter lite Kansas, de som gjorde underbara "Leftoverture", OM det varit ännu mer klaviatur. Jag tycker man kan säga såhär: Det gäller att välja vilket ben ni ska stå på: antingen släng in mer klaviatur eller skipa det helt.

* Vissa sköna gitarrprestationer, t.ex. vid 4:58-5:00 och annat.

* Den talande rösten passar in bra.

* Helt ok röster.

Negativt:

* Tomtomtrummorna och bastrumman är vaga och svaga.

* Kanske något lång.

* Saknar elbas.

* Jobba lite med slutet eventuellt. Det är något abrupt.

😉

4 points (out of 5)/:musik

Ok, menar du klaviatur/orgeln? Isåfall kan jag hålla med om att den ska antingen dominera helt utan massa stråkar i bakgrunden, eller så ingen orgel alls! (om vi nu e inne på samma båda två vill säga)

Den har har en ganska viktig roll egentligen i låten men jag envisas alltid om att slänga in en massa feta stråkar/violiner i mina låtar..

Mixen i övrigt har jag haft det lite jobbigt med. Får inte den klar o kraftfull tillräckligt! Lyssna på Behold the gates of hell, ligger här på forum oxå, den har en bättre mix.. men som sagt, ibland vet man fan inte vad man sysslar med när man mixar! Antingen blir det bra direkt eller så får man aldrig det riktigt 100 %

Egentligen hatar jag att programmera trummor och få till ett bra sound på dom, men vi har alltid dåligt med tid när det gäller att spela in riktiga trummor me vår trummis! Har du nåt förslag på bra trummor förutom Drumkit from hell?

Tack annars!

Culloden

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När man har läst "varningstexten" och är inställd på var Du står i produktionen,

är man ju beredd att ha alla överssenden i världen - och det har jag!

Skitkul att Jonas hoppat in på gura, inte det sämsta valet i världen, eller hur.

(Ty det hade varit att välja mig, världens sämsta gitarrist.)

Partiet som börjar vid 04.16 (gud va gala!) är enormt suggestivt, och det är efter det Jonas solo kommer in va? Jag ryyyyser så bra är det. Får gårhud på skinkorna!! Men visst, mera keyboards för fan! Var inte rädd för det.

Det är så mycket gitarr på allt idag ändå, var som jag - en riktig jävla fetkärring mot strömmen!! Men orgelljudet kan Ni väl bättre på lite mer va? Det är för "dött" i min smak. Mera bajs.

Har du nåt förslag på bra trummor förutom Drumkit from hell?

Jag kör med Reason drum kits (man jobbar i 16 bitars, men byter till 24 bitars vid mix). Kan nog fungera hemskt bra! Under förutsättning att Du HAR Reason vill säga. Via Cubase, gör jag om de 24 bitars trummorna till en wav och dra in det i Steinbergs Multibandskompressor.

Det finns ett preset för trumset som är oerhört bra, men pillar man med det lite

kan det varieras i det oändliga och man kan nästan helt negligera EQ:n på mixerbordet. Du jobbar Cubase va? Har för mig det.

PROG RULES!!! Och FAN vad sången låter Tod Rundgren! Love it!

Ps. Kan Ni inte testa att börja låten med samma fantastiska gitarr-riff som Ni slutar den med? Snacka om att sluta cirkeln! Sedan landa på det nuvarande introt?

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra dethär. Snyggt arr och välspelat/sjunget. Helt ok låt men lite för lång.

Har väl lite anmärkningar:

Tycker att dendär ploppande orgeln används alldeles för mycket. Den blir irriterande i längden istället för en kul gimmick.

Gillar inte sången i början. Men det kompenseras åas sedan av riktigt bra sång. :rolleyes:

Trummorna låter väldigt tunna och plastiga. Känns som det behövs mer rum och lite mer variation på velocityn.

Som helhet ger jag den nog inte mer än en 3a. Men extrapoäng för gitarren, sången och arret.

Lite mer finslipning och det kan bli en hit 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthen irriterar, speciellt när den låter som morse kod...

Vad är det för trummor?

Drumkit from Hell.

Du är den andra tror jag som stör sig på morse-synthen! Hmmm... jaaa... Det ska ju vara lite som ett tema i låten, och om man skär ner på den så fyller den inte den funktion som jag tänkt! Isåfall får man ta bort den helt o hitta på en annan grej, men jag tror inte grabbarna i bandet blir så förtjusta i det! 😛

Pröva lyssna på den fler ggr.. till slut ser du låten på ett helt annat vis kanske!

Skål!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden och djonas: Nu måste jag verkligen få plattan/demon/promon snart!?!

Skitbra låt!.... nästan lika bra som progress of liberty och living heavy metal refrängen.

Och bry er inte om de som tycker att låten är för lång, sån här musik skall klocka in på över 5 minuter.

4/5!

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden och djonas: Nu måste jag verkligen få plattan/demon/promon snart!?!

Skitbra låt!.... nästan lika bra som progress of liberty och living heavy metal refrängen.

Och bry er inte om de som tycker att låten är för lång, sån här musik skall klocka in på över 5 minuter.

4/5!

Hey dude!! 😄 Ja som sagt blir plattan klar efter sommaren, men jag lovar på heder o samvete att du ska få en kopia!

Tack för den snälla kommentaren om detta "lilla" stycke! 😱

Jag själv tycker att det e en låt som man måste vara "in the mood" för att lyssna på .. ibland kliar jag mig i huvudet o undrar verkligen om den känns komplett!

We'll see! 😛

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

ibland när man hör en låt känns det som om man hittat hem! fanken vilken skön låt! påminner om ens egen musikaliska uppväxt med långa, konstiga o sköna 80-talslåtar... 😱

gitarrerna är grymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...