Jump to content
Annons

Vilken v-amp?


johlin

Recommended Posts

*EDIT* Kör på med podsnacket *SLUTEDIT*. Jag ska köpa en V-amp 2 eller en Bass v-amp idag.

Jag har bara elgura, så det kanske är en dum fråga, men det står att bass v-ampen är "optimal för bas/el/akustisk gitarr" på deras sida. Bas-v-ampen verkar ju ha lite roligare effekter, som voice box (är det samma som talk box?) och sånt.

Så...hjälp mig. Vilken ska jag köpa? Jag spelar bara el-gitarr än så länge, ingen akustisk och ingen keyboard (som bas-vampen stöder).

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Varför så allergisk mot POD?

För att jag inte riktigt har pengarna.

Kan nån med en helt ok Metal-gura (helst en Jacksson JS-30 som jag ska köpa) och en v-amp spela in nåt så får jag se hur det låter?

Är en pod 1 bättre än v-amp 2? Hittade ett par på vendolin för runt 700, dom går väl att uppgradera till pod2, eller hur var det? Kostar det nåt?

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en V-Amp2 (numera trasig) men tycker både att 90% av ljuden låter totalt skit, samt att kvaliteten är under all kritik då den går sönder och tappar patcher till höger och vänster. Men visst, här är ett klipp:

http://nw.ath.cx/~erik/vamp2.mp3

Ibanez RG421, lite post-EQ (bara ett shelvingfilter med några dB boost i det höga registret)

EDIT: Men min rekommendation är att strunta i att köpa den, det blir mest huvudvärk... Beställ en POD från USA istället.

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag köpte en beg POD2.0 i mkt gott skick, för en tusenlapp. Detta var för mer än ett år sen. Beg-marknaden är utmärkt!

Sen vill jag inte baktala v-ampen - har ingen erfarenhet - men medan jag gjorde min research så framstod POD som det givna alternativet.

/Bengan

...fast jag kanske är LITE taskig nu... "Inget Pod-snack i denna tråden" var ju påbjudet 🙂

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag kanske är LITE taskig nu... "Inget Pod-snack i denna tråden" var ju påbjudet 😛

Svårt att låta bli. Det finns liksom rätt jäkla bra anledningar till att folk jämt börjar tjata om POD när folk pratar om V-Amp. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pod-snack önskas nu. V-amp-klippet lät inge vidare. Har nån en liknande gitarr som Jackson JS-30, och en pod1, så skulle ett klipp vara uppskattat.

Gärna nåt metal-aktigt, och nåt indie-rock-aktigt. Inga efterpålagda effekter, bara rent pod-ljud (podens effekter är ok dock).

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

V-amp-klippet lät inge vidare.

Det där är det bästa ljudet jag kan klämma ur V-Ampen för metal; Marshall JCM800-modellen, den enda higainmodellen som egentligen överhuvudtaget är användbar. Mesa, Soldano, Engl osv låter som total skit, helt oanvändbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

V-amp-klippet lät inge vidare.

Det där är det bästa ljudet jag kan klämma ur V-Ampen för metal.

Haha! Jag vill inte fortsätta "kriget" men jag kan inte låta bli att få flashbacks från "Roland stämmer Behringer"-tråden. Där har ljudkvaliteten på Behringers prylar diskuterats friskt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

V-amp-klippet lät inge vidare.

Det där är det bästa ljudet jag kan klämma ur V-Ampen för metal.

Haha! Jag vill inte fortsätta "kriget" men jag kan inte låta bli att få flashbacks från "Roland stämmer Behringer"-tråden. Där har ljudkvaliteten på Behringers prylar diskuterats friskt... 😆

Jo, men jag är ändå lite mer positivt inställd till de där nya Boss-klonerna till effektpedaler, för det är ju lätt att förstå att någonting med 32 olika förstärkarmodeller, 15 kabinettmodeller och en bunt effekter inte kommer låta särskilt bra när den säljs för en tusenlapp, men en liten effektpedal som bara gör EN sak borde man väl inte kunna göra så mycket fel. 😛 Känns som att Boss tar rejält med pengar bara för sitt varumärke när de säljer vanliga grejer som chorus-pedaler för runt tusenlappen.

(lite OT nu men...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv pod men jag har träffat på några stycken som både haft pod och v-amp och föredrog v-ampen. Det kanske beror lite på vad för slags musik man spelar, vissa modeller kanske är bättre modellerade på v-ampen? Jag har inte en aning, kör som sagt själv med pod xt pro och jag är nöjd som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod-snack önskas nu. V-amp-klippet lät inge vidare. Har nån en liknande gitarr som Jackson JS-30, och en pod1, så skulle ett klipp vara uppskattat.

Gärna nåt metal-aktigt, och nåt indie-rock-aktigt. Inga efterpålagda effekter, bara rent pod-ljud (podens effekter är ok dock).

