Jump to content
Annons

Studiotips till nybörjare


Swanlights

Recommended Posts

Hej!

Kanske finns det redan nån tråd för detta, förlåt om jag skapar en ny i onödan isf. 🙂

Jag är en (relativt ung) tjej som vill börja spela in själv. Skriver låtar, spelar piano, gitarr och lite annat men kan ABSOLUT INGET om inspelning. Har hängt lite med kompisar som har grejer men i dessa tider blir jag sugen på att spela in själv. Har en stationär PC som är några år gammal som jag tänkt spela in på.

Det jag söker är i första hand ett program för att spela in med mic. Dvs inga syntplugins och sånt, till att börja med i alla fall. Vill bara lära mig att lägga "lager på lager", leka lite med effekter och så. 

Upplever att de flesta program har mycket mer än jag behöver. Testade Cubase lite men tyckte det var så krångligt eftersom jag börjar helt från scratch, fick googlade varenda ord i menyerna typ. Finns det nåt program som är lite mer...plug & play? 🙂

Går bra att skicka meddelande också om man hellre vill...

Redigerat av Swanlights
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Välkommen till Studio. Av det du beskriver så rekommenderar jag att du börjar enkelt. Om du har en usb-mikrofon så kommer det bli så mycket plug-and-play som går att få. Vad gäller program så räcker Audacity till det du beskriver, och det är dessutom gratis. Det enda du gör är att välja vilken ljudingång (usb-mikrofon) som du ska ha, och vilken ljudutgång du vill använda (förslagsvis hörlurar eller högtalare anslutna till din dator).

Om du inte har en ljudutgång så behövs även ett ljudkort. Beroende på vad det är för mikrofontyp så kan ljudkortet behöva kunna fantommata och då är det lite mer att hålla koll på. Så absolut enkast att börja med är en usb-mikrofon.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...