Jump to content
Annons

Tjafs ?


Andalusiadreams

Recommended Posts

Jo det är så här , jag är textförfattare samarbetar med en kompositör och tillsammans har vi gjort en låt , han musiken jag texten . Han hittade en som sjunger.  Hen sjunger ok Men henne lägger sig i för mycket i min text, ändrar och lägger till eget . Det känns inte okej för mig , kompositören gillar  artisten och säger att hen har hjälpt honom med att få en flyt i musiken .  Hur ska jag göra om denna artist börjar ändra på min text ska jag acceptera det ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du ska förklara riktigt för hen att det är din text och att du inte tycker om eller vill att den ändras .  Om ni inte kan komma överens ,be hen skriva sin egen text. Fast ibland kan det ju bli bra, för man blir liksom lite blind på sitt eget, och då kan det vara bra med lite nya infallsvinklar.  Men bara om man vill eller klarar släppa lite på sitt ego och att det tillför något bra i låten. Men jag kan förstå att det kan vara svårt om man kanske tycker att det är den bästa text man har skrivit någonsin. 🙂

 

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som messar med mina texter leker med livet ... men jag stirrar mig ofta blind i mina egna perspektiv. Outside-input är vad gör mitt arbete bra ... sen finns det ju en massa tyckare som inte ens kan säga varför de tycker sioså, dem ska man sätta foten i röven ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni förstår den känslan jag har ,  nu har jag gett hen ok att ändra enstaka ord men det verkar som om hen tror att hen kan ta över texten.  Hen säger vi testar din text sen texter vi mina förslag ...jag känner att om hen ändrar för mycket blir det ju co writing  och jag har skrivit texten själv igentligen vill ej ha en co writer.   Problemet är hur säger jag det på ett snällt vis att jag ej vill att hen messar med min text, vilken härskarteknik ska ja använda 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslig fråga det där. Jag jobbade ihop med en gitarrist som skrev musik/melodi och trummisen skulle göra texten (en låt till Göteborgs 400-årsjubileum). Gitarristen ville att jag skulle ändra i texten med anledning av att det dels skulle bli bättre flow och funka mer med melodin, och att i vissa bryggor var texten för upprepande, men trummisen blev sur och motsatte sig detta. Gitarristen ändrade ändå texten (som jag skrev om) och det slutade med att de som var gamla kompisar nu inte pratar med varandra:-(

Samarbete bygger ju på kommunikation och kan inte sångaren/sångerskan sjunga din text så byt sångare, eller ändra i texten - det är ju slutresultatet som är det viktigaste. Sedan håller jag med om att  den som sjunger inte skall ändra för mycket - det kommer att sluta i att ingenting vettigt blir gjort och din vision om din, inte hens, text går förlorad.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du makt ? Kan du stänga av folk ?

Är du stark ? Kan du byta studio och band vad det än kostar?

Har du koll ?   Ändringen >>Jag är mörkret<< fungerar inte då i den underliggande dikten är det solen 'själv' som sjunger...

Är du diplomat ? Är det ok med ändringen om sångaren slutar sjunga et i efter alla substantiv ?

Är du uppgiven ? De får göra som du vill, musiken är ju ändå fri ?

Är du pissed ?    SIRI ! Drone me a beer !

112792097_Dronemeabeer2.jpg.7c17789e0f3a0c6ea8378603906e287d.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah homer simpsson  om jag ändå hade lika mycket makt som dig !   Men jag är stark på sätt att om det ej skulle funka så kan jag ändå gå vidare utan dom , men känner att vi har kommit en lång väg in och vill ej att allt arbetet går förlorad.  Men om det ej går att sätta gränser för sångaren då har jag nerverna att dra mig ur och ta min text till någon annan !  För utan min text har de ej mkt att jobba med 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som du säger att min vision om text håller på att gå förlorad . Inte nog med att jag ej vill att ändringar ska ske utan mitt tillstånd så har sångaren nu pga av 3 ändrade ord som hen  förslagit nu vill vara med som textförfattare alltså hen vill att hens namn ska stå med brevid min , när det är jag som skrivit hela texten !  Så jag har dragit mig ur . Kan jag på något vettigt sätt försäkra mig om att hen ej kommer att använda min text ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tradition är illusion av permanentz. Det är en illusion att ens skapelse ska stå sig oförändrat genom tiderna. Älskar du din text eller älskar du att äga den. Sätt den fri och se vart den går ... gör den offentligt, då får det en datum och en källa ... jag kanske kan sno mig en och annan rad 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-12 at 13:42 sa Andalusiadreams:

Det är som du säger att min vision om text håller på att gå förlorad . Inte nog med att jag ej vill att ändringar ska ske utan mitt tillstånd så har sångaren nu pga av 3 ändrade ord som hen  förslagit nu vill vara med som textförfattare alltså hen vill att hens namn ska stå med brevid min , när det är jag som skrivit hela texten !  Så jag har dragit mig ur . Kan jag på något vettigt sätt försäkra mig om att hen ej kommer att använda min text ? 

