Jump to content
Annons

Gitarrkabel


dew (oregistrerad)

Recommended Posts

dew (oregistrerad)

Jag köpte en ny gitarrkabel, planet waves.

Igår råkade jag pröva min gamla och den nya efter varann.

Upptäckte att med den gamla kablen så var det knappt någon bas, lät dåligt.

och med den nya lät det jämt rakt över, med diskant och bas.

Är det någon som vet hur det kan vara så här?

Jag mätte på den gammla kabeln och det var då inget brott på den.

Är det sådan stor skillnad på var man har för kabel?

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dew (oregistrerad)

tillägg är att det är en akustisk Tacoma dm18 och gitarrmikrfonen är Fishman rare earth som sitter i ljudhålet. I fall det har någon betydelse.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

I förra numret av Studio gjordes det en genomgång av basinspelning. Där påstod den intervjuade superbasisten att sladden var jätteviktig och att olika sladdar hade olika sound. Studios skribent var skeptisk men övertygades. Nu har jag gjort samma sak, testat kablar. Vi har fem olika. Jag vågar ställa upp på blindtest när som helst på dessa. Jag lovar att kunna skilja ut de två sämsta och de två bästa genom att lyssna i tio sekunder på varje. Är jag duktig nu? Inte det minsta! Det var en fruktansvärd skillnad som t o m "tondöve Harry" hade upptäckt. Resultatet av vårt lilla test? Du får vad Du betalar för! Väldigt pinsamt dock. Här har man lyssnat och jämfört mickar, mixerbord, preamps, hörlurar och massa annat. I alla dessa år har man köpt telesladdar utan att blinka. Jag kommer definitivt att jämföra i fortsättningen. Det kommer att räcka med att koppla in en schysst gitarr i en schysst stärkare i affären så kommer Du att höra vilken sladd Du bör köpa. MVH-Peders inlägg stöder jag i vanliga fall men denna gång ber jag Er att prova det jag föreslår. Ni kan tacka mig sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

tack för svaret wonderboy.

det var som dag och natt. jag hade funderat på att köpa en ny gitarrmikrofon för att det lät så illa.

men nu känns det inte som det behövs, det blev ett helt annat ljud.

slet fram studiotidningen med detsamma. helt otroligt! ett proffs som tycker kabeln har stor betydelse, då är det nog så.

vilken kabel tycker du är bäst?

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte på skolan nu så jag kan inte kolla vad den heter. Jag tror dock att den kostar runt 275:- och inser samtidigt att det finns dyrare kablar som säkert låter ännu bättre. Hoppas få de penagar jag äskat av skolledningen så jag kan göra en inköpsrunda. Då skall vi testa kablar!

De billigaste vi köpt kostade nog runt 70-80 kronor och jag insåg, vid testet först, hur kass de lät. Varning för billiga sladdar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte lägga upp ljudspår på det här?

..utan att EQ:a nåt såklart..

Klart att jag måste EQ:a! De dåliga kablarna låter ju för illa annars! Allvarligt talat. detta är inget svårt. Lyd mitt råd och packa Dig iväg till Din favoritmusikhandlare. Be att få testa kablarna på plats. De saker jag märkte direkt: dramatiska skillnader i volym, skillnader i diskant, skillnader i bas, skillnader i "punch". Finns säkert fler, jag upplevde inte att jag behövde analysera detta så mycket eftersom skillnaden var så stor på de sämsta och de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker ni på Canon kablarna? Köpte en Canon tele och den är suverän. Lite småfinesser på den till och med =).

Näe, berätta! Vad kostade de och vad för finesser?

Minns inte vad den kostade men tippar på rund 200 spänn. Aja det va väl bara en finess då 😛 , Det är nån spännmekanism som gör att sladden sitter åt ordentligt i gitarrer/förstärkaren.

+ att den är jävligt snygg 😉

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

min planet waves köpte jag för att man kan bestämma längden själv och att man köper lösa kontakter. (som man skruvar, slipper löda, underbart)

och framför allt så att man kan trycka på en knapp some mutear kabeln så man slipper knaster och smällar i pa och förstärkare när man drar ut kabeln ur gitarren.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

har läst klart atrikeln om basinspelningen nu

1. kabel mellan instrument och förstärkare är viktigt

2. line-box är också viktig

3. mikrfonförsärkare också viktigt

Sen sägs det om man har en akustisk bas så kan man line den direkt in tex ett mackiebord,

Då spelar line-box inte någon roll helt plötsligt.

