Jump to content
Annons

Paket från USA.


wicked_s

Recommended Posts

Har sökt här på forumet och läst igenom tidigare inlägg som handlade om liknande. Hittade ett inlägg som handlade om att beställa saker från USA, och att man åkte på någon avgift i tullen. Men hur funkar det om man inte har beställt varan, utan att någon skickar en present? Jag väntar på en gitarr, som skickas med FedEx idag och det vore riktigt surt att behöva betala en jäkla avgift för någonting som jag inte har köpt. Förresten, någon som vet hur lång tid det borde ta innan den kommer fram här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gåvor får bara överstiga ett värde på 500 spänn eller så. Så tyvärr får du nog betala tullavgift ändå.

Edit: Och med "bara" menar jag "inte". Skulle kolla om ni var med, men det var ni inte! 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Baah... fy fan vad sjukt! Ja de gör allt för att tjäna pengar. Men tror ni att det spelar någon roll att killen har byggt gitarren själv? Vilket han har. Exempel: Om jag bygger en fiol i min källare, och skickar den till min moster i present, ska hon behöva betala tullavgift för att få den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ingenting förvånar mig längre i detta samhället vi lever i. Med politiker som myglar och fuskar, poliser som misshandlar oskyldiga människor, orimliga avgifter på allting (t.ex. den nya på cd-r/dvd-r skivor) osv. osv. osv. Jag har insett att det enda vettiga är att sko sig på systemet så mycket som möjligt, fuska och utnyttja är ju det enda alternativet som finns kvar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullavgiften är samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rättfärdiga) avgiften på brännbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, så måste hon ju inte specificera värdet till 50000 spänn, utan hon kan säga att det är en gåva som är värd 0kr, så slipper du tull.

Sen är det så att vissa varor har lägre tull än andra. Ett ljudkort kan t.ex. gå som datorkomponent och då slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och då åker man på 7% tull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tullavgiften är samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rättfärdiga) avgiften på brännbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, så måste hon ju  inte specificera värdet till 50000 spänn, utan hon kan säga att det är en gåva som är värd 0kr, så slipper du tull.

Sen är det så att vissa varor har lägre tull än andra. Ett ljudkort kan t.ex. gå som datorkomponent och då slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och då åker man på 7% tull.

Den rättfärdiga avgiften på brännbara CD och DVD? Skojar du med mig eller? Piratkopiering på CD och DVD var väl stort för 5-6 år sedan, då människor sålde olika samlingsskivor med program och mp3or på. Idag tror jag att de flesta använder sina hårdiskar och sparar musik, film och program på. Borde de inte höja priset per MB på hårdiskar istället? Själv använder jag CD-R till att bränna ner mitt eget låtmaterial på, för att skicka runt till exempelvis tidningar, skivbolag, radiostationer etc. Ser inte hur det gagnar mig att de höjer avgifterna på skivorna.

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Avgiften är en ersättning för den lagliga kopieringen och som utövande och skapande musiker tycker jag givetvis att det är jättebra att jag får stålar så fort du köper en CD-R.

Jag skiter väl i om det gagnar dig så länge det gagnar mig...:rolleyes:

Med det var ju inte detta tråden handlade om utan det är ju bara ett stickspår som du tog in på i ditt förra inlägg. Jag vet, det är lätt att när man väl börjar gnälla på en sak så börjar man attt gnälla på allt. Men tråden handlar om import från USA och kostnader som kan uppkomma i samband med detta.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Avgiften är en ersättning för den lagliga kopieringen och som utövande och skapande musiker tycker jag givetvis att det är jättebra att jag får stålar så fort du köper en CD-R.

Jag skiter väl i om det gagnar dig så länge det gagnar mig...🙂

Med det var ju inte detta tråden handlade om utan det är ju bara ett stickspår som du tog in på i ditt förra inlägg. Jag vet, det är lätt att när man väl börjar gnälla på en sak så börjar man attt gnälla på allt. Men tråden handlar om import från USA och kostnader som kan uppkomma i samband med detta.

Eftersom att jag inte kommer att köpa mina CD-R skivor i Sverige efter att avgiften har införst så kommer du inte att få någonting av mig i alla fall. Och vad jag förstår så kommer de flesta andra att köpa sina skivor från utlandet också. Så ifall du tänker försörja dig på den avgiften så får du nog tänka om grabben 😉

Vad det gäller tullavgiften så kan jag bara vänta och se vad som händer. Vi håller tummarna för att jag kommer lindrigt undan. 😉

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Jag håller tummarna!

Man kan ju till viss del styra vilken tull man åker på. man kan ju be avsändaaren att specificera innehållet i paketet i rätt kategori.

