Jump to content
Annons

Mac OS X 10.4 ("Tiger") är inte bra! Bara för mig?


laslo

Recommended Posts

En låt som jag har arbetat med består av en ljudfil (instrumentskiss från studion) som körs i Logic Express 7 samt en ganska fet Reasonfil (Reason 3). Synkas med Rewire.

Tidigare på 10.3.X gick processorstapeln på de jobbigaste partierna upp till max 50% (om jag hade lite andra program igång samtidigt). Nu med Tiger så slår den i botten nästan direkt. På de riktigt tunga partierna så lägger Logic av helt, "Core Audio overflow" eller nåt sånt.

Eftersom allt sker i Reason så kan jag ju inte heller frysa spåren.

Är det någon annan här som upplevt samma sak som jag?

Eller kan det vara något annat än Tigern?

Jag har iMac G5 1.8GHz samt M-Audio FireWire 410.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter skumt. Tiger drar ju klart mindre minne i kernel läge än den gamla

versionen och ska vara resurssnål med CPU. Brosan har uppgraderat och har

inga liknande problem med Logic.

Jag tror du bör kolla med Propellerhead. Det troliga är nog nått strul med

Reason 3.0. Den drar ju mer CPU än 2.5 har jag hört.

En annan sak som är dålig med Tiger är att man inte kan använda Norton

antivirus/brandvägg längre (om man nu har det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tillägg: Tiger fungerar även klockrent med Digital Preformer och Sibelius.

MOTU har nya drivisar för mk2:an som dom rekomenderar att man använder

om man kör med Tiger.

Ett problem med Tiger är att switcha om till classic Mac läge (om man nu gillar det), den bara hänger sig. Detta beror tydligen på en tillägskomponent i quicktime

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt som jag har arbetat med består av en ljudfil (instrumentskiss från studion) som körs i Logic Express 7 samt en ganska fet Reasonfil (Reason 3). Synkas med Rewire.

Tidigare på 10.3.X gick processorstapeln på de jobbigaste partierna upp till max 50% (om jag hade lite andra program igång samtidigt). Nu med Tiger så slår den i botten nästan direkt. På de riktigt tunga partierna så lägger Logic av helt, "Core Audio overflow" eller nåt sånt.

Eftersom allt sker i Reason så kan jag ju inte heller frysa spåren.

Är det någon annan här som upplevt samma sak som jag?

Eller kan det vara något annat än Tigern?

Jag har iMac G5 1.8GHz samt M-Audio FireWire 410.

Intressant tråd. Sitter i skrivande stund och filurar på att investera i en iMac G5 (den nya med 2GHz).

Hur funkar din iMac som musikmaskin? Några större bekymmer (förutom ovan nämnda problem då)?

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt som jag har arbetat med består av en ljudfil (instrumentskiss från studion) som körs i Logic Express 7 samt en ganska fet Reasonfil (Reason 3). Synkas med Rewire.

Tidigare på 10.3.X gick processorstapeln på de jobbigaste partierna upp till max 50% (om jag hade lite andra program igång samtidigt). Nu med Tiger så slår den i botten nästan direkt. På de riktigt tunga partierna så lägger Logic av helt, "Core Audio overflow" eller nåt sånt.

Eftersom allt sker i Reason så kan jag ju inte heller frysa spåren.

Är det någon annan här som upplevt samma sak som jag?

Eller kan det vara något annat än Tigern?

Jag har iMac G5 1.8GHz samt M-Audio FireWire 410.

Intressant tråd. Sitter i skrivande stund och filurar på att investera i en iMac G5 (den nya med 2GHz).

Hur funkar din iMac som musikmaskin? Några större bekymmer (förutom ovan nämnda problem då)?

Har funkat klockrent hittills.

Men du måste nog stoppa in minst 1GB RAM.

Det som är lite irriterande är ju att man inte kan koppla in en till skärm vilket jag tycker är jobbigt om man sitter i Logic. Å andra sidan så är det nog svårt att hitta en tillräckligt snygg skärm att ställa brevid. 😉

Det är ju ingen monstermaskin direkt. Inget jag skulle ha i "riktig" studio men den är i alla fall väldigt prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ingen monstermaskin direkt. Inget jag skulle ha i "riktig" studio men den är i alla fall väldigt prisvärd.

"Riktig studio" *drömma sig bort*

Duger den att köra exempelvis Logic Pro, ett gäng VST-/AU-pluggar och en hög audiospår? Ponera en sisådär 7-8 pluggar rullandes samtidigt och lika många audiospår.

Vid inköp kastar jag förmodligen i 1GB RAM per omgående samt ett M-AUDIO Audiophile Firewire-kort. Ev en LaCie FW-disk oxå.

Så nära nu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ingen monstermaskin direkt. Inget jag skulle ha i "riktig" studio men den är i alla fall väldigt prisvärd.

"Riktig studio" *drömma sig bort*

Duger den att köra exempelvis Logic Pro, ett gäng VST-/AU-pluggar och en hög audiospår? Ponera en sisådär 7-8 pluggar rullandes samtidigt och lika många audiospår.

Vid inköp kastar jag förmodligen i 1GB RAM per omgående samt ett M-AUDIO Audiophile Firewire-kort. Ev en LaCie FW-disk oxå.

Så nära nu... 😕

Faktum är att jag alldrig testat det på min iMac hemma.

Använder den mest till att skissa på och då kör jag ett ljudspår som vi spelat in i studion.

Men en sisådär 7-8 pluggar rullandes samtidigt och lika många audiospår ska den klara utan problem. Speciellt med FireWire-kort och extern disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...