Jump to content

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 

Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Du borde gå till valfri musikaffär och känna dig fram först då det finns ~3 typer av tangenter; vägda, semi-vägda och synth-action. Se vad som passar dig bäst.

Behöver du inte överdrivet mycket rattar och pads skulle jag rekommendera Samson Carbon, 49 tangenter för dryga tusenlappen.

Det går också att göra fina fynd på begmarknaden. Folk tenderar att köpa midiklaviatur och sen inse att de inte vill göra musik... 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Mattias87 said:

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

Den har inga ljud inbyggda om det är vad du menar. Detta är bara ett midikeyboard.

Är det en synth du vill ha, med inbyggda ljud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com
 

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

 

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan sa Erik dP:

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com
 

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

 

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

 

 

 

Jo jag vet. Har pysslat med sånt tidigare. Men jag vill lägga ljuden och i synnerhet trummorna med midi synth då det blir både lättare och bättre känsla i spelet. Men tack för svaret iaf 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan sa Mattias87:

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan sa JakobP:

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... 😄

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Native-Instruments-Komplete-Kontrol-A49/2NU7

Nej varför? Som du ser så följer Guitar Rig med denna. Vad skiljer denna ifrån Samsonen? Bortsett från en del program och priset. Vad är fördelarna med den dyrare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Guitar Rig är inget instrument, utan en gitarreffekt. Den går förstås utmärkt att lägga som effekt på andra instrument som syntar o samplers också... Det som skiljer keyboarden åt är väl i huvudsak mer mjukvara och fler kontroller till NI KK. Knappar, reglar och pads kan användas att kontrollera instrument plugins och transporten i ditt inspelningsprogram, men det kan vara mer eller mindre komplicerat att sätta upp beroende på program och vad du vill styra. Enklare så får du mer musik gjord skulle jag säga 🙂

Edited by JakobP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Nyhetsroboten
      Linköping, Sweden, September 24th, 2020: Imagine traveling in time to the early '70s, an era where new and experimental sounds were shaping pop music and taking it a step further. Softube’s Model 72 Synthesizer System is your vintage synth time machine. It’s component modeled down to the smallest details from a 1972 hardware unit in pristine condition with all the quirks and non-linearities intact, hence the name Model 72.

      The result is incredibly authentic sound, with all the warmth and smoothness heard in countless records. Now imagine this classic has traveled into the future to pick up some contemporary features, like doubling and stereo spread, and evolve into a full system with multiple versions for different applications. Wish you were here? Take the Autobahn.
      Use it as an instrument and more
      As a full system, Model 72 allows producers to create some very unique sounds on several different platforms. All of these are included in Model 72:
      Model 72 Instrument
      Use the instrument plug-in on instrument channels to create the original sounds this synth is known for with a connected MIDI controller, the built-in keyboard, or editing notes in your DAW.
      Model 72 FX
      Using the synth as an effect by running an external sound source to the external audio input is a common use case heard on countless albums from the '70s to today. Add the FX plug-in to your audio or mix track to replicate this external input feature and use the distortions and filter on your sound source.
      Modular Ready: 7 modules for Softube Modular
      All the Model 72 Instrument sections are available as individual modules for Softube Modular, ready to be added to your Eurorack system. It’s easy to combine single parts of the synthesizer in a modular workflow to build patches and get authentic vintage monophonic sounds.
      Amp Room Ready
      The Model 72 Amp Room module consists of the fat sounding filter from this legendary synthesizer complete with envelope follower, cutoff, resonance, and drive. Create truly unique sounds for guitar, bass, and keyboards with a vintage vibe with this incredible envelope filter effect.

      In short
      NEW: Model 72 Synthesizer System An entire system based on a classic analog monophonic synth from the early 1970s with the emphasis on sound quality Era correct: component-modeled to perfection, with all the quirks and non-linearities intact – it sounds and behaves just like its original hardware counterpart Actual use cases and tricks of the hardware correctly replicated in the software Four versions included: Model 72 Instrument, Model 72 FX, Model 72 module for Softube Amp Room, and seven Model 72 modules for Softube Modular Create combinations in Modular never possible before in real life or in the world of software Software-exclusive features added: doubler, stereo spread effect, and expanded controls Read more here
    • By Carl Löfgren
      Efter ett par års frånvaro är trumpionjären Bengt Lilja tillbaka på hemmaplan – med nya företaget 2box och ett digitalt trumset som kan komma att sätta skräck i konkurrenterna.
      Det är något speciellt med Sverige och trummor. Vi är inte bara världsbäst på självtrummande mjukvaror och välsamplade bibliotek. Vi är även en nation som kan vara stolta över sina digitala trumset. Svenska Clavia gjorde sig snabbt ett namn med det digitala trumsetet Ddrum. Och nu kommer 2box.

