Jump to content
Annons

Skriva noter i Cubase! AKUTHJÄLP!


Recommended Posts

Har en uppgift att skriva en visa i cubase notprogram.

Ska alltså skriva in en sångmelodi i noter och skriva ackord samt text.

Har funkat bra i skolan med programmet. det är väl 5. något. Fast det har varit macdatorer. Satte precis igång min dator där nere för att börja skriva men får dock inte fram samma fönster eller verktygsfält!!! Har panik nu!! Detta ska vara klart på tisd. Skolans datasal är bokad under hela måndagen!!!

Jag har installerat versionen av cubase som hängde med mitt ljudkort EMU 1820.

Jag hade annars tänkt att jag skulle spela in melodin med min synt via midi men synten är inte hemma.. 😎

Jag antar att det ändå är samma version av cubase som jag har hemma.

Snälla nu måste någon hjälpa mig! Hur ska man skriva med noter?

Försökte lite innan men det blir en massa pauser hela tiden när man placerar ut noterna. Kan man inte stänga av funktionen så att man själv fixar fram alla värden i takterna? Hoppas någon förstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte cubase...

men:

1. Specifiera lite bättre vad du menar. Jag förstår själv inte riktigt vad problemet är.

2. Kan du inte använda pianorullen istället (om du nu inte lyckas fixa notskriften)? Den är ju hyffsat lätthanterlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att förklara när jag inte fattar själva grejen 😏

Jag måste på något sätt kunna få till noterna att gå i en viss tonart, inte få en massa pauser hela tiden. Om allt vore blankt så att man kunde fylla i så skulle jag inte ha några problem alls! Men nu är ju allting inte så lätt...

Kan man inte på något sätt bara få bortfunktionen så att den inte hela tiden räknar summan av 4 i varje takt när man skriver den i 4/4. Jävligt jobbigt när man lyckas få till en halvnot så kommer det 2st åttondelspauser... åååh jävla cubasefan..

Link to comment
Dela på andra sajter

1) kvantisera det du spelat in till 16-delar eller 8-delar

2) innan du går in i score-läget, kolla i key-editorn så att tonerna är exakt så långa som de ska. alltså inte en 16-del för mycket etc. man kan ha viss hjälp av att använda kommandot "length size" i Score-menyn

3) Minns inte Cubase VST så noga, men du ska leta efter "Staff Setup" eller "staff settings" eller liknande i Score-menyn. Där i har du alla de viktigaste inställningarna för förtecken, notvärden etc.

hoppas detta hjälper lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad bra! Börjar skriva nu. Funkar kanon än så länge!

Sen är det bara att skicka över det i Cubase och skriva ut det därifrån? Nemas problemas?

Tack så mycket!!! (lär väl ändå dyka upp problem nu när jag håller på med detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

1) kvantisera det du spelat in till 16-delar eller 8-delar

2) innan du går in i score-läget, kolla i key-editorn så att tonerna är exakt så långa som de ska. alltså inte en 16-del för mycket etc. man kan ha viss hjälp av att använda kommandot "length size" i Score-menyn

3) Minns inte Cubase VST så noga, men du ska leta efter "Staff Setup" eller "staff settings" eller liknande i Score-menyn. Där i har du alla de viktigaste inställningarna för förtecken, notvärden etc.

hoppas detta hjälper lite.

Måste jag spela in det för att det ska funka? Har nämligen ingenting som är midistyrt här hemma för tillfället!!

Ska dock testa det på lite andra sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...