Jump to content
Annons

Att komponera i sin sångvänliga skala


hackeman

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag känner det väl mer som att det är svårt att få gitarrhalsen att räcka till. Oftast sjunger jag grövre än vad gitarrens toner medger i vanlig E-A-D-G-H-E-stämning. Valet står då mellan att köpa en Gibson Baritone för 16 papp i Metallic eller att stämma ned guran. Capo kan jag bara använda om jag ska sola, som nässkydd eller så... 😉

Jag tycker du ska lära dig sjunga ljusare och/eller spela annorlunda.

Precis som dig kan jag inte påstå att jag "kan" noter, däremot förstår jag dem fullständigt och kan leta fram dem på ett flertal instrument. Däremot tar det för lång tid och låtens tempo sabbas, därför menar jag att jag inte "kan" dem.

Tonart däremot är jag kass på. Jag har låtit externa experter analysera min musik, som hamnar i facket pop/rock mestadels, och de har kommit fram till att jag oväntat byter tonart i låtar och att det är svårt att säga i vilken tonart de egentligen "går". Det är ju lätt att halka över från E-moll till C-dur utan vidare bara för att man tar ett oväntat ackord. Tonarter är bara begränsande!

Skalor har jag flera böcker i och tränar dem till leda. Har förstått att de hjälper en att hamna i en viss tonart (förutom för att bygga solon t.ex.), men till vilken nytta? När jag sedan väl håller på att skriva en låt, så hoppar jag ändå mellan c-dur, e-moll, g-troll...

Boktips: "Musiklära. Gehörsträning. Visharmonisering" av Ola Eriksson, lärare i musikteori vid institutionen för musikvetenskap i Uppsala.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, självklart kan man lära sig sjunga ljusare. Den största begränsningen ligger snarare åt andra hållet, nedåt.

Tänk på stämbanden som en gummisnodd. När snodden är ospänd kan man ju inte få den mer ospänd. Där har du dina lägsta toner. Uppåt kan man i stort sett lära sig gå hur högt som helst. Det är en fråga om teknik och övning.

Som ett exempel kan vi ta min sånglärare på musiklinjen (gymnasiet). Han var bas men hade inga problem med att sjunga med sopranerna när vi hade kör!

Bara för skoj skull kan ni ta och lyssna på Brett Manning (som för övrigt har en fantastisk sångkurs på CD):

http://www.singingsuccess.com/5-octave%20demo.mp3

EDIT: Ändrade länken...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite samma problem, men det är viktigt att sången får styra tycker jag. Visst blir det skillnad i klanger o s v när man ändrar keyboard, men om din röst inte passar för tonarten så är det ganska kört.

Är det viktigt att framstå som bra keyboardist? Om inte så använd transponering tills låten känns bra för rösten tycker jag.

Spelade med ett coverband för några år sedan förresten. Vi provade ibland att ta ner låtar ett par tonsteg för låtar som låg för högt. Men det lät alltid mycket underligt. Det blev inte samma sak helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Förutom boktipset i mitt tidigare inlägg vill jag slå ett slag för den ojämförligt främsta sångerskan alla kategorier, då det gäller tonomfång: Yma Sumac.

Har ni ingen skiva med henne, har ni ingen skivsamling. Det är min åsikt. Där kan alla som vill låta sig inspireras av världsmästaren. Uppväxten på hög höjd i Sydamerika, ett medicinskt fenomen. Kräver riktigt bra högtalare.

Personligen hade jag förmånen att ha hennes kusin som sånglärare en termin. Hon ville ta med mig till Millwaukee för vidare studier, men men...nu blev det inte så. Jag lärde mig en del iaf.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förutom boktipset i mitt tidigare inlägg vill jag slå ett slag för den ojämförligt främsta sångerskan alla kategorier, då det gäller tonomfång: Yma Sumac.

Har ni ingen skiva med henne, har ni ingen skivsamling. Det är min åsikt. Där kan alla som vill låta sig inspireras av världsmästaren. Uppväxten på hög höjd i Sydamerika, ett medicinskt fenomen. Kräver riktigt bra högtalare.

