Jump to content
Annons

[LÖST] HJÄLP - tjuter i monitorerna


Jagers

Recommended Posts

Har ett sabertooth P67 moderkort
M-audio fast track pro ljudkort
2st Yamaha HS50 monitorer (tror dem heter HS50)
 

Kört denna setup till dator (windows 7) i över 6++ år och inte haft några problem, för 1 vecka sen så började det tjuta i monitorerna.
Det tjuter bara när monitorerna har ström och är igång och ljudkortet har ström, har ljudkortet ingen ström tjuter det inte.
Det tjuter inte om jag kopplar in ljudkortet och monitorerna till en laptop (windows 10) och har all ström på (har ingen laddare inkopplad till laptop dock) och kvaliten på musiken verkar oförändrad

Vad är fel??????? varför började det helt plötsligt tjuta efter 6++ år av användning, jag har inte ändrat nånting varken i hemmet eller på datorn.
 

Redigerat av Jagers
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur lagar man en sån och vart sitter den? ser man på kondensatorn att den är trasig? att den buktar utåt etc?

edit: bor i lägenhet med jordfelsbrytare, jord från monitor till vägguttag men vi har klippt bort jord från monitorer till ljudkort.

och det tjuter i båda monitorerna vilket får mig att misstänka ljudkortet

Redigerat av Jagers
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ganska vanligt att de sväller och tappar sitt kapacitans.  Det är väl ganska troligt att det är ljudkortet. Det brukar gå att köra om det finns något som modulerar när datorn belastas, vilket då betyder att det är datorn och inte ljudkortet.  Det är ganska gammalt kort så det är kanske inte ens värt att försöka laga det. Förmodligen är det ytmonterade kondingar och det behövs riktiga lödverktyg för att laga. Men det är väl bara att öppna och kolla, inte mycket att förlora i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på att ett nytt ljudkort kostar 800-2000:- och ett par kondningar kostar 20-100:- så käns det värt att skruva upp ljudkortet och kolla, tack.

edit: Har testat lite mer, om jag bara har en monitor inkopplad så tjuter det ingenting, det är bara när båda monitorerna är inkopplade som det tjuter, nya idéer någon? nån resistor eller nått som är trasig?

Redigerat av Jagers
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Några spridda idéer:

- Låter det alltid ok när du har enbart en monitor inkopplad, oavsett vilken av monitorerna det är?

- Samma fråga, men om du byter kabel mellan de olika monitorerna, dvs blir det fortfarande likadant?

- Använder du TRS-utgångarna eller RCA-utgångarna på ljudkortet? Du får den mest störningsfria kopplingen om du använder balanserade kablar (ej att förväxla med instrumentkablar som ser nästan likadana ut) inkopplade till TRS-utgångarna. Kanske en självklarhet för dig, men jag ville bara dubbelkolla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löst, nånting på ljudkortet som är trasigt, öppnat upp ljudkortet och det är inga synliga fel på det tyvärr.
Köpte ett nytt ljudkort steinberg UR22 mk2 och nu fungerar mitt ljud precis som vanligt ❤️

tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...