Jump to content
Annons

Virveln låter skit! Hur ska man micka?


Recommended Posts

Har haft trubbel med att få virveln att låta bra. Det är första gången vi spelar in trumset hos mig. Vi har två olika virvlar. Den ena låter bättre än den andra. Dena ena är djupare än den andra och låter mycket bättre!

Saken är den att virveln låter så mycket "paff" och är bara diskantig. Låter nästan som om man slår på en kartong med trumpinne. Hur ska man micka den för att få bästa ljud? Att just få den att låta som den gör när man annars spelar på den!

Har använt mig utav en sm57. Ska jag testa att micka underifrån kanske?

Har inte hunnit testa detta.. Vet ej om det hjälper.

Har någon varit med om detta tidigare?

Resten av trumsetet låter bra på inspelningen

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det mesta brukar gå att fixa i mixningen men självklart är man ute efter ett så bra grundljud som möjligt. Upplever ni virvels för diskantig är ju ett tips att stämma ner den lite. Ifall ni använder er av Logic 7 så använd en plugg som heter "Multipres". Det finns en preset där som heter "Punchy drums" som efter lite pillande får trummorna att låta så sjukt feta så det är barnsligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova en kondensatormick istället för dynamisk 5-10 cm ovanför virveln. Jag har spelat in virvel med AKG C3000 istället för mina beta 57:or med mycket gott resultat. Ett mycket mer öppet och levande sound. Om du kör med en stormembranare, kolla bara först att den tål ljudtrycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt mig av en gammal akgmick till hihat och cymbal. Den tar upp virveln väldigt bra ändå. Den verar vara tålig 😏 hur ser man sånt innan hemska saker händer.

Har tyvärr ej logic. har nog en polare som har det. Ska fråga honom ifall jag kan testa det. Får kanske åka in och söka mig en bättre lämpad mick för virvel då.. Annars brukar väl en sm57 vara vanligast?

Detta med att stämma ner den låter inte som en god idee ändå. Eftersom trummorna låter som de ska utan mick. Det är bara under själva inspelningen att micken inte tar upp så som virveln låter! Tycker det är konstigt. har testat med olika sm57. Trodde den ena var knaisg men det var den inte...

Skulle en 421 funka? Kan isåfall låna en..

Link to comment
Dela på andra sajter

421 funkar finfint. lite mer botten i dom än sm57 orna.

Jag har använt neumann´s km84 på snare några gånger och det lät skönt.

med kondingar brukar det bli lite mer snärt tycker jag 😏

btw, så är sm57 GRYM som överhäng om man vill ha ett svettigt rock/pop ljud på da drums.😕

Annars som lavrell sa, testa stäm ner virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du placerat micen? Kan ju prova med annan vinkel och annat avstånd. Hade iprincip samma problem som du men efter lite pillande så blev det bättre..... Så flytta och lyssna är mitt tips (körde också med en sm57 på virveln). Sen så kan du ju stämma ner den också som tidigare nämts. Dock så är det hyfstat svårt att stämma trummor så att det låter bra men du får väl försöka 😏

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

När du lyssnar på den inspelade virveln, solar du virvelns närmick då, eller lyssnar du på en mix av alla trummickar? Jag upplever att virveln tappar en hel del kropp och placering om man enbart lyssnar på närmicken.

Ett placeringstips, testa att micka sidan av virveln istället för det övre skinnet. Ger ofta mycket mer klonk (kropp?) och dämpar transienterna något.

Förresten, har du läst tråden " Inspelning av trumset"? Kanske kan du hitta en del matnyttiga tips där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du har inte micken för nära virveln då? Upp med den några centimeter och låt den peka in mot mitten. Låter den bra akustiskt så ska du kunna få bra resultat med en SM57 eller en MD421 utan tvekan. Tycker du att du har för lite matta så micka även under, och fasvänd.

Det är inte så att du har fasfel från hihat micken eller OH't eller så?

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den är väl ungefär 2-3cm ifrån virveln. Men det kanske är för nära?

Man brukar säga att den ska vara ungefär tre fingrar ifrån virvelns kant, alltså ca 6 cm. Men det vettigaste är nog att prova sig fram. Ha en batterist att slå på virveln med jämna slag och flytta omkring micken medan du spelar in och lyssna efter vilken mikrofonplacering som ger det ljud du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den är väl ungefär 2-3cm ifrån virveln. Men det kanske är för nära?

Man brukar säga att den ska vara ungefär tre fingrar ifrån virvelns kant, alltså ca 6 cm. Men det vettigaste är nog att prova sig fram. Ha en batterist att slå på virveln med jämna slag och flytta omkring micken medan du spelar in och lyssna efter vilken mikrofonplacering som ger det ljud du är ute efter.

Thanks for the tip!

Ska testa det när jag får min trummis tillbaka :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

2-3 cm ifrån kan funka bra, men höjden är viktig. Ligger den för nära i höjdled får man med en massa skit som man sällan vill ha. Detta gäller i ännu högra grad på pukor. Många tror att man ska ha micken så nära som möjligt för att få så lite läck osv, men man får mer patte i ljudet om man kommer upp lite, och således mindre läck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...