Jump to content
Annons

När var du i studio senast... ?


SyncEmotions (oregistrerad)

Recommended Posts

SyncEmotions (oregistrerad)

De som sysslar i hemmastudio så och där... om du hade du lång uppehåll i studio, då varför?

Eller söker du någon vis att vara mer i studio för musikskapande process? 

 

Studio tid. TIll vilka saker äger(eller äter up🙂 ) din tid i studio, och hur mycket?

1. Hur mycket tid i senaste vecka hade du i studio? Eller i månad om du inte sysslar varje vecka? Har du någon rutinmässig sätt?

2. När du sitter i studio hur mycket tid går till riktigt för arrangering/låtskriveri/produktion?

3. Sätter du något tid att öva, eller lär du sig musik teori också dessutom produktion?

4. Hur mycket tid slukar det att leka med nya mjukvaru saker, utan att ha gjort något väsentligt?

5. hur mycket tid ungefär man har då innan du har någon ny musikstycke "färdig"?  Men färdig?

6. Börjar du bara helt enkelt, har sina vanor rutinmässigt  eller "väntar inspiration" ? Hur diciplinerar du sig att göra saker i "production mode" ?

 

Hur ser ut dina vanor om tid? Har du någon koll över det?

Så e det, sådana frågor. pga följande fornminnestid... I förflutna minns jag 16-timmars sessioner men inte riktigt minns jag med vad sysslade jag med, hade inte ens koll över tid att hur mycket spenderar jag varje år i studio.  MEN NU en sak som jag kom på... att allt e helt annorlunda om man börjar skriva upp!

Nu, efter lång uppehåll (2 år) från studio inledde jag 2014 en system då att skriver i häfte att när jag var i studio. Då överraskningar ankom -- jag spenderar inte alls totalt så pass mycket tid i studio per år fast minns långa arbetspass. Och inte ens har orken om man vill skapa musik industriell nivå -- man e trött efter lång (8..12 timmars) session, då det kräver jag vet inte vad exakt.

Logiskt att  om man ska varje dag även 1 timme vara i studio, då blir det 365/366 timmar per år, men så e inte fallet - det tar diciplin att varje dag ska just sitta ned bakom synt för musikskapande eller att arrangera, det blir pausdagarna emellan och efter uppehåll det känns ännu svårare.  2018 hade jag ca 180 arbetstimmar per år! Hm, lite. Men året innan var det bara hälften så mycket . och då det var hyfsat mer resultatsrik än någonsin, men det var oftast så att 5..6 timmars pass, pausdagarna... och längre arbetspass då oo nej... orkar inte. 😄 Men jag minns dessa långa sessioner då att det känns i kroppen, men det var inte så pass mycket tid ändå.

Konstig nog men det skapade en vana.  pga sådant system resulterade det att endast i januari 2019 hade jag 131 timmar redan.

 

Sägelse att "man ska helt enkelt sätta tid", stämmer. Att ju mer tid hade jag i studio, desto mer resultat blev det. Humor eller inte, men i statistik det då visade att hur låg efektivitet det var - 50..60 timmar(!) behövs för varje låt om räknar *endast arrangemang och komponering, samt produktion*. Oeffektiv, men det kom ut efter jag skrev ned alla siffror. Men hade jag mindre tid i studio, då blev jag inte hellre mer effektivare. Det helt enkelt finns MASSOR AV SAKER som tar sin tid. Mjukvara om krånglar, då måste hitta något väg att undvika sådant problem, även sådant tar sin tid. Felfri system existerar inte.

 i systemet att man räknar med sådant system att skriver upp enbart timmar till arrangemang-produktion-övningar-teknik och längsta arbetspass var ändå endast 10..12 timmar som rekord senaste år. Oftast e ändå 5..6 timmar, och tiden går till helt andra saker som inte räknas som med musik att göra  (t.ex. läsa forum, löda kablar, städa, frukost-lunch-middag-nattmat raster, bygga om ngn racksynt, teknikvård, e-mejl ). 

 

I stor studio självklart "tid e pengar", vilken e under kontroll, men varför inte ha koll i sin hemstudio också?

För andra vilka vill också ha liknande upplevelse -- någon häfte, skriv ned varje gång du sitter i studio datum och klockslag och att vad sysslade du med. samt hur lång tid. Samt i månadens slut räkna ihop dessa timmar, men skriver upp saker  i olika kategorier. Jag gjorde utan någon schack-klocka.