Tack! Sorry om jag gick på lite hårt innan. Jag har ADHD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den redan skickats så åker du nästan säkert på avgifter...

Jag fick annars ett tips av en firma där borta. Skickade ett mail där jag frågade om prutmån på nån Dean-gura var det visst, beklagade mig samtidigt om alla avgifter jag skulle åka på om jag beställde av dem istället för här i EU.

Killen tyckte att han kunde skriva att det var en reklamation, alltså att det var en gitarr som de fixat nåt fel på. Han sa att han skickat på det sättet flera ggr till Europa, och vad han visste hade aldrig nån åkt på avgifter.

Tydligen funkar det så att då kan tullen begära kvitton för tidigare köp och papper på att du skickat gitarren till USA av dig, men jag tror inte de orkar börja med såna utredningar för de summorna det gäller...

Fast helt 100 kan man ju aldrig vara? Tror inte heller några större musikaffärer där borta känner för att göra såna manövrar?

Jag beställde aldrig guran så jag fick aldrig reda på hur det skulle gå...

En gång beställde jag däremot en massa trumloopar på cd från staterna, han skrev att det var "commercial samples", tullen hade mycket riktigt öppnat paketet men nån avgift blev det aldrig.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tullavgiften är samma för hela EU och den har inget med (den i mitt tycker helt rättfärdiga) avgiften på brännbara CD och DVD.

Om din mormor bygger en fiol, så måste hon ju inte specificera värdet till 50000 spänn, utan hon kan säga att det är en gåva som är värd 0kr, så slipper du tull.

Sen är det så att vissa varor har lägre tull än andra. Ett ljudkort kan t.ex. gå som datorkomponent och då slipper man tull. Har man otur (som jag) förtullas det som ljudinspelningsutrustning och då åker man på 7% tull.

Det är förstås förenat med en viss risk att sätta värdet till 0:- . Gissa hur stor ersättning man i så fall får om paketet blir skadat eller försvinner... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås förenat med en viss risk att sätta värdet till 0:- . Gissa hur stor ersättning man i så fall får om paketet blir skadat eller försvinner... 🙂

Jag kan jag kan!

Att skicka som gåva kanske inte är det bästa alternativet. Men det finns andra möjligheter. T.ex. om dom kan skicka som "sample for evaluation", ett varuprov eller vad det blir. Nu var det ett tag sen jag fick dom här tipsen, men jag har för mig att man då kan försäkra försändningen till valfritt belopp och ändå slippa införselavgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes yes. Jocke och andra har rätt.

Man kan oftast inte få leverantörerna att skicka "sample evaluation" eller "gift", för då är ersättningsvärdet lika med noll. Jag har själv fått en del gitarrtillbehör, halsar ifrån WARMOTH och sånt, och det är bara till att betala frakt, tull & moms till den summan du redan erlagt. Pain in the ass, eller i alla fall i plånboken.

Om det är en kille som har byggt guran, kan nog han skicka den som gåva, med den stora risken att garantin blir lika med noll om något skulle hända. Faktiskt. Värdet är inte direkt noll, men jag undrar om han som skickade den vill bry sig om det om något skulle försvinna i frakten. Det är han som får lägga in klagan och vetorätt och hävda återbetalning.

Nu är dollarn så sakteligen på väg upp igen, men för några månader sedan då den var nere i 6,91 st, gentemot kronan, var det faktiskt lönt att beställa pryttlar, för då blev det billigare även om svensk tull & moms skulle läggas på. Nu är det lite tveksamt om man inte är beredd att betala vad som helst för något som bara finns i USA. Men allt under 8 spänn är värt att handla i USA för.

Min kompis Mats Orbation, beställde en handbyggd elgura, ifrån KLEIN ELECTRIC guitars i USA. Fick vänta på den i 2-3 år, när den väl kom, gick den lös på 45.000 gentemot urspungliga 35.000 som snubben skulle ha för att bygga den...ja, ja, di rige di kan...

/HE HÅ

PS. UPS suger, FeDex är bättre... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte en gitarr fick jag pröjsa både tull och moms. Tullen låg på 3%, och momsen på 25%. Problemet är att fraktkostnaden räknades in i värdet. Så det blev avgift på hela kakan liksom, och inte bara på guran. MEN jag sparade över 4000 spänn på affären ändå, så jag ska inte klaga.

Rekomenderar www.music123.com. Riktigt bra service, ful kontroll på prylarna hela tiden och snabb leverans... samt billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes yes. Jocke och andra har rätt.

