bassace Posted February 5, 2021 Report Share Posted February 5, 2021 Going Big - She Really Loves Somebody.mp3 Nytt projekt första låten, Going Big - She Really Loves Somebody. Skulle verkligen uppskatta feedback på hur mixen låter som helhet, balans mellan olika instrument, frekvenser, nivåer etc. Vad kan göras bättre, förslag mottas gärna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Rinneby Posted February 15, 2021 Report Share Posted February 15, 2021 (edited) Hej. Tycker du är på god väg gällande mixen. För mig personligen känns den lite ofokuserad, att det blir lite stökigt och bökigt samt att sången drunknar och hamnar i skymundan. Tror du kan råda bot på detta ganska enkelt genom att prioritera om och frekvensplanera lite bättre. Kika på området 100-200 Hz, som är överbelamrat, vad är det som verkligen behövs här och vad tar plats? Kanske kan du testa att gröpa ur en aning på samtliga instrument här utom möjligen basen. 2-3 dB med ett lagom brett filter bör göra susen. Vidare saknar jag det övre mellanregistret/diskanten, så att mixen går i genom högtalarna och inte gömmer sig bakom gardinen. 1000-5000 Hz kan lyftas fram mer, då med fördel sång och exempelvis gitarr. Slutligen ligger något och väser vid 12 kHz, som att du boostat en del instrument här - vilket också bidrar till stökigheten. Mixen är ganska jämntjock, testa att backa på en del instrument i verserna så att refrängen kickar igång mer. Leadsången skulle må bra av att ligga jämnare överlag. Har du jobbat med kompressor och volymautomatisering? Se även över de första tonerna i leadsången i refrängen. Volymmässigt ligger du bra till för digital release. Bra gitarrsolo och hookig melodi. Jag gjorde en snabbmaster utifrån ovanstående: she_fix.mp3 Mvh Jon Edited February 15, 2021 by Jon Rinneby 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silencer86 Posted February 25, 2021 Report Share Posted February 25, 2021 Komprimera sången den var rentav obehaglig i variation nu. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 26, 2021 Report Share Posted February 26, 2021 (edited) Gitarren i inledningen är för vass Edited March 2, 2021 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fälten Posted March 1, 2021 Report Share Posted March 1, 2021 du är nåt stort på spåren. Ser fram emot fler låtar! fälten 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassace Posted April 27, 2021 Author Report Share Posted April 27, 2021 Going Big - She Really Loves Somebody_mix2.mp3 Tack för alla bra synpunkter och tips, har varit mycket värdefullt och gett konkret insikt i vad som behöver förbättras. Här är en ny mix där jag kombinerat synpunkterna/tipsen i denna tråd och även mina erfarenheter från andra låtar som vi jobbar med parallellt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimon Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Skön låt! Jag tycker man hör skillnad på låtarna angående ljud kvalitén där den andra versionen, i mina öron, låter klart bättre. Sen är inte jag något proffs i mixning o.s.v. men bra jobbat tycker jag! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassace Posted September 7, 2021 Author Report Share Posted September 7, 2021 (edited) Tack för all bra feedback, så här blev slutresultatet Edited September 7, 2021 by bassace 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
slejnard Posted September 7, 2021 Report Share Posted September 7, 2021 Vart ju bra det där! Tumme upp! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts