Jump to content
Annons

Magix-program


Dna the Synthmaestro

Recommended Posts

Jag såg i senaste nummret av studio att dom rekomenderade Magix studio deluxe 2003.

Det har inte stått någonting om nåt magix-program i studio mer än att det var med på en rekomenderas-lista, och jag har inte sett eller hört några diskutioer om det.

Är det nån över huvud taget som använder magix-program? (eller känner till det 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Magix musik maker var faktiskt det första programmet jag använde till att skapa musik. Detta var för typ 5 år sen, så jag kan tänka mig att det har hänt en hel del sedan den versionen 🙂

På den tiden va det typ som ejay e idag...fanns inte så mycket utrymme för egna grejer. Men som sagt, detta var länge sen och jag tror det har förändrats en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Jag använder Magix Music Maker v7.0 Deluxe aktivt idag. Det har hänt en del sedan E-jay tiden i positiv riktning. Fortfarande har programmet väldigt långt kvar innan det slåss i Reasonklassen men för den grundläggande funktionen fungerar det bra.

Jag använder programmet till att mixa mina alster som jag först spelar in på synthen. I programmet kan jag sedan dels mixa de olika instrumenten, lägga till effekter samt spara alstren i olika format. Några av funktionerna är i mina ögon rätt avancerade för ett sådant billigt program som t.ex time-processorn där du kan styra ett spårs tidaxel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Jag använder också magix 7 deluxe samt cubase VST 4. Inga dyra grejer 😉

Det behöver faktiskt inte vara dyrt för att fylla en önskad funktion! 🙂

Jag är nöjd med programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Är Magix Music Studio och Maker kompartiblet med VST och DXi så man kan köra

sina pluggar.

Har själv Cubasis VST 5 och vill ha en större Ljudredigerare än Wavelab Light.

Men jag kanske är helt ute på fel spår, men är ändå nyfiken på Magix 2004 produkter.. Mycket för pengarna om det funkar med VST pluggar.

Föresten,,, vilken VST version är det i Cubasis VST 5. 😎

Budget studio, visst. Men ändå tacksam för hjälp. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har music studio 2003 deLuxe men använder det sällan. Gränsnittet är ju tilltalande och det är inte allt för svårt att komma till tals med som användare. Funkar ypperligt för små trevande hemma skapelser och som en inkörsport till det digitala musikskapandets värld. Skall man jobba "skarpt" håller det inte riktigt hela vägen. Extremt prisvärt är det iaf. Det är värt varenda öre om det passar ens behov. Hellre det än Cubase, Sonar eller dyl nedtankat från nätet. Såpigt att man bara har en begränsad mängd MP3-konverteringar. Det innebär en ytterligare kostnad på några hundringar om man inte orkar installera om programet när ens pott är slut.

Vet faktiskt en välrenomerad show-producent i England som gör allt med detta program.

Leonard Cohen lirar ju in sina demos med en Casio så varför inte?

Magix är nu inte någon liten sneektillverkare som är inne i det här bara på lek. Samplitude och Sequoia är deras två flaggskepp och är pro-program.

Magix hemsida för "konsumentprogram" hittar man här. Där står allt om kompabilitet etc.

Sequoia och Samplitude sidor hittar man här.

Redigerat av Mac
Link to comment
Dela på andra sajter

Den nyaste Magix versionen Magix Music Studio Deluxe 2004 är egentligen två program MIDI Studio och Audio Studio. MIDI Studio är en nedbantad version av Logic Audio som kör vst plugins och även har enklare stöd för audio hantering. Audio Studio är en nedbantad version av Samplitude som kör dx plugins.

Test kommer i Studio framöver.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Måste lägga in ett ord här angående Magix. Eftersom jag enbart jobbar i wave så är utbudet lite begränsat för mig. Men Magix MusikMaker Gen 6 DeLuxe är programmet över alla andra. Underbar editering, fullständigt DX-kompatibelt och enkelt upplagt. Med ett hyfsat ljudkort kan du öppna obegränsat antal kanaler (till PC;n kräker). Överträffar ALLA waveLab ifråga om editering och redigering. Enda nackdelen med det är att det är beroende av de gamla MME-drivisarna, men med en bra PC spelar det ingen roll. Har kört 10 kanaler med DX-plugs på alla på em Compac 300MHz och det säger inte lite. Kvaliteten på inspelning/uppspelning når upp till 48kHz, 16bits (32float), stereo. Programmet är fullständigt kompatibelt med efterföljaren Magix Samplitude 6 som har större DX-resurser (kan lägga obegränsat antal DX-pluggar a´spår till PC;n kräker igen) men lite taskigare editering. Samplitude 6 använder WDM-drivisar och hanterar in/uppspelning till 96kHz,24bits,stereo.

Vem behöver egentligen MIDI och ASIO?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

har inte själv sett studio deluxe. Kör dock sedan en liten tid Samplitude, se

http://www.samplitude.com/

och är grymt nöjd. Studio Deluxe verkar innehålla en krympt version av Samplitude, vilket får mig att tro att ljudhanteringen är riktigt bra.