Det här klippet har rasslat ur min nollbudgetstudio. Elbas o gitarr genom POD 2.0. Gitarren är en Ibanez RG-nånting.

http://web.telia.com/~u13101607/tb_riff_test.mp3

..det säger möjligen nånting om min produktivitet att jag inte fixat sång på det än, men det hör ju inte till denna tråden 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv pod men jag har träffat på några stycken som både haft pod och v-amp och föredrog v-ampen. Det kanske beror lite på vad för slags musik man spelar, vissa modeller kanske är bättre modellerade på v-ampen? Jag har inte en aning, kör som sagt själv med pod xt pro och jag är nöjd som fan.

Jag kör mest metal och hårdrock, och lite indie-rock (dock hårdare sådan). Då är en Pod att föredra väl? Funkar en 1:a, eller är en 2:a mycket bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)
, för det är ju lätt att förstå att någonting med 32 olika förstärkarmodeller, 15 kabinettmodeller och en bunt effekter inte kommer låta särskilt bra när den säljs för en tusenlapp,

- Varför inte? Allt sitter ju i bägge fallen ändå på ett kretskort som kostar typ 15 kr (eller 10, 5, 4, 3, 2, 1?) att tillverka och Line6 GuitarPort kostar ju 700 kr ($99) i USA!

Har aldrig prövat V-Amp men POD 2.0 låter enligt mig kanske bra på (tok)distat däremot dåligt på resten! XT har jag aldrig testat!

(Mvh SurGubben 😉?)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv pod men jag har träffat på några stycken som både haft pod och v-amp och föredrog v-ampen. Det kanske beror lite på vad för slags musik man spelar, vissa modeller kanske är bättre modellerade på v-ampen? Jag har inte en aning, kör som sagt själv med pod xt pro och jag är nöjd som fan.

Jag kör mest metal och hårdrock, och lite indie-rock (dock hårdare sådan). Då är en Pod att föredra väl? Funkar en 1:a, eller är en 2:a mycket bättre?

Pod 1.0 vet jag inte om du får tag i längre, men skulle du hitta en så har jag för mig att du kan uppgradera mjukvaran gratis, så det blir en 2.0. Körde med en 2:a innan jag testade xtn, och det funkade kanon tycker jag. Men inte i samma division som xtn.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med bc rich och epiphone med seymor duncan mickar ( ungefär samma som i en jackson) och jag köpte en pod xt men tyckte den var så messig att jag sålde den efter 2 månader, nu har jag istället en v-amp 2 och tycker den är riktigt mysig, då skall det kanske tillägas att mitt drömljud är cannibal corpse.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med bc rich och epiphone med seymor duncan mickar ( ungefär samma som i en jackson) och jag köpte en pod xt men tyckte den var så messig att jag sålde den efter 2 månader, nu har jag istället en v-amp 2 och tycker den är riktigt mysig, då skall det kanske tillägas att mitt drömljud är cannibal corpse.

Kan lova dig att det går att få riktigt hårt metallljud i en pod xt, ingen lek alltså. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

XT är stentuff. Var på vippen att köpa en, men sen upptäckte jag SimulAnalogs gratis JCM900- och Tube Screamer-sim och sket i det. 😳

ehh vad är det här för nåt? om det är gratis kan det ju vara värt att reka? Du kör DI-box (eller rätt in i ljudkortet) och plugg alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många proffersionella gitarrister jag pratat med som menar att V-ampen har bättre "respons" när man spelar än poden.. Speciellt när de spelar solon så har åtminstone de gamla pod modellerna tydligen inte samma punch.. Men samtidigt har de menat att det ändå inte funnits nån anledning att använda v-ampen eftersom ljuden är fullkomligt underlägsna podens.. Själv använder jag guitarport, så jag antar att jag håller på pod-ljud.. men huruvida responsen är bra eller inte på en pod kan jag personligen inte svara på.. guitarporten funkar över förväntan fortfarande efter mer än 1 år..

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

XT är stentuff. Var på vippen att köpa en, men sen upptäckte jag SimulAnalogs gratis JCM900- och Tube Screamer-sim och sket i det. 😉

ehh vad är det här för nåt? om det är gratis kan det ju vara värt att reka? Du kör DI-box (eller rätt in i ljudkortet) och plugg alltså?

Mm, kör direkt in via min TAPCO-mixer. www.simulanalog.org - prova

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska iaf köpt en begagnad pod 1 för 800 kr inklusive alla kablar och sånt.

Får den kanske i helgen, om jag sätter in pengar imorgon. Sista chansen att säga ifrån är väl nu då, men det är väl ingen som vill va?

Kan nån bara säga om jag har hört rätt nu om att det går att uppgradera ljuden till 2.0?

Sen är det väl inget 32050khz-skit i den, utan 44100`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör helt rätt med din börs.. jag sålde nyss min V2:a.

Som sagts tidiagre.. all dist är under all kritik.. kan funka till att repa med lurar, då låter den fet och härlig i sina stunder.. men så fort du spelar in, låter hemsk!!

med större börs rekomenderas Xt och XTPro. jag själv ska försöka få tag på en Pro.

/kirtaphus

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda gitarristerna i Dark Tranquillity kör via V-amps live och senast jag såg dom lät det onekligen bra så nog finns det användningsområden för v-amps även om det kanske inte går och få ut så mycket av dom om man bara pluggar rätt in i ljudkortet o spelar in. Sålde själv min V-amp2 och skaffade istället en POD2 som fungerar mycket bättre i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...