Jump to content
Annons

Ensam Duo - Ensamt Porträtt


Recommended Posts

# LÅTNAMN: Ensamt Porträtt

# ARTIST/GRUPP: Ensam Duo

# GENRE: Svensk PoP

# LÅTLÄNGD: 4.07

# KOMPOSITÖR: Bahnson / Sandahl

# PRODUCENT: Bahnson

# INSPELNINGSÅR: 2005

# FORMAT: mp3 [ The classical one.. 😉 ]

# STORLEK: 5.67 Mb

# STATUS: Tror bannemig inte vi kan göra den bättre nu.

Jahopp, då var jag här igen för lite råd och tips.

Nu handlar det om Konstnärer och hur själviska

dom är. Är dom inte?

Bland dom äldsta låtarna vi har i vårt arkiv. Her-

regud, den här låten har genomgått så många

operationer att den snart faller samman av sig

självt. Här är slutversionen av den.

Svänger det?

Hur är sång kontra musik?

Är det lite fööör trallvänligt? 😆

Ha det gôttit!

/Magnus Sandahl

Redigerat av Nelerion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön morgonmusik tycker jag! Texten går fram bra och är ganska bra och ibland riktigt bra. Tycker dock att i bland känns vissa fraser lite långa och intryckta.

Lite mycket och likadan gitarr rakt igenom och över hela låten som gör det lite mer tråkigt än det skulle behöva vara.

Avslutningsvis... en skön låt som är värd många lyssningar 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonfint! Snyggt med stämmorna och na na text-avsnitten. Trummorna hålls nere volymmässigt vilket är ovanligt i dagens musik men här känns det rätt. Introt liksom mellanspelet kunde möjligen kortas till hälften det består ju av en ackordföljd som spelas två gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt! Känns ju inte bra och börja "peta" i den nu när det är slutversionen, men sången dominerar lite för mycket, kanske bara behöver tas tillbaka lite...Föredrar också lite mer..aggressiv? sång, men å andra sidan är den ju perfekt i radion lata sommardagar 🙂 Klart godkänd!

Rockypop

Redigerat av Rockypop
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj. Varför spelas inte detta på radio? Ni har lyckats att träffa rätt på alla clichéer jag kan komma på att passa en låt som denna. Och det helt utan att gåra en (enligt mig) tråkig låt. Tvärtom detta är en liten låt som går lika bra att lyssna acktivt på som att ha ibakgrunden medans man gör något annat. Det enda som stör mig är den öppna höghatten som bara ligger och "väser" i mina lurar, men det beror nog mest på att mina referenslurar är paj, så jag sitter med mina hemmalurar nu. Det här är nog den låten som har mest radiopotential utav de jag hört på forumet. Är iofs inte så förtjust i radio musik, men detta är ett av de undantag av radio vänlig musik som jag värkligen gillar. Skulle nog kunna tänka mig att slanta för en fullängdare om det övriga materialet höll samma klass.

🙂

Tack så mycket! Det måste ju fram till en radiostation

innan det spelas. 🙂

Texten går fram bra och är ganska bra och ibland riktigt bra. Tycker dock att i bland känns vissa fraser lite långa och intryckta.

Avslutningsvis... en skön låt som är värd många lyssningar

Tänker du på 'Lever i en annan värld' ?

Har just det partiet som min största fi-

ende just nu. Det blev bra tillslut, men

det kanske låter lite konstlat?

Tack för lyssningen.

Kanonfint! Snyggt med stämmorna och na na text-avsnitten. Trummorna hålls nere volymmässigt vilket är ovanligt i dagens musik men här känns det rätt. Introt liksom mellanspelet kunde möjligen kortas till hälften det består ju av en ackordföljd som spelas två gånger.

Dom var inte där från början, men ett demokratiskt

beslut fick det att bli såhär.

Tack för kommentarerna.

Blir drömsk av denna och jag behöver drömma nu känner jag. Fint!

Vilken spontan reaktion, underbart!

Tack.

God Lördag på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

helt underbar låt, bästa jag hört på forumet.

skönt att det är så mycket akustisk gitarr, och lite trummor.

bra sång också.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att höra på er musik! Detta är väldigt fint. Kompetent och säkert utan att känslan går förlorad. "Eaglesstämmorna" sitter perfekt. Låter ju som helt färdig demo. Några skitsaker: stereobilden kunde breddas ytterligare (panna ut kompgitarren i hö och vä kanal?) och den högsta gitarren kunde få vara en mandolin. Annars stråkar, sång, piano...kanon! Klar hitpotential!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dan-Erik.

Vi Tackar för detta.

stereobilden kunde breddas ytterligare (panna ut kompgitarren i hö och vä kanal?)

Grymt tips, det blev en underbar helhet i ljudbilden

efter vår panorering. Tack så mycket!

[ Detta kommer nu förövrigt ske i varje låt ASAP 😛 ]

Kom på att jag va nykter inatt och njöt av Thé för

en gångs skull. Va skönt det är en söndagsmorgon.

wIIIeeee.

