Jump to content
Annons

Paket frÄn USA.


wicked_s

Recommended Posts

Har sökt hÀr pÄ forumet och lÀst igenom tidigare inlÀgg som handlade om liknande. Hittade ett inlÀgg som handlade om att bestÀlla saker frÄn USA, och att man Äkte pÄ nÄgon avgift i tullen. Men hur funkar det om man inte har bestÀllt varan, utan att nÄgon skickar en present? Jag vÀntar pÄ en gitarr, som skickas med FedEx idag och det vore riktigt surt att behöva betala en jÀkla avgift för nÄgonting som jag inte har köpt. Förresten, nÄgon som vet hur lÄng tid det borde ta innan den kommer fram hÀr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

GÄvor fÄr bara överstiga ett vÀrde pÄ 500 spÀnn eller sÄ. SÄ tyvÀrr fÄr du nog betala tullavgift ÀndÄ.

Edit: Och med "bara" menar jag "inte". Skulle kolla om ni var med, men det var ni inte! 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Baah... fy fan vad sjukt! Ja de gör allt för att tjÀna pengar. Men tror ni att det spelar nÄgon roll att killen har byggt gitarren sjÀlv? Vilket han har. Exempel: Om jag bygger en fiol i min kÀllare, och skickar den till min moster i present, ska hon behöva betala tullavgift för att fÄ den dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast ingenting förvĂ„nar mig lĂ€ngre i detta samhĂ€llet vi lever i. Med politiker som myglar och fuskar, poliser som misshandlar oskyldiga mĂ€nniskor, orimliga avgifter pĂ„ allting (t.ex. den nya pĂ„ cd-r/dvd-r skivor) osv. osv. osv. Jag har insett att det enda vettiga Ă€r att sko sig pĂ„ systemet sĂ„ mycket som möjligt, fuska och utnyttja Ă€r ju det enda alternativet som finns kvar. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tullavgiften Àr samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rÀttfÀrdiga) avgiften pÄ brÀnnbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, sÄ mÄste hon ju inte specificera vÀrdet till 50000 spÀnn, utan hon kan sÀga att det Àr en gÄva som Àr vÀrd 0kr, sÄ slipper du tull.

Sen Àr det sÄ att vissa varor har lÀgre tull Àn andra. Ett ljudkort kan t.ex. gÄ som datorkomponent och dÄ slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och dÄ Äker man pÄ 7% tull.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Tullavgiften Àr samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rÀttfÀrdiga) avgiften pÄ brÀnnbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, sÄ mÄste hon ju  inte specificera vÀrdet till 50000 spÀnn, utan hon kan sÀga att det Àr en gÄva som Àr vÀrd 0kr, sÄ slipper du tull.

Sen Àr det sÄ att vissa varor har lÀgre tull Àn andra. Ett ljudkort kan t.ex. gÄ som datorkomponent och dÄ slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och dÄ Äker man pÄ 7% tull.

Den rÀttfÀrdiga avgiften pÄ brÀnnbara CD och DVD? Skojar du med mig eller? Piratkopiering pÄ CD och DVD var vÀl stort för 5-6 Är sedan, dÄ mÀnniskor sÄlde olika samlingsskivor med program och mp3or pÄ. Idag tror jag att de flesta anvÀnder sina hÄrdiskar och sparar musik, film och program pÄ. Borde de inte höja priset per MB pÄ hÄrdiskar istÀllet? SjÀlv anvÀnder jag CD-R till att brÀnna ner mitt eget lÄtmaterial pÄ, för att skicka runt till exempelvis tidningar, skivbolag, radiostationer etc. Ser inte hur det gagnar mig att de höjer avgifterna pÄ skivorna.

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Avgiften Àr en ersÀttning för den lagliga kopieringen och som utövande och skapande musiker tycker jag givetvis att det Àr jÀttebra att jag fÄr stÄlar sÄ fort du köper en CD-R.

