Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vad kostar en Mellotron? har för mig att det Àr jÀkligt dyrt iaf.

Annons
Postat

En ÄKTA? MĂ„ste vara jĂ€ttedyrt och sĂ„ funkar den nog inte nĂ€r du köper den utan mĂ„ste restaureras först av nĂ„gon kunnig Mellotrontekniker. HItta en sĂ„n du! Nej jag kör med gratispluggen Tapeworm. JĂ€ttefint mellotronljud och sĂ„ finns G-Media M-tron som betalplugg.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
En ÄKTA? MĂ„ste vara jĂ€ttedyrt och sĂ„ funkar den nog inte nĂ€r du köper den utan mĂ„ste restaureras först av nĂ„gon kunnig Mellotrontekniker. HItta en sĂ„n du! Nej jag kör med gratispluggen Tapeworm. JĂ€ttefint mellotronljud och sĂ„ finns G-Media M-tron som betalplugg.

Tapeworm frĂ„n Tweakbench? Jag tycker den lĂ„ter lite halvdant, men har Ă„ andra sidan inte testat den sĂ„ mycket. đŸ˜±

Postat
Tapewormen lÄter ju kalas tycker jag.

Jahapp, dĂ„ fĂ„r jag kanske ta och kika lite nĂ€rmare pĂ„ den! đŸ˜±

Förresten; angÄende pris; du hittar nog ingen under 20000. Sen stiger det vÀl upp emot kanske ca 50000.

HĂ€r kan det finnas lite info kanske: mellotron

Postat
En ÄKTA? MĂ„ste vara jĂ€ttedyrt och sĂ„ funkar den nog inte nĂ€r du köper den utan mĂ„ste restaureras först av nĂ„gon kunnig Mellotrontekniker.

Man bör kunna hitta en mellotron med frÀscha tapes och sÄ vidare.

Finns det inte vÀldigt mÄnga myter kring fenomenet mellotron? Eller Àr det bara jag som för mig det?

Postat

det Ă€r nog faktiskt sant att de flesta inte fungerar. VĂ€ldigt sköra instrument. Det gĂ„r dock att köpa nya mellotroner frĂ„n tyskland eller storbrittanien. Fast varför inte köpa en porsche istĂ€llet 😛

seriöst sÄ vet jag inte vad de nya kostar, bara att det Àr fasligt dyrt...

Det finns dock en herre nÄgonstans i sverige som reparerar och tror tom att han sÀljer. Han var med i "musikbyrÄn" nÄgon gÄng. Försök maila dem. De har sÀkert kvar infon om den hÀr snubben. Han Àr inte bara lokalkÀndis utan han reparerar tydligen mellotroner frÄn hela vÀrlden ocksÄ.

Fina instrument đŸ˜±

Postat
det Ă€r nog faktiskt sant att de flesta inte fungerar. VĂ€ldigt sköra instrument. Det gĂ„r dock att köpa nya mellotroner frĂ„n tyskland eller storbrittanien. Fast varför inte köpa en porsche istĂ€llet 😄

seriöst sÄ vet jag inte vad de nya kostar, bara att det Àr fasligt dyrt...

Det finns dock en herre nÄgonstans i sverige som reparerar och tror tom att han sÀljer. Han var med i "musikbyrÄn" nÄgon gÄng. Försök maila dem. De har sÀkert kvar infon om den hÀr snubben. Han Àr inte bara lokalkÀndis utan han reparerar tydligen mellotroner frÄn hela vÀrlden ocksÄ.

Fina instrument 😛

Just de ja! NU kom jag pĂ„! Han verkade kunna sin sak, och precis som du sĂ€ger, han verkade vara en av dom frĂ€msta i vĂ€rlden! JĂ€vlar vad mĂ„nga mellotroner han hade hos sig 😄

Postat

ok, finns det inga snarlika instrument? vet att det finns nÄtt som heter Orchestron m.m men nÄgon slags skiva man har i

Postat
ok, finns det inga snarlika instrument? vet att det finns nÄtt som heter Orchestron m.m men nÄgon slags skiva man har i

Ingen aning faktiskt! Claes vet sĂ€kert! Han vet tamejfan det mesta! 😛

Postat

😄 Vet och vet...

