Jump to content
Annons

Omöjligt rum?


pXp

Recommended Posts

Jo jag vet, det finns mängder av liknande trådar här och jag har nog läst dem alla. Köpte också de två senaste numren av MM och fick några tips, men jag tror jag har det muppigaste rummet ever. Tanken är att jag ska sitta där inne och producera/mixa/mastra min egen musik som jag nästan enbart gör med diverse mjukvara.

Ta en titt på denna bild:

rummet.gif

Gråt en skvätt, bit ihop och ta er samman igen. Jag vore extremt tacksam om någon kunde ge mig förslag på hur jag ska möblera detta omöjliga rum. Jag har ett skrivbord som är 160*80 cm, på det har jag min utrustning i form utav närmonitorer, keyboard, ljudkort ody. Jag har också fått en låda med 8kvm Rockwool akustikplattor (120*60cm * 8st) som jag eventuellt borde använda.

Som sagt, rummet i sig är ju ganska dåligt i akustiksynpunkt, men för mig gäller det att gilla läget. Alla bra förslag motas tacksamt.

//peAk eXperience

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
.. men jag tror jag har det muppigaste rummet ever.

Kanske det. Men man tar vad man har.

De största problemen med ditt rum är:

1. Det är väldigt litet. Detta går dock att leva med om man lägger ned lite jobb på behandling. Om det inte vore för:

2. Det är i princip en kub vi har att göra med (jag bortser slarvigt från "korridoren" som också har en del inverkan), 2.35*2.38*2.40 Du får alltså stående vågor på samma frekvenser från alla rumsdimensioner. Dessa kommer skapa enorma förstärkningar och utsläckningar i hela basområdet.

Det enda som fattas för att fastställa ditt rum som "det muppigaste ever" är om väggarna dessutom är i betong. Nåväl.

Jag skulle sätta mina monitorer längs 235cm väggen för att få symmetri i den närmaste omgivningen. (Ett alternativ skulle kunna vara att sätta dem längs 395-väggen och få en större bredd med korridoren och fönstret och samtidigt delvis slippa undan en av kubdimensionerna. Kan bli skev stereobild dock. Bäst att lyssna och prova sig fram)

Sedan är det bara basfällor som gäller. Ställ dina skivor på tvären i hörnorna av rummet. Skapa en dämpad zon i "235-delen" av rummet och dämpa 395-väggen bakom dig rejält. Helst skulle du också hänga plattor en bit under taket, åtminstone över lyssningspositionen. Stenullen bör vara 10cm tjock och med en densitet på 45-100 kg/m3 för att vara riktigt effektiv i basområdet.

Det borde gå att få användbart.. åtminstone med en tät högtalarplacering och vid lägre volymer.

Du bör nog fundera på hur mycket jobb du vill lägga ner när förutsättnigarna är så taskiga? Eventuella basfällor och annat kan man ju alltid ta med sig om man får ett nytt utrymme, så bortkastat är det ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret, jag vet att det var en svår fråga. (jo de flesta väggar är betong)

Det är mycket riktigt att jag kommer att ställa högtalarna ganska tätt (ca 85 cm mellan), eftersom jag eftersträvar den berömda liksidiga triangeln, och får väl lov att dra ner på volymen. Men vad gör jag åt sidoväggarna, dvs om jag jag möblerar enligt ditt förslag? Och hur ska jag ställa plattorna på tvären i hörnen, de är ju 120cm och kommer att stjäla mycket plats. Kan man inte ställa dem på höjden (60 cm) och bygga golv till tak istället? Äsch jag skissar en ny bild:

rummet2.gif

//peAk eXperience

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
rummet2.gif

Jo, du är på rätt väg tror jag.

Men om du innan du dämpar bakväggen sätter en vinklad vägg med anslutning direkt från fönstrets kant o bort till där "korridoren" börjar, så får du bort en rät vinkel. Kan du göra nåt liknande med taket också så ännu bättre.

Med lite fler möbler, kanske nån liten fåtölj vid bakre väggen, nån hylla med innehåll, så kommer ditt rum funka.

O högre krav än så behövs ju inte. Du bygger inte Berwaldhallen. 😳

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag utryckte mig oklart, jag menade på höjden. Från golv till tak.

Angående sidoväggarna så gäller samma sak, använd stenullsskivor. Häng/ställ dem 10cm ut från väggen, så får du mer absorbtion i basfrekvenserna, vilket du har ett omåttligt behov av. De tar även hand om höga frekvenser. Kan inte nog rekommendera att du hänger några i taket. Min tanke var att göra det utrymmet som nu upptas av skrivbordet stendött. Samt bakre väggen, som i din nya bild. Till skillnad från i Berwaldhallen så finns det, som jag ser det, ingen "ambience" att spara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för grymt schysst svar, känns som om det iallafall kommer att bli avsevärt bättre när jag är klar (som sagt det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen). Kommer att påbörja detta projekt vecka 25, kanske postar en bild när jag är klar.

edit: Ok, en liten kompletternade fråga, om någon fortfarande läser denna tråd 🙂

För det första, ny bild:

rummet3.gif

"Behöver" jag extra basfällor, hur skapas dessa bäst och var ställer jag dem? (oj det vart tre frågor i en)

//peAk eXperience

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut. Att lägga tvärs över hörnen är mycket effektivt, som du på ritningen nu även gjort mellan frontvägg och tak. Extra?

Som extra tänkte jag på tubetraps och helmholtz etc

Link to comment
Dela på andra sajter

passapå att fylla utrymmet bakom vinklarna med ull.

så kan du komma ner till hyfsade sifror. om du vill få det anubätre kan du ju fixa subbas minst två stycken.försök setill saå att du inte sitter i mitten av rummet utan snarare en tredjedel. i mitten här hastighetensom störst och trycket som lägst vilket bidrar till att basen försvinner tvärtom i hörnen.

mvh stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det vara bra med den typen av inriktade basfällor, dina största problem ligger då mellan ca 71-72 Hz. Tror ändå du kommer ganska långt med bredbandsabsorbtion. Du kan ju alltid göra mätningar om du verkligen vill se hur det ser ut.

Är lite skeptisk till föregåendes tips om subbasar. Kan inte tänka mig att det skulle slå väl ut i ett så litet rum, av betong, med olyckliga dimensioner. Snarare får man nog acceptera att man inte kan gå hur lågt som helst, och försöka få en tight ljudbild i övrigt.

Tillägg: Slog mig att det kanske var subbas-fällor som avsågs? 🙁

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, tackar så mjukost för era råd, här kommer en följdfråga:

Skulle det vara en fördel eller en nackdel att fästa akustikplattorna på 12mm MDF, och så att säga bygga ett litet "hus" istället för att bygga en stomme utav reglar?

Jag råkar nämligen ha MDF hemma plus att det vore enklare att bygga ihop det.

edit: Ett litet förtydligande bara: Alltså ca 10 cm från betongväggarna kommer MDF'en (enligt ritning) och på den limmas (jo jag har testat, det funkar med lim) akustikplattorna mot mig, dvs betongvägg-luft-MDF-platta-öra ...typ

//peAk eXperience

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tyvärr vilja påstå att det är en nackdel. En så pass tjock MDF utgör ju i sig en vägg, även om den inte hindrar de allra djupaste frekvenserna. Du förlorar ju då en del av effekten av luftspalten. Man kan också säga att du då, för en del frekvenser, gjort rummet mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...