Jag skiter vÀl i om det gagnar dig sÄ lÀnge det gagnar mig...:rolleyes:

Med det var ju inte detta trÄden handlade om utan det Àr ju bara ett stickspÄr som du tog in pÄ i ditt förra inlÀgg. Jag vet, det Àr lÀtt att nÀr man vÀl börjar gnÀlla pÄ en sak sÄ börjar man attt gnÀlla pÄ allt. Men trÄden handlar om import frÄn USA och kostnader som kan uppkomma i samband med detta.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Avgiften Àr en ersÀttning för den lagliga kopieringen och som utövande och skapande musiker tycker jag givetvis att det Àr jÀttebra att jag fÄr stÄlar sÄ fort du köper en CD-R.

Jag skiter vĂ€l i om det gagnar dig sĂ„ lĂ€nge det gagnar mig...🙂

Med det var ju inte detta trÄden handlade om utan det Àr ju bara ett stickspÄr som du tog in pÄ i ditt förra inlÀgg. Jag vet, det Àr lÀtt att nÀr man vÀl börjar gnÀlla pÄ en sak sÄ börjar man attt gnÀlla pÄ allt. Men trÄden handlar om import frÄn USA och kostnader som kan uppkomma i samband med detta.

Eftersom att jag inte kommer att köpa mina CD-R skivor i Sverige efter att avgiften har införst sĂ„ kommer du inte att fĂ„ nĂ„gonting av mig i alla fall. Och vad jag förstĂ„r sĂ„ kommer de flesta andra att köpa sina skivor frĂ„n utlandet ocksĂ„. SĂ„ ifall du tĂ€nker försörja dig pĂ„ den avgiften sĂ„ fĂ„r du nog tĂ€nka om grabben 😉

Vad det gĂ€ller tullavgiften sĂ„ kan jag bara vĂ€nta och se vad som hĂ€nder. Vi hĂ„ller tummarna för att jag kommer lindrigt undan. 😉

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jepp. Jag hÄller tummarna!

Man kan ju till viss del styra vilken tull man Äker pÄ. man kan ju be avsÀndaaren att specificera innehÄllet i paketet i rÀtt kategori.

Tack! Sorry om jag gick pÄ lite hÄrt innan. Jag har ADHD.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har den redan skickats sÄ Äker du nÀstan sÀkert pÄ avgifter...

Jag fick annars ett tips av en firma dÀr borta. Skickade ett mail dÀr jag frÄgade om prutmÄn pÄ nÄn Dean-gura var det visst, beklagade mig samtidigt om alla avgifter jag skulle Äka pÄ om jag bestÀllde av dem istÀllet för hÀr i EU.

Killen tyckte att han kunde skriva att det var en reklamation, alltsÄ att det var en gitarr som de fixat nÄt fel pÄ. Han sa att han skickat pÄ det sÀttet flera ggr till Europa, och vad han visste hade aldrig nÄn Äkt pÄ avgifter.

Tydligen funkar det sÄ att dÄ kan tullen begÀra kvitton för tidigare köp och papper pÄ att du skickat gitarren till USA av dig, men jag tror inte de orkar börja med sÄna utredningar för de summorna det gÀller...

Fast helt 100 kan man ju aldrig vara? Tror inte heller nÄgra större musikaffÀrer dÀr borta kÀnner för att göra sÄna manövrar?

Jag bestÀllde aldrig guran sÄ jag fick aldrig reda pÄ hur det skulle gÄ...

En gÄng bestÀllde jag dÀremot en massa trumloopar pÄ cd frÄn staterna, han skrev att det var "commercial samples", tullen hade mycket riktigt öppnat paketet men nÄn avgift blev det aldrig.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tullavgiften Àr samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rÀttfÀrdiga) avgiften pÄ brÀnnbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, sÄ mÄste hon ju inte specificera vÀrdet till 50000 spÀnn, utan hon kan sÀga att det Àr en gÄva som Àr vÀrd 0kr, sÄ slipper du tull.

