Jump to content
Annons

Synthmattor?


Tranback

Recommended Posts

Annons

Måste ju va pads du menar...?

Finns i de allra flesta VST-synthar. Leta helt enkelt efter ett ljud som heter nåt med "pad", så har du iallafall kommit en bit på vägen. Men en pad kan i stort sett låta hur som helst bara den är långsam och svepande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju va pads du menar...?

Finns i de allra flesta VST-synthar. Leta helt enkelt efter ett ljud som heter nåt med "pad", så har du iallafall kommit en bit på vägen. Men en pad kan i stort sett låta hur som helst bara den är långsam och svepande...

vilka vst-synthar är bra behöver all hjälp man kan få för jag kan nästan ingeting om sånt här

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju va pads du menar...?

Finns i de allra flesta VST-synthar. Leta helt enkelt efter ett ljud som heter nåt med "pad", så har du iallafall kommit en bit på vägen. Men en pad kan i stort sett låta hur som helst bara den är långsam och svepande...

vilka vst-synthar är bra behöver all hjälp man kan få för jag kan nästan ingeting om sånt här

...och jag kan nästan inget om VST-synthar... 🙁

Men, testa synth1 (finns länk i tråden om bra gratis VSTi), den ska va bra och så är den ju som sagt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pads (ljud som täcker upp och fyller ut.. Tänk på plastic-padding) är ett soft sound oftast med halvlångsam attack och halvlång release. Kan vara stråkljud eller nåt annat sound som man har filtrerat bort det skarpa frekvenserna på (vridit ner cutoff på VCF delen om man kör analogt). Ofta också med chorus och viss reverb på för att få det fylligt. Går att fixa på det flesta syntar såväl hårdvara som mjukvara (VSTI pluggar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara stråkljud eller nåt annat sound som man har filtrerat bort det skarpa frekvenserna på (vridit ner cutoff på VCF delen om man kör analogt).

Fast jag har då en del pads på min microQ där både cutoff och resonans är ganska rejält uppskruvade, så jag skulle inte säga att det är nåt krav för att det ska va en pad...

Edit: Fast då kanske det inte fyller riktigt samma syfte: -Sticker ut i något större utsträckning än det fyller ut..?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. men MicroQ är i min mening inte direkt nån analogsynt heller :rolleyes: Har ju sina rötter från den spretigt ljudande PPG ju. Men som sagt pads kan ha olika mjukhet i olika musik.. I lite plippigare musik så så vill man nog ha lite mer glittrande/skarpt sound på sina pads (sticker ut).

Här en låt med klassisk softare pads-bakgrund (det stråkaktiga) Night before light years

Och här en låt med lite skarpare pads (för att bryta igenom ljudbilden) Chopin

Men som du hör så är syftet med båda att fylla ut låten med en slags soft bakrund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju va pads du menar...?

Finns i de allra flesta VST-synthar. Leta helt enkelt efter ett ljud som heter nåt med "pad", så har du iallafall kommit en bit på vägen. Men en pad kan i stort sett låta hur som helst bara den är långsam och svepande...

vilka vst-synthar är bra behöver all hjälp man kan få för jag kan nästan ingeting om sånt här

...och jag kan nästan inget om VST-synthar... :rolleyes:

Men, testa synth1 (finns länk i tråden om bra gratis VSTi), den ska va bra och så är den ju som sagt gratis.

Gratis, men feta pads med den kan man nog glömma. Finns bättre alternativ, men kan inte komma på rak arm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. men MicroQ är i min mening inte direkt nån analogsynt heller 😆

Nä, det har du absolut rätt i, den kan ju inte ens kallas för "virtuellt analog" i min mening, även om den absolut kan åstakomma "analoga ljud"... Den är mycket mer än bara en simpel VA-synth i mina ögon.

Jag tolkade dig snarare som att du pratade om substraktiv syntes, och då håller det ju för merparten av synthar som tillverkats.

Men vi är helt överens ju, så det är väl inte så mycket mer att babbla om... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade dig snarare som att du pratade om substraktiv syntes, och då håller det ju för merparten av synthar som tillverkats.

Men vi är helt överens ju, så det är väl inte så mycket mer att babbla om... 😎

Oj.. Ja du har rätt android.. Jag visste nog inte riktigt själv vad jag menade. Men nu när jag tänker efter så menade jag något som låter som det analoga soundet från en subtraktiv syntes uppbyggd på diskreta komponenter utan D/A omvandling.

Men och andra sidan så funkar det ju även med wavetablesyntes /samplingar numera också. Roland D50 Kurzweil K2000 Waldorf etc. etc. klarar ju av att skapa pads-ljud.

Och även mjukarysyntar borde duga. Har inte pillat med Reason själv men antar att det borde gå utmärkt att pilla till ett pad-sound där också. Ett soft ljud med bredd (stereo-chorus, lite detune, lite reverb och kan man simulera en analog VCF ADSR så ha lite långsammare attack (50-80 mS räcker) och liten realese också (ca 150-200 mS).) Skulle tro att PWM (pulsvåg modulerd av ADSR) och en andra oscillator med sågtand på skulle vara en bra bas för ett soft pads-ljud.

Förövrigt är mina favoritsyntar på just pads Prophet 5, OBX-A och Roland Jupiter 8.

Nu blev det lunch 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta analogsyntar eller virtuella mjukvarusyntar kan nog göra pads, som sagt. reFX Vanguard gör riktigt feta pads. Riktigt feta ljud i största allmänhet, när jag tänker efter. Den är inte gratis, men för priset så kan den helt klart vara värd det. Annars är min personliga allt-i-allo favorit-softsynth ASynth rätt bra på pads den med, av det lite mer analoga slaget. ASynth är väl tekniskt sett gratis, men donerar man så får man en version som tar mycket mindre cpu-kraft i polyfoniskt läge. Samma snubbe, gjorde också Augur, som är en emulering av Sequential Prophet VS. Den är också rätt kapabel till pads, speciellt om man inte är rädd att programmera patchar lite själv. Enda med Augur och ASynth är att man kanske får lägga på effekter efteråt, något som man slipper tänka på med vissa andra softsyntar som reFX Vanguard.

Redigerat av polardark
Link to comment
Dela på andra sajter

Huga va läskigt.. Jag lyssnade på Asysynth demo-mp3orna. Lät kusligt likt min gamla MonoPoly så när som på avsaknaden av sync och fm modilering då.

det ska genast instaleras.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...