Man kan oftast inte få leverantörerna att skicka "sample evaluation" eller "gift", för då är ersättningsvärdet lika med noll. Jag har själv fått en del gitarrtillbehör, halsar ifrån WARMOTH och sånt, och det är bara till att betala frakt, tull & moms till den summan du redan erlagt. Pain in the ass, eller i alla fall i plånboken.

Om det är en kille som har byggt guran, kan nog han skicka den som gåva, med den stora risken att garantin blir lika med noll om något skulle hända. Faktiskt. Värdet är inte direkt noll, men jag undrar om han som skickade den vill bry sig om det om något skulle försvinna i frakten. Det är han som får lägga in klagan och vetorätt och hävda återbetalning.

Nu är dollarn så sakteligen på väg upp igen, men för några månader sedan då den var nere i 6,91 st, gentemot kronan, var det faktiskt lönt att beställa pryttlar, för då blev det billigare även om svensk tull & moms skulle läggas på. Nu är det lite tveksamt om man inte är beredd att betala vad som helst för något som bara finns i USA. Men allt under 8 spänn är värt att handla i USA för.

Min kompis Mats Orbation, beställde en handbyggd elgura, ifrån KLEIN ELECTRIC guitars i USA. Fick vänta på den i 2-3 år, när den väl kom, gick den lös på 45.000 gentemot urspungliga 35.000 som snubben skulle ha för att bygga den...ja, ja, di rige di kan...

/HE HÅ

PS. UPS suger, FeDex är bättre... 🙂

Hmm, knepigt det där. Vore jävligt trisst ifall värdet var satt till noll och någonting hände med den. Jag ska dra igenom all fakta lite snabbt:

Jag har blivit sponsrad av en gitarrbyggare i USA som heter Jim Nunis, han har byggt gitarrer åt t.ex. Zakk Wylde. Gitarristen i det svenska dödsmetallbandet Dark Tranquillity är också sponsrad av J.Nunis custom guitars. Jim har byggt en gura till mig efter mina önskemål, träslag, mickar, mekanik, etc. Om jag inte hade vart sponsrad så hade en sån här gitarr gått på runt 40 tusen spänn. Så det känns lite som julafton för min del. Jim skickade gitarren till mig igår med FedEx och det skulle ta 7 dagar innan jag får den. Frakten gick på 3.500 kronor och är redan betalad i USA. Han skrev inget värde på gitarren, men skickade med ett brev där det stor att det var en gåva från honom till mig. Även om jag skulle åka på att betala någon tullavgift så är jag jävligt glad ändå, eftersom att jag har fått en gratis "super-mega-feting-gitarr", men jag tycker ändå att det är en principsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, knepigt det där. Vore jävligt trisst ifall värdet var satt till noll och någonting hände med den. Jag ska dra igenom all fakta lite snabbt:

Jag har blivit sponsrad av en gitarrbyggare i USA som heter Jim Nunis, han har byggt gitarrer åt t.ex. Zakk Wylde. Gitarristen i det svenska dödsmetallbandet Dark Tranquillity är också sponsrad av J.Nunis custom guitars. Jim har byggt en gura till mig efter mina önskemål, träslag, mickar, mekanik, etc. Om jag inte hade vart sponsrad så hade en sån här gitarr gått på runt 40 tusen spänn. Så det känns lite som julafton för min del. Jim skickade gitarren till mig igår med FedEx och det skulle ta 7 dagar innan jag får den. Frakten gick på 3.500 kronor och är redan betalad i USA. Han skrev inget värde på gitarren, men skickade med ett brev där det stor att det var en gåva från honom till mig. Även om jag skulle åka på att betala någon tullavgift så är jag jävligt glad ändå, eftersom att jag har fått en gratis "super-mega-feting-gitarr", men jag tycker ändå att det är en principsak.

Ja ja ok då, lycka till med sponsringen! Jag trodde bara det vara fede-feta tillverkare som hade råd med spons. Små "independent" byggare har sällan tid och råd med spons, för de vill inte ha mer att göra faktiskt. Inte alla som får någon deal alls.

Dessvärre är de bästa i USA tyvärr så de är lite långt bort. J Nunis har jag inte hört talas om, men verkar OK, bara du inte köper av Ed Roman... 😏

Kan du inte hitta något band, artist, eller annan som är i USA som kan ta med den hit som handbagage? Min kompis's KLEIN fick t o m åka Business Class, för den fick plats... 😆 Den åkte inte i bagaget där nere i flyget. Nåväl, skit samma, hoppas du inte behöver pröjsa varje gång de skickar ny gura.

Men trixit är det likväl när de skall ha tull, moms, frakt och fan.