Personligen hade jag förmånen att ha hennes kusin som sånglärare en termin. Hon ville ta med mig till Millwaukee för vidare studier, men men...nu blev det inte så. Jag lärde mig en del iaf.

🙂

:musik

Vad har tonomfång med bra sång/röst/intonation/frasering eller vadsomhelst förutom omfång att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har tonomfång med bra sång/röst/intonation/frasering eller vadsomhelst förutom omfång att göra?

Det går hand i hand tycker jag. Ett stort omfång är ju en stor fördel när man sjunger. Tycker man kan jämföra det med en pianist som bara kan spela i C-dur. Vad har det att göra med om man är en bra pianist eller inte?

Känns som du är lite "off topic" eftersom det är just sångregister som tråden handlar om 😆 .

@musik

Brett Manning har 5 oktavers omfång, Yma Sumac har (hade?) 4.... 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Omkring två oktaver användbart, samt lågra svaga väsiga lägre toner och kanske någon hel oktav falsett på höjden brukar nog vara standard.

Ok, ungefär där ligger jag oxå. Vågade inte erkänna förrän jag visste vad som var normalt, hähä. Falsett vet jag dock inte, det använder jag aldrig. Får bli halssång (trorjagdetheter) istället i så fall.

Det lustiga är att de gånger jag lyckas få till min värsta bakisbas dagen efter, då flyttar sig hela skalan nästan en HEL oktav nedåt! 😳

Så jag brukar planera in en utekväll dagen innan jag behöver sjunga in bas. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Yma Sumac sjöng i 4.5 oktav: från h under låga c till a över höga c. Oj!

Normala sångare presterar 2 oktaver max, men använder sig oftast av bara en oktav, i en del fall knappt en halv på inspelningarna faktiskt.

Man tror att det var p.g.a. genetiska förutsättningar plus det faktum att Zoila Augusta Emperatiz Chavarri del Castillo, mer känd som Yma Sumac, bodde i den lilla byn Ichocan i Peru som låg 12000 meter uppe i bergen och gav en ypperlig luftkvalitet, som gjorde att hon fick detta omfång.

En av hennes mer kända skivor är The Voice of Xtabay. Gudskelov blev hon såpass känd att hon fyllde Stadiums med 80000 pers varje kväll! Alltid utsålt.

Hon har senare sjungit in en Technolåt "Mambo ConFusion" och spelat teater i "Follies" 1990 av Stephen Sondheim.

Brett Manning blir det till att kolla upp - Tack BbC - Märkligt, förutom att man kunde köpa sångkurser från en hemsida om B Manning, så fanns det piller man skulle käka. Hmm.

För egen del gör jag nog låtar som gör att jag håller mig inom 2 oktaver, men jag håller på med en som tar mig från djupt till väldigt högt, gissar på 4 oktaver. Rättare sagt, jag sjunger på den enbart i ytterligheterna, en märkligt konstig sång, så egentligen går den i två oktaver, men det är den nästnäst lägsta oktaven på pianot och den näst högsta som gäller för refräng respektive vers i alla fall. Klargjorde jag nåt nu? Det svåra med sång är att låta bra i hela registret, varför man ju måste öva skalor och underhålla rösten.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Får man fråga hur långt ned du kommer med en bakfylla? Hur långt ned kommer du utan?

Ja, alltså, jag kan ju egentligen inte noter, så jag vet inte vad de olika oktaverna heter... 😏

Men jag gjorde och postade ett test i denna tråden om bakisbas. Och själv testet kan ni lyssna på här: http://mera.hacke.nu/files/Bakisbas.mp3

Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde obakis dagen innan och fick ta i för att ligga så lågt, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in bakis dagen efter, och behövde inte alls anstränga rösten för att komma så lågt. Kommer ihåg att jag kunde gå ännu längre ner utan problem.