Jag har mackiebord och live låter det mycket bättre, sen jag köpte det bordet.

och vi kör akustisk gitarr och akustiks bas. lät väldigt intresant.

dessutom undrar jag helt plötsligt hur mycket xlr-xlr kablar (mikrofon) påverkas av vad man har för kabel och kontakter, när man upptäckt denna skillnad på gitarrkabel.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort samma sak, testat kablar. Vi har fem olika. Jag vågar ställa upp på blindtest när som helst på dessa.

Jag lovar att kunna skilja ut de två sämsta och de två bästa genom att lyssna i tio sekunder på varje. 

Det var en fruktansvärd skillnad som t o m "tondöve Harry" hade upptäckt. Resultatet av vårt lilla test? Du får vad Du betalar för!

- Jag har sagt likadant men efter blindtest ändrade jag uppfattning!

Nu kan ju vissa av kablarna som testats varit så billiga/dåliga att dom är på gränsen till felkonstruerade(?) men annars hävdar jag

(utan att ha lyssnat 😉) att skillnaderna är försummbara! I Hifi-sammanhang har en majoritet uti tiotals år hävdat att har man inte

vaxproppar samt är tondöv så kan man höra skillnad mellan kablar för 10 kr/m och +10,000 kr/m... blint har dock ingen kunnat höra

denna skillnad och till detta finns en miljard förklaringar. Vore lite synd ifall även musik-hobbyisterna drogs ner i kabel-träsket och hela

tidskriften Studio svämmade över av reklam för diverse esoteriska UltraHighendKablar - eller, bara kul och köpa nya (dyrare) kablar 🙂?

Aha, 275 kr/st! Okej, glöm ovanstående! Jag återkommer när det finns gitarrkablar för +2750 - 27,500 kr och dessa hävdas vara sååå bra!

När sen gitarrkablar för +275,000:- ser dagens ljus plockar Peder fram tunga argumenten emot esoteriska HighEndKablars förträfflighet!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

jo, det kan vara sant Peder, jag har svårt att tro personer som kan höra skillnad mellan 16bit och 24bit, eller analogt inspelad eller digitalt.

Mp3 i bra kvalité och cd. osv

Jag gissar att det finns tre kategorier som med allt när jag har lyssnat på prylar i andra sammanhang.

1. Billigt

2. Ok pris

3. Väldigt dyrt

Mellan 1 och 2 är det hörbar skillnad

mellan 2 och 3 är det väldigt liten hörbar skillnad så att prisskillnaden inte blir värd detta.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ingen fara, håller med dig helt och enligt mig är det ibland så att skillnaden mellan (halv)dyrt och extremt dyrt bara är inbillad!

Jo, jag förstår att ljudskillnaden mellan 35,000 kr´s mikrofonen och 3.500 kr´s diton och din 67,000 kr´s kompressor respektive

gratis-pluggen i datorn är enorm - så vilken inspelning är vilken nu när jag sätter en bindel för dina ögon? Skickliga Musik-Snubbar

är i och för sig oftast väldigt duktiga både på att snacka samt att lyssna! Men man ska alltid fråga sig, Hör jag denna skillnad... blint?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Ni hör skillnad, jag lovar!!!!!

Jag trodde också vad jag ville då jag tog del av basistens uttalande, det gjorde också Studios journalist! Det som gjorde att jag provade själv var det faktum att journalisten också vittnade om skillnaden i ljudkvalitet, när ha hade fått lyssna lite. Jag tänkte som så här: Är det ännu ett sånt där tips där man blir sänkt för att man, återigen, inte hör någon skillnad? Men sen tänkte jag att jag har ju bara tagit telesladen för given i alla år. Jag har köpt vad plånboken tillåtit utan att någonsin fundera över vad för skillnad det kan tänkas vara. DÄRFÖR gjorde jag ett litet test och DÄRFÖR upptäckte jag att det kan vara väldiga skillnader mellan olika kablar. DEt bästa för mig hade ju varit om jag inte hade hört någon skillnad eller om skillnaden hade varit liten. Det var den inte. Här är det inte fråga om ljudkvalitetsskillnader som 48Khz vs 44,1Khz eller om påstådda, hörbara skillnader mellan två identiska högtalare eller något sådant. Antingen skojar Peder eller så är han värre däran än tondöve Harry eller så har han en dålig, dyr sladd eller så bör vi alla köpa samma billiga sladd som han har! Var handlar Du Dina billiga sladdar, Peder?

