Jump to content
Annons

Musikvideo, kritik


reverbed

Recommended Posts

Hej på er! Jag har nyligen spelat in och klippt en video med mitt band John Moon. Det är min första video och jag skulle supergärna ta lite kritik på videon. Jag tyckte det var superroligt att filma och redigera men känner att resultatet kanske ändå blev lite amatörigt. Skulle gärna ta tips och reaktioner på den. Hoppas jag postar på rätt ställe 🙂

Här finns videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2 minuter sedan sa reverbed:

Hehe, detaljer det. Läste på om saken först efter inspelning. Men du ser skillnad?

Ja, det är ganska tydligt. Inget fel på nåt sätt 🙂 Går det inte att konvertera i efterhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa reverbed:

Det borde väll vara möjligt, men det får bli nästa gång. Det är minsann rätt mycket att läsa på 🙂

Bra jobbat i vilket fall som helst! 👏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack reverbed för att du friskade upp mina skrala kunskaper om film.

Det är detta med "screen direction" när det man filmat ska redigeras. Att scenerna man tagit förmår skapa känslan att personen hela tiden går i "rätt riktning" (alltså riktningen i första scenen) och att vi som tittar upplever att vi befinner oss på samma sida av personen som vi gjorde i första scenen. MEN Det är ju ingen lag och heller inte så verklighetens vägar ser ut.

Men på film blir det gärna kraftfullt när vi t.ex. går lite framför eller vid sidan av en målmedveten människa men förvirrande om "screen direction" ständigt skiftar utan förklaring. Vart är vi på väg? Tänk på  öppningen i "Paris, Texas" Där kameran filmar bakifrån, framifrån, ovanifrån men vi ser och känner att Travis hela tiden går rakt fram i samma riktning.

Du berättar en historia om en man som vi förstår kan vägen (till skillnad från Travis), så gör mannen intressant. Hans ansikte, dammiga kängor, gitarrfingrarna, detaljer att tolka tillsammans med musiken. Uppbrytningen av kronologin är smart och snygg, panoramabilder växlade med närbilder likaså. Stilgrepp som är välanvända därför att dom är bra och fungerar. Som när man börjar skriva låtar. En snygg slinga, en fin ackordsföljd, en text man vill sjunga. Men i vilken ordning ska delarna komma? Är det här en vers eller en brygga, hur ofta ska slingan upprepas ...ja du vet.

Färgsättning är så subjektivt och jag har redan skrivit väl mycket - men mitt motto när jag behandlar bild är svartvitt UTAN gråtoner eller vanvettig psykedelia. 

PS Ni kan ha en hit

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 6/10.

Det du gjorde bra va själva filmandet, composition och klippningen. Det du behöver jobba på är color balance, color grade och mer det tekniska såsom inställningar i kameran samt exportinställningar.

60FPS ska aldrig användas, om du inte spelar in en dokumentär eller eventuellt intervjuer. Använd 24/25 med en shutterspeed på 1/48 eller 1/50 (beroende på vad kameran klarar av).

Redigeringen rent färgmessigt var ingen höjdare. Det här är något som många (förlåt uttrycket) nybörjare eller amatörer gör i allt, oavsett om de är musik, bild eller film. Man tycker att något ser häftigt ut, och så kramar man på utav helvete. Det blir för mycket helt enkelt. Dessutom tror jag att videon hade sett bättre ut med varmare toner då låten är rätt upplyftande, men de är ju en smaksak. Men less is more, tänk på det nästa gång.

Pröva gärna labba lite med film grain. Videon är nästan "för skarp" för att se professionell ut. Det blir lätt ett digitalt utseende. Pröva "skita ner den lite" med film grain och/eller att dra ner skärpan lite.

Bandframträdandet i slutet kunde varit bättre. Är det något som "skriker" amatör och som får low budget produktioner att falla är när det kommer till bandframträdanden. I detta fall blir det även här 6/10. Man märker att majoriteten inte är vana att vara framför en kameran. Sångaren (antar att det är du?) ser naturlig ut, resten känns mera awkward och påtvingat på något sätt. Hett tips här till nästa gång, sänk ett par glas rödtjut eller bärs innan för att mjukna upp. 

Här känns det även rätt platt när det kommer till belysning. Att fixa schyst ljus behöver inte vara varken dyrt eller komplicerat. Det går att hyra fina grejer till en billig peng, eller köpa något billigare på tex Bauhaus. 

Bonusgrej, du borde ha kört i slowmotion när du går på vägen och blir filmad, det hade sett smutt ut. 

 

Som sagt, slutpoäng blir 6/10. Definitivt inte det värsta jag sett, men en bra bit ifrån en "bra musikvideo". Bra jobbat för att vara första gången och lycka till i framtiden!

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...