Detta var jag faktiskt tvungen att googla efter - för jag har aldrig ens hört talas om Orchestron tidigare... En optisk skiva minsann - och samma teknik som ljudspĂ„ret pĂ„ film... 8 ljud fanns... Wow - imponerande... 😄

http://www.hollowsun.com/vintage/orchestron/

Det har kommit fram mĂ„nga hemskheter genom Ă„ren - och underligt nog, sĂ„ hĂ„ller somliga fast vid gammalt skrot trots att det lĂ„ter apa... Det handlar vĂ€l om nostalgi och en önskan att ens egen musik ska bli lika bra som de gamla hjĂ€ltarnas, bara man skaffar lika sunkigt sound som de hade pĂ„ den tiden... 😛

Tacka vet jag modern teknik, dĂ€r det lĂ„ter som det ska och man slipper vara begrĂ€nsad av dĂ„ligt frekvensomfĂ„ng, dĂ„lig dynamik etc, som pĂ„ den gamla "goda" tiden... 😛

Postat

Nja grejen vae vÀl att typ Chick Corea LÀt sin egen sÄngerska sjunga in de högsta tonerna som inte fabriksbanden klarade av,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Postat (redigerat)

En Ă€kta orkestron Ă€r ett gammalt instrument. Jag lĂ€ste en biografi om Tjajkovskij och hans förĂ€ldrar hade en. De var som en sorts jĂ€ttestora sjĂ€lvspelande orgelspeldosor. PĂ„ 1800-talet var det förstĂ„s inte snack om nĂ„gra filmljudsapparater utan skivorna eller om det var rullar och kugghjul spelade utdrag ur populĂ€ra operor och konserter. Blandningen av orgelpipljud och speldoseidĂ© verkar bĂ„de galen och bra. En orgel utan registrering och svĂ€llverk tar ju inte hĂ€nsyn till anslagskĂ€nslighet sĂ„ det borde gĂ„ bra att styra dom med speldosehjul 🙂

edit stavfel

Redigerat av Fredrika
Katla (oregistrerad)
Postat

Ahhh...mellotronen Ă€r mitt favoritinstrument. 🙂

Jo, det finns en kille i Stockholm vid namn Markus Resch som lagar och bygger nya mellotroner. Det kom en ny modell för en 5-6 Är sedan som i princip Àr en kopia av den "portabla" Mellotron 400. Den heter Mark VI och har en stabilare motor Àn sin föregÄngare. Dessutom Àr banden inte lika kÀnsliga som pÄ 400:an.

En ny Mellotron Mark VI kostar runt 50 000:-.

Den enda maskin jag sett live av denna sort var en Mellotron 400 som stod pÄ gamla Feedback i Malmö för nÄgra Är sedan. Den var i riktigt dÄligt skick men de ville ÀndÄ ha 30 000:- för den. SÄ 25-35 000 :- Àr vÀl vad man fÄr rÀkna med att betala för en begagnad Mellotron.

Jag skulle nog tipsa den som vill ha en Mellotron att fixa en Gmedia Mtron istÀllet. Köper man en riktig tvingas man att bli sin egen mellotron-tekniker och en gammal 400 ska vara as att bÄde spela in och hÄlla i bra skick har jag hört.

Postat (redigerat)
😼 Vet och vet...

Detta var jag faktiskt tvungen att googla efter - för jag har aldrig ens hört talas om Orchestron tidigare... En optisk skiva minsann - och samma teknik som ljudspĂ„ret pĂ„ film... 8 ljud fanns... Wow - imponerande... 🙁

http://www.hollowsun.com/vintage/orchestron/

Det har kommit fram mĂ„nga hemskheter genom Ă„ren - och underligt nog, sĂ„ hĂ„ller somliga fast vid gammalt skrot trots att det lĂ„ter apa... Det handlar vĂ€l om nostalgi och en önskan att ens egen musik ska bli lika bra som de gamla hjĂ€ltarnas, bara man skaffar lika sunkigt sound som de hade pĂ„ den tiden... 😏

Tacka vet jag modern teknik, dĂ€r det lĂ„ter som det ska och man slipper vara begrĂ€nsad av dĂ„ligt frekvensomfĂ„ng, dĂ„lig dynamik etc, som pĂ„ den gamla "goda" tiden... 😛

va? gammalt skrĂ€p? 😳

tycker helt tvÀrt om i den frÄgan.

