Jump to content
Annons

Tjafs ?


Andalusiadreams

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Öppnar denna tråd igen då jag behöver tips . Jag drog mig ur och tog mig  text och varande dom att ej använda något från den  nu har dom  släppt en låt på Spotify där dom har tagit början av min text och endast slängt om orden. Jag konfronterade dem , och deras svar är att ja ej har ensamrätt om orden .   Hur går jag vidare i detta ? Ja menar hela deras text bygger på min idé igentligen, nu är jag glad att de ej använde min ref men deras första vers är väldigt likt min .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det beror lite på vad du vill uppnå och hur pass värdefullt släpp det är på Spotify. Alltså, om det är en låt som går på topplistorna (dvs drar in märkbart med pengar) är det kanske värt att dra in advokater och göra en rättsprocess av det. Om det är en låt som bara har ett fåtal lyssningar kan du antingen driva frågan själv (alltså att du vill ha cred på låten), eller bara byta samarbetspartners och gå vidare med ditt liv mot nya och ännu bättre låtar. Det kostar ju energi att hålla på och tjafsa.

Ett mellanting kan vara att du hittar en jurist i bekantskapskretsen som kan skriva ett formellt brev till dina fd samarbetspartners, med hänvisning till upphovsrättslagar och med ett ”mjukt hot” om en rättsprocess om du inte får din låtskrivarcred. Kan funka, och är oftast mest effektivt om det kommer från en advokatbyrå. Småföretag brukar göra så här ibland, även om de inte har tid/pengar att driva en rättsprocess i nästa steg.
Men, som sagt, även om du har rätten på din sida är det inte alltid värt att ta strid. Fundera på vad som är viktigt för dig!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till musikbranschen.

Mitt råd är att släppa det. Om de inte har plagierat texten till 100% eller din text har uppenbart verkshöjd så kommer du aldrig vinna i rätten. Speciellt inte i svensk domstol.

Det finns ju ett känt case när Beatles text från ”help” användes ordagrant i en reklamkampanj, och de förlorade i rätten för texten inte är originell nog.

Det kommer bara kosta dig en jäkla massa tid, pengar & ångest.


Dra lärdomen att branschen är full av rötägg och skriv en ny låt istället.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era visa svar , trodde ej man kunde behandla någon såhär vidrigt efter allt man hade gått igenom tillsammans med hela processen av att skapa en låt . Det är tragiskt att det finns sådana människor och tragiskt av mig att jag direkt tror och vågar lita på någon som igentligen är en främling som jag aldrig sett ... men har lärt mig av misstaget och har gått vidare med andra ..gör bara ont när jag tänker på hur jag blivit blåst... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...