Jump to content
Annons

Hur ska jag koppla in min mono-monitor?


Recommended Posts

Vill gärna komma igång med mono-mixandet och har en Avantone MixCube införskaffad för detta, som komplement till studio-monitorerna. Nu undrar jag hur jag ska koppla in den. På mitt ljudkort finns det endast stereo ut (d.v.s. två kanaler ut). Jag funderar på om jag skulle använda datorns hörlursutgång, som är ministereo och sedan ha kontakt, typ denna fast tvärtom: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/35-mm/35-mm-adapter/ljudadapter-35-mm-stereo-till-mono-p39194 och så vidare med en vanlig telekabel till monitorn.
Frågor:
1. Blir detta bra mono? Alltså kommer denna enkla adapter att blanda kanalerna på ett bra sätt?
2. Finns det något bättre alternativ som inte förutsätter köp av nytt extern ljudkort?
3. Vilket externa ljudkort rekommenderas som har flera utkanaler? Dels en monoutgång och gärna flera par stereoutgångar, så att det går att komplettera med flera varianter, t.ex. en vanlig "bergsprängare".

Tack!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan väl slänga in en plugg på masterkedjan i din DAW som konverterar hela låten till mono. Då spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vänster utgång.

Finns många ljudkort som har 4-20 utgångar. Ju dyrare desto bättre kvalitet 🙂 Köper man budget får man räkna med att pottarna börjar spraka efter en tids användning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man använder ett trådlöst nätverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nånting i datorn. (Lite bitter)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder en https://www.thomann.de/se/esi_moco.htm

För att koppla in mina två monitor par.

Finns monoswitch som löser ditt problem.

Lite samma som mixamnnen länkade till fast för nära nog en 10 del av kostnaden.

In från ljudkort och sedan kan du switcha mellan två högtalarsetups.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, drloop said:

Jag använder en https://www.thomann.de/se/esi_moco.htm

För att koppla in mina två monitor par.

Finns monoswitch som löser ditt problem.

Lite samma som mixamnnen länkade till fast för nära nog en 10 del av kostnaden.

In från ljudkort och sedan kan du switcha mellan två högtalarsetups.

Denna låter perfekt. Har till och min samma form som mitt vanliga ljudkort, så då kan den stå bredvid. 😉
Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, candybag said:

Du kan väl slänga in en plugg på masterkedjan i din DAW som konverterar hela låten till mono. Då spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vänster utgång.

Finns många ljudkort som har 4-20 utgångar. Ju dyrare desto bättre kvalitet 🙂 Köper man budget får man räkna med att pottarna börjar spraka efter en tids användning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man använder ett trådlöst nätverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nånting i datorn. (Lite bitter)

Ah, bra tips med mono-plugg på mastern. Att jag inte tänkte på det!
Nu är den i alla fall där och tills jag införskaffar ett ljudkort med flera utgångar kommer det att funka bra. Tack!


Själv har jag övergett interna ljudkort till förmån för externt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Volymen blir ett problem som måste lösas om man skickar ut mix-boxen via egen utgång, men det går ju att lösa. För att sen få ut materialet finns det lite olika lösningar, men själv i Nuendo (Cubase funkar likadant) från full surround till stereo och mono har brukade jag ställa 5.1-bussen att auxa till stereo-bussen (som då ju strikt räknat är en aux ut) via collapse into stereo från Anymix Pro, och den i sin tur auxar vidare till mono-utgången på samma sätt, men collapse into mono. 
Nu använder jag dock iPad som monolyssning, vilket går på en egen plugg så en tredje utgång behövs inte längre, men för att få den ren & fin i mitten så använder jag MAAT 2 Bus Control för att få allt i mono. Eller vilken högtalare jag nu vill koncentrera mig på.

https://www.maat.digital/2buscontrol/

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-07 at 10:48 sa mixamannen:

Den här ser rätt behändig ut:

Drawmer

Diggity! De ha r ju till och med en surround-version! Tack för tipset!
Ser inte fram emot när det börjar vankas Atmos. Aldrig sett såna kontroller någonstans alls, men en sak i sänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan sa Christopher Sigmond:

Varför blir volymen ett problem?

Skickar man ut signalen via en vanlig line-utgång så finns det sällan sätt att enkelt kunna styra volymen utan att gå in i mixern på DAW:en. Brukar behövas nåt emellan för att slippa en hel del frustration.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, van Caine said:

Skickar man ut signalen via en vanlig line-utgång så finns det sällan sätt att enkelt kunna styra volymen utan att gå in i mixern på DAW:en. Brukar behövas nåt emellan för att slippa en hel del frustration.

Menar du att volymen blir annorlunda för att det är mono än stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Christopher Sigmond:

Menar du att volymen blir annorlunda för att det är mono än stereo?

Nä, bara att om man skickar ut ljudet via två olika utgångar så kommer man för det mesta behöva två olika uppsättningar volymkontroller för de två olika uppsättningarna högtalare. 
Alternativet - och det smidigaste sättet - är om man inte har olika utgångar alls utan låter en fristående box lösa det där. Som Drawmer-boxen, typ. Men det är ju en extra kostnad.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...