Jump to content
Annons

Colossus


Mr Keys

Recommended Posts

Har tittat på Colossus en del....och är lite nyifken....blir dock lite skeptisk när jag hör demosarna som har lagts upp......tycker det mest är låtar alá pampig filmmusik och sånt....vilket jag inte hade tänkt ge mig in på....

Så....nån som testat colossus?

Vilken typ av musik passar den bäst till? Den typen av "alla instrument"-synth borde ju göra så att den funkar till det mesta...eller?

Alla som vet nått....Skriv!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Viktigt att veta om Colossus. Den innehåller inte bara ett GM bibliotek utan även andra samplingar för att feta till det ytterligare. Colossus lyssnar inte på program change utan vill man att ett projekt ska låta genom Colossus gör man på följande vis: Importera valfri GM MIDI fil till tex Cubase. Byt ut instrumenten mot Colossus med samma namn. För att få 16 kanaler i Colossus måste 2 KOMPAKT spelare öppnas samtidigt. Resultatet? Jo hurbra som helst!! Lär mer via: http://www.fitzpatrick.se/colossus.htm

Colossus är designad för all sorts musik och det finns lite rock och pop bland lyssningsexemplerna från länken. Jag lovar att du blir supermeganöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen maffigt. Synd bara att det kostar en mindre månadslön.

Och synd bara att man oftast luras av demofilerna och tror att man själv ska åstakomma någonting likadant efter att bara ha installerat paketet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter verkligen spännande...hmm....

har nämligen LÄNGE saknat en synth som liksom, har alla dom där vanliga ljuden/instrumenten......den där arbetshästen som man tar till........hittills har vi kört en Roland XP80 till alla dessa grejor(förbluffande att jag hittills aldrig känt att den inte räcker till, varken kvalitetsmässigt eller "antal ljud"-mässigt)....men nu vill man gärna ta steget mot mjukvaruhållet....

man får väl ta och testa den.... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt i att 7.995:- är mycket pengar. Jämför dock mot en hårdvaru GM modul. Ta tex Kort Triton rack som är en fantastisk modul. Den kostar 7.000:- beggad. Ljuden är "bara" i 16 bitar och GM banken är på några meg. Jämför man på detta sätt är Colossus hemskt billig.

Självklart är det svårt att göra lika fina kompositioner som på demo mp3orna men har du samma MIDI fil och lägger på Colossusljuden får du exakt samma resultat. Det är inget lurendrejjeri.

Link to comment
Dela på andra sajter

p_eversound (oregistrerad)

Jan: Jag tänkte bjuda på ett litet korrektur. På er website står det "COSOSSUS – 32 GB General MIDI bibliotek" i rubriken. Jag antar att det inte ska vara "COSOSSUS" utan COLOSSUS", eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man kanske ska ha i åtanke att colossus inte streamar från hårddisken utan laddar upp hela ljudet du använder i minnet...

Jag har iof. inte testat den själv utan bara hört det från en polare som kör med den. Dock finns det tydligen en plugg från Native Instruments som gör så att den streamar istället.

Rätta mig om jag har fel ni som kör med den :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns annars en uppdatering som man kan hämta hos Native Instruments efter att man har registrerat sitt exemplar, som gör att playern streamar... 😲

Jag har visserligen inte Colossus själv, men några av de andra stora bilbioteken, där det fungerar på det sättet - och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda med Colossus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni sett den där reklamen om Sampletank 2 XL plus Sonic Synth 2? Är inte det nåt liknande och "billigare"?

Edit I alla fall har jag lyssnat på några av Kolossal-demosarna nu. Ja de låter jättefint men samtidigt jättetråkigt. Kanske är jag inte på humör eller så är det bara dåliga låtar på demosarna. Fast de låter ju fint instrumentmässigt och ljudmässigt och produktion och så.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är väl att colossus skall vara en heltäckande all-round ljudkälla. Tendensen dras ditåt tycker jag. Större och större ljudbibliotek. Blir nästan absurt med 50-60 gb för trummor t ex. Undra hur stora hårddiskarna kommer att vara om fem år?

Det låter ju svulstigt och EWQL brukar ju inte släppa skräp så..lite sugen blir man väl.

😄

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Den låter jättebra! Plus i kanten för gitarrerna, stort minus i kanten för syntharna men om man redan har bra synthar så är den perfekt

i att samla allt på ett ställe, största nackedelen är väl priset! (Sampletank 2 XL plus Sonic Synth 2 är lite kaka på kaka!)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det är verkligen maffigt. Synd bara att det kostar en mindre månadslön.

Och synd bara att man oftast luras av demofilerna och tror att man själv ska åstakomma någonting likadant efter att bara ha installerat paketet :rolleyes:

Amen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

En grej jag tänkt på är varför alla skickliga ljudprogrammerare jobbar kvar på Korg, Roland, Yamaha 🙂

Verkar ostimulerande att behöva jobba med MB som om det vore 1900tal när mjukvaruföretagen kan jobba med ljudfiler på GB.

