Jump to content
Annons

iTunes billigt eller dyrt


Jan Spanedal

Recommended Posts

Nu är väl för det första aac i vad-de-nu-använder-för-bit-hastighet långt ifrån det sämsta.

- 64/128/192 kbps (ca 10,000 st låtar på 20/40/60 GB iPod) är givetvis inte sämsta tänkbara, sämsta tänkbara är väl 8 kbps, eller än lägre?

Peder överdrev, poängen var att när CD (PCM) ändå ger utrymme för +1000 låtar då kan jag lika gärna ha det, dock inte köpa det!

Jag hör sällan skillnad på originalfil och en iTuneskonverterad aac-fil i 192kbps. Skulle du klara en blindtest, ärligt talat?

- Spelas tokkoprimerade DaBuzz utur datorhögtalare - Nej! Är det i andra extremen klassisk musik ur riktigt bra högtaleri - Ja!

192 kpbs låter visserligen riktigt bra på (överkomprimerad) modern dans/pop-musik!

Sen är väl, för det andra, ett ljudformat som tar fem gånger så mycket hårddiskutrymme som apples aac-filer långt ifrån "bästa tänkbara".

- Beror på vad som är "bästa tänkbara" Om 48 bit/1.5 MHz är "bästa tänkbara" så Jo, då är CD (16 bit/44.1 kHz) "långtifrån"!

Men den mesta musiken finns ju inte ens att köpa uti 24-bit/96 kHz-formaten SACD/DVD så då räknade jag CD som "bästa tänkbara"!

(CD tar väl ca 10 MB/minut? - 60 GB ger då 100 timmar (m.a.o, nästan en hel veckas musiklyssning 😉!)

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hör sällan skillnad på originalfil och en iTuneskonverterad aac-fil i 192kbps. Skulle du klara en blindtest, ärligt talat?

- Spelas tokkoprimerade DaBuzz utur datorhögtalare - Nej! Är det i andra extremen klassisk musik ur riktigt bra högtaleri - Ja!

192 kpbs låter visserligen riktigt bra på (överkomprimerad) modern dans/pop-musik!

Frågan är dock hur många av iTunes Music Stores kunder som:

1. köper klassisk musik

2. har riktigt bra lyssningsmöjligheter

Jag tror däremot att många av iTunes Music Stores (potentiella) kunder är intresserade av att spela upp sin musik för andra människor på laglig väg men blir hindrade av Apples jämrans drm.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag inte förstår med iTunes är hur man som artist kan lägga upp sina låtar. Eller måste man vara ett stort skivbolag, eller vad? Jag har kollat runt lite på sajten, men jag förstår inte riktigt. Nån som vet?

Försökte hitta låtar med Ayumi Hamasaki, Faye Wong eller Malize Mizer som normalt är lite svåra att hitta på våra breddgrader, och kammade noll. Jag vet att folk i japan och hong kong kan hitta dom här artisterna på iTunes utan problem, så är det nåt jag missat? :/

Link to comment
Dela på andra sajter

"Apple has privately stated that they decided to use a weak form of DRM solely to get major labels onboard. "

Uppenbarligen bryr dom sig inte så mycket. DRM är helt och hållet ett knep för att få med sig storbolagen. Vore ju fint om varje label själv fick bestämma om det ska vara kopieringsskydd eller ej, precis som med CD-releaser.

Förhoppningsvis ger dom upp hela DRM-skiten snart. Tills vidare får man stå ut med jHymn, iPodRip etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör sällan skillnad på originalfil och en iTuneskonverterad aac-fil i 192kbps. Skulle du klara en blindtest, ärligt talat?

- Spelas tokkoprimerade DaBuzz utur datorhögtalare - Nej! Är det i andra extremen klassisk musik ur riktigt bra högtaleri - Ja!

192 kpbs låter visserligen riktigt bra på (överkomprimerad) modern dans/pop-musik!

Frågan är dock hur många av iTunes Music Stores kunder som:

1. köper klassisk musik

2. har riktigt bra lyssningsmöjligheter

Jag tror däremot att många av iTunes Music Stores (potentiella) kunder är intresserade av att spela upp sin musik för andra människor på laglig väg men blir hindrade av Apples jämrans drm.

Jag lyssnar på klassisk musik och jag har riktigt bra lyssning.

Visst har AAC problem med transienter och det låter verkligen inte optimalt, men jag handlar ändå. Dels för att det är billigt och dels för att utbudet är större än i de flesta skivbutikerna (vad gäller klassiskt alltså).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Frågan är dock hur många av iTunes Music Stores kunder som:  1. köper klassisk musik  2. har riktigt bra lyssningsmöjligheter

- Nej du har helt rätt, de är få och jag är en minoritet!