På baksidan av häfte fyller du i tabla för varje månad där allt e delat  i 4 kategorier vilka du skriver upp för: 

Ö - övning eller musik teori läsning och spelar instrument. - 

A - arranemang  - 

P - produktion, samt allt med ljudrattande och ljudprogrammering - 

T - tekniska saker (studio utrusting, fast har inget med kreativitet att göra men e krav för att ens ha i bruk studio) -- 

Tomt - tomt tid. 🙂

Då i slutet av vecka-månad-år  ser du att hur många sessioner du har ens sysslat med musik om räknar ihop Ö A P T kategorier. 

Siffror e siffror, men i sådant häfte system hjälpte mig att komma på gång i mer diciplinerad sätt igen (varje vecka ca 30 timmar) efter lång uppehåll och rekommenderar till andra också vem har uppehåll att inte ens rör sina musikinstrument månadsvis. Det ger man eftertanke att tänka om igen och påminner. 2014, 2015 hade jag däremot bara 2 sessioner, och nästa gång jag skrev något var 2016.

 

Och hur e med dig?

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra tråd SyncEmotions!

1. Sitter nästan varje dag i min hemstudio och sysslar med musik på det ena eller andra sättet (kul att ha något att göra när man är arbetslös). Jag satt i och för sig lika mycket i studion när jag hade ett arbete - musik är viktigt för mig.

2. Mycket tid går åt till låtskriveri,  arrangering och produktion. Att spela i tre band tar ju lite tid från detta, men jag försöker sitta varje dag.

3. Jag övar basspel och keyboardspel nästan varje dag och har börjat kolla mer och mer på YouTube-videos t.ex. Rick Beato som man får en hel del kunskap av.

4. Jag lägger inte mycket tid på att lära mig nya mjukvaror då det stjäl alldeles för mycket tid. Senaste mjukvaran jag köpte var Ozone 8 och där använder jag mest presets och den finurliga Managern, som analyserar mixen i realtid och gör en egen inställning. Har dock kollat instruktionsvideos. Den näst senaste mjukvaran var Soundtoys 5 som är betydligt enklare att jobba med och har jättebra presets.

5. Blir tyvärr aldrig färdig (med mina egna låtar) p.g.a. utbrändhet och att idéerna legat på flera olika datorer. Har låtidéer som jag spelade in på 90-talet med en Yamaha QY-10 som jag lagt in i datorn nu och jobbar vidare med. Texterna är svåra att få ihop. Har nu blivit mer strukturerad och samlat ihop både mig och låtarna på en dator!

Har dock spelat in bandet och mixat/producerat våra cd. Spelade in "Låt hjärtat va me" med en 18-manna orkester för mina kompisar som äger Göteborgs Nya Bryggeri, som finns på YouTube (Prippklubben). 

6. Jag väntar aldrig på inspiration; sätter mig bara i hemstudion och börjar jobba. Skulle man vänta på inspiration skulle aldrig något blivit gjort. Saknar jag lust att jobba med mina låtar så sätter jag mig och spelar bara.

Det är jättebra att skriva upp allt man gör och det har jag också börjat med. Jag började skriva upp allt jag gjorde från och med oktober 2017 i en liten anteckningsbok. Fördelen med det är att man blir mycket mer strukturerad och vet hela tiden vad man gjort. Vissa jag känner kommer inte ens ihåg vad de gjorde senast i studion och då blir det aldrig någonting av det. Tyvärr skriver jag aldrig upp hur lång tid jag sitter; det borde man göra också.

Till sist: man måste sätta av tid, som du säger SyncEmotions, men det är inte alltid som mer tid ger bättre resultat. Jag tycker att man ska sätta av mycket tid till att lära sig sina produktionsmetoder och sitt DAW/pluggar, göra färdiga presets som jag gjort till min sång t.ex., göra färdiga låt-templates och färdiga ljud - och sedan börja jobba. Jag har också börjat "i fel ända" många gånger, men tycker att jag fått bättre struktur när jag nu lärt mig mycket och slipper och pilla med sådant som jag borde lärt mig från början. Det kräver dock disciplin.

Redigerat av Peter Roos
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Min tid i studion under ett år kan väl beskrivas som "kort men intensiv" då mitt intresse för musikskapande går otroligt mycket i vågor.

1. Just nu är jag sjukskriven pga av en kronisk tarmsjukdom som heter Ulcerös kolit som jag har, och då har jag plötsligt fått lite mer tid till att skapa musik i studion. Normalt sätt brukar jag hålla på ganska intensivt i några veckor eller kanske ett par månader, men sedan brukar inspirationen tryta och musikskapande ligger då helt nere resten av året. Ibland i några år faktiskt innan jag återupptar det. Nu när jag är sjukskriven har jag suttit i studion varannan, var tredje dag kanske. Några timmar vid varje tillfälle har det nog blivit - dock inte alltid supereffektivt utnyttjande av tiden. Har inga rutiner utan det blir inspirationen som får styra.

