Jump to content
Annons

Ljud in/ut vid export eller en fråga om volymbalans


vayzeria

Recommended Posts

Hejsan igen!

En kanske dum fråga men blir säkert många svar.  Borde veta svaret vid det här laget men ville ventilera mig lite. Delar upp frågor i punkter..

 

1. Använder EZdrummer och kör alltid med att ha varje del i setet skickat till separata spår och mixar aldrig direkt i EZD.

Frågan lyder, om jag vid export för mix, bouncar ut med reglar på noll utan att det slår rött? Eller är det bättre att ställa reglarna så kitet i som helhet låter bättre och redan vid mix har bättre balans utan att ens rört reglagen?

2. Göra samma sak för bas och gitarr? Eller sikta på på mer amplitud och tydlighet (renhet)? Kanske inte, mycket frekvensen/ Ljud "försvinner" ändå vid mix. 

3. Om man tänker likadant för alla spår på en låt.... bounca ut med alla reglage på noll eller ha en redan "balanserad" expert där alla spår har er" bra" volym till varandra när alla reglage står på noll.

4. Läste för många år sedan om att en kille som hade alla spår på nästan noll vid export.  De som låg på t.ex - 13 db drog han upp till nästan 0dB

(Kan minnas fel.  Kan vara så att han använde ta in istället men ni förstår grejen. Är inte riktigt nöjd med mitt ljud jag rattar fram ljudmässigt, är nog för att jag gör allt i datorn.  Har bara gitarr och bas i fysisk form. 

Nyfiken på hur ni jobbar 😎👊🤔🤟

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Om du sparar som flyttal så spelar det ingen roll. Sparar man i fixpunkt så behöver man se till att man absolut inte går över 0dBfs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@pmeFixpunkt (fast volymreglage)= t.ex - 8dB vid export av enskilt spår utan automation eller normalize m.m?

Flyttal (floating point)= det motsatta?

E lite borta nu🙄👊🤪

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej. Det är formatet på datat i filen. Tex en klassisk wav är fixpunkt 16 bitar precis som CD.

En DAW jobbar  med flyttal 32 eller 64 bitars. Fixpunkt är bra för ADDA omvandlare medans flyttal är bra för beräkningar. Så för datorn är flyttal bättre så man lagrar det i ett format som datorn direkt kan hantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...