Notera att jag har inte blivit upplärd alls på något vis att sjunga, så det låter därefter.

edit: och jag mätte alltså en gång när jag hade maxad bakisbas, det var så jag kom fram till en oktav (inte genom testet ovan). Men jag ifrågasätter ibland själv min mätning... den känns orimlig dagar som idag. 😳

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Yma Sumac sjöng i 4.5 oktav: från h under låga c till a över höga c. Oj!

Normala sångare presterar 2 oktaver max, men använder sig oftast av bara en oktav, i en del fall knappt en halv på inspelningarna faktiskt.

Man tror att det var p.g.a. genetiska förutsättningar plus det faktum att Zoila Augusta Emperatiz Chavarri del Castillo, mer känd som Yma Sumac, bodde i den lilla byn Ichocan i Peru som låg 12000 meter uppe i bergen och gav en ypperlig luftkvalitet, som gjorde att hon fick detta omfång.

En av hennes mer kända skivor är The Voice of Xtabay. Gudskelov blev hon såpass känd att hon fyllde Stadiums med 80000 pers varje kväll! Alltid utsålt.

Hon har senare sjungit in en Technolåt "Mambo ConFusion" och spelat teater i "Follies" 1990 av Stephen Sondheim.

Brett Manning blir det till att kolla upp - Tack BbC - Märkligt, förutom att man kunde köpa sångkurser från en hemsida om B Manning, så fanns det piller man skulle käka. Hmm.

För egen del gör jag nog låtar som gör att jag håller mig inom 2 oktaver, men jag håller på med en som tar mig från djupt till väldigt högt, gissar på 4 oktaver. Rättare sagt, jag sjunger på den enbart i ytterligheterna, en märkligt konstig sång, så egentligen går den i två oktaver, men det är den nästnäst lägsta oktaven på pianot och den näst högsta som gäller för refräng respektive vers i alla fall. Klargjorde jag nåt nu? Det svåra med sång är att låta bra i hela registret, varför man ju måste öva skalor och underhålla rösten.

😏

:musik

Och hon skulle alltså vara en kvinna som kunde ta h under låga c (jag antar att det alltså blir H1 det rör sig om ifall det ska bli 4,5 oktaver av detta)? Det låter lite suspekt, främst då jag bara hört talas om två personer som kommer så lågt, och de har båda varit män. Finns det något bevis på att hon kunde komma så lågt? Sedan är A över höga C låter lite mycket med (det skulle då alltså vara A7). Jag har hört att den högsta vocalton som funnits inspelad skulle tydligen vara någon R&B-are som gjorde ett E7, så den här supervokalisten verkar lite suspekt tycker jag nog allt.

Luftkvalitén påverkar heller knappast omfånget. Det låter ju lite märkligt att man skulle få längre/kortare (men i detta fallet främst båda) stämband av tunn luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur långt ned du kommer med en bakfylla? Hur långt ned kommer du utan?

Ja, alltså, jag kan ju egentligen inte noter, så jag vet inte vad de olika oktaverna heter... 😏

Men jag gjorde och postade ett test i denna tråden om bakisbas. Och själv testet kan ni lyssna på här: http://mera.hacke.nu/files/Bakisbas.mp3

Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde obakis dagen innan och fick ta i för att ligga så lågt, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in bakis dagen efter, och behövde inte alls anstränga rösten för att komma så lågt. Kommer ihåg att jag kunde gå ännu längre ner utan problem.

Notera att jag har inte blivit upplärd alls på något vis att sjunga, så det låter därefter.

edit: och jag mätte alltså en gång när jag hade maxad bakisbas, det var så jag kom fram till en oktav (inte genom testet ovan). Men jag ifrågasätter ibland själv min mätning... den känns orimlig dagar som idag. 😳

Lead Vocalsen är en ton lägre än Ah:andet, inte en oktav. (Ah:andet ligger på G2, A2, H2 någonting och Leadsen på F2 G2..). EDIT: Ändrar från 3 till 2, räknade fel.

Så myten den där bakfylleröstens oktavering är nog officiellt död nu.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur långt ned du kommer med en bakfylla? Hur långt ned kommer du utan?