2. Ingen aning om hur mycket tid som går åt till just arrangering, men jag vet i alla fall att det är mycket tid som går åt till annat än arrangering och låtskriveri när jag sitter i studion. Lätt att klicka sig ut på nätet och surfa omkring, kolla youtube etc...dels i och för sig om saker som kanske berör arrangering, musikteori och prylar till studion..och dels om helt andra saker.

3. Nej, ingen speciell tid avsätts till att öva eller läsa på om musikteori. Däremot händer det då och då att jag ägnar en stund åt musikteori eller att läsa på om saker som rör låtskriveri, musikteori eller liknande. Oftast då är det information via nätet på olika forum eller ännu vanligare..på youtube. Jag har nyligen gått över från Cakewalk till Presonus Studio One Pro, och jag skulle verkligen behöva gå igenom noga hur det programmet fungerar innan jag fortsätter att skapa mer musik. Ibland tänker jag att jag ska gå igenom varje liten del/funktion av det här för mig nya DAW:et och när jag stöter på en funktion som jag inte känner till eller vet vad den gör/hur den fungerar så ska jag ta reda på det innan jag går vidare. Vända ut och in på programmet helt enkelt. Tror att man skulle vinna mycket på det i längden!

4. Det slukar helt klart en del tid att leka med nya prylar. En ny mjukvarusynth med en massa nya ljud exempelvis är det lätt att fastna i när man går igenom ljuden som finns tillgängliga. För att inte tala om man nu ska skruva fram sina egna personliga ljud..då kan tiden verkligen rinna iväg. Det kan vara okej i ett visst skede i skapandeprocessen, men jag tror att vid själva starten på låtskrivandet är det nog bra att ha så få störande saker omkring sig som möjligt. I det tidiga skedet tror jag mycket på att det är bra att bara sätta sig ner vid sitt piano, sin keyboard (utan att vara uppkopplad till datorn), sin akustiska gitarr etc för att där skriva klart hela låtstrukturen. Först när man har fått till strukturen på låten, vilka ackord som ska spelas, melodi och åtminstone en provisorisk text så tycker jag det kan vara lämpligt att därefter starta upp datorn för att jobba vidare i sitt DAW. Men störs man inte av alla möjligheter som ens mjukvarusynthar etc ger en så kan man givetvis börja låtskrivandet direkt i DAW:et också. 

5. Det tar lång tid! Jag hittar ganska enkelt nya idéer där jag tycker att låtarna kan ha en viss potential, men tyvärr är det lätt att fastna i en låtdel som man håller på att "pilla" på i all evighet..eller i alla fall till dess att man är trött på låten och känner att man vill gå vidare med att skapa något nytt. Jag har fortfarande efter typ 25 år aldrig skrivit klart en enda låt! ☺️ Då menar jag förstås på ett sådant färdigt sätt att låten är helt färdigmixad och redo för mastering. Jag inbillar mig att den dagen jag väl blir helt "klar klar" med en låt så kommer jag spotta ur mig idéer och framför allt nya helt färdiga demolåtar i en mycket raskare takt än vad jag gör nu. 

6. Jag skriver mycket på inspiration, men har egentligen en tanke om att få till ett mer rutinmässigt sätt att skriva låtar på. I stort går det ut på som jag beskrev ovan..att först skriva klart låtens grundstomme på t.ex. ett piano för att först därefter jobba vidare med låten i DAW:et. Väl i DAW:et tänker jag mig att hela låtens grund spelas in..harmonier, kanske något enkelt trumkomp och sedan sången. Att lägga mycket tid på att se till att sången blir bra inspelad är viktigt.

Först nu kan man bygga på med en del andra grundinstrument som bas exempelvis. Därefter smycka låten med fler instrument, percussion, fill-ins etc. Volymjusteringar för olika kanaler kanske man följer upp med sedan innan man kryddar med effekter och dylikt. Ungefär så skulle jag vilja jobba med mina låtar, men i verkligheten blir det oftast på ren inspiration och att börja skriva direkt i DAW:et. Inte sällan med en rytm/trumkomp som en morot till att komma på idéer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt ett gäng små gulliga billiga förstärkare och billiga mickar och satt upp en garagestudio att plinka i det är krångligt nog. Så jag går nog åt andra hållet med mindre regler och struktur.