Men jag tror samtidigt att "konsumtionssamhället" mer och mer börjar består av en massa små minoriteter än någon definierbar majoritet!

Om man satsar på vad man upplever som majoriteten kommer man snart stå med en handfull "genomsnitts"kunder - och sen gå i konkurs!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste att iTunes i Sverige egentligen tar lika mycket betalt som iTunes i USA.

Att priset i Sverige blir mycket högre beror på att vi har så hög moms i Sverige.

I USA (de flesta staterna) är det ingen moms alls på nedladdad musik. I euroländerna är det lite dyrare än i Sverige trots att de oftast har lägre moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är inte särskilt vakna på det här forumet inte.. Jag skriver med lite större bokstäver den här gången.. (vilket borde vara förstasidesstoff på nån IT blaska)

Itunes DRM skydd knäckt av lättanvänt program, etc etc.. bla bla...

http://hymn-project.org/jhymndoc/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att folk i japan och hong kong kan hitta dom här artisterna på iTunes utan problem, så är det nåt jag missat? :/
Ja - att hålla dig till Top 40! 😄

Jea, jag ska nog hålla mig till att köpa greatest hits-skivor och lyssna på nrj som en duktig konsument i framtiden. Bra musik är ju trots allt sånt som skivbolag anser att jag ska höra. 😛

Ah, trevligt. Tack. Får nog ta och maila och fråga dom hur dom har det med regioner och sådär. Tydligen(?) så får man som svensk bara ta del av musik som är till för den svenska marknaden, på nåt vis. Antar att det är därför som jag inte får köpa musik från de största japanska och kinesiska artisterna på svenska iTunes i alla fall? Vore ju lite tokigt om man betalar alla startkostnader, och sen bara jänkare får ta del av det hela 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald, jag testade jHymn precis på ett 20-tal filer. Funkar ju alldeles utmärkt (provade att konvertera en fil till mp3 efteråt t.ex). Fint att man kunde knäcka hela Library-katalogen automatiskt. Fan Apple (eller deras klienter "storbolagen", kanske) borde fatta att det alltid går att komma runt såna här system och ge upp hela DRM-skiten. iTMS är så jävla smidigt i övrigt. Känns illa att behöva cracka nåt man betalat för dock :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns illa att behöva cracka nåt man betalat för dock 🙁

*haha* Men det borde ju ge sämre samvete att cracka nåt man INTE betalat för.. Jhymn ger dig ju ju en större rörelsfrihetet med dina köpta låtar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙁 Ingen fattar nåt.. Gonatt!

Att det alltid går att komma runt kopieringsskydd betyder inte att man ska acceptera det i första läget. DRM är fel oavsett hur lätt eller svårt det är att knäcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

wow jag håller med, bleep verkar coolt som attsingen  🙁

Haha ja om man är inne på elektronisk musik och alternativpop så är ju Bleep guld!

LAME MP3 i den där kvalitén känns ju väldigt bra också.. jag skulle fan inte klara blindtest på det.

Låter som ett bra artistavtal också: "After the bandwidth charges and Bleep running costs are subtracted, the artist gets half of the album or track price."

Att använda DRM är att behandla kunderna som potentiella brottslingar!

Redigerat av moshisushi
Link to comment
Dela på andra sajter

😛  Ingen fattar nåt.. Gonatt!

Att det alltid går att komma runt kopieringsskydd betyder inte att man ska acceptera det i första läget. DRM är fel oavsett hur lätt eller svårt det är att knäcka.

Amen.. Jag har ingen annan uppfattning än dig S-F 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur länge har ITMS varit uppe i Sverige nu, en månad? Jag tänkte att utbudet borde ha breddats vid det här laget så jag gjorde några sökningar på storsäljande svensk musik:

Bob Hund - kammar noll, inget dyker upp

Imperiet - Samma sak

Eldkvarn - Senaste albumet

Di leva - Två album

WOW! Med det utbudet kunde de åtminstone, för hövlighetens skull, hänvisa till Soulseek när inga träffar dyker upp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd! "Folk" verkar inte vara villiga att betala för mp3- eller wma-filer till datorn/iPod:en/mp3-spelaren, men de kan slänga ut 25 spänn på en ringsignal till mobilen (kanske inte just ni, men många andra). Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att betala för komprimerad musik (visst är en cd-skiva komprimerad, men inte alls lika hörbart som en mp3:a). Sedan att de är DRM-skyddat så att man inte kan göra så många kopior man vill är ju egentligen emot svensk upphovsrättslag, där det står att man för privat bruk får göra så många kopior man vill (en till bilen, en till sommarstugan osv). Vi får ju, som ni kanske vet, en ny upphovsrättslag 1 juli. För er som är intresserad kan ni kolla in en massa "frågor och svar" på www.regeringen.se

