Jump to content
Annons

Fame Mikrofon


Rebel

Recommended Posts

tjena,

funderar på att köpa mikrofonen Fame SKEC002 och micprampen Behringer VX2000. De finns som paket på http://www.musicstorekoeln.de/englisch/ för 222€.

jag har läst ett test om att denna mic ska va bra (för er som kan tyska finns testet på http://www.memi.com/)... är det någon som har erfarenhet?

funkar den ihop med Behringer VX2000 eller ska jag välja annan preamp?

ride on

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade följande info efter en snabb sökning:

Fame microphones are exclusively distributed by MusicStore, Cologne, Germany. They are made from a Chinese capsule (Soundking of Shanghai, NOT 797Audio of Bejing!) and they are available as large diaphragm condenser microphones. When you visit MusicStore, in the recording corner, you find them packed in carton boxes with just a pen written type on the box. When you open the box, a nice case with handle appears, and inside the case is the mic in a softbag, an elastic suspension and a 3 Meter cable.

Soundking tillhör inte de bättre fabrikerna, om jag har förstått rätt av allt jag har läst här och där... Jag tycker att det skulle kännas tryggare att köpa någon Kina-tillverkad mic som är mer välkänd på hemmaplan, som exempelvis Studio Projects, ADK, TSM, MXL, JJLabs, Samson, Behringer etc - än att köpa en modell som inte säljs av någon annan i världen, än en enda butik i Tyskland... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tycker att det skulle kännas tryggare att köpa någon Kina-tillverkad mic som är mer välkänd på hemmaplan, som exempelvis Studio Projects, ADK, TSM, MXL, JJLabs, Samson, Behringer etc - än att köpa en modell som inte säljs av någon annan i världen, än en enda butik i Tyskland... 😛

Fast nu är ju det företaget som säljer Fame europas största musikaffär och bland de största på postorder. Skulle tro att de kan ställa rätt hårda krav på sina leverantörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket konstigt resonemang. Företag som Musicstore och Thomann jobbar hela tiden efter att pressa kostnader, ofta på bekostnad av kvalitet. Därav deras framgång. Det är INTE en form av välgörenhet de håller på med. Idealister finns (läs Holmerup samt några till) men Musicstore är inte en av dessa. Det finns helt klart begränsningar av vad man kan förvänta sig från Soundking. Jag skulle gå på en Studio Projects B1'a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundking tillhör inte de bättre fabrikerna, om jag har förstått rätt av allt jag har läst här och där... Jag tycker att det skulle kännas tryggare att köpa någon Kina-tillverkad mic som är mer välkänd på hemmaplan, som exempelvis Studio Projects, ADK, TSM, MXL, JJLabs, Samson, Behringer etc - än att köpa en modell som inte säljs av någon annan i världen, än en enda butik i Tyskland... 😱

Nu är det ju så, att TSM är också OEM mickar som bara distribueras av ett företag (Luthman). JJlabs likaså (Jam). Men man kan lika gärna tjacka en TSM eller JJlabs som en Fame mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vilket konstigt resonemang. Företag som Musicstore och Thomann jobbar hela tiden efter att pressa kostnader, ofta på bekostnad av kvalitet. Därav deras framgång. Det är INTE en form av välgörenhet de håller på med. Idealister finns (läs Holmerup samt några till) men Musicstore är inte en av dessa. Det finns helt klart begränsningar av vad man kan förvänta sig från Soundking. Jag skulle gå på en Studio Projects B1'a.

Nej Musicstore är kanske inte idealister men det är väl knappast Claes heller han tjänar några kronor på det han säljer. Musikstores prispressande har dock lett till att priserna har pressats i hela Europa vilket kommer alla musiker till godo.

Mitt resonemang att musikstore kan sätta krav på sina leverantörer betyder inte att de får sämre kvalitet till lägre pris utan snarare att leverantörerna vet att de måste leverera bra prylar till musikstore, annars så blir det inga fler order från musikstore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundking tillhör inte de bättre fabrikerna, om jag har förstått rätt av allt jag har läst här och där... Jag tycker att det skulle kännas tryggare att köpa någon Kina-tillverkad mic som är mer välkänd på hemmaplan, som exempelvis Studio Projects, ADK, TSM, MXL, JJLabs, Samson, Behringer etc - än att köpa en modell som inte säljs av någon annan i världen, än en enda butik i Tyskland... 🙂

Nu är det ju så, att TSM är också OEM mickar som bara distribueras av ett företag (Luthman). JJlabs likaså (Jam). Men man kan lika gärna tjacka en TSM eller JJlabs som en Fame mick.

