Jump to content
Annons

Optimal konfiguration


MrFox

Recommended Posts

Hej allihop!

Rubriken kanske är lite missvisande, för det jag tänker på är ganska specifikt, nämligen hur man ska fördela ljudfiler, samplingsbibliotek och plugins på allra bästa sätt när man har begränsade resurser. För närvarande har jag min DAW (Logic Pro X) installerad på den interna hårddisken. Där ligger även övriga appar (VST/VSTi) och projekt-/ljudfiler. Alla samplingar (stora bibliotek, mestadels NI Kontakt) ligger på en extern SSD. 

Borde jag omfördela så att exempelvis även projektljudfiler ligger externt, eller flytta samplingarna (de tar dock MYCKET plats) till den interna hårddisken istället? Borde jag rentav ha en ytterligare SSD så att jag kan ha samplingarna på den ena och projektfilerna på den andra och enbart programvara internt? Hur skulle ni göra? Hur gör ni?

De projekt jag jobbar med är av varierande sort: ibland mycket synth/sampling, ibland mycket inspelning, ibland både och. Just nu jobbar jag med en Mac Mini (2018) med 3,2 GHz 6-Core Intel Core i7, 16 GB 2667 MHz DDR4, en intern 500 GB SSD och en 1 TB extern Samsung T5 SSD ansluten med thunderbolt 3, ifall den informationen är relevant i era resonemang.

Tack på förhand för genomtänkta svar!    

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På min Mac Mini (2012) har jag köpt en extern Samsung SSD USB 3 som jag har operativsystemet på.

Min gamla interna operativsystemdisk (ingen särskrivning) har jag delat upp i två partitioner på 500 GB vardera: den ena har jag som "audio-hd", dvs. där trackar jag mina spår, och den andra halvan har jag som partition för ljudbiblioteket och detta funkar väldigt bra, t.o.m. mycket bättre än förväntat då jag trodde att den mekaniska hårddisken (5400 rpm) skulle belasta projekten för mycket och att ha ljud/audio på samma hårddisk skulle också ställa till det. Det rullar dock på bra i 32 samples latency (i Pro Tools).

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna skaffa en SSD till bara för att få bättre balans i resursfördelningen. Fast jag tycker generellt det verkar vara CPU:n som blir överbelastad först, i alla fall när jag kör med ett antal pluggar samtidigt. Och lägre latens än jag får med 256 samples buffer funkar inte ö h t, då blir det hack och sprak i ljudet direkt oavsett hur få spår det är och t o m utan att några spår är aktiverade för inspelning. Så jag har svårt att förstå hur det kan funka med 32 samples på en så gammal Mac mini. Men Pro Tools kanske kräver en extra ljudprocessor eller något?   

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Peter Roos said:

På min Mac Mini (2012) har jag köpt en extern Samsung SSD USB 3 som jag har operativsystemet på.

Min gamla interna operativsystemdisk (ingen särskrivning) har jag delat upp i två partitioner på 500 GB vardera: den ena har jag som "audio-hd", dvs. där trackar jag mina spår, och den andra halvan har jag som partition för ljudbiblioteket och detta funkar väldigt bra, t.o.m. mycket bättre än förväntat då jag trodde att den mekaniska hårddisken (5400 rpm) skulle belasta projekten för mycket och att ha ljud/audio på samma hårddisk skulle också ställa till det. Det rullar dock på bra i 32 samples latency (i Pro Tools).

Intressant upplägg, normalt så har jag bara oset på en extern disk eller till och med på en USB sticka av installations tekniska orsaker som kan variera beroende på så det är svårt att förklara exakt. USB3 är snabbt men så snabbt att det funkar bra bra som en permanent lösning för oset det visste jag inte.

Det finns väl TB på den också tänker jag men det kanske inte behövs eller varför valde du inte det istället för USB 3?

Själv har jag en TB docka för två SSD till viss lagring av video och för att ta in filer ifrån då jag upplever att USB kan vara lite rackligt på just den här maskinen (som jag mest använder till video och då ofta 4k video).

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, pop53 said:

Intressant upplägg, normalt så har jag bara oset på en extern disk eller till och med på en USB sticka av installations tekniska orsaker som kan variera beroende på så det är svårt att förklara exakt. USB3 är snabbt men så snabbt att det funkar bra bra som en permanent lösning för oset det visste jag inte.

Det finns väl TB på den också tänker jag men det kanske inte behövs eller varför valde du inte det istället för USB 3?

Själv har jag en TB docka för två SSD till viss lagring av video och för att ta in filer ifrån då jag upplever att USB kan vara lite rackligt på just den här maskinen (som jag mest använder till video och då ofta 4k video).

Jag har ju ett Zoom TAC-2 thunderbolt-ljudkort, så den är ju upptagen och jag kör HDMI till skärmen. Den enda som var ledig var en USB-ingång så jag valde just den USB 3-hårddisken till operativsystemet.

Det var lite av en chansning som funkar väldigt bra. (Det står Mountain Lion på OS-hd:n vilket är en felskrivning av mig).

 

 

38548873_Skrmavbild2019-12-16kl_21_46_06.png.67f409c9037484bbe9eb3755399aadae.pngJ

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, pop53 said:

Ok tack för svar det är bra att veta att det är bra fart på riktigt på USB 3 då det inte gödslas med TB hårdvara eller ens möjlighet till TB på PC sidan.

Ja, USB 3 är ju inte att förakta när det inte finns tillräckligt med Thunderbolt-portar. Hade man råd skulle man fixa en TB-hårddisk med fler in/ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...