Min teknik är ca 8 år eller nåt och i kombo med ett lite nyare grejor så kan man få det mest mystiska signalvägar 😄 så det kan gå timmar till att få ordning på det.

Jag envisas också att alla mina kameror från gopro, GH3 och blackmagic kameror ska funka med två usb capturekort (camlink), ett pcie kort och program och grejor vilket kräver en omstart och att hiva i och ur usb kablarna för att få igång camlink korten. Vilket kräver att hag halar fram en verktygsvagn och går ner på knä kryper in under bänken uj 😄 .

Men när allt det är klart och man äntligen ska dra igång då ser man att klockan är 3:30 så det är snart dags att gå upp och käka frukost eller så strular prylarna lik förbannat och kan inte fatta var dom ska och inte ska skicka ljud till så man börjar gråta och ger upp.

Så jo jag spenderar en del tid i studion men ibland blir det ljud.

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar hålla på några timmar på eftermiddagen och kvällen. Det är ganska ostrukturerat, har svårt att avsluta låtarna. Är uppe i 52 låtar som jag håller på med samtidigt. Jag brukar ta den som jag känner för och spela in lite och jobba på arrangemangen. Gjorde ett försök med ett schema där jag noterade hur långt jag kommit i processen med varje sång (inspelad- redigerad- mixad-mastrad) och börja närma mig slutet på ett par av dem. 

Håller på att lära mig bas, på riktigt med fingerspel (innan använde jag bara plektrum), munspel och mandolin. Och kämpar med att lära mig mixa så att jag får acceptabel ljudkvalitet. 

Bästa hobby man kan ha, om man frågar mig  (men kanske inte grannarna), ständigt nya intressanta saker att lära sig. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I går kväll hände det igen fan fan fan 😁 Skulle lägga nästa spår med den orangea eltolvan och fick till en episk tagning och så hade jag givetvis glömt att jag ändrat ordningen på inkopplingen av mickarna på ada8200 preampen. Så det blev en stor tugga av det sura äpplet och köra ett gäng undo för att få tillbaka det jag redan hade. Är inte van att ha mera än ett instrument inkopplat samtidigt då jag aldrig haft flera stärkare i min ägo förut så man får nog gå kursen igen.

Men seriöst skaffa riktiga stärkare och hårdvara och spela "på riktigt" för efter ca 10 år med datorskärmar, hörlurar och stärkare/effekter på burk så är det ett lyft och en kreativ sporre.

Man märker också hur ljudideal ändras i takt med den digitala revolutionens framfart. Jag personligen siktar inte överhuvudtaget ens en sekund på att få mina inspelningar att låta som på skiva eller ens rent utan oljud utan jag försöker få dom att låta som det låter här i garaget när jag lirar. Målet är att få det att låta som att mina Molgan medmusikanter var här och vi lirar allt live men med en lite kontrollerad ambiens eller vad det heter. 

Så det är därför det låter som det gör i mitt inlägg ovan här. Ett ljud som jag anser är tillräckligt "mättat" frekvens mässigt/hög upplösning nog att skulptera ur det elgurajud man behöver oavsett gengre.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

Söndagmorgon hälsning för mig i studio kl 5... Han e huvudtekniker. (Lyckligvis e han lugn och leker endast med sin egen leksak bara, inte med dyra prylar.) 

stcat2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
13 hours ago, pop53 said:

I går kväll hände det igen fan fan fan 😁 Skulle lägga nästa spår med den orangea eltolvan och fick till en episk tagning och så hade jag givetvis glömt att jag ändrat ordningen på inkopplingen av mickarna på ada8200 preampen. /-/-/-/

Man märker också hur ljudideal ändras i takt med den digitala revolutionens framfart. Jag personligen siktar inte överhuvudtaget ens en sekund på att få mina inspelningar att låta som på skiva eller ens rent utan oljud utan jag försöker få dom att låta som det låter här i garaget när jag lirar. Målet är att få det att låta som att mina Molgan medmusikanter var här och vi lirar allt live men med en lite kontrollerad ambiens eller vad det heter. 

Så det är därför det låter som det gör i mitt inlägg ovan här. Ett ljud som jag anser är tillräckligt "mättat" frekvens mässigt/hög upplösning nog att skulptera ur det elgurajud man behöver oavsett gengre.

njah, känner igen sådant sak därför skrev jag sådant skrattande emotikon då. 😄  Jag e också liksom spindel i sin kabelnätverk. 

Det var redan sådant steril ljudidealtrend, och tadaa, konstig nog en del folk började sakna olika ljud(d)efekter.