Det Ă€nda instrument jag skulle kunna tĂ€nka mig att köpa i min lokala 4-sound butik Ă€r vĂ€ll kanske en nytillverkad elgura/bas, men bara kanske. 😆

Dagens digitala klaviatur instrument Àr ju bara plastigt skrÀp som lÄter dansband

o datapogram har ingen kÀnsla

Redigerat av noise
Postat

En Mellotron bestĂ„r ju av ett antal bandspelare av gammal kvalisort (med alla brister det innebĂ€r) - sĂ„ en medioker sampler ger dig mycket bĂ€ttre ljud - som dessutom inte förĂ€ndras beroende pĂ„ hur slitna band och tonhuvud Ă€r... Det Ă€r inte vikten och svĂ„righeten att fĂ„ service pĂ„ prylarna som anger om det lĂ„ter bra eller inte... 😳

Jag tycker i alla fall inte att "kvalitet" Ă€r synonymt med taskig frekvensgĂ„ng och dĂ„lig dynamik... 😏

Katla (oregistrerad)
Postat (redigerat)
En Mellotron bestĂ„r ju av ett antal bandspelare av gammal kvalisort (med alla brister det innebĂ€r) - sĂ„ en medioker sampler ger dig mycket bĂ€ttre ljud - som dessutom inte förĂ€ndras beroende pĂ„ hur slitna band och tonhuvud Ă€r... Det Ă€r inte vikten och svĂ„righeten att fĂ„ service pĂ„ prylarna som anger om det lĂ„ter bra eller inte... 😳

Jag tycker i alla fall inte att "kvalitet" Ă€r synonymt med taskig frekvensgĂ„ng och dĂ„lig dynamik... 😳

Men allt det dĂ€r sĂ€gs ju vara fixat pĂ„ Mark VI. Dynamik, stabilitet och mindre brumm har ju varit tre ledstjĂ€rnor nĂ€r man byggt de nya Mellotronerna. DĂ€remot kommer man inte undan skötseldelen. Det Ă€r ju fortfarande likadan mekanik inuti. 😳

Idag finns ju ingenting som verkligen lÄter Mellotron. Det enda jag hört som skulle kunna lura folk Àr Gmedias Mtron. Den lÄter svinbra.

Redigerat av equinoxe
Postat

Vill tipsa om "Stringer" frÄn FalkeLab - gratis VST plugg som dessutom

lÄter riktigt bra! Emulerar Eminent 310. Mellotron. Arp string ensemble.

Crumar Performer och Korg Trident đŸ˜Č

Rockypop

Postat
Vill tipsa om "Stringer" frÄn FalkeLab - gratis VST plugg som dessutom

lÄter riktigt bra! Emulerar Eminent 310. Mellotron. Arp string ensemble.

Crumar Performer och Korg Trident 😉

Rockypop

funkar inte att ladda ner jue?? =(

• 14 Ă„r senare...
Postat

Jag har en Mellotron 400 inköpt anno 1976 och servad av mellotron-dokton himself, Markus Resch,  för cirka 14 Är sedan. I princip byggde han om den med bÄde ny motor, nytt rack (strÄkar, cello & tvÀrflöjt) och en hel del annat. Vilket kostade mig hisnande 14000 kr.
Eftersom min studioverksamhet gÄtt ner till nÀra noll pÄ senare tid och jag funderar pÄ att göra mig av med det mesta hÀr inne, sÄ kan Àven mellotronen ryka. Men i sÄ fall för en rejÀl penning eftersom, enligt Markus, var den i exceptionellt gott skick Ätminstone nÀr han hade med den att göra och har aldrig varit ute pÄ turné o dylikt. Och sÄ Àr den ju, som sagt, renoverad.

IMG_1276_Peter_pÄ_mellotron2.jpg

Postat
On 2005-06-26 at 15:11, noise said:

o datapogram har ingen kÀnsla

ÄNTLIGEN ! NĂ„n mer har upptĂ€ckt det !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.