Jump to content
Annons

Hur når jag nästa nivå?


Chriistiiaan

Recommended Posts

Hej! Nu har jag lagt rätt mycket timmar på att mixa och producera denna. Men den känns inte "som på skiva" tycker jag. Låter fortfarande som en demo. Men jag hör inte riktigt vad det är. Om det är bara att framförandet inte är tillräckligt bra bara. 

Har ni några tips?

Tusen tusen tack!
 

 

 

Never let you go.mp3

Redigerat av Chriistiiaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du är på god väg, men mixen känns just nu lite obalanserad och som att den inte riktigt hoppar ur högtalarna.

Börja med att kika på trummorna. Baskaggen och basen ligger och bråkar i samma register. Vidare känns hela trumsettet som att det ligger i bakgrunden, det behöver komma fram mer.

Skönt med dynamik i mixen. Men en mer sammanhållen ljudbild hade inte skadat. Limma ihop lite med en stereokompressor. 1-2 dB kompression räcker gott. en lite bredare mix hade inte heller skadat med mer volym på båda  sidorna från exempelvis gitarr.

Ska vi tala frekvenser så saknar hela mixen energi i området 300-1000 Hz med 600 Hz som den kritiska punkten (här saknas mest med omnejd). En klassisk hängmatta = för mycket botten och topp i förhållande till mellanregister. 

Fundera över vilka instrument som kan lyftas fram, kanske trummor, gitarr och orgel/melodika?  Vidare finns det en väsighet från sången vid 7000-8000 Hz, vilket du kan råda bot på med de-esser/eq.

Jag trixade ihop en snabb master så du hör liter hur jag tänker. Med detta sagt, stirra dig inte blind på frekvenserna ovan, utan lyssna och fundera över vad du kan rätta till, se mer mina rekommendationer som just utgångspunkter.

 

chris_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...