MEN ... behövs det verkligen 32bit  192kHz DAC med 130dB dynamik, om slutprodukt i popmusik har bara 7..10dB dynamik och 15kHz för högsta frekvens. 😕  ?? Dessutom -- förvad sådana dyra preampena som kostar tusentals kronor,  om ännu enklare preamp med  50..100 SEK detaljer kan vara lika bra i slutresultatet?

Dessa e bara hypotetiska tankar, men dessa i någon annan plats leder till guldtråd-kabel diskussiontråd (utan vilket ska man inte ens göra något, självklart för att man kan ju "aldrig"  skapa bättre saker hemma i sitt eget lab... 😄 ) .

Jaja, även jag hoppade på sådant dynamik-tåg med sina kunskaper i elektronik.  Jag gjorde modifikation med mixingkonsoler - läggde in noise gate till varje kanal. Javisst det blev skillnad fast jag arrangerar inte någon symfonisk musik så att allt "måste" mixas i analog. Ändå, ...bästa "upgrade" i studio hitills känner jag e att jag spenderar mer tid med musik än någonsin.

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, SyncEmotions said:

Söndagmorgon hälsning för mig i studio kl 5... Han e huvudtekniker. (Lyckligvis e han lugn och leker endast med sin egen leksak bara, inte med dyra prylar.) 

stcat2.jpg

Frugan och jag har en sån också i samma färg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, SyncEmotions said:

Söndagmorgon hälsning för mig i studio kl 5... Han e huvudtekniker. (Lyckligvis e han lugn och leker endast med sin egen leksak bara, inte med dyra prylar.) 

stcat2.jpg

Sjyst synt-park du har. Vad är det för några? Och vad heter teknikern?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, SyncEmotions said:

njah, känner igen sådant sak därför skrev jag sådant skrattande emotikon då. 😄  Jag e också liksom spindel i sin kabelnätverk. 

Det var redan sådant steril ljudidealtrend, och tadaa, konstig nog en del folk började sakna olika ljud(d)efekter.

MEN ... behövs det verkligen 32bit  192kHz DAC med 130dB dynamik, om slutprodukt i popmusik har bara 7..10dB dynamik och 15kHz för högsta frekvens. 😕  ?? Dessutom -- förvad sådana dyra preampena som kostar tusentals kronor,  om ännu enklare preamp med  50..100 SEK detaljer kan vara lika bra i slutresultatet?

Dessa e bara hypotetiska tankar, men dessa i någon annan plats leder till guldtråd-kabel diskussiontråd (utan vilket ska man inte ens göra något, självklart för att man kan ju "aldrig"  skapa bättre saker hemma i sitt eget lab... 😄 ) .

Jaja, även jag hoppade på sådant dynamik-tåg med sina kunskaper i elektronik.  Jag gjorde modifikation med mixingkonsoler - läggde in noise gate till varje kanal. Javisst det blev skillnad fast jag arrangerar inte någon symfonisk musik så att allt "måste" mixas i analog. Ändå, ...bästa "upgrade" i studio hitills känner jag e att jag spenderar mer tid med musik än någonsin.

Jag själv kör alltid 16 bitar 44,1kHz medan kompisen i studion kör 24 bitar och 88,2. Anledningen att han kör högre kvalitet är att han mixar analogt på ett Midas 72-kanalsbord och då kan man ju höra både skillnad i dynamik och ljudkvalitet.

Mina demos som ska exporteras till Wav-/Mp:3-filer och behöver inte ha så hög kvalitet.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
5 minutes ago, Peter Roos said:

Sjyst synt-park du har. Vad är det för några? Och vad heter teknikern?

teknikern heter Puma.

allt rymms inte på bild och nästan inget är i originalskick...

i vänster:Sequential Circuits Prophet P600, ROland Juno-106, Ensoniq SQ80,

i mitten : Yamaha AN1x, Roland JD800

katten är vid Roland JX10, 

rackenheter: massor med Roland , Korg och Yamaha rack syntar, samt Alesis och Behringer effekt enheter. Samt TASCAM103 modifierad kassett-deck till dubbel-hastighet och Dolby S / SR

monitor sitter på Yamaha TX802

och utanförbild är Roland XV88, Roland JX8P, Korg X5DR, Yamaha TG33

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
11 minutes ago, Peter Roos said:

Jag själv kör alltid 16 bitar 44,1kHz medan kompisen i studion kör 24 bitar och 88,2. Anledningen att han kör högre kvalitet är att han mixar analogt på ett Midas 72-kanalsbord och då kan man ju höra både skillnad i dynamik och ljudkvalitet.