      Man behöver inte vara trummis för att förstå att 2box menar allvar. Det räcker med en snabb titt för att inse att detta är en besökare från framtiden. Drumit Five är ett elektroniskt trumset som introducerar orange som ny modefärg och har genomskinliga slagplattor. Men det är inte bara retrofuturistisk design som får ögonen att dröja sig kvar. Tittar man på specifikationerna förstår man att 2box vill sluta gapet mellan traditionella trumset och de elektroniska. Trots att själva produkten är ny, är personerna bakom den äldst i gården: Bengt Lilja och Rik van der Brugghen, båda med historia från Clavia.
      Bengt Lilja: 
      – Jag har alltid varit intresserad av ljud, hur saker fungerar och hur man kan förbättra grejer. Ursprungligen är jag trumslagare, men det hela började faktiskt med en Prophet 5 som jag köpt av den svenska importören Greg Fitzpatrick. Med den föddes idén att trigga elektroniska ljud i synten med hjälp av slagplattor. Hos Greg jobbade en kille som servade deras syntar, Hans Nordelius, som faktiskt hade skapat en elektronisk percussionmodul. Det var en rektangulär box med gummiplatta som man slog på – den första i sitt slag, digital, jäkla dynamisk och med snabb triggning.

      Bengt Lilja är en av personerna bakom Clavias Ddrum, och numera 2box.
      – Jag blev peppad och gick hem till min kammare och började skissa på en egen slagplatta. Jag drog igång en verksamhet där jag byggde slagplattor och levererade till Greg, som han sedan sålde vidare med deras elektronik. Så där höll vi på några månader tills vi insåg att Clavia och mitt företag borde jobba ihop och så gick jag ihop med Clavia och blev delägare. Vi döpte produkten till Ddrum och därefter följde ett antal år med utveckling av elektroniska trummor, från första produkten DP-1 till Ddrum4SE.
      – Hasse och ett antal olika programmerare utvecklade elektronik och jag jobbade med hårdvarudesign av slagplattorna samt inköp och försäljning. Under tiden byggde jag upp försäljningsavdelningen på Clavia och ett nät av distributörer över hela världen.

      Rik van der Brugghen, även han med ett förflutet på Clavia.
      – Hasse och hans programmerare utvecklade samtidigt en synt som kallades Nord Lead och som blev väldigt populär. Med Nord Lead började Clavia förändras från att vara ett rent trumföretag till att bli en mer varierad tillverkare av musikinstrument. Sedan följde ett antal år med mer fokus på klaviatur än trummor, något som blev lite tröttsamt i längden för mig. 2004 lämnade jag Clavia och bytte bransch för att göra något annat ett tag. Strax efter det att jag lämnat Clavia såldes Ddrum vidare till distributören i USA så att man helt kunde koncentrera sig på klaviaturinstrument.
      – Idén med 2box och att göra trummor igen uppstod i min källare när jag stod och målade plank. Jag kom på hur jag skulle kunna göra trummor utan att konkurrera med mitt gamla företag. Jag formade affärsidén och ringde sedan upp programmeraren som gjorde den sista trumprodukten på Clavia och frågade om han ville vara med. Det ville han. Så tillsammans med Rik van der Brugghen startade jag 2box för att utveckla elektroniska trummor.
      Vad är den största utmaningen med att utveckla digitala trummor?
      – Det knepigaste är att fokusera på det som är absolut viktigast – att förstå musikerns behov. Många funktioner behöver inte betyda bra produkt. Ett bra instrument måste främst låta och kännas bra. Sedan gäller det att pussla ihop detta med den teknik som finns tillgänglig. Mellan 1980 och fram till 2000 var det exempelvis dyrt med minneskapacitet, så det var svårt att exempelvis multisampla. Nu är situationen en helt annan. Det svåraste är att sålla bort saker och ha bra folk omkring sig som kan utföra jobbet. Rik van der Brugghen har till väldigt stor del gjort det hela möjligt. Han är en fantastisk utvecklare.