Om du syftar på mig så skrev jag (kanske lite otydligt) att om sångaren ska vara med och peta i dina texter så kommer din ursprungliga textidé att gå förlorad, vilket jag själv inte skulle tycka var något vidare. Jag tycker att det är bra att du drog dig ur - det kommer bara sluta i osämja annars. Jag har varit med om flera projekt där prestigen hos vissa är viktigare än själva musikskapandet och det kommer inte generera något bra i slutändan. Är man inhyrd för att spela eller sjunga så gör man det och kan man tillföra något ytterligare så är det ändå låtskaparen som är producent och bestämmer vad som ska med i låten.

Om du trycker på citat-knappen så kan du svara på enskilda inlägg. Ha det gött:-)

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-12 at 16:21 sa HomerJSimpsson:

Tradition är illusion av permanentz. Det är en illusion att ens skapelse ska stå sig oförändrat genom tiderna. Älskar du din text eller älskar du att äga den. Sätt den fri och se vart den går ... gör den offentligt, då får det en datum och en källa ... jag kanske kan sno mig en och annan rad 😉

Du har rätt i att skapelse aldrig kommer vara oförändrad, men nu är det ju så att det finns copyright-regler både för text och musik - just för att inte vem som helst ska gå in och göra om din låttext för att sedan lägga ut den offentligt. Man kan ju göra en cover på den men ändrar du så kan det få juridiska följdverkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan sa Peter Roos:

Om du syftar på mig så skrev jag (kanske lite otydligt) att om sångaren ska vara med och peta i dina texter så kommer din ursprungliga textidé att gå förlorad, vilket jag själv inte skulle tycka var något vidare. Jag tycker att det är bra att du drog dig ur - det kommer bara sluta i osämja annars. Jag har varit med om flera projekt där prestigen hos vissa är viktigare än själva musikskapandet och det kommer inte generera något bra i slutändan. Är man inhyrd för att spela eller sjunga så gör man det och kan man tillföra något ytterligare så är det ändå låtskaparen som är producent och bestämmer vad som ska med i låten.

Om du trycker på citat-knappen så kan du svara på enskilda inlägg. Ha det gött:-)

Ja det var exact det som hände jag blev på ett sätt tvingad att acceptera att hen petade i min text .. men det som var droppen är att hen när vi var redo att lansera sången ville sångaren stå med som textförfattare. Det var droppen för mig . Mina text är som mina barn går ej att någon  petar i dom utan att ja ens har tillåtit det och sen tror att dom ska ha rätt att äga dem !   Jag samarbetar med andra nu och kör 50/50 mellan textf  och kompositören . Tack för dina tips och ha det gött ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Peter Roos:

Du har rätt i att skapelse aldrig kommer vara oförändrad, men nu är det ju så att det finns copyright-regler både för text och musik - just för att inte vem som helst ska gå in och göra om din låttext för att sedan lägga ut den offentligt. Man kan ju göra en cover på den men ändrar du så kan det få juridiska följdverkningar.

Om någon tar min 'låt', gör om den och tjänar grova pengar på den, så var min låt iallafall delvis till nytta ... 

Om jag låser (copyright) mina texter/låtar så berövar jag nutida och framtida generationer glädjen att leka med dem eller kanske tom. skapa den igen, framföra dem och kanske tjänar slant på dem ... typ livekonsert ...

Jag äger inga bokstäver, inga ord, inga meningar, inga texter, inga noter, melodier, arrangschemang (?) ... men jag äger mina instrument ... eller egentligen har jag köpt dem till ungarna ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

HomerJSimpson:

Ja, absolut. Du har ju helt rätt i att den kan göra nytta för någon annan, men samtidigt är det ju kul om man själv kan tjäna en slant för sitt arbete. Sedan beror det väl helt och hållet på vilka ambitioner man har med musiken - trådskaparen kanske har en helt annan vision än du och jag. Själv spelar jag mest för att det är kul.

Vad det gäller "att låsa" sitt verk så är det inte du som bestämmer utan det finns en lag om coyright som träder in vad det gäller alla verk; konst, litteratur, musik osv. så det kan du inte styra själv - förutom när man registrerar verk hos Stim. 