Mina demos som ska exporteras till Wav-/Mp:3-filer behöver inte ha så hög kvalitet.

vid 24bit för bearbetning, javisste sådant skillnad hörs även vid 44kHz, men 88.2kHz ... han har massor akustiska instrument då och analog syntar? Syntar i  oftast har fortfarande 44.1kHz / 48kHz DAC (och Roland JV serie har 32kHz bara !). Hitills hade jag märkt att det ger bättre ljud om man har dessa VST saker , men det var länge sen jag provade med dessa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, SyncEmotions said:

teknikern heter Puma.

allt rymms inte på bild och nästan inget är i originalskick...

i vänster:Sequential Circuits Prophet P600, ROland Juno-106, Ensoniq SQ80,

i mitten : Yamaha AN1x, Roland JD800

katten är vid Roland JX10, 

rackenheter: massor med Roland , Korg och Yamaha rack syntar, samt Alesis och Behringer effekt enheter. Samt TASCAM103 modifierad kassett-deck till dubbel-hastighet och Dolby S / SR

monitor sitter på Yamaha TX802

och utanförbild är Roland XV88, Roland JX8P, Korg X5DR, Yamaha TG33

 

Bara älskar goa, kuliga syntar! Själv har jag en Roland JP-8000 och en Moog Subphatty just nu. I studion har kompisen en massa intressanta grejor: allt från 70-tals MiniMoog, Prophet 5, Poly Evolver, Buchla, Mellotron och en massa Rolandz och listan fortsätter. 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, SyncEmotions said:

vid 24bit för bearbetning, javisste sådant skillnad hörs även vid 44kHz, men 88.2kHz ... han har massor akustiska instrument då och analog syntar? Syntar i  oftast har fortfarande 44.1kHz / 48kHz DAC (och Roland JV serie har 32kHz bara !). Hitills hade jag märkt att det ger bättre ljud om man har dessa VST saker , men det var länge sen jag provade med dessa. 

Kompisen är halvdöv på ena örat så han hör nog inte kvalitetshöjningen och min hörsel är väl inte som den borde vara, men jag hör ganska jämnt på bägge öronen.

Faktum kvarstår dock: högre bitrate/samplingsfrekvens ger bättre kvalitet. Problemet är datorns kapacitet. Jag testade ett projekt i 96 kHz en gång i min Mac Mini och det gick inte att spela upp ens. Nu kör ju kompisen enbart audio så hans Mac Pro tickar på ändå i 88,2.

Link to comment
Dela på andra sajter

I film och video är det ju 48 som gäller och jag misstänker att dom vill försäkra sig om med den högre upplösningen att ingen fattar att om man blundar så låter det inte lika skoj längre 😄.

teorin med högre upplösning förmodar jag är att det ska skina igenom när man komprimerar ner till lägre upplösning men jag undrar jag hur pass mycket och om vi ens kan uppfatta det. 

Alla konsumentplattformar för ljud och bild överstiger inte 48 och jag tror inte att nån sänder högre än nån slags mp4 kontainer kvalite. På internet är det 44,1 och mp3 i stort sett över allt tror jag eller i alla fall nåt format som ingen kan höra låter bättre än mp3.

 

på 99musik går en tråd om en bra mick är viktig vid sånginspelning och man jämför mellan en neuman mick och en akg om jag minns rätt. Om man sen som i den videon trycker upp allt till max så det slickar nollan så bör man nå en volym där polisen tillkallas normalt sett då det väl motsvarar en riktigt hög metal koncert på en monsterstadion. Det här var i en 70 tals liknande disko låt och det handlade alltså om sång så man kan ju undra lite.

Kort sagt det finns snart inget normalt i tänket om musik

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pop53 said:

I film och video är det ju 48 som gäller och jag misstänker att dom vill försäkra sig om med den högre upplösningen att ingen fattar att om man blundar så låter det inte lika skoj längre 😄.

teorin med högre upplösning förmodar jag är att det ska skina igenom när man komprimerar ner till lägre upplösning men jag undrar jag hur pass mycket och om vi ens kan uppfatta det. 

Alla konsumentplattformar för ljud och bild överstiger inte 48 och jag tror inte att nån sänder högre än nån slags mp4 kontainer kvalite. På internet är det 44,1 och mp3 i stort sett över allt tror jag eller i alla fall nåt format som ingen kan höra låter bättre än mp3.

