Jump to content
Annons
  • 0

Är låten bra?


SaulTheBlue

Fråga

Hej! 

Mitt namn är "SaulTheBlue" och jag  skriver egna låtar.

Jag har laddat upp en låt på min Youtube kanal som heter "Tragedin på Söderlund".👇🏻

https://youtu.be/v-taL22cSEc

Jag undrar om den är bra skriven och hur sjunger jag?

 

Det som jag använder när jag spelar in min musik är inspelningsfunktionen på mobilen med ett fysiskt musikinstrument (mestadels guitalele), så jag använder ingen mikrofon eller någon redigeringsprogram. Det jag laddar upp har bara varit under en tagning.

 

-SaulTheBlue✌🏻

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

16 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Ljudkvalitén är väl inte så illa, eller? Man hör ju vad som sjungs även om det ibland blir misstag, det är trots allt första tagningen. Det är inte professionellt inspelat men är den bra textmässigt? 

 

Låter den här bättre? (den är inspelad på första tagningen) Jag är som sagt en amatör men man får använda det man har helt enkelt. 

 

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Ok. Jag är ingen bra sångare och det kan jag hålla med dig om, men finns det någon potential i rösten? Sjunger jag mer falskt än rent? 

Du får gärna utveckla om varför själva låten är kass? Vilken menar du förresten?

"Tragedin på Söderlund" eller "Find your own way"? 

Finns det något fel du kan hitta i texten? Har du några tips angående låtskrivning? 

 

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det där med att spela in direkt på mobilen är du nog inte mogen för. Det är säkert nyttigt, men kanske inte att dela på nätet. Öva först.

Använd ett redigeringsprogram. Om du har en Apple-mobil så kan du ju ladda ner Garageband (gratis) och leka lite med fler spår. Antagligen har du en PC, och då kan du ladda ner tex Waveform (gratisversionen).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack Erik dP.

 

Tyvärr så har jag varken Apple mobil eller en PC dator. Jag har däremot appen Bandlab på min mobil men har inte riktigt kommit igång utan jag för över mina inspelningar från min mobil till appen. Jag ser mig främst som en låtskrivare, själva texten är det jag står för. Instrumentalmässigt är jag inte bra på...

 

Min fråga handlar nog mest om texten i låtarna, om de är bra eller dåliga...vad tyckte du? Vilken av mina låtar lyssnade du på? 

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

SaulTheBlue 

Skriven: 28/6-2021 

Instrument: guitalele 

Ackord: Am, F, G, Em

 

Har gjort små ändringar i texten sedan jag spelade in den. 

 

Intro 

 

Vers 1 

 

Blixten slog ner mot ängen 

En pojke har gått sin tid

Mor gråter i en obäddad säng 

Ner från skyn faller dystert regn

 

Begravningen har varit i sin stund  

Mor går ut från mitt forna rum 

Skådar blicken som är tom

Far osar sprit från sin sorgestund 

 

Instrumental melodi i ca 20 sekunder 

 

Vers 2

 

Nu flyger flaskan rakt mot mors blus 

Far börjar vråla och slaggar bort sitt rus 

Timmarna går och mor syns inte till 

Far är helt sömndrucken men ut han vill

 

Väl där ute ser han en bår lyftas in 

Far är helt förstummad och känner kallt stål mot sin kind

Han känner blodet rinna 

Han börjar be till sin gud

Men istället kommer djävulen med sitt andra sändebud

 

Refräng 

 

Det var tragedin på Söderlund där allting blev så himla mörkt 

Nu vet ni vad som hänt och inget kommer bli som förr

Det var tragedin på Söderlund 

 

Vers 3

 

Åren har nu äntligen fått gå

Far har blivit äldre likaså hans hår 

Om det går så kan det bli som förr

Han synar ett rep som hänger över en bår

Det blir ett sista steg upp till Söderlunds stilla vrå

 

Tankarna går till sinnens tomma bruk 

Allting blir svart, det börjar lida mot ett slut

Det sista far ser är två skuggor av guld

Han börjar gråta och känner skulden komma runt 

 