/He He

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick gitarren igår, efter många om och men. Den har legat i över en vecka hos tullen i Sthlm. Först ville de ha 5000 spänn i tullavgift, jag ringde och tjafsade med dem varje dag och till slut så skickade de gitarren utan någon avgift alls. (efter massa ringande fram och tillbaks, faxa kvitton, etc.) Ni kan tro att det var en glad "wicked_s" här igår!

P6082104.jpg

P6082122.jpg

P6082129.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju!!! Snygg gura du.. Och den enda i hela världen.. Kul.. Men..

Du sa att tullen först ville ha 5000:- i avgift sen så tjafsade du och faxa kvitton etc och dom backade.. Vänta nu.. Backade tullen på 5000:-???!!! Hur gjorde du?? Du måste nog förklara lite mer ingåenden.. att få en myndighet att backa på ett så pass stort belopp är en bragd bara det 😆

Lycka till med guran! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga en sak WOWWwwwww vill oxå ha 😄 kan du inte beställa en till

som jag kan få köpa av dig för en bra pris 😉 .

Jag är inte alls avundsjuk nääÄää inte alls :rolleyes: lycka till med din nya gura 😛

Mvh-Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick gitarren igår, efter många om och men. Den har legat i över en vecka hos tullen i Sthlm. Först ville de ha 5000 spänn i tullavgift, jag ringde och tjafsade med dem varje dag och till slut så skickade de gitarren utan någon avgift alls. (efter massa ringande fram och tillbaks, faxa kvitton, etc.) Ni kan tro att det var en glad "wicked_s" här igår!

]

Om en kvinna hade varit så vacker....! 😆😉

Min kompis (Mats Orbation) som har en Klein var dock varken imponerad eller avundsjuk. Botique-gitarrsnobb som han har blitt! 😛 Jag är dock j-ligt imponerad/avundsjuk på hur du fick tullen att backa på 5.000 :- utan att skicka dit någon i motorcykelväst och basebollträ...

Det impar på mig mer än guran... 😄

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju!!! Snygg gura du.. Och den enda i hela världen.. Kul.. Men..

Du sa att tullen först ville ha 5000:- i avgift sen så tjafsade du och faxa kvitton etc och dom backade.. Vänta nu.. Backade tullen på 5000:-???!!! Hur gjorde du?? Du måste nog förklara lite mer ingåenden.. att få en myndighet att backa på ett så pass stort belopp är en bragd bara det 🙂

Lycka till med guran! 😎

Jag ringde till dem säkert 10-15 gånger samanlagt, berättade att det var en god vän till mig som hade byggt den åt mig, sen skickade Jim (byggaren) ett fax till dem där han skrev att det var en present till mig och att han inte tagit någonting betalt för den. Det var en massa strul här i mellan som jag inte ens orkar tänka på, men det viktigaste jag lärde mig var att det lönar sig att tjata och vägra att ge med sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta lite mer om guran. Vad är det för trä osv...? Mickar? Ser ut som SeymourDuncans, men vilka modeller?

Såg schysst ut i alla fall 🙂

Stämmer bra,seymour duncans är det. Här är en liten lista:

Top- Eastern Hard Rock Maple

Back- Honduras Mahogany (Quarter sawn)

Neck Eastern Hard Rock Maple

Fingerboard- Gaboon Ebony (very hard and black)

Inlay- Sterling Silver

Nut-- Graphite

Frets- Stainless Steel

Pickups- Seymour Duncan 59-neck and Parallel Axis Trembucker- Bridger Pots Volume 1 Meg CTS Tone 500K CTS Standard stop tailpiece Tunomatic Bridge. (Nickle Plated) Spertzel Locking tuners

.022 Tone Caps

Nitro cellulose Lacquer Finish (Very thin)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa och kul som fan att ni tycker att guran är snygg! Sitter och lirar här hela tiden så jag har inte hunnit kolla in här på forumet så mycket, *skratt*, ville bara dela med mig av min lycka här på forumet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Grymt snygg gura 🙂!

(Tullen är konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gärna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan

nu här i juli 4785 kr exkl 215 kr i bränsleavgift måhända? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD 🙂!))

Link to comment
Dela på andra sajter

(Tullen är konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gärna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan

nu här i juli 4785 kr exkl 215 kr i bränsleavgift måhända? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD !))

Känns nästan som att de drog till med nån summa. EFtersom inget värde fanns angivet så tyckte de kanske att den här kanske kostar typ 15000 spänn..., så vi lägger 5000 i avgifter.

Kanske därför de också gav med sig?

Vad som är lite skumt är att man får inte ta emot gåvor över ett visst värde utan att betala? Varför krävde de inte att ett värde på guran skulle redovisas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...