Så bara lite reklam för Samplitude (jag har köpt programmet med skattad lön).

För mina ändamål, inspelning av akustiskt och bränning på CD är det helt oslagbart det bästa jag sett. Jag har kört ProTools LE ett tag, provat Cubase och WaveLab med flera. Samplitude är i mina ögon och öron betydligt bättre.

Bara som exempel.

Jag spelar in en konsert på någon timme. Vid test så går det att på min bärbara spela in 10 kanaler med 96kHz och 24 bit utan problem via en Motu 828mkII. Nu kör jag väl vanligen bara två kanaler på 44.1 och 24 men det går om man behöver.

Därefter "klipper" jag upp det i de olika styckena. Precis som ProTools så kan man göra detta utan att ändra de inspelade filerna och utan att behöva göra kopior. (Klar skillnad mot till exempel WaveLab). Samplitude är nog till och med lite enklare än ProTools LE att göra sånt här i.

En enkel fadein och fadeout - mycket enkelt att lägga in och "glida" tills man får det precis som man vill ha det. Starten på låten är bara att greppa den nedra "fyrkanten", längden bara att greppa den högre. Inga filer skapas, utan fadein / out skapas när det behövs.

På med de effekter som behövs. Jag brukar klippa lite i botten (mest buller från bilar o så), kanske lite EQ i övrigt. Samplitude har en utmärkt brusborttagare och utmärkt fyrabands kompressor. Varje låt får liten justering på volymen, bara att dra i linjen.

Sen är det bara att skriva in låtarnas namn. Bränning dirket på CD så fort som brännaren hinner med (25 gångers hastighet står det). Inget behöver bouncas ut på disk, utan allt sker direkt från den ursprungliga inspelningen.

På 20 minuter fick jag ner en timmes konsert på CD. Det brukar ta minst 4 gånger så lång tid i ProTools LE som ju alltid bouncar i realtid.

Nå, Samplitude kan rekommenderas starkt för de som har sådana behov. För de många användare är det nog ett mycket bättre program att använda än Wavelab.

Midi hanteringen i Samplitude kan man dock likaväl glömma.

Tr.

PS: inte är det billigt. Men man kan hyra för 20 Euro per månad i 25 månader. Då ingår alla uppdateringare sägs det. Jag slog till på det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag har noterat att det finns både Music Maker och Music Studio. Vad är egentligen skillnaden? Det verkar som om Maker är mer centraliserat runt loopar och virtuella instrument och inte så mycket hårddiskinspelning. Maker har ju dessutom fler pluggar, instrument och andra gimmicks men studio verkar var mer komplett.

2. Genom att besöka magix.com och jämföra uk-sidan och sverige-sidan så verkar det som om Music Studio finns i v. 2005 i sverige och bara i 2004 i uk. Är det samma program, eller har magix bara varit sega på att uppdatera infon?

3. Jag har fått en misstanke om att midi och audio behandlas separat så att man i princip måste sitta och växla mellan olika aplikationer för att köra båda delarna samtidigt. Har jag rätt eller är jag bara ute och cycklar?

4. Hur är det med loophanteringen ( Jag kan tänka mig att det skiljer lite mellan maker och studio )? Kan man pyssla med hitpoints och sådant mysigt?

5. Någon som vet nånstans man kan köra Music Studio 2005 i Stockholm förutom inne på Åhlens i City? Känner mig lite sugen på att åka in och handla det imorgon och sluta sitta och hacka i mitt gamla halta MicroLogic 4 😄 ( Vissa delar av MS ser ju ut som direkt taget från Logic så det kanske ligger något i det där om att folk som har jobbat på med logic sitter och pillar med Magix. http://news.harmony-central.com/Newp/2004/...io-2005-b-l.jpg )

6. Varför envisas Rapport med att raportera från sergels torg efter varje svensk fotbollsmatch? Det är iochförsej kvällen höjdpunkt då reporten blir helt inbakad i sktrikande fjortisar och wannabehuliganer 😉

Övrigt:

Det jag gillar med Magix program är att dem inte håller på och snålar för sakens skull med funktioner som egentligen skulle kunna finnas. Ok att man t ex inte inkluderar den där feta pluggen men att t ex göra som Steinberg och bara ha ett unde/redo-steg i Cubase SE är ju bara löjligt ( Magix har 100 ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....de flesta punkterna jag skrev här ovan var väl lite småfunderingar men är det någon som vet svaret på 3:an?

"3. Jag har fått en misstanke om att midi och audio behandlas separat så att man i princip måste sitta och växla mellan olika aplikationer för att köra båda delarna samtidigt. Har jag rätt eller är jag bara ute och cycklar?"

Har för mig att jag har läst detta i nån gammal recension på en äldra version. Och det verkar ju inte als speciellt kalas.

Edit: Äh, nevermind. Letade upp ett nummer av Studio då Majken recenserade Music Studio 2004 deluxe och mina farhågor blev besannade. Jahapp, då får man väl leta upp något annat istället.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...