Ja, alltså, jag kan ju egentligen inte noter, så jag vet inte vad de olika oktaverna heter... 😏

Men jag gjorde och postade ett test i denna tråden om bakisbas. Och själv testet kan ni lyssna på här: http://mera.hacke.nu/files/Bakisbas.mp3

Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde obakis dagen innan och fick ta i för att ligga så lågt, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in bakis dagen efter, och behövde inte alls anstränga rösten för att komma så lågt. Kommer ihåg att jag kunde gå ännu längre ner utan problem.

Notera att jag har inte blivit upplärd alls på något vis att sjunga, så det låter därefter.

edit: och jag mätte alltså en gång när jag hade maxad bakisbas, det var så jag kom fram till en oktav (inte genom testet ovan). Men jag ifrågasätter ibland själv min mätning... den känns orimlig dagar som idag. 😳

Lead Vocalsen är en ton lägre än Ah:andet, inte en oktav. (Ah:andet ligger på G3, A3, H3 någonting och Leadsen på F3 G3..).

Så myten den där bakfylleröstens oktavering är nog officiellt död nu.

Nejnejnej. Jag VET att det inte är en oktav som skiljer i testet, och jag vet såklart skillnad på hel/halvnoter och oktaver. Men jag vet inte vad de olika oktaverna heter, och som jag nämnde var det inte detta testet som jag mätte oktaven med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte fel angående oktaverna där uppe. Alltså, basoktaven (den som du sjöng på där) är alltså 2. Då kan du ju lätt räkna ut vad övriga oktaver heter. En bas' höga C är alltså ett C4 ("mittenC"), och en tenors/altos/mezzosporanos höga C är alltså C5 och ett soprano högC är altså C6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte fel angående oktaverna där uppe. Alltså, basoktaven (den som du sjöng på där) är alltså 2. Då kan du ju lätt räkna ut vad övriga oktaver heter. En bas' höga C är alltså ett C4 ("mittenC"), och en tenors/altos/mezzosporanos höga C är alltså C5 och ett soprano högC är altså C6.

Ok, tack. Problemet om man lärt sig via keyboard istället för piano är att olika ljud ligger i olika oktaver, och keyboard kan göras transpose på. Det är därför jag aldrig riktigt vetat vilket som är O1, O2, O3, osv. Delvis slarv att jag inte lärt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att den lättaste ferensen utom rösten (fast de flesta kanske behöver kunna oktaverna på ett instrument innan de kollar sitt eget omfång) är gitarren. Låga E:et är E2, det höga E:et två oktaver ögre är E4.

Fast som keyboardist kanske du inte är så god vän med gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast som keyboardist kanske du inte är så god vän med gitarren?

Rätt gissat. Gick några terminer på gitarr vid 10-års ålder. Den enda musikrelaterade utbildning jag fått, och har inte haft den minsta nytta av den. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Helmuth!

Tack för visat intresse! Jag ger härmed skivtipset: "The Ultimate Yma Sumac Collection" från år 2000. Visst är det suspekt! Men hon är övernaturlig. Låter både som en näktergal och som åska. Kolla gärna in på hemsidor också. Intressant läsning! Fyra och en halv oktav är lågt räknat men dokumenterat, många anser fem oktaver, inklusive hon själv. Idag lever hon i Los Angeles. Många hoppas på en skivcomeback. 1997 var hon med på Montreaux Jazz Festival.

Detta med att hon tog så relativt djupa toner hänger också samman med att det krävs en helt annan vidgning av lungorna för att anatomiskt kunna bilda och pressa fram så mörka toner. Det är främjande för slemhinnornas elasticitet i luftrör och lungor med ren luft och tunn luft bidrar dessutom på sikt att aveolernas bildning och kvalitet helt enkelt tvingas att stärkas. Det är som en gitarr, där kroppen är lungorna och strängarna är stämbanden.

Om vi bortser från snacket om antal oktaver hit och dit, så är det hursomhelst en legend väl värd att kolla in för de som inte gjort det ännu. Kuyawa, Xtabay och Tumpa är exempel.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...