Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag använder Pro Tools 11 och har gjort så med ett gammalt M-Audio Fast track kort..har funkat som det ska.

Nyligen uppgraderade jag mig lite och köpte ett Focusrite Scarlett solo. Efter att ha uppdaterat drivisar och allt med hjälp av Focusrite control så funkade allt som det skulle.

Nu helt plötsligt så har det hänt nåt, antingen med PT eller är det ljudkortets "fel".

Det verkar som mina preferences har trashats utan att jag gjort nåt. Alla mina recent sessions är borta ur listan. Alla mina sparade favoritpluggar är borta som favoriter. 

När jag skapar ett instrumentspår och ska spela så får jag ingen signal och ljud om jag inte tar record enable. Det har inte behövts tidigare. 

Jag fick problem med "pro tools could not initialize the focusrite usb asio". 

Jag har testat installera om PT och ljudkortets drivisar. Det där felmeddelandet har inte kommit än så länge men märkte nu att jag måste ha record enable för att kunna spela nåt. 

Jag testade med mitt gamla ljudkort och det har inget med det att göra verkar det som.

Varför denna plötsliga förändring ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trist att det inte funkar:-(

Jag kan delvis svara på dina spörsmål:

Instrumentspår har aldrig haft någon Input Monitoring, inte ens på Pro Tools 12 som jag kör med och för att det ska låta måste spåret sättas på i Record Enable-läge. Om man ska få det att låta utan att trycka Rec Enable så kan man tydligen gå in på den här menyn: Setup (menu) > Preferences > MIDI tab > Default thru instrument > First selected MIDI track. Där fick jag själv lära mig något nytt! 🙂 Från och med PT 12 så har audio-spåren en Input Monitoring-knapp så att man kan lyssna utan att trycka på Rec Enable.

https://duc.avid.com/showthread.php?t=388545

Vad det gäller att "Open Recent"-listan försvinner så beror det antingen på två saker: sökvägen till mappen där du har dina projekt inte längre finns (händer när jag matat ut min audio-hårddisk och startar PT), eller att du installerat om PT,  och då försvinner tyvärr den listan, och så även favvo-pluggar skulle jag föreställa mig (använder inte den funktionen själv). 

Skärmavbild 2020-03-23 kl. 19.17.37.png

Redigerat av Peter Roos
meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...