Sen Àr det sÄ att vissa varor har lÀgre tull Àn andra. Ett ljudkort kan t.ex. gÄ som datorkomponent och dÄ slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och dÄ Äker man pÄ 7% tull.

Det Ă€r förstĂ„s förenat med en viss risk att sĂ€tta vĂ€rdet till 0:- . Gissa hur stor ersĂ€ttning man i sĂ„ fall fĂ„r om paketet blir skadat eller försvinner... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r förstĂ„s förenat med en viss risk att sĂ€tta vĂ€rdet till 0:- . Gissa hur stor ersĂ€ttning man i sĂ„ fall fĂ„r om paketet blir skadat eller försvinner... 🙂

Jag kan jag kan!

Att skicka som gÄva kanske inte Àr det bÀsta alternativet. Men det finns andra möjligheter. T.ex. om dom kan skicka som "sample for evaluation", ett varuprov eller vad det blir. Nu var det ett tag sen jag fick dom hÀr tipsen, men jag har för mig att man dÄ kan försÀkra försÀndningen till valfritt belopp och ÀndÄ slippa införselavgifter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yes yes. Jocke och andra har rÀtt.

Man kan oftast inte fÄ leverantörerna att skicka "sample evaluation" eller "gift", för dÄ Àr ersÀttningsvÀrdet lika med noll. Jag har sjÀlv fÄtt en del gitarrtillbehör, halsar ifrÄn WARMOTH och sÄnt, och det Àr bara till att betala frakt, tull & moms till den summan du redan erlagt. Pain in the ass, eller i alla fall i plÄnboken.

Om det Àr en kille som har byggt guran, kan nog han skicka den som gÄva, med den stora risken att garantin blir lika med noll om nÄgot skulle hÀnda. Faktiskt. VÀrdet Àr inte direkt noll, men jag undrar om han som skickade den vill bry sig om det om nÄgot skulle försvinna i frakten. Det Àr han som fÄr lÀgga in klagan och vetorÀtt och hÀvda Äterbetalning.

Nu Àr dollarn sÄ sakteligen pÄ vÀg upp igen, men för nÄgra mÄnader sedan dÄ den var nere i 6,91 st, gentemot kronan, var det faktiskt lönt att bestÀlla pryttlar, för dÄ blev det billigare Àven om svensk tull & moms skulle lÀggas pÄ. Nu Àr det lite tveksamt om man inte Àr beredd att betala vad som helst för nÄgot som bara finns i USA. Men allt under 8 spÀnn Àr vÀrt att handla i USA för.

Min kompis Mats Orbation, bestÀllde en handbyggd elgura, ifrÄn KLEIN ELECTRIC guitars i USA. Fick vÀnta pÄ den i 2-3 Är, nÀr den vÀl kom, gick den lös pÄ 45.000 gentemot urspungliga 35.000 som snubben skulle ha för att bygga den...ja, ja, di rige di kan...

/HE HÅ

PS. UPS suger, FeDex Ă€r bĂ€ttre... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr jag köpte en gitarr fick jag pröjsa bÄde tull och moms. Tullen lÄg pÄ 3%, och momsen pÄ 25%. Problemet Àr att fraktkostnaden rÀknades in i vÀrdet. SÄ det blev avgift pÄ hela kakan liksom, och inte bara pÄ guran. MEN jag sparade över 4000 spÀnn pÄ affÀren ÀndÄ, sÄ jag ska inte klaga.

Rekomenderar www.music123.com. Riktigt bra service, ful kontroll pÄ prylarna hela tiden och snabb leverans... samt billigt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yes yes. Jocke och andra har rÀtt.