      Kreativt kaos. Så här såg det ut i 2box lokaler under utvecklingen av det orange/svarta trumsetet.
      När vi är inne på minne, hur mycket minne kommer Drumit Five att vara utrustad med?
      – I första versionen blir det förmodligen fyra gigabyte minne, men storleken har ingen avgörande betydelse då vi kommer att använda vanliga minneskort som internminne. Rik har utvecklat en teknik som låter oss strömma direkt från minneskortet så att man kommer åt alla ljud i realtid. Däremot går överföringen av ljud mellan dator och modul lite långsammare, men det märks bara när du ska ladda ned ljud till ditt internbibliotek. Att använda sina egna samplingar görs via mjukvarueditorn som stödjer wav- och aiff-filer. Där finns det även möjlighet att ladda in multisamplingar. Editorn sorterar automatiskt ljuden utifrån nivå och gör om det hela till ett eget format som är komprimerat tre gånger utan någon förlust i ljudkvalitet. Under hösten kommer vi att lansera ett ljudbibliotek till Drumit Five och tanken är att vi kontinuerligt kommer att fylla på med nya expansioner.
      Drumit Five har massvis av innovativa detaljer. Cymbalerna är väl ett bra exempel på detta?
      – Cymbalerna är tänkta att hänga fritt som vanligt och vi ville kunna avläsa slag från klocka, mitt och kant. För detta krävdes lite extra tankearbete för att få till rätt balans mellan mjukvaran och avläsningen. Sedan har vi en innovativ lösning med dämpningen (choke – när du tar i cymbalen slutar den att låta) som vi håller på att patentera. Om allt går vägen kommer Drumit Five att ha minst tre patent.
      – En annan finess är att trumsetet har utbytbara trumskinn, något som betyder mycket för spelkänslan. Man kan använda meshheads, gummiskinn såväl som vanliga trumskinn. Meshheads är skinn med hål i som ger snabb återstuds och gör trummorna tystare. Gummiskinn är också tysta men har en naturligare återstuds, medan vanliga skinn fungerar som vanligt men även ger ett halvakustiskt ljud. Ovana trummisar gillar oftast meshheads då de ger en väldigt snabb återstuds. Vana trummisar tycker dock inte om dem. Det känns som att slå på ett badmintonracket.
      Varför valde ni just orange som färg?
      – Av förståeliga skäl kunde det inte vara rött. Och orange är en färg som vi gillar. Jag minns att vi diskuterade hur vi skulle stå ut från de andra trumseten och skilja oss från Ddrum. Vi tittade faktiskt på Sony Ericsson och deras logga i Walkman-serien. Exakt hur färgvalet kom till är jag lite osäker på, men jag tror att det var loggan som triggade färgvalet. Men orange ligger också helt rätt i tiden. För övrigt har Nikolaus Frank, en välrenommerad industridesigner, tagit fram designen på mekaniken.
      Läs mer: 2box-drums.com
    • By Nyhetsroboten
      Berlin, August 2020 – Native Instruments today released Butch Vig Drums – a collaboration with renowned drummer and producer Butch Vig, best known as co-founding member of the alternative rock band Garbage and the producer of the seminal albums including Nirvana’s “Nevermind,” Smashing Pumpkins’ “Siamese Dream,” and Green Day’s “21st Century Breakdown.”

      It is the first in a brand new line of artist-created Play Series instruments, bringing the signature sounds of world-famous music producers together into intuitive and inspiring instruments with great-sounding presets and real-time control.
      The sounds of Butch Vig Drums were recorded at United Recording’s iconic Studio A in Hollywood, and then further processed through a bespoke selection of analogue and digital preamps, compressors, stompboxes and more at Vig’s home studio “GrungeIsDead.” Expect hard-hitting drums, grooves, and FX presets created by one of rock music’s most influential producers, with hands-on control for easily programmed drum tracks that work in a variety of styles.
      Butch Vig Drums includes 21 individual drum kits, each with 16 one-shots created using Butch Vig’s distinctive approach to percussive sound design. Each kit also comes with 16 preset MIDI patterns, which can be triggered using a MIDI controller or edited within any DAW using drag and drop technology. All sounds can also be further processed using a range of powerful Kontakt insert and send effects.
      Early adopters can take advantage of special intro pricing until October 1, 2020, and get Butch Vig Drums for $49 instead of $69.
      More information
      More information about BUTCH VIG DRUMS can be found on the Native Instruments website.
      Pricing and availability
      BUTCH VIG DRUMS is available from the Native Instruments website.
    • By Nyhetsroboten
      Sing alongside glistening digital textures. Add paraphonic harmonies to external sound sources. Scatter spoken word across sprawling modulated sequences. This is the uniquely unpredictable MicroFreak formula but not as you know it.

      A new look, a new configuration, a new sound. Let’s take a closer look at what makes this exclusive limited-run Freak tick...
      Gooseneck microphone
      Easily adjustable and removable, the mic connects to the headphone socket, designed to fit snug against MicroFreak’s rear connectivity panel.
      Limited-edition finish
      MicroFreak Vocoder Edition has been given a makeover, featuring a sleek, eye-catching white design with a unique Swan graphic.
      New 16-band Vocoder engine
      Accurately detect, filter and replicate the complex harmonics of the human voice. Sawtooth, pulse width and noise waveforms, with 16 new presets to boot.
      Connect external sound sources
      Process an external sound source like a drum machine/synth via the headphone socket for glitchy vocoder sound processing.
      Read more here
    • By Björn Olsberg
      Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell.
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.