Jump to content
Annons

Jamo studiomonitorer


lavrell

Recommended Posts

Satt här hos farsan framför datorn och kollade ner på högtalarna som han har i sitt vardagsrum. Jag har alltid tyckt att dom låter svinbra men inte direkt brytt mig om att kolla upp dom.

Nyss när jag sneglade ner på dom så står det:

"JAMO Studio monitor J-150" på dom.

Jag blev ju kalasglad eftersom jag nu kommer be farsan att sälja dessa till mig när jag skaffar studiolokal. Högtalarna är fullrange med en 12" som bas som går bra djupt 😆

Frekvensomfånget är 22Hz - 20 000Hz enligt baksidan. Tydligen byggda i danmark också 😉

Finns även lite inställningar på framsidan där man kan ställa in Mid- och Highrange på dom.

Är det någon som har erfarenhet av ett par Jamo?

Högtalarna är nånstans från 70-talet ungefär och jag tycker dom låter snorbra 😛

/Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jamo har aldrig gjort annat än tveksamma HiFi-högtalare, såvitt jag vet. Att de har givit högtalarna olika mer eller mindre relevanta namn, är en annan femma. Alla Jamo jag har hört, är typiska stereoanläggningshögtalare, med häftigare utseende än ljud - och alltid med inbyggd loudnesskurva för att de ska låta häftigare än andra märken... 😆

De kanske har bättrat sig på senare år, men de har aldrig tidigare varit tillräckligt bra för att jag har orkat bry mig om att följa märket... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamo har aldrig gjort annat än tveksamma HiFi-högtalare, såvitt jag vet. Att de har givit högtalarna olika mer eller mindre relevanta namn, är en annan femma. Alla Jamo jag har hört, är typiska stereoanläggningshögtalare, med häftigare utseende än ljud - och alltid med inbyggd loudnesskurva för att de ska låta häftigare än andra märken... 😆

okej, men dessa är ju mycket äldre (inget hembioskräp)

jag ska iaf testa dom och bjuda över en gammal lärare som är erfaren ljudtekniker och se vad han tycker 😉

tack för svaret Claes =)

Link to comment
Dela på andra sajter

...och att de är från 70-talet skulle göra dem bättre? Vilken diameter har woofern? Att speca 22-20000 Hz känns väl sådär. Inte många högtalare fixar det med hysad frekvensgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamo har aldrig gjort annat än tveksamma HiFi-högtalare, såvitt jag vet. Att de har givit högtalarna olika mer eller mindre relevanta namn, är en annan femma. Alla Jamo jag har hört, är typiska stereoanläggningshögtalare, med häftigare utseende än ljud - och alltid med inbyggd loudnesskurva för att de ska låta häftigare än andra märken... 😆

okej, men dessa är ju mycket äldre (inget hembioskräp)

jag ska iaf testa dom och bjuda över en gammal lärare som är erfaren ljudtekniker och se vad han tycker 😄

tack för svaret Claes =)

Jag var med på 70-talet också, så jag har säkert hört denna modell eller snarlika kusiner till den. 😉 På den tiden var det MINST lika illa bevänt med den inbyggda loudness-kurvan...

Som Logichead säger, så är det nog väldigt tveksamt med 22-20k. Jag tror faktiskt att det stod så på alla Jamos modeller på den tiden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att speca 22-20000 Hz känns väl sådär. Inte många högtalare fixar det med hysad frekvensgång.

Jo, utan +/- dB-värden säger det ju inget alls...

Nån som har såg specarna för den första versionen av ESI nEAR05?? Tror att det stod att frekvensomfånget var 40-20,000Hz...för en 5" baskon!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller monitorer, så gäller det att högtalarna inte maskerar frekvenser i viktiga områden - och sådana typiska disco-högtalare, brukar vara suveräna på att gömma just mellanregistret, där det är viktigt att ha hög upplösning för att kunna urskilja detaljerna i det område där allt brukar krocka...

Det är därför jag inte tycker att det är någon höjdare att satsa på Jamo i studiosammanhang. Man kanske kan använda dem som sekundär monitor för att kunna jämföra - men som huvudmonitorer är de ganska säkert mindre lämpliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att lära sig mixa i det mesta. En kompis gör svinbra mixar i sitt Kenyoset (datorhögtalarsystem med en liten sub som kostar 500:-) av den enkla anledningen att han kan dom bra. Att dom sedan varken leverar en rak frekvenskurva eller ens ljudmässigt påminner om ett par hyffsade studiomonitorer spelar ingen större roll. Fast visst, jag satt med ett par Genelecs förra helgen och mixade ett större jobb och visst fasen är det lättare. Hade inte hört dom alls innan men det vara bara att sätta sig o jobba; och det blev faktiskt skitbra direkt. Men får man ett par veckor på att vänja in sig så kan man nog mixa i nästan vad som helst. Gillar man dessutom ljudet så är det ju bara kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså,

meningen är väl inte att det skall låta bra i studiomonitorer? Det skall väl låta precis lika piss-illa som det är? När man närmar sig nästan perfekt så skall man fortfarande höra varenda miss i inspelningen och i mixen. Kan man stå ut med mixen i ett par riktiga monitorer så ökar sannolikheten att det låter bra var som helst.

Mina 50 öre i alla fall.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har du rätt där, Trombonen, men samtidigt tycker jag att man ska trivas med ljudet. Tycker det är skitjobbigt att mixa i vissa monitorer pga jobbig diskant eller vad det nu kan vara för fadäser (även om dom kostar skjortan och ska vara det bästa på marknaden). Ogillar man ljudet orkar man ju inte sitta lika länge och försöker lätt kompensera just det man inte gillar i sin mix, och då låter det garanterat skit i hemmastereon.

Själv tycker jag det bästa är att slänga på en platta med bra ljud i lyssningen. Tycker man det låter tydligt/bra så är det bra. Jag tycker många studiomonitorer låter skitbra och lyssnar hellre i dom än nåt dyrt hifipaket. Men det är förmodligen nån sorts yrkesskada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså,

meningen är väl inte att det skall låta bra i studiomonitorer? Det skall väl låta precis lika piss-illa som det är? När man närmar sig nästan perfekt så skall man fortfarande höra varenda miss i inspelningen och i mixen. Kan man stå ut med mixen i ett par riktiga monitorer så ökar sannolikheten att det låter bra var som helst.

Mina 50 öre i alla fall.

T.

Håller helt klart med dig, men meningen med dom är att lyssna för att få en uppfattning i högtalare som spelar större frekvensbredd än mina Behringer 2031A som jag förövrigt ska köpa sub till så det kommer inte handla om huvudmonitorer utan mer att jämföra hur det låter i olika system. Men om jag sen kommer fram till att jag mixar bättre i Jamo-högtalarna så ser jag ingen anledning att inte fortsätta. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Jamo Studio 180 som ja köpte för en hundring av en polare för 3 år sen... helt ok att lyssna på musik på.. men att mixa med dom e en helt annan femma

har försökt köpa ett par Tapco S8 i över ett år nu... nu får ja fan ta mej i kragen snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...