Link to comment
Dela på andra sajter

min planet waves köpte jag för att man kan bestämma längden själv och att man köper lösa kontakter. (som man skruvar, slipper löda, underbart)

och framför allt så att man kan trycka på en knapp some mutear kabeln så man slipper knaster och smällar i pa och förstärkare när man drar ut kabeln ur gitarren.

/dan-erik

Både Addic och Du verkar ha mysiga sladdar!!!! Dem skall jag definitivt kolla in! Tack för tipsen, grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

Den planet waves kabeln du har Dan-Erik är bland dom bättre på marknaden har nämligen också den kabeln med knappen.. 😎 fast dom är lite dyra,, men klart värt att köpa.

Den är bättre hela kabeln alltså trådarna innuti är av bättre kvalite..även själva tele kontakten är av mycket hög kvalite, De som gör att signalen blir renare är oftast att de brukar de vara renare koppar i och det finns olika grader av hur ren kopparen är.. i dyrare sitter det väldigt ren koppar eller guld i kontaktena, för att få så lite ohm som möjligt, alltså kabelns egna motstånd

Edit: Vote for President planet waves 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

mycket intressant tråd det här! man hör jättestor skillnad på kablar! Konstigt att ingen har nämnt George L kablar.. Kan däremot förstå att ingen nämnt Laboga kablarna.

Har gjort mängder med testar på just kablar. Planet Waves kablarna var visserligen rätt okej men ändå inget i jämförelse med Labogakablarna som jag anser vara bäst. Lab-arna har mer output och är "one way" kabel som gör att ljudet färdas i en riktning.. Alltså från gitarr vidare

Brusnivån är dessutom mycketmindre.. Klarare ljud mellan bas och diskanter samt bättre strängseparation.

George Ls är en aning billigare och har dock inte lika hög output som Laboga men är ändå en av de bättre. Dock lite kallare i soundet. Allt beror på smaksak och självklart pengar. Den som har en dröspedaler och behöver massa korta kablar mellan effekter gillar nog inte slutnotan från Laboga 🙁

Så testa lite olika märken innan man börjar köpa guldplaterade kontakter som kanske egentligen inte gör någon verkan på hur en kabel fungerar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst märker man skillnad. Jag har både testat Canare och Mogami och jämnfört med min peavey xlr och det är skillnad. Inte som dag och natt, men stor nog skillnad att jag tänker köpa löslängd utav Canare i fortsättningen (eller mogami) och inte köpa Peavey eller andra sladdar i musikaffärer.

Största skillnaden märkte jag i cirka 3kHz till 7 eller 8 kHz området. När jag hade micken på ovansidan av virveln så kom sejjarmattan bättre fram med de förstnämnda kablarna. Det roliga är även att det är billigare att köpa löslängd utav de märkena från USA än att köpa färdiga Peavey sladdar i musikaffären.

Vill poängtera innan prat börjar att jag inte bryr mig om diskutioner om moral sammanhängande med att handla utanför landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Antingen skojar Peder eller så är han bara så där bra som han brukar va! Var handlar Du Dina billiga sladdar, Peder?

Njaaoo ehh He he, alltså jag ansåg dem inte vara bättre utan att ha lyssnat! Liite oseriöst kanske?

MVH-Peder fattade heller inte att jämförelsen var mellan ca 275 kr´s mot SSS*-kablar utan utgick ifrån att kablarna som var såå bra

kostade flera tusen och jämfördes mot ca 275 kr´s kablar! SSS*-kablar ska man alltid undvika, i alla sammanhang! Kvalitet kostar,

och även om dom inte förbättrar ljudet så förhöjer de känslan, tål slitage samt har finesser bara dom väl värda det extra utlägget!

Sämsta Sortens Skit... kablar!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
hej!

Den planet waves kabeln du har Dan-Erik är bland dom bättre på marknaden har nämligen också den kabeln med knappen.. 😎 fast dom är lite dyra,, men klart värt att köpa.