Link to comment
Dela på andra sajter

najs. Jag gillar sån här mjukpop.

nanana-partier är väldigt njutbart 🙁

Har ni mer låtar?

Vi har en 13 låtar på lager ungefär, en del närmare

ljuset ur mixningtunneln än andra.

5 stycken är vi riktigt inspelningsnöjda med.

Skall försöka slänga upp en innan morgondagen då

mitt semesterfirande ingår i fas 2: Den resande del-

en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att höra på er musik! Detta är väldigt fint. Kompetent och säkert utan att känslan går förlorad. "Eaglesstämmorna" sitter perfekt. Låter ju som helt färdig demo. Några skitsaker: stereobilden kunde breddas ytterligare (panna ut kompgitarren i hö och vä kanal?) och den högsta gitarren kunde få vara en mandolin. Annars stråkar, sång, piano...kanon! Klar hitpotential!

Hehe... Låter som en färdig demo? Kära någon, lyssna igen! Det är så mycket demo det kan bli rent produktionsmessigt! Sång och gitarr dominerar påtok för mycket, det finns ingen botten i produktionen och allt känns som det ligger på samma plats i hyllan, du bör alltså köpa en större och bredare hylla för att tala med målande språk, du sjunger ju ändå om konstnärer bla. 🙁

Det överstående var minus, nu till plussidan: bra sång, mogen röst, snygga stämmor. Helt klart en låt för svensktoppen! Försök att göra en fetare produktion och skicka den sedan till Marianne records, Bert lär hoppa upp av glädje! 😆

Bra jobbat med själva låten och sången! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just det. Tycker du att jag var för hård eller orättvis så går det bra att såga mig några rader ner här i demotråden... 🙁

Jobba på mannen! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ingen botten i produktionen och allt känns som det ligger på samma plats i hyllan, du bör alltså köpa en större och bredare hylla för att tala med målande språk, du sjunger ju ändå om konstnärer bla.

Sikket djup, en 'målande' beskrivning av nuläget.

bra sång, mogen röst, snygga stämmor.

Tack! Den mogna rösten kommer nog av alla glas

rödvin skulle jag tippa.

😆

Helt klart en låt för svensktoppen!

Tar jag som väldigt positivt. Vi är inte ute efter en

hårdrockscén om man säger så.

🙁

Jo, just det. Tycker du att jag var för hård eller orättvis så går det bra att såga mig några rader ner här i demotråden...

Bara att köra på, men du får gärna maskera det i lite

positiva tillrop ibland.

🙁

Vi vet våra förutsättningar, köket vi sitter i ger inte

direkt några gigantiska fördelar rent ljudmässigt

sett. Programerade trummor och skrikande barn

utanför på lekplatsen förtar lite av känslan när man

jobbar. Jag tror inte vi personligen kan få det att

låta så värst mycket bättre än så här. Givetvis kan

vi jobba mer med ljudbilden, panorering och dylika

ting, det är därför jag utnyttjar era själar och tankar

för att få det så bra som möjligt. Vi har lärt oss myc-

ket sen min första demopostning och vi kommer lä-

ra oss bra mycket mer genom er, så all kritik är

uppskattad. Det är fruktansvärt roligt att höra trev-

liga små glada budskap om vår musik och det är

mycket lärorikt att någon annan kan öppna våra

ögon för bitar vi själva längre inte hör under vår

produktion.

Tjipp!

/Mangan

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att höra på er musik! Detta är väldigt fint. Kompetent och säkert utan att känslan går förlorad. "Eaglesstämmorna" sitter perfekt. Låter ju som helt färdig demo. Några skitsaker: stereobilden kunde breddas ytterligare (panna ut kompgitarren i hö och vä kanal?) och den högsta gitarren kunde få vara en mandolin. Annars stråkar, sång, piano...kanon! Klar hitpotential!

Hehe... Låter som en färdig demo? Kära någon, lyssna igen! Det är så mycket demo det kan bli rent produktionsmessigt! Sång och gitarr dominerar påtok för mycket, det finns ingen botten i produktionen och allt känns som det ligger på samma plats i hyllan, du bör alltså köpa en större och bredare hylla för att tala med målande språk, du sjunger ju ändå om konstnärer bla. 😛

Det överstående var minus, nu till plussidan: bra sång, mogen röst, snygga stämmor. Helt klart en låt för svensktoppen! Försök att göra en fetare produktion och skicka den sedan till Marianne records, Bert lär hoppa upp av glädje! 😄

