Jump to content

Recommended Posts

Tjena, jag är inne på att skaffa ett par studiomonitorer till min hemmastudio. Just nu använder jag mig endast av hörlurar vid mixning (Beyerdynamic DT-990)

Jag är just nu inne på antingen Yamaha HS7 Eller HS8. Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa två alternativen? Jag sitter i ett sovrum på ca 14m2.

Annons

2 hours ago, Luksenburg00 said:

Tjena, jag är inne på att skaffa ett par studiomonitorer till min hemmastudio. Just nu använder jag mig endast av hörlurar vid mixning (Beyerdynamic DT-990)

Jag är just nu inne på antingen Yamaha HS7 Eller HS8. Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa två alternativen? Jag sitter i ett sovrum på ca 14m2.

Halvt sidospår, trackar du akustiska instrument eller sång eller mixar du bara? DT990 är ju grymma men de läcker en del.

Men till frågan. Jag har inte provat HS7 men ägt ett par HS8 som jag hade ett bra tag. Jag tycker de är väldigt bra för vad man köper! A/B testade den när de släpptes mot ett par Genelecs och tycker de var väldigt snarlika i ljudkvalite i det övre registret. Basen är dock rund i genelec och lite mer förlåtande jämfört med HS8 men HS8ans bas kommer fram bra ändå så definitivt en bra start på monitorer! Kan dock inte uttala mig om fler fabrikat i den prisklassen.

Däremot kan HS8 vara overkill i ett sådant litet rum som ändå är rätt litet. Rumstorleksmässigt gissar jag på att dina dt990 ger dig mest och bäst guidning jämfört med större högtalare..
HS7 kanske skulle vara ett bättre alternativ (aldrig provat dock). Håll dig borta från HS5 dock för de låter inte lika bra som HS8 på något vis. Den tycker jag Yamaha nailade för det priset!

Om du har möjlighet så låna hem ett par alternativ köp båda på thomann och testa och skicka sen tillbaka de par du inte vill behålla. Tror fortfarande man får göra så.

Hoppas det hjälper

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta. Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar, det är därför viktigt att hålla koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har.
      Aktiva eller passiva?
      Det enkla svaret är att du ska välja aktiva studiomonitorer av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har nämligen inbyggda Class D-förstärkare som inte kräver någon extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som exempelvis PMC, Amphion och ATC, samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes, vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene man är det aktiva som gäller.
      Storleken och två- eller trevägs?
      Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Mittfältare (Midfields) å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.
      Många studiomonitorer har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas därefter. Kort och gott handlar det om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras med ett så kallat crossover filter så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den mindre till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas men kräver också ett större och bättre akustiskbehandlat rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.

PSI A17-M är en personlig favorit med sin extremt raka frekvensåtergivning.
      Subwoofer?
      Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt. Frågan är då om du verkligen behöver en subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter - med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten och luft som flyttas, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skramla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.
      Vilka ska du välja?
      Avslutningsvis vill jag tipsa om ett gäng riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula genom att rekommendera så många. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln i alla fall lite mer tillgänglig. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är bäst för just dig. Här får pris, behov och personlig smak avgöra. Tänk på nedanstående modeller är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret.
      Instegsmodeller
      JBL LSR305 – 1 300 kr Adam T7V – 2 000 kr KRK Rokit 8 G4 – 2 600 kr Focal Alpha 65 – 2 800 kr KRK V6 S4 – 2 800 kr Genelec 8010A – 2 800 kr Yamaha HS8 – 2 900 kr Avantone MixCube – 3 600 kr IK Mul­ti­media iLoud MTM – 3 700 kr Mellanskiktet
      Adam Audio A7X – 5 800 kr Neumann KH 120 A – 6 300 kr Mackie HR824 mk2 – 6 900 kr Focal Shape 65 – 7 000 kr Dynaudio Acoustics BM6A – 8 900 kr Toppklass
      Focal Twin 6 Be – 17 200 kr PSI Audio A17M/A21M – 17 700 kr / 29 200 kr HEDD Audio Type 20 – 19 000 kr Adam S3H – 29 900 kr ATC SCM25A Pro – 45 000 kr PMC twotwo 5,6 och 8 – 20-80 000 kr Barefoot MicroMain27 Gen2 – 50 000 kr Uppdaterad artikel från 2017-11-10