Man kan oftast inte fÄ leverantörerna att skicka "sample evaluation" eller "gift", för dÄ Àr ersÀttningsvÀrdet lika med noll. Jag har sjÀlv fÄtt en del gitarrtillbehör, halsar ifrÄn WARMOTH och sÄnt, och det Àr bara till att betala frakt, tull & moms till den summan du redan erlagt. Pain in the ass, eller i alla fall i plÄnboken.

Om det Àr en kille som har byggt guran, kan nog han skicka den som gÄva, med den stora risken att garantin blir lika med noll om nÄgot skulle hÀnda. Faktiskt. VÀrdet Àr inte direkt noll, men jag undrar om han som skickade den vill bry sig om det om nÄgot skulle försvinna i frakten. Det Àr han som fÄr lÀgga in klagan och vetorÀtt och hÀvda Äterbetalning.

Nu Àr dollarn sÄ sakteligen pÄ vÀg upp igen, men för nÄgra mÄnader sedan dÄ den var nere i 6,91 st, gentemot kronan, var det faktiskt lönt att bestÀlla pryttlar, för dÄ blev det billigare Àven om svensk tull & moms skulle lÀggas pÄ. Nu Àr det lite tveksamt om man inte Àr beredd att betala vad som helst för nÄgot som bara finns i USA. Men allt under 8 spÀnn Àr vÀrt att handla i USA för.

Min kompis Mats Orbation, bestÀllde en handbyggd elgura, ifrÄn KLEIN ELECTRIC guitars i USA. Fick vÀnta pÄ den i 2-3 Är, nÀr den vÀl kom, gick den lös pÄ 45.000 gentemot urspungliga 35.000 som snubben skulle ha för att bygga den...ja, ja, di rige di kan...

/HE HÅ

PS. UPS suger, FeDex Ă€r bĂ€ttre... 🙂

Hmm, knepigt det dÀr. Vore jÀvligt trisst ifall vÀrdet var satt till noll och nÄgonting hÀnde med den. Jag ska dra igenom all fakta lite snabbt:

Jag har blivit sponsrad av en gitarrbyggare i USA som heter Jim Nunis, han har byggt gitarrer Ă„t t.ex. Zakk Wylde. Gitarristen i det svenska dödsmetallbandet Dark Tranquillity Ă€r ocksĂ„ sponsrad av J.Nunis custom guitars. Jim har byggt en gura till mig efter mina önskemĂ„l, trĂ€slag, mickar, mekanik, etc. Om jag inte hade vart sponsrad sĂ„ hade en sĂ„n hĂ€r gitarr gĂ„tt pĂ„ runt 40 tusen spĂ€nn. SĂ„ det kĂ€nns lite som julafton för min del. Jim skickade gitarren till mig igĂ„r med FedEx och det skulle ta 7 dagar innan jag fĂ„r den. Frakten gick pĂ„ 3.500 kronor och Ă€r redan betalad i USA. Han skrev inget vĂ€rde pĂ„ gitarren, men skickade med ett brev dĂ€r det stor att det var en gĂ„va frĂ„n honom till mig. Även om jag skulle Ă„ka pĂ„ att betala nĂ„gon tullavgift sĂ„ Ă€r jag jĂ€vligt glad Ă€ndĂ„, eftersom att jag har fĂ„tt en gratis "super-mega-feting-gitarr", men jag tycker Ă€ndĂ„ att det Ă€r en principsak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm, knepigt det dÀr. Vore jÀvligt trisst ifall vÀrdet var satt till noll och nÄgonting hÀnde med den. Jag ska dra igenom all fakta lite snabbt:

Jag har blivit sponsrad av en gitarrbyggare i USA som heter Jim Nunis, han har byggt gitarrer Ă„t t.ex. Zakk Wylde. Gitarristen i det svenska dödsmetallbandet Dark Tranquillity Ă€r ocksĂ„ sponsrad av J.Nunis custom guitars. Jim har byggt en gura till mig efter mina önskemĂ„l, trĂ€slag, mickar, mekanik, etc. Om jag inte hade vart sponsrad sĂ„ hade en sĂ„n hĂ€r gitarr gĂ„tt pĂ„ runt 40 tusen spĂ€nn. SĂ„ det kĂ€nns lite som julafton för min del. Jim skickade gitarren till mig igĂ„r med FedEx och det skulle ta 7 dagar innan jag fĂ„r den. Frakten gick pĂ„ 3.500 kronor och Ă€r redan betalad i USA. Han skrev inget vĂ€rde pĂ„ gitarren, men skickade med ett brev dĂ€r det stor att det var en gĂ„va frĂ„n honom till mig. Även om jag skulle Ă„ka pĂ„ att betala nĂ„gon tullavgift sĂ„ Ă€r jag jĂ€vligt glad Ă€ndĂ„, eftersom att jag har fĂ„tt en gratis "super-mega-feting-gitarr", men jag tycker Ă€ndĂ„ att det Ă€r en principsak.

Ja ja ok dÄ, lycka till med sponsringen! Jag trodde bara det vara fede-feta tillverkare som hade rÄd med spons. SmÄ "independent" byggare har sÀllan tid och rÄd med spons, för de vill inte ha mer att göra faktiskt. Inte alla som fÄr nÄgon deal alls.

DessvĂ€rre Ă€r de bĂ€sta i USA tyvĂ€rr sĂ„ de Ă€r lite lĂ„ngt bort. J Nunis har jag inte hört talas om, men verkar OK, bara du inte köper av Ed Roman... 😏

Kan du inte hitta nĂ„got band, artist, eller annan som Ă€r i USA som kan ta med den hit som handbagage? Min kompis's KLEIN fick t o m Ă„ka Business Class, för den fick plats... 😆 Den Ă„kte inte i bagaget dĂ€r nere i flyget. NĂ„vĂ€l, skit samma, hoppas du inte behöver pröjsa varje gĂ„ng de skickar ny gura.

Men trixit Àr det likvÀl nÀr de skall ha tull, moms, frakt och fan.

/He He

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick gitarren igÄr, efter mÄnga om och men. Den har legat i över en vecka hos tullen i Sthlm. Först ville de ha 5000 spÀnn i tullavgift, jag ringde och tjafsade med dem varje dag och till slut sÄ skickade de gitarren utan nÄgon avgift alls. (efter massa ringande fram och tillbaks, faxa kvitton, etc.) Ni kan tro att det var en glad "wicked_s" hÀr igÄr!

P6082104.jpg

P6082122.jpg

P6082129.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ju!!! Snygg gura du.. Och den enda i hela vÀrlden.. Kul.. Men..

Du sa att tullen först ville ha 5000:- i avgift sen sĂ„ tjafsade du och faxa kvitton etc och dom backade.. VĂ€nta nu.. Backade tullen pĂ„ 5000:-???!!! Hur gjorde du?? Du mĂ„ste nog förklara lite mer ingĂ„enden.. att fĂ„ en myndighet att backa pĂ„ ett sĂ„ pass stort belopp Ă€r en bragd bara det 😆

Lycka till med guran! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan bara sĂ€ga en sak WOWWwwwww vill oxĂ„ ha 😄 kan du inte bestĂ€lla en till

som jag kan fĂ„ köpa av dig för en bra pris 😉 .

Jag Ă€r inte alls avundsjuk nÀÀÄÀÀ inte alls :rolleyes: lycka till med din nya gura 😛

Mvh-Jack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick gitarren igÄr, efter mÄnga om och men. Den har legat i över en vecka hos tullen i Sthlm. Först ville de ha 5000 spÀnn i tullavgift, jag ringde och tjafsade med dem varje dag och till slut sÄ skickade de gitarren utan nÄgon avgift alls. (efter massa ringande fram och tillbaks, faxa kvitton, etc.) Ni kan tro att det var en glad "wicked_s" hÀr igÄr!

