Jump to content
Annons

MIDI-USB Logic byter tonart


v0peer

Recommended Posts

Hej!

Har ett udda problem som dök upp häromdagen som jag inte riktigt får bukt med. 

Jag kopplar in min Nord Electro 5HP med en MIDI-USB-omvandlare. När jag tar upp ett midispår i Logic och laddar ett instrument funkar det bra i några sekunder sen börjar pitchen svaja upp och ner och helt plötsligt har tonarten ändrats en halvton upp eller ner. Alltså som att den ”livetransponerar” det som spelas på Nord Electrot. Spelar ingen roll vilket AU-instrument jag laddar i Logic, samma resultat. 
 

Det funkar utmärkt med min lilla midikeyboard som kopplas med vanlig USB-kabel.

Har kopplat enl följande:

Nord > MIDI-USB-omvandlare > Multiadapter med usbingångar > In i MacBook Pro M1 thunderboltport.

Omvandlaren är en billig variant från nätet? Den som spökar? Jag tänkte nog att ”antingen funkar den eller så funkar den inte”, när det handlar om ettor och nollor liksom.

 

Glad påsk på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Men är det inget annat som har fått den funktionen?  Tex pedal eller någon annan ratt.  Du kan lägga in en midi monitor och se om du kan få den att sända pitch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås möjligt, ska testa kolla det. Det ”känns” dock som det är något annat som är felet, jag är liksom inte i närheten av någon ratt när det händer, bara spelar lite Randin ackord på keyboarden liksom. Men kanske kan jag få mer klarhet om jag kollar exakt vad som händer i midiinformationen norden skickar. 
 

Det kan inte ha nåt att göra med att MIDI-USB-omvandlaren för för lite ström från multiadaptern? Borde ju inte vara det iom att externa hårddiskar och sånt funkar i adaptern.

Prövar med MIDI monitoring, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar in några idéer... Kan låta lite flippat 🙄

Ingen automation som råkar ligga å puttra?

Händer pitcherna på sådana ställe?

Är det jämna mellanrum mellan pitcherna förändras?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 hours ago, v0peer said:

Det är förstås möjligt, ska testa kolla det. Det ”känns” dock som det är något annat som är felet, jag är liksom inte i närheten av någon ratt när det händer, bara spelar lite Randin ackord på keyboarden liksom. Men kanske kan jag få mer klarhet om jag kollar exakt vad som händer i midiinformationen norden skickar. 
 

Det kan inte ha nåt att göra med att MIDI-USB-omvandlaren för för lite ström från multiadaptern? Borde ju inte vara det iom att externa hårddiskar och sånt funkar i adaptern.

Prövar med MIDI monitoring, tack!

Varför går du via en midi omvandlare? Den har väl USB inbyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, såg att jag skrivit ”Randin ackord”, menade såklart ”random ackord”. Aja, hursomhelst är väl USB:n Norden har inbyggd bara till för att uppdatera mjukvaran/lägga in nya ljud. Så har jag tolkat det iaf, att den inte skickar MIDI via den porten. Ska dock dubbelkolla det, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-04-03 at 12:22 sa vayzeria:

Kastar in några idéer... Kan låta lite flippat 🙄

Ingen automation som råkar ligga å puttra?

Händer pitcherna på sådana ställe?

Är det jämna mellanrum mellan pitcherna förändras?

 

Tack!

Nej på allt. Kollat automation, inte på samma ställe, inte jämna mellanrum utan det sker typ 3-10 sekunder efter att jag börjat spela. Då ändras tonarten långsamt till oftast en halvton ned (fast inte exakt, utan ligger och skevar nån cent ovanför). 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-04-03 at 14:28 sa pme:

Varför går du via en midi omvandlare? Den har väl USB inbyggt.

Tog mig tid att faktiskt läsa manualen, och du har helt rätt,

”the UsB port is used for connecting your Nord Electro 5 to a computer. the connection can be used for transferring MIdI, for os updates and for connecting to applications such as the Nord sound Manager and Nord sample Editor. these applications, and the latest os version can always be found for download at www.nordkeyboards.com.
M MIDI over USB and the standard MIDI connectors are always both active at the same time. There is no need to select one of the two options in a menu or similar.”

Sjukt att jag inte kollat det. Var en polare som sa att ”den usbn skickar inte midi” och jag har bara tagit hans ord för det. Blir till att ta bort honom ur telefonboken, haha! Tack iaf! Ska testa att köra via USB och ser om problemet kvarstår.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Funkade utmärkt med USB-kabel från Norden till datorn. Det känns därför troligt att det var den billiga MIDI/USB-omvandlaren som spökade.

Note to self att faktiskt läsa manualen till prylarna man äger, haha!

Tack igen!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
4 hours ago, v0peer said:

Tack för alla svar!

Funkade utmärkt med USB-kabel från Norden till datorn. Det känns därför troligt att det var den billiga MIDI/USB-omvandlaren som spökade.

Note to self att faktiskt läsa manualen till prylarna man äger, haha!

Tack igen!

Det är att betrakta som FUSK att läsa manualen. [Allt fusk som inte märks är tillåtet 😉 ]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så att det inte alls är något problem med USB-MIDI adaptern utan mer att den inte är kompatibel med M1. Jag insåg själv i frustration att jag inte kunde köra mina syntar via midi häromdagen med mitt motu micro lite midiinterface eftersom interfacet inte är kompatibelt med M1. Och de har slutat göra drivrutiner för dem. Så jag gjorde en beställning på ett Roland UM-one precis som jag vet funkar med M1. Sjuuuuukt seeeeegt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...