Läs också: Missa inte Fredagstipset som är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar
    • By Studio
      The new loudspeakers are developed to allow more versatile use of our flagship XY-3B, the XY-1 and XY-2E represent the LF and MHF sections respectively and each unit is available in black. Using these individual enclosures enables installers, rental houses and touring companies to easily build ground stacked point-source arrays and deploy systems in venues with low ceilings via a wide variety of configurations.
      XY Series loudspeakers provide excellent reliability and outstanding audio quality to nightclubs and music venues around the world. In September 2017, we introduced the XY-3B and XY-2 which incorporate our X-Phase system. And now, with the release of the XY-1 and XY-2E, even more venues and events can benefit from the performance of an XY Series sound system due to the horizontal-array deployment options offered by the new units.
      The XY-1 consists of two 12-inch custom drivers in a hybrid dual-chamber configuration – exactly the same as the XY-3B, maintaining the chest-pumping low end of the flagship model.
      The XY-2E is much more than an XY-2 in an enclosure. We’ve kept the X-Phase system, but we’ve enabled individual control of the 8-inch cone driver and 1-inch compression driver, which wasn’t previously possible.
      These adaptable new additions to the XY Series can also be used as stage fills, for live PA and DJ booth monitoring, thanks to the tailor-made accessories that make them easy to deploy in tight spaces.
      The XY-1 and XY-2E are both available from today. To buy or rent the speakers, contact your local installer or rental partner. Find out more about the new XY-1 and XY-2E.
      Read more here
    • By Nyhetsroboten
      Intelligent Sound lanserar IS Monitor 15. Nu tar vi ljudrealism till ny nivå säger Petter Hölaas som är mannen bakom Intelligent sound. Petter är helt blind sedan tidig skolålder och har arbetat med ljud och högtalarutveckling sedan 1971.

Med sin ypperligt realistiska ljudåtergivning har IS Monitor 15 mottagits med stor uppskattning bland professionella ljudtekniker. Även musiker har entusiastiskt upptäckt realismen i ljudet och njutit av musik på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.
      Hemligheten bakom framgången ligger främst i det nya 3-vägs delningsfiltret byggt på analog grund. Till skillnad från digital hantering kan vi analogt hantera flera parametrar.
      Egenutvecklade mätinstrument möjliggör studier av ljudet väldigt detaljerat och mycket noggranna analyser över vad som händer med ljudet innan det når våra öron. Trots mycket avancerad teknik är det öronen som har det sista ordet för slutprodukten. Här kommer Petters mycket tränade öron väl till pass.
      I ett samhälle där musik via MP3 dominerar sätts nivån på ljudåtergivning på en låg nivå. Det är allt fler som aldrig hört väl återgivet ljud. In-Ear lurar och väldigt små högtalare kan vara imponerande för sin storlek men kan inte generera en tryckvåg av ljudvågor som gör att ljudet upplevs som realistiskt.
      IS Monitor 15 återger hela ljudbilden i ett brett spektrum. Detta fenomen är ovärderligt i studiomiljö och mycket uppskattat hos den initierade lyssnaren i alla miljöer.
      Fakta
      Kubform 15 tums bas Tål 500 w RMS Hemsida
    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach –  May 26, 2020 – The Adam Hall Group is continuing to expand its international sales network. By partnering with the Mumbai-based company StageMix Technologies, the event technology provider based in Neu-Anspach, Hesse, Germany, is gaining an experienced sales team for India. The exclusive partnership includes the LD Systems, Cameo, Gravity, Palmer, and Adam Hall 19 ’’ Parts brands.