Man äger alltså sin egen text, såvida den kan definieras som "orginell" enligt Patentverket.

https://www.prv.se/sv/upphovsratt/vad-far-skydd/

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Homer :  Den verklighet är ej lika som min , vi alla har olika perception.  Vad ska man med massa ord och melodier till om det ej finns skapare bland oss som har förmåga att skapa något vackert som andra kan njuta av .  Ska en individ bara kunna snå skaparen verk så tappar skaparen glädje att ens skapa mera .  

 

Peter ross

håller med dig!  Min vision är förutom  att skapande är som terapi för mig så vill jag även lyckas och skapa ett namn till mig själv som skapare. När man målar en bild så vill gärna folk veta vem som har gjort den . 

en sak jag funderar på är dock hur jag ska copyrighta  mina texter , jag är redan medlem i stim men de skyddar ej mina texter utan de är en disturbitions bolag  ( om det heter så ) 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Andalusiadreams:

Homer :  Den verklighet är ej lika som min , vi alla har olika perception.  Vad ska man med massa ord och melodier till om det ej finns skapare bland oss som har förmåga att skapa något vackert som andra kan njuta av .  Ska en individ bara kunna snå skaparen verk så tappar skaparen glädje att ens skapa mera .  

 

Peter ross

håller med dig!  Min vision är förutom  att skapande är som terapi för mig så vill jag även lyckas och skapa ett namn till mig själv som skapare. När man målar en bild så vill gärna folk veta vem som har gjort den . 

en sak jag funderar på är dock hur jag ska copyrighta  mina texter , jag är redan medlem i stim men de skyddar ej mina texter utan de är en disturbitions bolag  ( om det heter så ) 

Det finns sajter (t.ex iDefendo och Timebeat) där du digitalt kan lägga in dokument och andra media och som skapar ett digitalt spår som bevisar när i tiden du skapat detta. Kolla med Stim; de erbjöd dessa varianter som jag tror var gratis om man är medlem. Här är en länk:

https://www.stim.se/sv/skydd-mot-plagiat-och-stold-0

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan sa Andalusiadreams:

Homer :  Den verklighet är ej lika som min , vi alla har olika perception.  Vad ska man med massa ord och melodier till om det ej finns skapare bland oss som har förmåga att skapa något vackert som andra kan njuta av .  Ska en individ bara kunna snå skaparen verk så tappar skaparen glädje att ens skapa mera .  

 

Peter ross

håller med dig!  Min vision är förutom  att skapande är som terapi för mig så vill jag även lyckas och skapa ett namn till mig själv som skapare. När man målar en bild så vill gärna folk veta vem som har gjort den . 

en sak jag funderar på är dock hur jag ska copyrighta  mina texter , jag är redan medlem i stim men de skyddar ej mina texter utan de är en disturbitions bolag  ( om det heter så ) 

 

Verkligheten är en simulation ... nä nu ballar jag ur eller ? Du kanske håller med mig om att det finns låtar som få folk att dansa, sjunga, vissla, mynna, klappa takt eller spela med. När de dansar är det inte så jätte-viktig för dem vem som gjort den. Skaparen's namn är av intresse om man vill hitta låtar ur mängden, i all regel brukar refrängen fungera bra med. Skaparen kan ha egocentriska och komerziella intressen med sitt werk. ... avbryter här måste åka hämta ungarna ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Redan efter att ha läst ett par rader i ditt inledande - känner jag starkt, hur illa detta gör dig. 

Om du studerar min första mening i ditt ärende, ser du redan att - vad dina så kallade kumpaner gör är: FEL!!

Du behöver sätta ned foten med bestämdhet, tala om att du kommer bevaka hur deras samarbete fortlöper. Vid/om dessa f.d. samarbetspartners visar upp en slutprodukt som i delar eller i stort sätt bygger på din ursprungstext -

jag tror inte jag behöver förklara mer. 

Förstår dessa f.d. (partners) inte hur illa det skulle se ut i en tvist - då borde du vara glad att du tog tillbaka dina diktande ord och lämnade dessa amatörer redan igår.

Vänligen

//LT

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

 

Verkligheten är en simulation ... nä nu ballar jag ur eller ? Du kanske håller med mig om att det finns låtar som få folk att dansa, sjunga, vissla, mynna, klappa takt eller spela med. När de dansar är det inte så jätte-viktig för dem vem som gjort den. Skaparen's namn är av intresse om man vill hitta låtar ur mängden, i all regel brukar refrängen fungera bra med. Skaparen kan ha egocentriska och komerziella intressen med sitt werk. ... avbryter här måste åka hämta ungarna ...