Den dagen en skicklig ljudprogrammerare ges möjligheten att jobba med Gigabyte kan Korg, Roland, Yamaha lägga ner verksamheten 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det lilla jag har testat Colussus så tycker jag den inte alls lever upp till ens förväntningar. Finns mycke bra ljud, men ingen aha-upplevelse. Jag har dock inte testat så många andra allt-i-alla-pluggar. Men ja har inte blivit så jätteimpad av det jag har hunnit utforska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg, Roland och Yamaha gör syntar vilket är något helt annat än vad Colossus är. En samplings uppspelare som Colossus låter helt enkelt som den låter och är helt beroende av sina samplingar. En Korg Triton använder istället enklare samplingar i flera lager med modulation och djupare redigering vilket ett ger betydligt större möjligheter att förändra ljudet.

Även om de klarar av liknande ljud så är det i grund och botten trots allt helt olika produkter.

Jag tycker att det varit ganska lite prat om Colossus här på forumet. Men om jag minns rätt så har Quantum Leaps ett licensavtal som förbjuder användare att sälja produkter när de väl är registrerade. Kanske det tillsammans med det höga priset gör att relativt få köpt pluggen. Eller så gör de helt enkelt musik istället för att slösa tid på forumet 😉 - Jag förresten för mig att det hölls en groupbuy på just Colossus för inte så länge sedan, kanske någon kom över ett billigt exemplar där.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är knappast hela sanningen.

En annan variant på temat är ju att Triton helt enkelt har kassa MB-grundsamplingar men som är väldigt skickligt programmerade

medan ex Colossus har väldigt bra GB-grundsamplingar som dock är mindre välprogrammerade och därmed även mindre spelvänliga.

Rent generellt är äldre MB-sample-bibliotek bättre programmerade och mer spelvänliga än de nya GB-sample-biblioteken.

Synd egentligen att GB-sample-biblioteken låter så mycket bättre att man ändå är tvungen att använda dessa.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förresten för mig att det hölls en groupbuy på just Colossus för inte så länge sedan, kanske någon kom över ett billigt exemplar där.

Den pågår faktiskt fortfarande, men bara tills på måndag. Anledningen till att jag bumpade tråden var helt enkelt för att försöka luska ut om paketet är värt cirka 4500:- som det ligger på nu. Just nu använder jag mest Reasons ljudbibliotek. Har funderat på att göra en "light" och köpa Logic Express ( igen ). Där finns ju en del bra samplade instrument ( för jag vägrar sitta och använda Garageband 😄 ).

Har även möjlighet att köpa Kontakt 2 för ungefär 2500:-. Samplingarna där låter ju inte helt fel och man får samtidigt tillgång till en väldigt kraftig sampler som man aldrig kommer att använda. Så många val 😕

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Colossus är helt ljuvlig

Använder du den mycket?

Japp, i typ alla mina produktioner. Men jag använder aldrig ljuden rena, ett ton med pluggar på oftast

Hmm...Ja, jag sitter här i skiten. Vet inte om jag ska köpa Kontakt 2 eller satsa på Colossus istället. Och imorgon är sista dagen att fynda från Soundsonline Europe. Kontakt 2 för 3200:- eller Colossus för 4600:-. Blir till att dra lått eller köra sten, sax och påse mot sig själv 😕

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Colossus är helt ljuvlig

Använder du den mycket?

Japp, i typ alla mina produktioner. Men jag använder aldrig ljuden rena, ett ton med pluggar på oftast

Hmm...Ja, jag sitter här i skiten. Vet inte om jag ska köpa Kontakt 2 eller satsa på Colossus istället. Och imorgon är sista dagen att fynda från Soundsonline Europe. Kontakt 2 för 3200:- eller Colossus för 4600:-. Blir till att dra lått eller köra sten, sax och påse mot sig själv 😱

vad vart det då? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

vad vart det då? 😉

Colossus 😏

Nu hoppas jag bara att det lever upp till mina förväntningar. Har prövat det smått i musikaffären men det är svårt att höra någonting när man attackeras av Fur Elise och Kalle Johansson från alla håll och kanter.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

vad vart det då? 😆

Colossus 🙂

Nu hoppas jag bara att det lever upp till mina förväntningar. Har prövat det smått i musikaffären men det är svårt att höra någonting när man attackeras av Fur Elise och Kalle Johansson från alla håll och kanter.

nice! Jag tror du kommer bli nöjd faktiskt. Glöm inte bort att ladda ner DFD tillägget direkt så slipper RAM-minnet belastas så mkt.

http://www.soundsonline.com/NI_DFD_129_Setup.zip

http://www.soundsonline.com/NI_DFD_OSX_Installer.zip

Pc och Mac

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart! Nu ska min FireWire-hårddisk få jobba häcken av sig 😎

FedEx kom hit, för jag längtar efter er.

Kom innan dagen är slut, lilla FedEx...

Allt jag vill ha är Colossus i en fetingkartong,

ingentingt annat, det kostar för mycket...🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Blev med Colossus i december och för mig blev det en grym aha-upplevelse. Fruktansvärt bra; utgår fortfarande ifrån många av de ljuden. Jazztrumkitet (with brushes) är äckligt bra (folk som man tycker borde veta bättre studsar fortfarande till av förvåning när jag säger att det inte är äkta trummor). Och flera av gitarrerna är guld. Lägg sedan till den extra dimensionen när du kör in ljuden i Kontakt 2 och kan editera in i minsta beståndsdel om du så vill... :-)

EDIT: Sist jag var inne på Vendolin var det en kille som sålde Colossus och RA för 3.000:- styck ifall någon fortfarande jagar.

Redigerat av Filmtoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...