 

på 99musik går en tråd om en bra mick är viktig vid sånginspelning och man jämför mellan en neuman mick och en akg om jag minns rätt. Om man sen som i den videon trycker upp allt till max så det slickar nollan så bör man nå en volym där polisen tillkallas normalt sett då det väl motsvarar en riktigt hög metal koncert på en monsterstadion. Det här var i en 70 tals liknande disko låt och det handlade alltså om sång så man kan ju undra lite.

Kort sagt det finns snart inget normalt i tänket om musik

Fick låna en Neumann U47 av Mattias Glavå och det var f-n den bästa mick jag hört. Neumann rätt in i en Mindprint-preamp och sedan in i Cubase - och vips, där var ljudet. Det ljudet satt som handen i handsken och behövdes knappt eq:as eller göras speciellt mycket med - man kunde höra varje stavelse på minimal volym. Har man bra grejor från början så får man ett ljud som kan mixas/mastras till perfektion. 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

och efter sådana mikrofoner, några decennium senäre är det också upplevelse att dåtidens mätinstrumenter är nu allemän standard bara?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Bara någon timme senaste veckan. Har tagit en liten paus p.g.a. mycket händer på jobbet och i livet just nu så jag har inte ro att sitta ner. Som amatör tycker jag man kan kosta på sig att ta ett break när det blir för stressigt. Visst måste man fortfarande ha lite disciplin för att få saker gjort, men man behöver ju inte känna att man "måste" göra musik heller.

2. Det beror på var i processen jag är. Jag börjar oftast med att komma på lite olika melodier och ackord och väljer ut ljud som "ungefär" passar till låten. Sedan sätter jag ihop det till ett grovt arrangemang på 3-4 minuter, och till sist går jag igenom ljuden och mixen och kanske byter ut vissa ljud, lägger på EQ, compressor o.s.v. där det behövs och kanske även ändrar lite i arrangemanget. Så i början blir det mest låtskriveri/arrangemang, och i slutet mer mixning.

3. Det blir mest blandat med själva produktionen. Har jag svårt att komma på någon bra melodi/ackordprogression kanske jag läser någon artikel eller tittar på ett Youtube-klipp för att få lite inspiration.

4. Brukar försöka begränsa det men det kan ändå gå för mycket tid till "preset surfning" med någon ny synth eller liknande. Alltid en bra idé att spara olika ljud jag skapar när jag bara "leker", man kanske får användning för dem i framtiden.

5. Blir något nytt varje 1 - 3 månader, men det betyder inte att jag sitter och jobbar i 3 månader med samma sak... Blir mer att man går och tänker "Nu borde jag göra klart den där halvfärdiga låten jag haft liggande" och sen tar det inte så länge egentligen när man väl sätter igång.

6. Att sitta och vänta på inspiration funkar inte för mig. Skulle jag göra så med allt i livet skulle jag aldrig få något gjort. Att göra det till rutin och vana är det bästa sättet. Man kan t.ex. bestämma att man ska sitta och göra något i studion minst 30 minuter varje dag. Sedan kan det ofta bli längre än så, men då har man åtminstone ett minimum och en rutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

6. japp, även  proffsena håller med sådant att de blir inspirerad medan de jobbar, och väntar inte inspiration för att börja jobbet. 

 

Annars hade jag nu i oktober 138 timmar sysslat me sådant som har med arrangemang eller komponering (eller övningar) att göra. Även om senaste vecka var  4 timmar per dag bara och surfade i internet alldeles för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar tid att göra musik även om den bygger på inspiration, bara att hitta soundet så det låter rätt kan ta timmar för mig och krånglar sen tekniken då sticker det iväg. Finns det ingen text eller tanke ens om melodin eller vad det ska handla om då får man vänta helt enkelt.

Nu håller jag på med en låt med elgura, eltolva, bas och sång inspelad med riktiga förstärkare som jag inte har en aning om var den ska ta vägen och det är nog det närmaste jag kommer den skapandeprocess ni beskriver här.

Den första versen med några takter intro tog två kvällar till tidigt på morgonen att spela in och redigera till lite så det låter nåt.

Så, nu väntar vi på resten.

Om det kommer nåt vill säga 😄.

Men jag kan ladda upp den snutten utan sången om man vill men det kommer att låta jättemysko utan sitt sammanhang skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
4 minutes ago, pop53 said:

Det tar tid att göra musik även om den bygger på inspiration, bara att hitta soundet så det låter rätt kan ta timmar för mig och krånglar sen tekniken då sticker det iväg. 

japp, någon gång hände det för mig också -- att musiksession blir tekniksession istället -- gissar vad blev fel den här gången med teknik. Då hade jag lösningen skrivit ned alltid vid sådant överraskning. Samt just för pga såda situationer ska man ha alltid backup av system, för att slippa sådana situationer med gissningar att om det är hårdvarufel eller fick någon dll fil smäll. Så blir det liksom "innan den funkade, nu det fungerar inte, men jag har ändrat absolut ingenting".