 

Refräng 3x

 

Det var tragedin på Söderlund där allting blev så himla mörkt 

Nu vet ni vad som hänt och inget kommer bli som förr

Det var tragedin på Söderlund 

 

Instrumental slinga

 

Det var tragedin på Söderlund där allting blev så himla mörkt 

Nu vet ni vad som hänt och inget kommer bli som förr

Det var tragedin på Söderlund

 

Instrumental slinga 

 

Det var tragedin på Söderlund där allting blev så himla mörkt 

Nu vet ni vad som hänt och inget kommer bli som förr 

Det var tragedin på Söderlund 

 

Outro med Instrumental (skrev den här biten oktober 2021) 👇🏻

 

Pojkens öde var ett sorgligt slut 

bara för att han äntligen fick gå ut

Modern tog ett kliv av misstag 

En skärva tog hennes liv från en flaska av glas

 

Fadern fick till slut betala sitt pris 

Nu sitter han i ett förhör med en polis 

Åklagarn yrkade en livstidsdom 

 

Äntligen är han bakom lås och bom 

Han går nu under smeknamnet 

"Tragedin från Söderlund" 

 

 

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tyckte texten var bra! Väldigt poetisk! 🙂

Men jag hängde inte riktigt med i vissa partier. Jag tolkar det som att fadern tar sitt liv.

"Han synar ett rep som hänger över en bår

Det blir ett sista steg upp till Söderlunds stilla vrå

Tankarna går till sinnens tomma bruk 

Allting blir svart, det börjar lida mot ett slut

Det sista far ser är två skuggor av guld"

Men sedan hamnar han i fängelse vilket i så fall blir ologiskt. Det är min tolkning så klart, hur menar du med den textbiten?

 

Sen förstod jag inte

"Far är helt förstummad och känner kallt stål mot sin kind

Han känner blodet rinna"

Är det en kniv mot hans kind? Är det någon som skadar honom, eller skadar han sig själv? Och varför då?

Annars gillade jag texten!

 

Och angående sången så har vi alla varit där. Ingen är proffs från början. Ta sånglektioner så kan du bli riktigt vass! 🙂

/Jens

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag gillade oxå texten. Väldigt mörk men på ett poetiskt vis.  En tragedi.

I övrigt är vi alla nybörjare tills vi inte är det. Vågat av dig att lägga ut din musik trots dess brister. Friskt vågat hälften vunnet 😋

Jag tycker dock att du borde kolla upp lite angående programvara och hårdvara som krävs för musikproduktion om du vill utvecklas på det området. Med bara telefonen kommer du tyvärr inte så långt. 
Men om du absolut vill lägga upp fler låtar från din telefon så kan du väl åtminstone ge oss andra respekt nog att öva in dem ordentligt innan du spelar in.  
 

mina två ören

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack Jens!

 

Han tar inte livet av sig eftersom han ser "två skuggor av guld" som är hans son och fru. Han börjar gråta och känner skulden komma runt, han känner ånger och till slut så ser han inte självmordet som en väg ut. 

Angående kallt stål mot sin kind delen så är det han som skadar sig själv, med en kniv som du nämnde, eftersom han har orsakat sin frus bortgång.

 

Tack för feedbacken (heter det så?) om går du in på min Youtube kanal så hittar du en låt som heter "Silver sign", om du har ett Youtubekonto så kan du kommentera hur texten är skriven, har nämligen lagt den i beskrivningen på videon🙂 

Skriver du själv texter? Vilken genre föredrar du? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tack Nbient😆 

Nästa gång jag lägger upp på Youtube så ska jag faktiskt öva mer, övning ger ju färdighet sägs det. 

Jag har apparna Bandlab och Walk Band på min mobil och där finns det funktioner där man kan redigera och mixa osv...ska nog kolla in dom och träna på det👌🏻

Har du lyssnat på några andra av mina låtar som finns på min Youtube kanal? Var dom bra textmässigt? Har laddat upp 12 låtar och inga av dom är som sagt professionellt inspelade, men jag skulle rekommendera dig att lyssna på Little blue bird, och efter det, blue bird's revenge, dom låtarna hör ihop.

