Jump to content
Annons

Studiomonitorer till hemmastudio


Luksenburg00

Recommended Posts

Tjena, jag är inne på att skaffa ett par studiomonitorer till min hemmastudio. Just nu använder jag mig endast av hörlurar vid mixning (Beyerdynamic DT-990)

Jag är just nu inne på antingen Yamaha HS7 Eller HS8. Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa två alternativen? Jag sitter i ett sovrum på ca 14m2.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2 hours ago, Luksenburg00 said:

Tjena, jag är inne på att skaffa ett par studiomonitorer till min hemmastudio. Just nu använder jag mig endast av hörlurar vid mixning (Beyerdynamic DT-990)

Jag är just nu inne på antingen Yamaha HS7 Eller HS8. Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa två alternativen? Jag sitter i ett sovrum på ca 14m2.

 

Halvt sidospår, trackar du akustiska instrument eller sång eller mixar du bara? DT990 är ju grymma men de läcker en del.

Men till frågan. Jag har inte provat HS7 men ägt ett par HS8 som jag hade ett bra tag. Jag tycker de är väldigt bra för vad man köper! A/B testade den när de släpptes mot ett par Genelecs och tycker de var väldigt snarlika i ljudkvalite i det övre registret. Basen är dock rund i genelec och lite mer förlåtande jämfört med HS8 men HS8ans bas kommer fram bra ändå så definitivt en bra start på monitorer! Kan dock inte uttala mig om fler fabrikat i den prisklassen.

Däremot kan HS8 vara overkill i ett sådant litet rum som ändå är rätt litet. Rumstorleksmässigt gissar jag på att dina dt990 ger dig mest och bäst guidning jämfört med större högtalare..
HS7 kanske skulle vara ett bättre alternativ (aldrig provat dock). Håll dig borta från HS5 dock för de låter inte lika bra som HS8 på något vis. Den tycker jag Yamaha nailade för det priset!

Om du har möjlighet så låna hem ett par alternativ köp båda på thomann och testa och skicka sen tillbaka de par du inte vill behålla. Tror fortfarande man får göra så.

Hoppas det hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...