Man kommer på även olika hårdvaru-mjukvara kombinationer som kan vara uppmaning för programmerare även, och det kommer inte någon bugfix (även i shareware med liten användargruppen har program utvecklare storfabriks mentalitet tyvärr) och om struntar för den evighets uppgraderings-karusellen (vilken annars slår omkull normala arbetsrytm varje gång), då  hittar man någon annan omväg. 🙂 

men sådana saker helt enkelt tar sin tid.

men funktion med studio dagboken har uppfyllt viktigaste funktionen -- att har intensiva studiodagar oftare .

 

4 minutes ago, pop53 said:

Men jag kan ladda upp den snutten utan sången om man vill men det kommer att låta jättemysko utan sitt sammanhang skulle jag tro.

bakgrund utan sång vore mycket bra, så kan vi jämföra sen hur och vilka vägar vara tankar med melodi/sång komponeringen skiljer när du har sång färdig till detsamma bakgrund bakat. 🙂 (den e just meningen med den experiment i en annan tråd ). 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är helt olika mellan syntbaserade studios hur man gör och tänker jämfört med där man sysslar med analoga instrument. Där är det inga dll filer som krånglar på det sättet och jag kör mac så där är det kext och annat som plister man kan få mecka med.

Man spelar in ett ljud med mick som sen i ett senare läge och först då kommer att låta som det ska då den första tagningen bara handlar om att få med en så bra och högt upplöst signal som möjligt. 

Så jag tror att det i första hand är sånt som fasfel och andra konstigheter som kan vara besvärliga i en sån situation.

Kör man sen med en PC som går på OS X och har ett äldre Pci inte Pcie ljudkort som kör på en specialskriven drivrutin så att man faktiskt kan göra det trots att Pci slotar inte fanns på en riktig mac från samma tidpunkt så kan det nog bli lite mysko ibland 😄.

Det är klart man kan backa up ett sånt system också men det blir inte riktigt samma sak då som jag förmodar problemen uppstår i programvaran och eventuellt i routingen av ljudströmmar. 

Men oftas så är det skit bakom ratten dvs handhavande fel som ställer till det hos mig.

Men det står jag ut med för det är alldeles för bra grejor för att låta bli och vi pratar stora riktigt stora besparingar jämfört med att skaffa nytt bara för att dom vill sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
12 hours ago, pop53 said:

Jag tror att det är helt olika mellan syntbaserade studios hur man gör och tänker jämfört med där man sysslar med analoga instrument. Där är det inga dll filer som krånglar på det sättet och jag kör mac så där är det kext och annat som plister man kan få mecka med.

syntbaserad studio med MIDI, syntbaserad studio utan midi, ... inte så många varianter?

 

Quote

 

Men det står jag ut med för det är alldeles för bra grejor för att låta bli och vi pratar stora riktigt stora besparingar jämfört med att skaffa nytt bara för att dom vill sälja.

precis. Även när det har med hårdvara att göra, i sådant situation klimatargumentet går omkull när den kolliderar med vinstintresse. 

Men vadå om det går helt enkelt inte köpa helt ny sak för att det helt enkelt finns inte då? -- för att jag hade utvecklat mitt eget mjukvara och expansionkort till PC.😄 Då är det  inte alls självklart att bara bygga om eller börja programmera om igen pga storkorporation diktatur. Varje gång.

 Det är icke-praktisk pga det betyder stora kostnader samt nollställer mitt gjort arbete varje gång. Varje ny platform / expansion slot eller gränsnitt byte behöver helt nya utvecklings system. Det är väldigt dyr att utveckla som privatperson i sitt hemmalab. Orättvist mot individualer för att lovande företag får alltid rabatt till det samma detaljer och får gratis provdetaljer även om de har råd till sådana.

Ibland det hjälper att du kollar vilka är i din omgivning datanörder som kan hantera saker.  2012 en min granne var bakom dörren med ickefungerande datorn. Problemet var att databutik ville inte reparera sådant pga det var "för gammal" till de (4..5 år). Den enda saken som var trasig var ATA5 hårddisk! (säkert butik hade reservdel till sådant). Javisst det blev reparerad.

(i 90-talet det var stor andel människor vilka skapade sin egen SAT-TV tuner då allt var i  PAL system ).

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...