Jag tänkte främst på att de marknadsförs i Sverige och därför kanske har lite grand andrahandsvärde och att fler på hemmaplan känner till dem etc - och att det därför skulle kännas tryggare att köpa något av dessa märken... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tänkte främst på att de marknadsförs i Sverige och därför kanske har lite grand andrahandsvärde och att fler på hemmaplan känner till dem etc - och att det därför skulle kännas tryggare att köpa något av dessa märken... 🙂

Den poängen är nog tyvärr överspelad med tanke på hur internetvana musiker blivit de seaste åren och hur mycket Musikstore och adra jättar faktiskt säljer till Sverige.

Fame är dock ett rätt lamt namn( dock ej lamare än TSM och JJ-labs egentligen. Men Fame har en del schyssta mikrofoner m.m. som inte bara tillverkas av Sounndking.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket konstigt resonemang. Företag som Musicstore och Thomann jobbar hela tiden efter att pressa kostnader, ofta på bekostnad av kvalitet. Därav deras framgång. Det är INTE en form av välgörenhet de håller på med. Idealister finns (läs Holmerup samt några till) men Musicstore är inte en av dessa. Det finns helt klart begränsningar av vad man kan förvänta sig från Soundking. Jag skulle gå på en Studio Projects B1'a.

Nej Musicstore är kanske inte idealister men det är väl knappast Claes heller han tjänar några kronor på det han säljer. Musikstores prispressande har dock lett till att priserna har pressats i hela Europa vilket kommer alla musiker till godo.

Mitt resonemang att musikstore kan sätta krav på sina leverantörer betyder inte att de får sämre kvalitet till lägre pris utan snarare att leverantörerna vet att de måste leverera bra prylar till musikstore, annars så blir det inga fler order från musikstore.

När de handlar från en av de sämre fabrikerna, så kan man undra hur mycket av resonemanhet som stämmer i detta fall... 🙂 Det är snarare så, att fabriken måste hålla så lågt pris som möjligt eftersom köparen ständigt ligger på dem om priset när de köper mer och mer - och om de ska kunna sänka ett redan lågt pris, så måste de till slut göra avkall på saker som komponentkvalitet, kvalitetskontroll etc.

Det finns lite för många säljare som bryr sig mer om kvantitet än kvalitet - och det finns tyvärr många kunder som är onödigt snåla eller lättövertygade och köper det som är billigast eller det som säljaren påstår att många andra köper. I en stor organisation försvinner ofta kunden i periferin, eftersom företaget är så stort, att man vet att det alltid kommer fler kunder...

Angående om jag är idealist eller inte, så får var och en bilda en egen uppfattning; Jag säljer förstås, som du säger, inte till förlust, men eftersom min verksamhet är ganska liten, så tjänar jag definitivt inga stora pengar på det heller. Jag säljer helst saker som jag verkligen tror på och som jag har testat själv och därför kan ha en egen åsikt om... Om jag inte har haft möjlighet att testa en produkt själv, så frågar jag folk som jag vet har klart för sig och vars omdöme jag kan lita på - men när en kund frågar om en sådan produkt, så säger jag alltid om det jag säger är av egen erfarenhet eller om det är andras omdömen jag vidarebefordrar. Jag avstår faktiskt hellre från en affär än att jag säljer något som jag vet är dåligt...

Man väljer förstås själv var man ska handla, men personligen tycker jag att det finns fördelar med att hålla sig på hemmaplan, även om många saker kanske kostar lite mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
När de handlar från en av de sämre fabrikerna, så kan man undra hur mycket av resonemanhet som stämmer i detta fall... 🙂 Det är snarare så, att fabriken måste hålla så lågt pris som möjligt eftersom köparen ständigt ligger på dem om priset när de köper mer och mer - och om de ska kunna sänka ett redan lågt pris, så måste de till slut göra avkall på saker som komponentkvalitet, kvalitetskontroll etc.

Det finns lite för många säljare som bryr sig mer om kvantitet än kvalitet - och det finns tyvärr många kunder som är onödigt snåla eller lättövertygade och köper det som är billigast eller det som säljaren påstår att många andra köper. I en stor organisation försvinner ofta kunden i periferin, eftersom företaget är så stort, att man vet att det alltid kommer fler kunder...

Man väljer förstås själv var man ska handla, men personligen tycker jag att det finns fördelar med att hålla sig på hemmaplan, även om många saker kanske kostar lite mer...

tyvärr så handlar det inte om att saker kostar lite mer i Sverige skillnaden är ofta rätt väsentlig. Vilket givetvis inte är återförsäljarnas fel utan beror på att de tyska bolagen har en ofantligt bättre köpkraft och därför ett suveränt förhandlingsläge även vad gäller att få bra sändningar. En mikleverantör riskerar inte att sända sekunda mikar till sin största kund.

Att du pekar ut Soundking som en sämre fabrikant efter vad du läst(?) citat Claes

"Soundking tillhör inte de bättre fabrikerna, om jag har förstått rätt av allt jag har läst här och där..."

Får nog stå för dig men Fame mikrofonerna kommer från olika tillverkare inte bara från Soundking. För vad de kostar så är Famemikrofonerna mycket bra men givetvis finns det bättre till då oftast högre priser.

Musikstore är en riktigt bra "gammaldags" affär plus nätbutik förstås med mycket kunnigt folk där man kan få prova nästan allt (Har varit hos dom 2 gånger). Att Musikstore är stora beror alltså inte bara på att de är billiga. Kompetensen och serviceandan står inte någon i Sverige efter heller så det är extremt lätt att ens pengar går till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstod det rätt så har Music Store två veckors öppetköp... så du kan ju alltid ta hem och prova prylarna. är du inte nöjd så skicka tillbaks dem...

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag inte vet ett skit om fame micken, ifall du som överväger att köpa den har lyssnat på den och tycker att den låter bra och är värd sitt pris så köp den men är du det minsta osäker så kan jag istället råda dig att gå till någon musik affär och be att få prova några mickar i det prissegmentet som du tänkt dig. det finns gott om billiga stormembranare som låter skitbra. Själv så har jag mest erfarenhet av StudioProjekts och ADK och jag tycker att dessa är budgetalternativ som helt klart är värda att kolla upp om du är osäker. Men som sagt du kanske redan vet att det är Fame micken du vill ha och då tycker jag att du skall köpa den.

Om den passar med just din pre det är svårt att säga men min erfarenhet säger att även om olika mickar matchar olika pre olika bra så kommer fortfarande en mick med ett bra grundljud funka i vilken pre du än har, sedan så är det klart att en bra pre gör sitt för ljudet. Men du vet antagligen om den pre som du har låter ok eller inte och är du nöjd med hur den låtet så kommer den säkert inte pesta den mick du bestämt dig för..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också slå ett slag för en mick pre som heter Art TubeMP den kostar nästan ingenting och låter riktigt bra. Bara gain, phantom och fasvändare men du får rörvärme för nästan inga pengar alls. kostar ca 1000 ny och en begagnad kostar mycket mindre. Behöver du bara en enkel kanal rörljud och har en stram budget så är detta ett hett tips.

Ett generellt tips när det gäller både mickar och pre:s är att provlyssna själv. Jag har för mig att StudioProjekts gör en pre som också ska vara bra, denna har jag ej testat själv men med tanke på vilka grymma mickar de gör så tror jag det kan vara en ide att provlyssna även den. Jag har för mig att den också nu säljs i ett kampanjpaket i hop med deras förträffliga mick B1. Det kan vara värt att testa detta också kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Städat upp lite här i tråden efter diverse påpekningar och anmälningar, det som är borttaget ligger i den låsta tråden "delad tråd" ni får själva leta upp den om ni vill läsa där.

Uppmanar inblandade att hålla sig till ämnet, samt att låta bli att hoppa på varandra. Detta kan ni göra utanför forumet.

Lycka till med mikrofonen Rebel.

MVH

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...