]

Om en kvinna hade varit sĂ„ vacker....! 😆😉

Min kompis (Mats Orbation) som har en Klein var dock varken imponerad eller avundsjuk. Botique-gitarrsnobb som han har blitt! 😛 Jag Ă€r dock j-ligt imponerad/avundsjuk pĂ„ hur du fick tullen att backa pĂ„ 5.000 :- utan att skicka dit nĂ„gon i motorcykelvĂ€st och basebolltrĂ€...

Det impar pĂ„ mig mer Ă€n guran... 😄

Redigerat av HeHĂ„
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ju!!! Snygg gura du.. Och den enda i hela vÀrlden.. Kul.. Men..

Du sa att tullen först ville ha 5000:- i avgift sen sĂ„ tjafsade du och faxa kvitton etc och dom backade.. VĂ€nta nu.. Backade tullen pĂ„ 5000:-???!!! Hur gjorde du?? Du mĂ„ste nog förklara lite mer ingĂ„enden.. att fĂ„ en myndighet att backa pĂ„ ett sĂ„ pass stort belopp Ă€r en bragd bara det 🙂

Lycka till med guran! 😎

Jag ringde till dem sĂ€kert 10-15 gĂ„nger samanlagt, berĂ€ttade att det var en god vĂ€n till mig som hade byggt den Ă„t mig, sen skickade Jim (byggaren) ett fax till dem dĂ€r han skrev att det var en present till mig och att han inte tagit nĂ„gonting betalt för den. Det var en massa strul hĂ€r i mellan som jag inte ens orkar tĂ€nka pĂ„, men det viktigaste jag lĂ€rde mig var att det lönar sig att tjata och vĂ€gra att ge med sig 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BerÀtta lite mer om guran. Vad Àr det för trÀ osv...? Mickar? Ser ut som SeymourDuncans, men vilka modeller?

SĂ„g schysst ut i alla fall 🙂

StÀmmer bra,seymour duncans Àr det. HÀr Àr en liten lista:

Top- Eastern Hard Rock Maple

Back- Honduras Mahogany (Quarter sawn)

Neck Eastern Hard Rock Maple

Fingerboard- Gaboon Ebony (very hard and black)

Inlay- Sterling Silver

Nut-- Graphite

Frets- Stainless Steel

Pickups- Seymour Duncan 59-neck and Parallel Axis Trembucker- Bridger Pots Volume 1 Meg CTS Tone 500K CTS Standard stop tailpiece Tunomatic Bridge. (Nickle Plated) Spertzel Locking tuners

.022 Tone Caps

Nitro cellulose Lacquer Finish (Very thin)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack allihopa och kul som fan att ni tycker att guran Ă€r snygg! Sitter och lirar hĂ€r hela tiden sĂ„ jag har inte hunnit kolla in hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ mycket, *skratt*, ville bara dela med mig av min lycka hĂ€r pĂ„ forumet! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Grymt snygg gura 🙂!

(Tullen Àr konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gÀrna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan

nu hĂ€r i juli 4785 kr exkl 215 kr i brĂ€nsleavgift mĂ„hĂ€nda? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD 🙂!))

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

(Tullen Àr konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gÀrna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan

nu hÀr i juli 4785 kr exkl 215 kr i brÀnsleavgift mÄhÀnda? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD !))

KÀnns nÀstan som att de drog till med nÄn summa. EFtersom inget vÀrde fanns angivet sÄ tyckte de kanske att den hÀr kanske kostar typ 15000 spÀnn..., sÄ vi lÀgger 5000 i avgifter.

Kanske dÀrför de ocksÄ gav med sig?

Vad som Àr lite skumt Àr att man fÄr inte ta emot gÄvor över ett visst vÀrde utan att betala? Varför krÀvde de inte att ett vÀrde pÄ guran skulle redovisas?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...