...och just det. Sony säljer väl mp3-spelare. Men man får som konsument inte gå runt kopieringsskyddet för att göra kopior. Sony (numera Sony BMG) är ett av de största skivbolagen i världen. Intressant att man begår ett brott om man vill rippa deras musik till en mp3-spelare, som de själva tillverkar... 😳

En anledning till att det är dyrt att köpa downloads är naturligtvis momsen men också att NCB har en väldigt intressant tariff för mekaniska rättigheter då det gäller downloads. Sedan (om ni inte tänkt på det) så är det mycket fler mellanhänder än i den traditionella skivbolag-till-grossist- till-skivaffär-världen. Nu har skivbolagen inte lika stor royalty, de har en stackare på skivbolagen som skriver metadata så att skivbolagen, artisten och upphovsmannen får pengar, men sedan ska grossisten (tex Inprodicon eller OD2) också ha pengar. En del "plattformslerverantörer" tar upp till 50% av vinnsten. Då får skivbolagen inte alls lika stor del av kakan längre. Jag vet att opperatören 3 inte sammarbetar med skivbolagen utan de sammarbetar med Musicbrigade. I den nya musikvärlden så kanske skivbolagen dött? De kommer i alla fall inte att heta skivbolag (för cd-skivan dör väl?), kanske musikbolag (inte att blanda ihop med musikförlag). Eller så ser vi helt andra akter som säljer musik. Volvo är ju redan inne i branschen för att signa artister vars låtar ska spelas i deras bilar. Det finns en färdig plats för en iPod i nya BMW. Vi är på väg mot en stor föränding i den digitala revolutionen vart ska det sluta? Det formas nya gatekeepers (radio, tv, a&r's m.m alltså de som bestämmer vad som ska spelas) hela tiden.

Usch, vad jag flumma runt. Jag älskar verkligen att prata om det här ämnet. Jag har glömt att skriva massor, kanske återkommer... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

...och just det. Sony säljer väl mp3-spelare. Men man får som konsument inte gå runt kopieringsskyddet för att göra kopior. Sony (numera Sony BMG) är ett av de största skivbolagen i världen. Intressant att man begår ett brott om man vill rippa deras musik till en mp3-spelare, som de själva tillverkar...  😳

Sony har sin egen affär för att sälja Atrac3+ och MP3.

connect_not.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså inte bränna låtar man köpt på CD?

Om det finns så stora begränsningar i användandet av musiken skulle jag nog inte betala mer än en 5:a per låt.

Däremot ser jag ju det som en enorm möjlighet i jobbet, eftersom jag jobbar som musiklärare.

Vad bra att kunna köpa låtar som mina ensembler spelar t ex.

Men även där blir det snabbt ohållbart om det är för stora begränsningar när det gäller hur jag får använda musiken som jag "köpt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Hittade detta nu på Apples hemsida. Det gäller den amerikanska tjänsten men det borde ju vara detsamma för Sverige

You can burn individual songs onto an unlimited number of CDs for your

personal use, listen to songs on an unlimited number of iPods and play songs on

up to five Macintosh computers or Windows PCs.

Så du har säkert rätt. Då växte det lite i mina ögon.

Är det nån som vet vilken bitrate låtarna ligger på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Hittade detta nu på Apples hemsida. Det gäller den amerikanska tjänsten men det borde ju vara detsamma för Sverige

You can burn individual songs onto an unlimited number of CDs for your

personal use, listen to songs on an unlimited number of iPods and play songs on

up to five Macintosh computers or Windows PCs.

Så du har säkert rätt. Då växte det lite i mina ögon.

Är det nån som vet vilken bitrate låtarna ligger på ?

Jo, iTunes är cool. Men i Sverige har det i alla fall varit en begränsning. Jag tror att det var 5 kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hade något bättre för mig så kollade jag upp vilka låtar, av dom tjugo som placerade sig på trackslistan i lördags, som går att köpa från ITMS. 12 av 20. Eller om man vänder på det:

40 % av trackslistan är inte tillgänglig via iTunes Music Store.

Om iTunes är den mp3-lösning alla har väntat på (skivbolag, artister och publik), hur kommer det sig att det går så trögt att få till ett bra utbud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...