Jump to content
Annons

Volymratten på guran är lös.


Recommended Posts

Hej hej. Min volymratt på guran blir lösare och lösare, så jag bestämde mig för att ta en kik på problemet. Öppnade luckan på baksiden och hade mejseln i andra handen, men där fanns ju ingen skruv. Inte en enda skruv till volymkontrollen. Och nu undrar jag, hur faan spänner man åt den? Har en Ibanez Iceman i detta fall.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej. Min volymratt på guran blir lösare och lösare, så jag bestämde mig för att ta en kik på problemet. Öppnade luckan på baksiden och hade mejseln i andra handen, men där fanns ju ingen skruv. Inte en enda skruv till volymkontrollen. Och nu undrar jag, hur faan spänner man åt den? Har en Ibanez Iceman i detta fall.

MVH//Kenny

erkänn att du skojar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej. Min volymratt på guran blir lösare och lösare, så jag bestämde mig för att ta en kik på problemet. Öppnade luckan på baksiden och hade mejseln i andra handen, men där fanns ju ingen skruv. Inte en enda skruv till volymkontrollen. Och nu undrar jag, hur faan spänner man åt den? Har en Ibanez Iceman i detta fall.

MVH//Kenny

erkänn att du skojar nu.

Om du inte skojar 🙁 : Dra loss själva ratten (möjligtvis finns nån liten skruv som håller fast den). Under ratten sitter förmodligen nån mutter runt "pott-pinnen". Håll fast undersidan av potten med handen och dra år på ovansidan! Så funkar det på stratta i alla fall...eh..tror jag (sitter på jobbet utan gura).

Men om du skojjar 🙂 : Låt det vara som det är då kan du både få lägre OCH högre volym än normalt eftersom utslaget på ratten blir större!! (En mycket otecknisk kompis till mig sågade en gång upp spåret för en skjut-pott för att kunna höja mer., typ 11!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har väl tittat i manualen 🙂

Och sökt på forumet!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får mig att tänka på Spinal Tap, någon som sett "This is Spinal Tap"?

Absolut, den och uppföljaren "Breaking like the Wind" sitter på VIP-plats i dvd hyllan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du får bända loss potten, linda en bit tyg runt den så att du inte skadar den och ta en tång och dra loss skiten. Där under brukar det sitta en bricka, typ som en tunn mutter... bara att skruva åt den hårt, och hålla fast volymkontrollen från insidan av gitarren, så att den inte "snurrar med" när du drar åt brickan (då finns det risk för att då drar av någon kabel). Sen ska det bara vara att trycka tillbaka potten och så ska det funka. Så har jag gjort när jag har haft samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du får bända loss potten, linda en bit tyg runt den så att du inte skadar den och ta en tång och dra loss skiten. Där under brukar det sitta en bricka, typ som en tunn mutter... bara att skruva åt den hårt, och hålla fast volymkontrollen från insidan av gitarren, så att den inte "snurrar med" när du drar åt brickan (då finns det risk för att då drar av någon kabel). Sen ska det bara vara att trycka tillbaka potten och så ska det funka. Så har jag gjort när jag har haft samma problem.

Tackar, får kika på problemet. Men Potten verkar sitta som berg. Är rädd att jag ska knäcka av skiten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, får kika på problemet. Men Potten verkar sitta som berg. Är rädd att jag ska knäcka av skiten  😉

Prova att ta två tunna knivar och stick under på var sida och bänd upp, eller lirka. Du kan ju alltid lägga något mellan lacken (om det inte är plekrumskydd) och knivarna. Har själv haft samma problem på min stratta. Fick ta i ordentligt!! Good Luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, får kika på problemet. Men Potten verkar sitta som berg. Är rädd att jag ska knäcka av skiten  😉

Prova att ta två tunna knivar och stick under på var sida och bänd upp, eller lirka. Du kan ju alltid lägga något mellan lacken (om det inte är plekrumskydd) och knivarna. Har själv haft samma problem på min stratta. Fick ta i ordentligt!! Good Luck!

Ger mig på det genast. Uppdaterar er senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag skojjar inte, volymratten sitter helt enkelt löst, och jag vill spnna fast den på något vänster. Men har kikat och det finns ingen skruv (synlig). Har försiktigt försökt lyfta på potten men den vägrar lossna. Någon idé?

ok... sorry...

sådana kan sitta som fan. finns lite olika tekniker (finns faktiskt specialverktyg för det), men prova att bända från två håll samtidigt, mellan kroppen och plastknappen, med hjälp av något mjukt tyg som mellanlägg.

1. se till att du inte skadar lacken

2. se till att du inte skadar lacken

3. se till att du inte skadar lacker...

du fattar.

edit: specialverktyg som den händigt kan göra själv.

3515_1lg.jpg

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...