Fortsättning : Det är inte 'fel' att ha ego eller pengar-intressen, med de är inget måste. Det går bra att låta werket vara fri.

Det är lite som Evolution, det fings inga planer, det som 'överlever' finns och det som 'dör' försvinner. Hålls ditt werk 'levande' genom att folk lyssnar, dansar, sjunger ... så finns den kvar. Varieras den så finns den delvis kvar...

Hur är det egentligen ? Musik skapas live. Ny musik skapas inte, den upptäcks. Inte alls säkert att det stämmer, men intressant ... Måste vi då betala STIM till Columbus för att lyssna på Amerika ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

Fortsättning : Det är inte 'fel' att ha ego eller pengar-intressen, med de är inget måste. Det går bra att låta werket vara fri.

Det är lite som Evolution, det fings inga planer, det som 'överlever' finns och det som 'dör' försvinner. Hålls ditt werk 'levande' genom att folk lyssnar, dansar, sjunger ... så finns den kvar. Varieras den så finns den delvis kvar...

Hur är det egentligen ? Musik skapas live. Ny musik skapas inte, den upptäcks. Inte alls säkert att det stämmer, men intressant ... Måste vi då betala STIM till Columbus för att lyssna på Amerika ? 😉

Nej, men spanska kungahuset bekostade ju faktiskt Columbus resor för att göra sina utforskningar i världen och upptäcka Amerika;-)  Vilket innebär att i slutändan måste någon betala för både det och för att dagens musik skall kunna göras. Jobbar du själv gratis i ditt civila liv? Jag skulle inte tro det. Du verkar resonera som alla andra att musik ska vara gratis, men så funkar  inte världen - och i vår  Spotify-värld så kommer ungdomar som skämts bort av sina föräldrar med värderingar som du verkar ha aldrig att förstå att musikskapande faktiskt är ett arbete.

Som du säger är det ju inget måste med ego eller pengaintresse och det är ju också en nivå man kan hålla sig till - det är inte alla förunnat att kunna jobba med musik, men samtidigt bör man ju respektera dessa som livnär sig på den. Och för övrigt är Stim en organisation som tillser att kompositörerna får betalt för sitt arbete. Ersättning utgår för varje spelat verk på radio, TV och strömmade medier som t.ex. Spotify och det är därför det kostar pengar för dessa och vill man inte betala så kan man välja att inte lyssna/titta.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa HolyDetonator:

Hej,

Redan efter att ha läst ett par rader i ditt inledande - känner jag starkt, hur illa detta gör dig. 

Om du studerar min första mening i ditt ärende, ser du redan att - vad dina så kallade kumpaner gör är: FEL!!

Du behöver sätta ned foten med bestämdhet, tala om att du kommer bevaka hur deras samarbete fortlöper. Vid/om dessa f.d. samarbetspartners visar upp en slutprodukt som i delar eller i stort sätt bygger på din ursprungstext -

jag tror inte jag behöver förklara mer. 

Förstår dessa f.d. (partners) inte hur illa det skulle se ut i en tvist - då borde du vara glad att du tog tillbaka dina diktande ord och lämnade dessa amatörer redan igår.

Vänligen

//LT

 

 

Det var exact det jag gjorde , jag reagerade direkt eget ett ändrat ord men kompositören sade ingen fara texten är ändå 100 % din  även om sångerska ändrar lite . Jag blev på ett indirekt sätt tvungen att acceptera detta för att fortsätta samarbetet.  MEN det visade sig att sångerskan är en orm som hade planerat detta . Hon ville tillslut stå med som textförfattare: henne ord var färger, topp, och Sverige.   Dessa 3 ord och hon tror att det ger henne rätt att äga halva  min text ! Jag blev FÖRBANNAD och drog mig ur !  Men kompositören drog sig ur med , även om jag o han kunde fortsättat ensam och hittat en annan artist .. men han vill ej såra sångerska känslor genom att själv lyckas ...

Link to comment
Dela på andra sajter

NÄE!  Jag kan knappt tro på att detta håller på att hända! Kompositören och sångerska fortsätter sin samarbete och vill ta mina ord i sin refräng!! Jag har all bevis på att jag har skrivit texten och även telefon samtal inspelade.  Om de nu ändå skulle ta min refräng vad och hur gör jag för att få tillbaka mina rättigheter? Tacksam för all hjälp jag har ångest pga detta nu . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka att ändringar ska göras i samråd med författaren, inte på eget behov utan återkoppling.  Det är väldigt respektlöst.
Vidare kan jag tycka att om ändringen inte förändrar textens budskap och syfte, utan kanske tex bara utgör en omskrivning eller synonym för att göra texten mer gångbar i melodin så kanske författaren kan vara öppen för sådant.

