Jump to content
Annons

RIP Shane McGowan


Erik dP

Recommended Posts

Annons

Om irländare

vet jag inte mycket men några irländska författare har jag väl läst. "Borstalpojken" av Brendan Beehan var och är en favorit. Han dog under en föreläsningsturné i USA. Han hade skrivits ut från sjukhuset (eller var det häktet?) och gick till närmsta bar och beställde in whisky. Efter den 46:e (jo faktiskt) dog han. Hans fru hade i en tidigare intervju fått frågan om sin mans dryckesvanor: - Han dricker inte mycket. För att vara irländare.

På 80-talet umgicks jag med en blivande musiklärare som bland annat spelade "tin-whistle". Han satt ofta in när irländska musiker på besök spelade tillsammans mellan gig, jammade typ. Dom kunde hålla på ett dygn i sträck där den som blev trött, hungrig eller törstig gick ifrån en stund för att komma tillbaka senare. Enligt min vän använde de han spelade med gärna drop-D stämning och den mixolydiska skalan. Och mängder med whisky...

Shane McGowan - en stor favorit hos mig. Jag undrar om han i dagens oändliga ström av välproducerade produktioner fått unga människor att stanna upp i scrollandet och tänka: - Med det utseendet måste han vara jävligt bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För sakens skull kollade jag upp Behans död. Han dog på sjukhus i Dublin efter att ha legat inne en tid.  Min historia berättades för mig före internets tid då man helt enkelt accepterade vad folk på krogen berättade. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...