Bra jobbat med själva låten och sången! 😮

Färdig demo brukar här på forumet betyda att låten är "klar" annars bör den kategoriseras som skiss. Jag tyckte den var så pass bra komponerad och arrad att mina synpunkter på stereobilden var av underordnad betydelse men framförde det i mitt tidigare inlägg som du ser. Sen håller jag inte med dig om att just Marianne records skulle vara speciellt lämpad för denna låt, ssk inte om man har Ensam Duos tidigare sofistikerade alster i färskt minne. Berts bolag tycks ju se sina artister som just det, produkter. Men kommersialism och kvalitet måste inte vara oforenliga. Det finns många exempel på det och Ensamt Porträtt kanske blir ytterligare ett. Hoppas det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att höra på er musik! Detta är väldigt fint. Kompetent och säkert utan att känslan går förlorad. "Eaglesstämmorna" sitter perfekt. Låter ju som helt färdig demo. Några skitsaker: stereobilden kunde breddas ytterligare (panna ut kompgitarren i hö och vä kanal?) och den högsta gitarren kunde få vara en mandolin. Annars stråkar, sång, piano...kanon! Klar hitpotential!

Hehe... Låter som en färdig demo? Kära någon, lyssna igen! Det är så mycket demo det kan bli rent produktionsmessigt! Sång och gitarr dominerar påtok för mycket, det finns ingen botten i produktionen och allt känns som det ligger på samma plats i hyllan, du bör alltså köpa en större och bredare hylla för att tala med målande språk, du sjunger ju ändå om konstnärer bla. 😛

Det överstående var minus, nu till plussidan: bra sång, mogen röst, snygga stämmor. Helt klart en låt för svensktoppen! Försök att göra en fetare produktion och skicka den sedan till Marianne records, Bert lär hoppa upp av glädje! 😄

Bra jobbat med själva låten och sången! 😮

Färdig demo brukar här på forumet betyda att låten är "klar" annars bör den kategoriseras som skiss. Jag tyckte den var så pass bra komponerad och arrad att mina synpunkter på stereobilden var av underordnad betydelse men framförde det i mitt tidigare inlägg som du ser. Sen håller jag inte med dig om att just Marianne records skulle vara speciellt lämpad för denna låt, ssk inte om man har Ensam Duos tidigare sofistikerade alster i färskt minne. Berts bolag tycks ju se sina artister som just det, produkter. Men kommersialism och kvalitet måste inte vara oforenliga. Det finns många exempel på det och Ensamt Porträtt kanske blir ytterligare ett. Hoppas det! 🙂

Välkommen till verkligheten min vän: alla som släpper en skiva är en produkt, den spelas in för att säljas. Det är bara det att det blir tydligare på Marianne än vad det kanske är på tex Stockholm Records. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, man måste ju leva men jag tror det är skillnad att jobba för Silence eller Satellite Records jämfört med Marianne. Blev lite OT detta, sorry...

Det tror inte jag, det är ju ingen välgörenhet de pysslar med. Vilket skivbolag man än ligger på så vill de ha igen pengarna de satsar på dig. Så är det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, men jag tror det finns viktiga gradskillnader vad gäller konstnärlig frihet, syn på promotion, sätt att lansera en ny platta, procentandel av försäljningen, etc mellan olika bolag. Det händer ju faktiskt att artister byter bolag just pga dessa faktorer, liksom författare byter förlag eller öppnar eget. Jag kan inte branschen förutom aningens känningar på Silence i Värmland så Marianne kanske vore ett lyckokast, bara svårt att förstå hur Duon skulle passa in bland paljettuniformerad, hårsprayad schlager- och dansbandselit. Eller har jag fördomar nu? 😉🙂

edit: stavning

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du på 'Lever i en annan värld' ?

Har just det partiet som min största fi-

ende just nu. Det blev bra tillslut, men

det kanske låter lite konstlat?

jo tycker nog det låter lite krystat men det funkar efter ett tag när man vant sig...

Jag skulle nog sjunga så här i stället:

konstnärer, lever i en värld

där flyt är hans bästa vän

man får helt anta att det är hans egen värld och att den är annorlunda för resten av texten beskriver liksom det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstnärer lever i en annan värld

där stafliet [stavning?] är hans vän

och penseln är hans svärd

Vi ser in i hans inre

men bryr han sig om det

själviskt sätter han

färger på det vi ser

Rent sångmässigt sett skulle det vara

bättre med ett annat ord.

Rent textmässigt sett får det vara kvar.

😉

Tror man vänjer sig.

🙂

/Mange

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstnärer lever i en annan värld

där stafliet [stavning?] är hans vän

och penseln är hans svärd

Vi ser in i hans inre

men bryr han sig om det

själviskt sätter han

färger på det vi ser

Rent sångmässigt sett skulle det vara

bättre med ett annat ord.

Rent textmässigt sett får det vara kvar.

🙂

Tror man vänjer sig.

:rolleyes:

/Mange

Ha ha! jo jag vande mig;)!.

stafliet... tyckte du sjöng flyt... och trodde du syftade på flow... alltså den psykologiska termen : Flow uppstår när allting fungerar som bäst, när en persons hela skicklighet tas i anspråk för att hon ska lyckas med en uppgift.

jo ibland får minsann musiken anpassa sig också 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...