“We’re happy to have found StageMix Technologies as our new sales partner in India,” explains Markus Jahnel, COO of the Adam Hall Group. “The event technology market is growing steadily in India and plays a key role in our international endeavors. As an experienced distributor, StageMix Technologies has a wide network of regional dealers and will enable us to react swiftly to the many different challenges that come with such a large country. As such we will be able to work together to continue expanding our local presence – both in the event and installation market.”
      StageMix’s designated partner Karan Balkishin Nagpal adds: “We’re very pleased to be associated with the Adam Hall Group. It fits perfectly with our company roadmap to enter with a complete solution for all install avenues, as well as middle scale production companies to use LD, Gravity and Cameo products. We see the basket of brands positioned very aggressively against its competition and we’re looking to exciting times ahead.”
      More information:
      sonotone.in

adamhall.com

ld-systems.com

cameolight.com

gravitystands.com

palmer-germany.com
    • By Nyhetsroboten
      Iisalmi, Finland –May 2020... Genelec –the global leader in professional loudspeakers –is to donate a percentage of every sale of its new RAW loudspeaker range to the Audio Engineering Society (AES), for the remainder of this year. Additionally, Genelec will be funding ten one-year AES memberships for those individuals whose lives have been impacted by the COVID-19 crisis.

Founded in the United States in 1948, the AES is the only professional society devoted exclusively to audio technology. Since then, the Society has grown to become an international organisation that unites audio engineers, creative artists, scientists and students worldwide by promoting advances in audio, and disseminating new knowledge and research.
      Genelec has been a sustaining member of the AES for many years, and greatly appreciates the benefits that the Society brings to individuals for career advancement, and to the audio industry as a whole. The AES’s crucial Standards work, promotion of audio research, development of milestone events and education spanning the breadth of audio technology has led the industry forward for more than 70 years.
      Unfortunately, the cashflow of the AES has been significantly affected recently by the coronavirus situation. So to help sustain itself and continue to support its members, the Society is looking to raise $500,000 in donations.
      Genelec Managing Director Siamak Naghian comments:
      “To us, the AES represents the only serious forum for the development of audio, and the work it does for our industry is invaluable. In its pursuit of excellence and dedication to raising the bar in the industry, it is without equal, and our approaches have much in common. We will do everything we can to help the Society through the ongoing crisis, and this donation is just one way of showing our support and appreciation for this much-loved institution.”
      Genelec’s special RAW aluminium colour finish is available on a selection of the most popular models in its Studio, AV and Home Audio ranges. All RAW models feature the timeless Minimum Diffraction Enclosure (MDE) design, developed in close collaboration with leading industrial designer Harri Koskinen, and fashioned from recycled aluminium. The RAW versions require no painting and less finishing material than standard painted models –creating an even more environmentally friendly loudspeaker that allows the natural beauty of the enclosure’s raw aluminium to shine through, and gives each individual loudspeaker a unique look and feel.
      Genelec will donate a percentage of each global RAW sale to the AES, and is also inviting professional or student members of the audio community who have been affected by the COVID-19 crisis to apply for a 12 month AES membership. Genelec will then select ten worthy recipients, and fund the membership for eachof them. This initiative sits alongside Genelec’s existing Ilpo Martikainen Audio Visionary Scholarship, offered annually to U.S. graduate students in the field of audio engineering who are members of the Society. The scholarship is offered in associationwith the AES Education Foundation to students who have a passion for advancing audio through innovation and technology development.
      “Genelec has been a steadfast partner to the AES for decades, contributing resources and expertise that play a major role in the quality of our Convention technical programs,” shares AES President Agnieszka Roginska. “Genelec engineers consistently and generously share their knowledge as well, enriching the dialogues that advance the science and practice that are the foundation of professional audio. With the announcement that they are contributing a share of the proceeds of all sales of the new Genelec RAW loudspeakers to the AES’s current fundraising initiative, Genelec is reinforcing their commitment to the continued vitality of the audio industry. The AES greatly appreciates Genelec’s pledge of yet further support, helping sustain the Society’s essential contributions to the audio industry.”
      For more information on the AES fundraising initiative please visit: https://customer258769455.portal.membersuite.com/donations/MakeDonation.aspx
      To apply to Genelec for a one year AES membership please visit:
      www.genelec.com/AES
      For more information on Genelec RAW, please visit
      www.genelec.com/RAW
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.