Den är bättre hela kabeln alltså trådarna innuti är av bättre kvalite..även själva tele kontakten är av mycket hög kvalite, De som gör att signalen blir renare är oftast att de brukar de vara renare koppar i och det finns olika grader av hur ren kopparen är.. i dyrare sitter det väldigt ren koppar eller guld i kontaktena, för att få så lite ohm som möjligt, alltså kabelns egna motstånd

Edit: Vote for President planet waves 😉

trevligt att du säger att det är av bra kvalité.

det är ju själva on/off-knappen som var gjejen, när man har eget pa utan ljudtekniker så är det en fördel. Förutom smällarna i högtalarna så

har jag kommit på att man även slipper rundgångar när man ställer ifrån sig gitarren.

underbart med en on/off knapp. (så länge man kommer att trycka på den innan man börjar spela 🙁 )

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

De som gör att signalen blir renare är oftast att de brukar de vara renare koppar i och det finns olika grader av hur ren kopparen är..

i dyrare sitter det väldigt ren koppar eller guld i kontaktena,  för att få så lite ohm som möjligt, alltså kabelns egna motstånd

- Nu blir det sånt här esoteriskt highendkabel-flum-snack!

Hur ex en kabel är konstruerad, skärmad, hur dess kontakter är lödda och/eller crimpade är 100 ggr mer betydelsefullt än kopparns kvalitet!

Grundkvalitén på all koppar som används i alla kablar (s.k. OFC-koppar, 99.99% Cu) är extremt hög och att ha högre renhetsgrad än så på

kopparn behöver inte ens vara något positivt - bortsett ifrån att det tydligen är ett utmärkt säljargument! Guld används för att det inte kan

oxidera men guld har faktiskt sämre elektrisk konduktivitet än koppar - vill man ha bättre får man använda silver och det finns silver-kablar

som inte ens är dyra men som sagt skillnaderna är försumbara om ens faktiska! Allt detta där är flum-snack ifrån oseriösa kablage-tillverkare!

Guld ger lyxigare ljud och renare koppar ger renare signal? Elektricitet är ej påverkbar via emotionellt kopplade ord, som exempelvis människan

är, så gör som elektronerna och gå inte på reklamen! Lyssna istället... helst blint 😎!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska utveckla Peders svar lite mer, så ska man använda samma material i kabelns kontakt, som det sitter i apparatens kontakt. Om man inte gör det, så kommer det att bli ett galvaniskt element av kopplingen - något som kan ge upphov till krypströmmar och kan påverka ljudet negativt.

Guld ska kopplas till guld, silver till silver och nickel till nickel...

Märk väl att detta är ljudnörderi på hög nivå, men det gör helt säkert större skillnad med olika material i kontaktytorna än det gör med olika material i kablarna - åtminstone enligt alla vetenskapliga teorier... 😄

Jag ska försöka få loss tummarna och göra några inspelningar av olika kablar. Har köpt på mig ett gäng olika (både färdiga och lösmeter som har lötts ihop av undertecknad - så det inte är någon fara för dåliga lödningar - priser från några kronor för Clas Ohlsson-kabel till flera hundra för Supra och lite annat skoj - har för mig att den dyraste är en silverkabel som ligger på runt 1000:- ) för att kunna göra ett test, som kommer att slängas upp för allmänt beskådande på min testsite...

Får se om min egen nuvarande övertygelse får sig en knäck, eller om det ligger något i reklamsnacket... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

claes, nu har jag tänkt i två sekunder till.

det är ju omöjligt, om man inte bygger allting själv.

gitarrkontakt - gitarrkabel - linebox - förstärkare och mixer

vidare från mixer - högtalare och monitorer.

dvs hur ska man kunna ha samma kontakter hela vägen? helt omöjligt

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

claes, nu har jag tänkt i två sekunder till.

det är ju omöjligt, om man inte bygger allting själv.

gitarrkontakt - gitarrkabel - linebox - förstärkare och mixer

vidare från mixer - högtalare och monitorer.

dvs hur ska man kunna ha samma kontakter hela vägen? helt omöjligt

/dan-erik

Det är inte många apparater som har förgyllda kontakter, så det är väldigt sällan man egentligen bör använda guld - men som jag sade, så är det nörderi på hög nivå, även om jag tror att det har större betydelse än kabelmaterialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...