Det är ett givande och tagande när man gör musik tillsammans.

men om hen bara var där för att sjunga på låten, inhyrd sångare typ, så är hen helt ute och cyklar.  Hen ska bara sjunga och vara glad och göra det bästa hen kan med det hen fått att jobba med. Punkt.

 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
5 hours ago, Andalusiadreams said:

NÄE!  Jag kan knappt tro på att detta håller på att hända! Kompositören och sångerska fortsätter sin samarbete och vill ta mina ord i sin refräng!! Jag har all bevis på att jag har skrivit texten och även telefon samtal inspelade.  Om de nu ändå skulle ta min refräng vad och hur gör jag för att få tillbaka mina rättigheter? Tacksam för all hjälp jag har ångest pga detta nu . 

Jag tror inte att du kan stoppa dem. Men du ska stå som upphovsrättsinnehavare. Om du vill kan du nog avsäga dig upphovsrätten. Är du med i någon upphovsrätts organisation så kan du väl registrera ditt verk och på något slags vis få det att vara "originalet".  Är du inte med i någon upphovsrättsorganisation så kommer du nog att få det ganska tufft att tvinga fram något alls. Det är väl bara att hoppas att de är ärliga nog och ger dig den upphovsrätt som du ska ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan sa pme:

Jag tror inte att du kan stoppa dem. Men du ska stå som upphovsrättsinnehavare. Om du vill kan du nog avsäga dig upphovsrätten. Är du med i någon upphovsrätts organisation så kan du väl registrera ditt verk och på något slags vis få det att vara "originalet".  Är du inte med i någon upphovsrättsorganisation så kommer du nog att få det ganska tufft att tvinga fram något alls. Det är väl bara att hoppas att de är ärliga nog och ger dig den upphovsrätt som du ska ha.

Jag är med i stim , och har ett rek brev hemskickat till mig själv med texten i plus inspelade samtal och Email.  Det är lätt att bevisa att texten är min ifall det skulle bli en tvist . Men är det inte så att man har upphovsrätt så fort man skapar något unikt ?  Om dom skulle våga att använda min text då blir det ju anmälan .

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Andalusiadreams:

... Men är det inte så att man har upphovsrätt så fort man skapar något unikt ?  ...

Japp! Så är det! När du även kan bevisa att det är ditt verk så finns det ju inte så mycket att fundera över tycker jag. 

Jag skulle meddela dom där förb***ade "nötkreaturerna" hur läget är och håller dom sig inte på mattan så blir det amnälan. 

 

Redigerat av Neosus
stavfle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Neosus:

Japp! Så är det! När du även kan bevisa att det är ditt verk så finns det ju inte så mycket att fundera över tycker jag. 

Jag skulle meddela dom där förb***ade "nötkreaturerna" hur läget är och håller dom sig inte på mattan så blir det amnälan. 

 

Då har jag varit orolig i onödan ..men om de skulle ta mig  text och kasta om orden så det blir nya meningar , hur ser upphovsrätten på det ?

Jag varande dom väldigt stark idag att om de skulle använda något från min text då blir det anmälan och att jag kommer ej ge upp .  Han svarade att han nu känner sig så hotad och rädd för mig att han ej vill ha kontakt mer .. btw ja är en smal tjej på 170 cm ..han är 40 typ   

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du nu kan bevisa att det är ditt verk så är ju ett alternativ att du låter dem använda texten och således cashar in royalties? Det är väl bara att säkra att du anges som upphovsman?

De måste nog ändra väldigt mycket i texten om de ska komma runt din upphovsrätt. 
Vet inte riktigt vad som gäller avseende hur många fraser eller ord i följd eller nåt sånt som styr, vart gränsen går.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 4/15/2020 at 9:47 PM, Neosus said:

Japp! Så är det! När du även kan bevisa att det är ditt verk så finns det ju inte så mycket att fundera över tycker jag. 

Jag skulle meddela dom där förb***ade "nötkreaturerna" hur läget är och håller dom sig inte på mattan så blir det amnälan. 

 

Så lätt är det inte. Är det tex bara en refräng med en liten ändring så är det inte självklart att en domstol kommer att se det så. En svensk domstol kommer att försöka tvinga fram en förlikning, och en advokat som är säker innan domstolsförhandlingarna börjar kommer att lyssna på domaren. Och är den ena parten villig till förlikning så har det en tendens att påverka domaren. Man ska också se till att ha en bra försäkring som täcker rättegångskostnader. Normalt har man det via sin hemförsäkring men jag tror inte att den täcker in i fall som detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...