Angående dina ören (öron menar du?) så ber jag om ursäkt! 😁

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
43 minuter sedan sa SaulTheBlue:

Tack Jens!

 

Han tar inte livet av sig eftersom han ser "två skuggor av guld" som är hans son och fru. Han börjar gråta och känner skulden komma runt, han känner ånger och till slut så ser han inte självmordet som en väg ut. 

Angående kallt stål mot sin kind delen så är det han som skadar sig själv, med en kniv som du nämnde, eftersom han har orsakat sin frus bortgång.

 

Tack för feedbacken (heter det så?) om går du in på min Youtube kanal så hittar du en låt som heter "Silver sign", om du har ett Youtubekonto så kan du kommentera hur texten är skriven, har nämligen lagt den i beskrivningen på videon🙂 

Skriver du själv texter? Vilken genre föredrar du? 

Ok, då är jag med. Båren tänkte jag var sonens. Lite oklart där, i min åsikt. Vet att det står "begravningen" innan i texten. Men överlag tycker jag texten är lite för vag. Skulle försöka säga vad som händer i texten mer tydligt. "Allting blir svart" tycker jag låter som att han dör t.ex. Skuggor av guld förstod jag inte att det var två själar. Men det är en svår gräns. Man vill ju inte skriva människor på näsan, och inte förlora det poetiska. Men samtidigt vill man inte att folk inte förstår.

Är själv absolut ingen van textförfattare. Var längesen jag skrev en text. Har skrivit lite låttexter men det var flera år sen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det jag menar med allting blir svart  är att han just i det ögonblicket ser självmordet som en utväg och det sista han ser är de två skuggorna av guld som räddar honom, väldigt konstigt sätt att formulera det på men alla har sitt sätt🙂 

 

Om man inte skulle förstår texten så blir jag bara glad att man hör av sig och undrar så jag kan förklara lite specifikt eller vad jag menar om det är helt osammanhängande🙂 

 

Har du kvar dina låttexter? Vad handlade dom om? Vilken genre var dom skrivna i? 

Redigerat av SaulTheBlue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tja Teflon! 

 

Vill du förklara varför låten sög? Om det är rösten och den instrumentala delen du tänker på så kan jag hålla med dig. Jag är ju ingen sångare eller expert inom musik öht. Om det är låten textmässigt så kanske du vill förklara varför den sög? 

 

Skriver du själv?

Vilken genre föredrar du? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Med en lite bättre frasering, hes röst och genomarbetad produktion skulle det nästan påminna om Thåström.

Fraseringen blir ganska svår när man vill klämma in en textrad där den kanske egentligen inte får plats. Exempelvis "Nu vet ni vad som hänt och inget kommer bli som förr", men det är nåt som man kan höra hos exempelvis nämnda Thåström också.

Ibland tar du om en textrad och får till fraseringen bättre, vilket visar att du kanske inte tänkt klart?

Hur som helst, detta känns för mig som en skiss som man kan jobba vidare på. Sättet du spelar in på lämpar sig för skisser. För att komma framåt behöver du kunna jobba med pålägg och omtagningar i en lite mer avancerad setup. Det är kul. Prova det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena Fidden! 

 

Vad är frasering? 

Jag har märkt att jag har svårt att hitta rytmen och få melodin att hänga ihop i texten, om du kollar in min Youtube kanal så märker du nog att alla verser i mina låtar låter annorlunda, alltså att Vers 1 låter annorlunda än Vers 2. 

Du nämnde att jag ibland tar om en textrad och får till fraseringen bättre, I vilken textrad menar du? När jag spelade in den så hade inte jag övat innan eller nåt. Jag spelade de fyra ackorden och tänkte att det skulle passa ihop. 

 

Finns det några låtar på min kanal som låter bättre i fraseringen (om det är rätt sätt att säga det på) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...